Tauernautobahn A10 ontwijken

Zoals iedereen inmiddels wel weet word het komende weekend vast weer stilstaan op de A10.
Nu zit ik te kijken wat of er alternatieve routes er zijn om te voorkomen dat we daar zaterdag 2,5 uur stil staan. Ik ben niet zo heel bekend met de wegen in Oostenrijk. Wij gaan naar het Gateinertal, de A10 is dus echt de makkelijkste route. Maar wat kan ik verwachten als ik bij Kufstein de grens over ga en dan via Ellmau, Sankt Johann ,Saalfelden en Zell am See die richting op rij? Het is qua kilometers korter, maar wat voor wegen en drukte kan ik hier verwachten?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 15 feb 2024 10:50

Waarschijnlijk nog meer vertraging op die route.

Het ligt er ook aan hoe laat je gaat rijden vrijdag of zaterdag

Het ligt er ook aan hoe laat je gaat rijden vrijdag of zaterdag

wintersport2020 op 14 feb 2024 09:41

zaterdagochtend 6.00uur uit kassel

Waarschijnlijk nog meer vertraging op die route.

Rogierhgv op 14 feb 2024 09:17

omdat de omweg langs veel dorpen gaat of gewoon omdat het druk is?

Langs en door wintersportgebieden op één van de drukste wisseldagen van het seizoen. Beiden dus.

Life is what happens while you were checking your phone

Zoals iedereen inmiddels wel weet word het komende weekend vast weer stilstaan op de A10.
Nu zit ik te kijken wat of er alternatieve routes er zijn om te voorkomen dat we daar zaterdag 2,5 uur stil staan. Ik ben niet zo heel bekend met de wegen in Oostenrijk. Wij gaan naar het Gateinertal, de A10 is dus echt de makkelijkste route. Maar wat kan ik verwachten als ik bij Kufstein de grens over ga en dan via Ellmau, Sankt Johann ,Saalfelden en Zell am See die richting op rij? Het is qua kilometers korter, maar wat voor wegen en drukte kan ik hier verwachten?

visbeen op 14 feb 2024 08:45

Bad Reichenhall (Duitsland) - Schneizlreuth (Duitsland) - Lofer (Oostenrijk), en dan door richting Saalfelden/Zell am See. De kleinere binnendoor wegen worden in de drukke weken over het algemeen afgesloten voor vakantieverkeer, dus verwacht ook op de alternatieve routes wachttijden en file.

Als je komende zaterdag die kant op gaat met de auto, ga je uren vaststaan. Onafhankelijk van de route die je kiest en de A10 blijft de snelste route. Voor Zell staat ook normaal al anderhalf uur file komende zaterdag. Zeker in een berggebied is er niets dat zomaar tweederde van de capaciteit van een toch al overbelaste vierstrooks autosnelweg opvangt. 's nachts (en dan beter zaterdag op zondag dan die ervoor) kun je er geluk hebben, verder is het gewoon filerijden. Of je stapt in bv. Rosenheim over op de trein.

Oke het lijkt me duidelijk, gewoon de file inrijden en wat extra eten en drinken en spelletjes meenemen voor de auto.

Of via de andere kant aan komen rijden. Wj hebben die route naar Schladming genomen. Heel de 3 volgen en dan stukje via dxe 8 en dan de 9. Nadeel dat je dan dus wel bij Liezen eraf moet en door het hele dal moet van oa Schladming.

Het ligt er ook aan hoe laat je gaat rijden vrijdag of zaterdag

wintersport2020 op 14 feb 2024 09:41

zaterdagochtend 6.00uur uit kassel

visbeen op 14 feb 2024 10:09

Je kan wel via Inzell en Lofer naar Saalfelden rijden. En dan via Dienten en Lend naar het Gasteinertal. Dat is volgens mij nog korter qua kilometers ook. Maar ook daar zal het stapvoets rijden zijn.

Ik zou gewoon als je voorbij Munchen bent op Google Maps kijken hoe de verkeerssituatie is. Maar wat @Bacchus ook al zegt, er zal waarschijnlijk niet aan te ontkomen zijn dat je 2 uurtjes extra moet uittrekken om aan te komen.

Succes en veel plezier !

Peter Pos

Afgelopen zaterdagavond hebben wij geen vertraging gehad, we waren tussen 20.30 en 21.00 uur bij de tunnels.

Ik ben afgelopen zaterdag gereden over reit im winkl. Bij München al via vaterstetten naar bad aibling. Via reit im winkl richting Kitzbühel/waidring dan lofer, saalfelden, door Maria Alm en diensten, zo gasteinertal in. Alleen op de weg richting lofer stond ik een kwartier vast. Half drie nachts weggereden en ik was om half drie in gasteiner tal. Voor mij is dit 1050 km vanuit huis. Ik neem wel half uurtje pauze en vind binnendoor rijden niet erg. Ik rijd ook altijd zonder tomtom en Google maps. Al volgt de vrouw Google maps wel ik sla dat advies meestal in de wind. Helpt namelijk niet is mijn mening. Zeker binnendoor. Vorig jaar deden we er aanzienlijk langer over via de a10 toen en die vervelende weg munchen rosenheim Salzburg

*bericht bewerkt door Kevinski op 14 feb 2024 21:24

Bij Inzell is nog steeds een weg afgesloten, snelste is vanaf de A8 de 93 richting Kufstein maar dan bij Oberaudorf de afslag richting Walchsee --> Lofer --> Saalfelden --> Maria Alm --> Dienten naar de Pinzgauerbundesstrasse richting Salzburg aanhouden, geen lend want dan rij je beneden langs, paar km verder is de afslag van het Gasteinertal. Over Zell am See zou ik niet gaan vanwege een tunnel afsluiting, staat ook steeds file.
Kijk als je net Munchen voorbij bent op de vlgd link, zij geven geen alternatief want die is daar niet, maar wel de extra tijd die je er over gaat doen. https://www.asfinag.at/bauen-erhalten/bauprojekte/a-10-tauer…

Dienten Die Alte schule

We rijden zaterdag van regio Wurzburg naar Obertauern. Wil de A10 (en ook Munchen) ontwijken door te rijden via de A3 Neurenberg, Regensburg, en dan bij Passau de grens over, A8-A9 en dan bij Liezen ‘terug’ naar de A10. Iemand daar ervaring mee?

Ja dat die weg bij liezen naar radstadt ook druk kan zijn. En veel flitspalen staan mij bij. Maar kan volgens mij best goed alternatief zijn. Wel extra tol op de phyrn priel volgens mij

We rijden zaterdag van regio Wurzburg naar Obertauern. Wil de A10 (en ook Munchen) ontwijken door te rijden via de A3 Neurenberg, Regensburg, en dan bij Passau de grens over, A8-A9 en dan bij Liezen ‘terug’ naar de A10. Iemand daar ervaring mee?

jmcdeg op 15 feb 2024 15:40

Deze omweg heb ik ook in mijn hoofd zitten. 90km verder, maar het is het proberen misschien wel waard. Wij gaan naar Altenmarkt

Als jullie nou allemaal omrijden en afsnijden zaterdag… kan ik gewoon rustig doorrijden op de a10 😉

Wij hebben deze route ook gevolgd 3e week van januari (naar Radstadt), het stikte er inderdaad van de flitspalen, netjes aan de snelheid houden dus. Verder zal die route ook druk worden als iedereen de navigatie gaat volgen, maar rollen is beter dan stil staan 😁 Veel plezier in de sneeuw!

Als jullie nou allemaal omrijden en afsnijden zaterdag… kan ik gewoon rustig doorrijden op de a10 😉

Wim1 op 15 feb 2024 23:44

haha deal :). We gaan het maar gewoon proberen, ik ben benieuwd. dank voor alle antwoorden en een fijne week gewenst.

Wij gaan maar gewoon s’nachts rijden. 9 uur vanavond vertrekken, hopelijk rond 7 aankomen.

Ik ga op 2 maart naar Schladming, ik denk dat ik vanaf München de navigatie-app even zal laten herrekenen 😜
We zien dan wel hoe het loopt.

*bericht bewerkt door frederik_15 op 16 feb 2024 12:20

Ja maar je kan vanaf München ook de 94 en dan naar branau am inn en dan via tauplitz naar schladming. Zomers prachtige route

Plaats een reactie