Advies nieuwe ski's

Hallo allemaal,

Ik ben eigenlijk op zoek naar wat advies voor een paar andere ski’s. Ik heb nu rossignol pursuit 600 cam van 177cm.
Zelf ben ik 182 cm en weeg 78 kilo, ski niveau tussen 6 en 7.
Voor mijn gevoel zijn mijn huidige te lang. Ik ski erg graag en het liefst de hele dag maar ik merk dat ik moeite blijf houden met slush en buckels.
Brede pistes ski ik graag vlot vanaf maar niet op full speed. En op smalle pistes maak ik graag korte bochtjes. Ook ski ik vaak met mijn kinderen erbij en dan is het fijn als ik me snel kan manoeuvreren, zeker in de slush.

Zit wel eens te kijken naar een Elan wingman 78 ti of. 82 ti.

Wat ik dus erg belangrijk vind is toch wel dat de ski’s einde van de dag ook nog lekker te manoeuvreren zijn door de pap, dat ze makkelijk te draaien zijn omdat ik veel met mijn kinderen op lagere snelheid ski. Wanneer de kids les hebben ski ik alleen en dan gaat het wel wat sneller maar ben geen racer.

Iemand tips?

*bericht bewerkt door danny.mara op 17 feb 2024 12:51

Skiën door de slush is meer een kwestie van techniek dan van de lengte van je ski.
Iets breder helpt wel, maar techniek helpt meer…

@danny.mara het basisadvies voor skilengte is om afhankelijk van je ervaring 10-15 cm van je lichaamslengte af te trekken. Dan lijkt 177 bij een lengte van 182 inderdaad wat aan de lange kant. Ik ben technisch een hele goede skiër (168 lang) en kreeg op basis van mijn ervaring altijd 155-160 in de verhuur aangereikt, maar vroeg zelf altijd om 150-155, precies om de reden die jij aangeeft: die slush aan het einde van de dag!
Wat ook kan helpen bij het draaien, is om naar een ski te kijken die onder de voet iets breder is dan je huidige ski. Die tip kreeg ik laatst in een speciaalzaak waar ik om advies vroeg omdat ik door een ernstige knieblessure m’n bochtjes niet meer zo lekker op mijn eigen ski’s draai.

Uitrusten doen we thuis wel!

Elan wingmans zijn een goede optie inderdaad. Je zou ook kunnen kijken naar volkl deacon of fischer gt.

Als je van korte bochten houdt, let dan op dat de radius van de ski’s niet te groot wordt. Overweeg ook wat kortere ski’s (wendbaarder) tov langere ski’s (beter in pap). In jouw geval zou ik iets korter bekijken

Elan wingmans zijn een goede optie inderdaad. Je zou ook kunnen kijken naar volkl deacon of fischer gt.

Als je van korte bochten houdt, let dan op dat de radius van de ski’s niet te groot wordt. Overweeg ook wat kortere ski’s (wendbaarder) tov langere ski’s (beter in pap). In jouw geval zou ik iets korter bekijken

LoveToBoard op 17 feb 2024 16:08

Zou ik dan beste voor de wendbaarheid, als ik een wingman zou nemen, de 166 pakken ipv de 172?

Waarom ga je niet voor een Deacon 80? Voordeel van de Deacon is dat je hem in lengtes +5 kan krijgen. Ik zou wel de 175 bij jouw lengte zien.

Als je graag bij Elan blijft, is er ook nog de Primetime 44+. Net als de Deacon 80 iets breder onder de voet.

Zelf heb ik sinds dit jaar de Rossignol Forza 60. Fantastische ski’s, polyvalent (zolang je op de piste blijft natuurlijk), erg makkelijk te skiën, korte bochten zijn een eitje, vergevingsgezind en dus ook makkelijk op lagere snelheid te skiën. Geen ski’s om snelheidsrecords mee te breken, maar zeer aangename vakantieski’s (zie de test van GiGi).

Bedankt voor jullie reacties.
Ik denk dat het toch de wingman word maar twijfel nog aan de lengte.
Iemand nog tips waarom ik juist voor 172 of 166 zou moeten kiezen?

Ik zou voor de 172 gaan, bij all mountain ga je meer richting lichaamslengte vind ik. Radius van 14 meter lijkt me prima hanteerbaar.

En ik zou net voor 166cm gaan, je geeft zelf aan niet full speed te willen gaan en wendbaarheid te zoeken.
Hoe korter hoe makkelijker.

Let's Ride

Haha top :)
Over dat puntje ga ik nog even brainstormen dan.
Ze moeten ook niet gaan klapperen als ik een keer rechtdoor bergafwaarts ga omdat er een bult aan komt.

Voor allmountainnzou ik aan de lange variant denken, 166 wordt met wat rocker wel erg kort voor ts.klapperen is meer een kwestie van techniek dan van skilengte trouwens, niet te druk over maken bij de keuze

Edwin van Riel

Te kort is wel wendbaar, maar dan zak je ook eerder weg in de slush. Door de rocker worden ze op 166 te instabiel.

Eind januari heb ik mijn eerste week op de Wingman 82 CTI gehad in 172, was een warme week met ijs, slush en hogerop wat verse sneeuw, en in alle omstandigheden veel plezier op gehad. Ben zelf 181cm lang en ski ongeveer zelfde niveau denk ik, en was van te voren eerder de discussie of ik 177 of 172 zou doen. Vond voor de omstandigheden de 172 top, maar zou hem niet korter dan dat doen. Ook vanuit de winkel werd aangeraden om 177 of 172 te doen, afhankelijk van wat voor type skieër je bent

Allemaal bedankt voor jullie ervaringen.
Het zijn de wingman 82 ti 172 geworden, ze zijn onderweg en over 4 weken ga ik ze testen.

Die Elan Wingman is echt top! Heb zelf ook de 82TI. Ze zijn erg wendbaar en voelen kort aan, dus in jouw lengte is 172 een goede keus! Heerlijke ski voor hele dag cruisen op alle soorten sneeuw. Succes met de keus.

*bericht bewerkt door Gerben.t.Z op 18 feb 2024 15:09

Te kort is wel wendbaar, maar dan zak je ook eerder weg in de slush. Door de rocker worden ze op 166 te instabiel.

DrPhil op 18 feb 2024 12:28

De rocker, daar had ik geen rekening mee gehouden, had dus beter mijn mond gehouden…
Thanks!

Let's Ride

Plaats een reactie