Wintersport 2025

Aan het orienteren voor de wintersport in 2025 en niet weten waar naartoe dus tips zijn welkom;

  • hoger gelegen en sneeuwzeker
  • geschikt voor gezinnen
  • wat te doen voor de niet skiers?
  • beetje betaalbaar?

Het helpt om iets meer info te geven, denk aan:
Welke periode? Voorkeur voor land? Voorkeur voor groot/klein? Wel/geen NL skiles? De niet skiërs, wat zoeken die? Sneeuwzeker: op de piste of in het dorp? Waar denk je aan bij betaalbaar? Wat voor pistes vind je leuk? Heb je voorbeelden van bestemmingen die je echt leuk vond?

Anders (en dat zal toch wel een beetje gebeuren) krijg je nogal lukrake adviezen (wat vaak gewoon t favoriete gebied van de betreffende user is). Dan lezen ze “gezin” en dan posten ze direct Serfaus :).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Het helpt om iets meer info te geven, denk aan:
Welke periode? Voorkeur voor land? Voorkeur voor groot/klein? Wel/geen NL skiles? De niet skiërs, wat zoeken die? Sneeuwzeker: op de piste of in het dorp? Waar denk je aan bij betaalbaar? Wat voor pistes vind je leuk? Heb je voorbeelden van bestemmingen die je echt leuk vond?

Anders (en dat zal toch wel een beetje gebeuren) krijg je nogal lukrake adviezen (wat vaak gewoon t favoriete gebied van de betreffende user is). Dan lezen ze “gezin” en dan posten ze direct Serfaus :).

Roy83 op 15 feb 2024 09:54

Periode is 1-3 tot 8-3 2025. Italie of Oostenrijk is goed. Zwembad voor de niet skiers en de pistes maakt jiet veel uit. Kinderen van 8 en 10 gaan overal mee vanaf. We zoeken vooral iets waarbij de piste dichtbij de accomodatie ligt en we de auto niet meer meer nodig hebben.

*bericht bewerkt door Judith12 op 15 feb 2024 09:59

Misschien is een instructie (met stroomschema) “Hoe kies ik mijn wintersportgebied?” wel een goed initiatief voor de @redactie.

Oostenrijk:

  1. Serfaus-Fiss-Ladis: Dit skigebied staat bekend om zijn gezinsvriendelijke karakter. Het heeft uitstekende faciliteiten voor kinderen, waaronder speciale kinderpistes, kinderopvang en skischolen. De accommodaties liggen vaak dichtbij de pistes, en er zijn tal van activiteiten voor niet-skiërs, zoals winterwandelingen, rodelen en wellnessfaciliteiten.

  2. Saalbach-Hinterglemm: Een populaire keuze voor gezinnen vanwege de gevarieerde pistes en de vele faciliteiten voor kinderen. De accommodaties liggen vaak direct aan de pistes of dichtbij de skiliften. Niet-skiërs kunnen genieten van activiteiten zoals wandelen, rodelen en ontspannen in het wellnesscentrum.

Italië:

  1. Kronplatz: Dit skigebied in Zuid-Tirol biedt gevarieerde pistes en moderne liften. Het is geschikt voor gezinnen en heeft veel faciliteiten voor kinderen, zoals kinderparken en skischolen. Accommodaties zijn vaak gunstig gelegen nabij de pistes. Voor niet-skiërs zijn er mogelijkheden om te wandelen, langlaufen en te genieten van de lokale cultuur.

  2. Val di Fassa: Gelegen in de Dolomieten, biedt Val di Fassa prachtige landschappen en gevarieerde pistes. Het gebied is geschikt voor gezinnen en heeft veel kindvriendelijke voorzieningen. Accommodaties liggen vaak dichtbij de pistes en er zijn diverse activiteiten voor niet-skiërs, zoals sneeuwschoenwandelen, langlaufen en wellness.

Dan lezen ze “gezin” en dan posten ze direct Serfaus :).

Roy83 op 15 feb 2024 09:54

Voila

Dan lezen ze “gezin” en dan posten ze direct Serfaus :).

Roy83 op 15 feb 2024 09:54

Voila

Geraertshoven op 15 feb 2024 11:55

Ik vind het heerlijk dat iedereen met zijn allen naar dezelfde 5 á 10 skigebieden gaat, houdt de rest lekker rustig. Laat ze vooral lekker in de beleving dat die gebieden een soort van heilige graal zijn en de rest kleine pruts gebiedjes met oude liften.

Overigens niets ten nadele van de post van MalaVita: duidelijke post met enkele logische tips voor mensen met kinderen, daarnaast vind ik de Italiaanse opties best goed. De Oostenrijkse opties zou ik persoonlijk niet direct geven begin maart omdat beide gebieden vooral een zuid oriëntatie hebben, persoonlijk zou ik juist meer noord georiënteerde gebieden adviseren omdat de sneeuw dan beter is en schaduw geen probleem vormt in maart.

*bericht bewerkt door Amelm op 15 feb 2024 12:20

Ik denk dat dat uit ChatGPT komt, eerlijk gezegd.

Tnx @judith12 voor de aanvulling! Waar ben je afgelopen jaren geweest? En was dat leuk?

Ik vind je opties nog steeds erg breed namelijk :). Saalbach en SFL (hierboven aangeraden) zijn aan de duurdere kant, maar is dat wel of niet in de betaalbare hoek?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik denk dat dat uit ChatGPT komt, eerlijk gezegd.

Tnx @judith12 voor de aanvulling! Waar ben je afgelopen jaren geweest? En was dat leuk?

Ik vind je opties nog steeds erg breed namelijk :). Saalbach en SFL (hierboven aangeraden) zijn aan de duurdere kant, maar is dat wel of niet in de betaalbare hoek?

Roy83 op 15 feb 2024 12:16

Zijn geweest in Zillertal, Solden, Kirchberg. Kaprun, Gitschberg jochtal. En wat wel of niet betaalbaar is, lijkt me voor iedereen anders. Ik zoek gewoon wat tips.

Ik vind Kronplatz dan misschien ook niet gek. Drukker dan Gitschberg, maar een mooi gebied om veel meters te maken en met Bruneck een leuk stadje.

Een mooi hotel op de Seiseralm is wellicht ook een idee? Wat minder uitdagend skiën, maar een paradijs voor de wandelaars, hotels aan de piste en genoeg met een zwembad.

Obereggen misschien (weet niet hoe dat is qua wandelen)?

Hochkonig? Wat rustiger, mooi decor, inderdaad noordhellingen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Van die tips snap ik, maar één van je punten is een beetje betaalbaar. Acco en skipas zijn in gebieden als Serfaus, Dolomiti Superski, Sölden of Arlberg behoorlijk duur. Kaprun ging nog tot een paar jaar geleden, net als het Zillertal.
Enfin, schrijf Zwitserland ook niet af. Arosa, Flims, Jungfrau region, Val d’Aniviers zijn mooi, hoog en voor ieder wat wils.

Ik denk dat dat uit ChatGPT komt, eerlijk gezegd.

Tnx @judith12 voor de aanvulling! Waar ben je afgelopen jaren geweest? En was dat leuk?

Ik vind je opties nog steeds erg breed namelijk :). Saalbach en SFL (hierboven aangeraden) zijn aan de duurdere kant, maar is dat wel of niet in de betaalbare hoek?

Roy83 op 15 feb 2024 12:16

Klopt ja :)

Ik vind persoonlijk Zermatt een beetje betaalbaar.

Nou Judith, je hebt al flink wat ervaring met diverse ski gebieden. Misschien is Ischgl iets voor jullie. Sneeuw zeker, gezinnen met kinderen zijn er welkom, er is een prachtige thermen met zwembaden voor de niet skiërs, een schaatsbaan, winkeltjes om te shoppen en het is betaalbaar voor wie wat te besteden heeft, een “beetje” betaalbaar dus😉.

Zweden is veel leuker,zeker voor gezinnen met kinderen daar is zoveel te doen bv sneeuw bbq sneeuwscooter tocht en de arreslee tocht skieen ach man zulke mooie pistes breed lang hoogste punt geloof ik 2000 mtr altijd sneeuwzeker,duur het ligt eraan wat jij wil de prijzen zoals wijntje biertje komt overeen met de Nederlandse prijzen supermarkt,Denemarken Finland enz wel duur ik zou zeggen kijk eens naar Zweden 1100 km rijden.

Obertauern, Silvretta Montafon, Alberg, Otztal.

Volgens mij gaat het hoogste skigebied in Zweden tot 1274 meter, dat is wel wat minder dan 2000. Qua skiën is het denk ik niet vergelijkbaar met de Alpen.

Obertauern, Silvretta Montafon, Alberg, Otztal.

Sjaak27 op 18 feb 2024 10:03

Silvretta Montafon staat op het lijstje, nog tips voor een leuke accomodatie dichtbij de lift??

Oostenrijk met de climaatverandering niet meer sneeuwzeker en wordt steeds duurder vooral voor gezinnen met kinderen

*bericht bewerkt door edtefrere op 18 feb 2024 10:32

Zweden.

Klopt foutje martin kon niet meer optijd bericht bewerken

*bericht bewerkt door edtefrere op 18 feb 2024 10:46

Als het niet bij Oostenrijk en Italië moet blijven, zijn er tal van Franse skigebieden die alles te bieden hebben wat in de initiële post gevraagd wordt.

Met kleinere kinderen erbij zal er toch niet enorm aan Après Ski gedaan worden (hoewel dat op meer en meer plaatsen in Frankrijk ook meer dan behoorlijk kan tegenwoordig).
Het grote aanbod aan ski-in/ski-out appartementen aan redelijke prijzen vind ik dan een enorm voordeel.

Zoals steeds: blijf weg van te goedkope aanbdiedingen/lees reviews en controleer de oppervlakte van de kamers.
Als je niet blind bent en enkel op de goedkoopste prijs zoekt, kan je erg luxueuze appartementen vinden tegen een redelijk budget.

Glide on!

Plaats een reactie