Bus of trein

Dit onderwerp gaat over de bestemming Niederau

Ik ga begin maart een week skiën, bestemming Niederau.
Nu twijfel ik, hoe ik daar ga komen.
De auto heb ik overwogen, maar ik zie het niet toch niet zitten om alleen deze afstand afstand te rijden.
Ik ben geen busreiziger, de bus heeft wel als voordeel, dat ik mijn skispullen makkelijk kan meenemen. Maar s nachts reizen, en met name zaterdag s avonds laat pas terug staat me echt tegen.
Met de trein is het fijn om overdag te kunnen reizen, maar het sjouwen van mijn skispullen is wel weer een ding.
Wie heeft er ervaring met het reizen alleen naar Oostenrijk?

Wat ik heb gedaan, is de reis opsplitsen. Dus als het lukt in de middag vertrekken en dan halverwege ergens slapen. Karlsruhe was bijvoorbeeld prima betaalbaar in Hotel Elite. Of iets verder door, kan ook. Zo houd je je een beetje fit onderweg. Met de trein naar Wörgl is trouwens zeer goed te doen, vanaf waar een lijn/skibus direct naar Niederau rijdt.

Geen ervaring met alleen reizen maar wel met de trein naar Niederau gereisd. Heel prettige manier van reizen en de (nacht)trein stopt in Wörgl en vanaf daar is het 10 a 15 minuten met de bus of je kunt voor 30 euro met een taxi busje naar Niederau, wat wel gemakkelijker is met bagage.

Omdat je in je eentje reist is de trein of bus waarschijnlijk financieel gunstiger.
Voor de rest is (vind ik) de autorit niet spannend. Een rit op de Nederlandse snelweg is een stuk hektischer.
Daarnaast rij je op een vrijdag of zaterdag begin maart zonder al te veel drukte daarheen.
Van de snelweg naar Niederau is ook totaal niet moeilijk. Er ligt daar haast nooit sneeuw. De laatste 14 jaar is er slechts 3x kettingplicht geweest.

Maargoed uitgaande van voorkeur voor bus of trein. De bus zal ook niet voor je deur vertrekken dus sjouwen moet je toch.
Dan kun je dus beter zorgen dat je daar goede spullen voor hebt zodat je alles redelijk eenvoudig kunt meenemen.

Dan is het nog de afweging maken van het vertrektijdstip en de reis die je in Nederland nog moet maken om bij trein of bus te komen.

Zonder alles exact te hebben uitgezocht zou voor mij de trein wel de voorkeur hebben. En dan het liefste een nachttrein.

Van Wörgl naar Niederau is in ieder geval maar een klein stukje. En mensen met skibagage zullen ze daar wel gewend zijn.

Het grote voordeel van de bus vind ik dat je in principe niet te maken krijgt met vertragingen, aansluitingen die niet op elkaar aansluiten of een eventuele gemiste overstap. Als je in 1x met de trein kan is dat uiteraard geen probleem, maar meer dan 1x overstappen zou ik persoonlijk niet doen.

In Nederland moet je van huis met je spullen naar het opstappunt (zowel voor bus als trein) maar met de bus wordt je vervolgens als je het een beetje goed organiseert praktisch voor de deur van je accommodatie afgezet. Meestal vertrek rond 19:00 u. en dan tot middernacht een beetje keutelen in de bus, een paar uurtjes de ogen dicht om wat proberen te slapen en als je dan wakker wordt ben je er al bijna.

Ik ga begin maart een week skiën, bestemming Niederau.
Nu twijfel ik, hoe ik daar ga komen.
De auto heb ik overwogen, maar ik zie het niet toch niet zitten om alleen deze afstand afstand te rijden.
Ik ben geen busreiziger, de bus heeft wel als voordeel, dat ik mijn skispullen makkelijk kan meenemen. Maar s nachts reizen, en met name zaterdag s avonds laat pas terug staat me echt tegen.
Met de trein is het fijn om overdag te kunnen reizen, maar het sjouwen van mijn skispullen is wel weer een ding.
Wie heeft er ervaring met het reizen alleen naar Oostenrijk?

Brigje op 14 feb 2024 08:17

Ik kan de trein zeer aanraden richting Oostenrijk. Innsbruck of landeck zijn prima bereikbaar. Vanaf daar kom je in best veel skigebieden! Nightjet of ice trein. 1 of 2 keer overstappen!
Neem zo’n roltas voor je skis die helemaal volproppen, dan heb je alleen nog een rugzak nodig oid. Houd je mooi een hand over voor koffie.
Prima betaalbaar, relaxed.

*bericht bewerkt door Skitiim op 14 feb 2024 19:43

Oostenrijk paar keer alleen gedaan:
Bus: voordeel 8 dagen ski,
Nadeel: meer beperkt in bestemmingen.
Hele week hard werken, vrijdag nog wat werken en inpakken,.
auto parkeren bij de bus opstapplek. En dan slapen in de bus ( oordopjes, slaapzak dekentjes, kussen).
Terug laatste dag ski, eten, en de bus weer in.
na 8 dagen ski is slapen geen probleem.

Auto: vaak een dag of 5 a 6 ski. Uitgerust en fris heen rijden liefst op zondag. elke 2 uur stoppen en rondje lopen , koffie, etc.
Terug de laatste dag nog ski tot 16.00, en dan na 3 uur rijden een hotel. De volgende dag uitgerust en met ski grijns de laatste 650 km.

Ik ben tot nu toe 2 x met de trein naar Oostenrijk geweest. Één keer naar Zell am See in mijn eentje. Met een nacht trein. Vertrek om 18.00 uur vanaf Venlo. En de volgende dag om 9.00 aankomst in Zell am See. Geboekt via een site die goedkope treintickets heet. Heenreis €39,- vanaf Venlo -> Zell. Terug €79,- Dit was duurder omdat er geen 2e klasse tickets te krijgen waren voor terug. Op de heenreis wel 5 maal moeten overstappen. De 4e keer kon ik van Wurzburg -> Bisschofhofen rijden en dat stuk was het ‘s nachts zeer rustig in de trein. Zat nog een persoon in de 6 persoons cabine. En we hebben allebei languit kunnen slapen over de 3 zitplaatsen aan weerszijden. Kwam goed uitgerust aan in Bisschofshofen om 6.00 uur. Was dus om 9.00 uur op mijn bestemming. Kon daar helaas pas om 11.00 uur inchecken. Dus de bagage nog even in de ski kelder en Zell am See in. Kwam erachter dat de skipas die je voor de volgende dagen verder kocht al om 14.30 uur de dag ervoor kon worden gebruikt. Dus vanaf die tijd tot lift sluiting al even in geskied. Op de terugweg 4 overstappen. Wel drukker. Kon niet liggen slapen. Wel wat zittend gedut. Ik reisde met een dikzak waar mijn ski’s met een heleboel kleding en andere lichte dingen inzaten en die ik als rugzak kon dragen en een rol koffer. Dat lukte best goed.
De tweede keer met de trein was naar de Montafon. Met 2 personen en we waren toen met een groepje mensen die met de auto waren. Ski’s met de auto mee dus alleen een rol koffer. Overdag gereisd en ook weer de nodige keren moeten overstappen. Wel met vertraging omdat één trein niet op tijd aankwam we niet op tijd konden overstappen. We zijn daardoor wel pas tegen 20.00 uur op bestemming aangekomen, terwijl 17.00 gepland was. De terugweg verliep wel op tijd. Reizen met de trein is op het overstappen na comfortabel. En wanneer je alleen reist kan het in principe qua prijs ook goed uit vind ik. Op de bestemming heb ik de auto ook nooit gemist. Er is meestal goed openbaar vervoer op je skipas.
Tip is wel als je eenmaal weet wanneer je gaat om zo vroeg mogelijk je trein te reserveren. Dat scheelt aanzienlijk in de kosten.

Bedankt voor het meedenken.
Ik vertrek vanavond met de bus, en ga volgende week zaterdag overdag terug met de trein.
Ben benieuwd hoe ik het ga ervaren. Heb er veel zin in.

Plaats een reactie