midweek in maart Vorarlberg

hallo allemaal,

ik wil met mijn zoon midden maart nog een midweek gaan skiën.
Opties die we bijvoorbeeld onderzoeken zijn

Montafon
Kleinwalsertal
Damüls

We zijn allebei ervaren skiërs, apres ski zoeken we niet. Iemand tips/adviezen voor deze gebieden, of die ze met elkaar kan vergelijken? (sneeuwzekerheid, variatie in pistes)

Ik volg dit topic even met bovengemiddelde interesse aangezien ik het 2e weekend maart precies dezelfde 3 gebieden overweeg voor een 5-daagse short trip.

Zoals ik het zelf zie (ben enkel in Montafon 2x geweest, de andere zijn o.b.v. research/ forum kennis)

  • Montafon: (veruit) grootste van de 3 en veel pistes tussen 1700-2400m hoogte, leent zich goed voor maart daardoor. Hoogst gelegen en ook meest kilometers aaneengesloten. Deels uitdagende gebieden waarbij ik met name het nova deel echt veel te bieden vond hebben. Wel een stuk drukker in de weekenden met veel mensen die short trips doen. Gargellen, Golm en Brandnertal zitten op dezelfde pas waarbij Brandnertal een stuk uit de richting is, de andere 2 leuk voor een dagje waarbij met name Gargellen erg sneeuwzeker is.

  • Damüls: Lekker afwisselend en speelse pistes, Damüls heeft veel (semi) ski-in ski out accomodaties wat lekker kan zijn voor een short ski. Behoorlijk wat sneeuwval en 1400m+ m.u.v. dalafdaling Mellau die (gok ik?) dicht zal zijn in maart. Daardoor iets minder lange afdalingen wellicht omdat hoogteverschil max 600hm is.
    Gebied zit op 3-taler pas waardoor je bij pas langer dan 3 dagen ook uitstapjes kunt maken naar een 10-tal andere gebieden waarvan Wart-Schrocken, Diedamskopf en Sonnenkopf de meest aansprekende zijn, de eerste 2 ook daadwerkelijk goed an te rijden vanuit Damüls of Mellau.

  • Kleinwalsertal: Erg gefragmenteerd (5 losse gebieden die met bus wel goed verbonden zijn) skigebied. Voordeel t.o.v. de 2 andere gebieden lijkt dat er in KWT meer langere dalafdalingen zijn maar dus minder aaneengesloten km’s pistes. Nadeel is dat er meer piste km’s op een stuk lagere hoogte liggen wat een probleem kan zijn in maart. Gebied Fellhorn/Kanzelwand lijkt het meest te bieden maar Walmendinghorn en Ifen lijkt me ook leuk. Bij dit gebied moet je het echt leuk vinden om elke dag een ander deelgebied aan te doen en busverbindingen/rijden geen probleem vinden.

Qua sneeuwzekerheid pakken alle 3 de gebieden doorgaans veel sneeuw. KWT en Damüls zitten front row, Montafon heeft weer het voordeel van wat meer hoogte (maar ook een sneeuwrijke hoek). Die extra hoogte kan gezien de geschiedenis deze winter een voordeel zijn omdat onder de 1400m er veel regen is gevallen.

Ik lees graag mee om de meest actuele omstandigheden in de gebieden te horen. Zelf zou ik qua sneeuwzekerheid maart neigen naar Montafon maar met wat verse sneeuwval eind volgende week zou ik de andere 2 ook vast aandurven. Qua uitdaging zou ik ook voor Montafon gaan, de enige reden dat ik wellicht toch voor Damüls ga is omdat ik al 2 keer in Montafon ben geweest, iets nieuws trekt toch:)

Met de huidige sneeuwsituatie vallen Damuls en Kleinwalsertal direct af. Beide gebieden eindigen op 2000m hoogte, en dat is simpelweg te laag voor half maart. Ik zou dan ook voor Montafon gaan.

Je kunt eventueel nog See/Kappl overwegen aan het begin van Paznauntal (bijna alleen maar snelweg). Voor een shortski is dit goed aan te rijden, en beide gebieden reiken tot 2700m hoogte met tezamen 80km piste op 1 skipas (perfect voor short ski).

Succes! 👍🏼

*bericht bewerkt door JackE op 17 feb 2024 20:29

Plaats een reactie