Hoe monteer je je skibox

Gisteren en vandaag kwamen we weer allerlei variaties tegen van gemonteerde skiboxen.

  • Links
  • Rechts
  • Midden
  • 1 naar voor gericht, 1 naar achter
  • Diagonaal
    Valt jullie ook op dat vakantiegangers boxen op allerlei, ook onveilige manieren, op het dak hebben.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 19 feb 2024 08:59

Meestal heeft dat redenen. Links: box gaat aan die kant open. Rechts idem. Midden zie ik eigenlijk alleen maar bij bredere boxen.

Naar voor een achter: boxen gaan aan dezelfde kant open, door er 1 om te draaien hebben ze allebei de opening aan de buitenkant. Of het slim is?

Diagonaal nog nooit gezien. Wel met twijfelachtige spanbandjes en dan vaak een box uit het jaar kruik.

We hebben een bredere box en deze staat in het midden. Dat lijkt voor de balans ook het beste. Heeft invloed als je koffer links of rechts neerzet voor het rijgedrag?

Die van mij zit in het midden gaat beide kanten open en is ideaal voor zowel winter als zomer. Top aanschaf voor het leven bij mij

Brede box en in het midden hier. Ook gewoon en niet achterstevoren en geen spanbanden.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Dit jaar met een wat smallere box gereden. Zat aan de zijkant zodat ik 'm makkelijk kon in- en uitladen.
Met weggedrag niets gemerkt.

Ik heb 'm braaf in het midden staan, maar wilde 'm eigenijk iets meer naar rechts hebben zodat ik er makkelijker bij kan.
Maarja, werd afgeraden op diverse sites (w.o. anwb) vanwege gewichtsverdeling.
Leek me wat overdreven, maar ik heb het advies toch maar opgevolgd.

*bericht bewerkt door Jay op 19 feb 2024 08:49

Haha, mijn zoon en ik zitten aan de linkerkant en vrouw en dochter rechts (onder de box).
Nu zijn mijn zoon en ik samen waarschijnlijk best zo’n 30 kg zwaarder dan vrouw en dochter. Zij zijn nm. vrij licht… :-)

Ik zou hem in ieder geval goed vastzetten.

Met diagonaal bedoelde ik eigenlijk het volgende. De meeste auto-daken zijn aan de achterzijde smaller dan aan de voorzijde. Mensen zetten de box vast langs de dakrails van de auto. Met name als je achter zo’n auto zit zie je dat de box helemaal scheef op het dak zit. Geen gezicht.

*bericht bewerkt door swillem op 19 feb 2024 10:16

null

Op de trekhaak 😉 1 aansluitpunt voor de dakdragers draait door. Dus een trekhaakkoffer van Thule. Bevalt erg goed. Minder brandstofverbruik en geen last van met het rijden. De langere ski’s kunnen nog voor de koffer in de hoes. Maar zoals te zien is skiën nu niet aan de orde (zwartewoud/Belchen), de lange ski’s thuis gelaten.

null

Op de trekhaak 😉 1 aansluitpunt voor de dakdragers draait door. Dus een trekhaakkoffer van Thule. Bevalt erg goed. Minder brandstofverbruik en geen last van met het rijden. De langere ski’s kunnen nog voor de koffer in de hoes. Maar zoals te zien is skiën nu niet aan de orde (zwartewoud/Belchen), de lange ski’s thuis gelaten.

Kapestaartje op 19 feb 2024 10:27

@Kapestaartje](/profiel/kapestaartje) je had beter je fietsen meegenomen als ik de achtergrond en het weerbericht bekijk.

null

*bericht bewerkt door Vivace op 19 feb 2024 12:25

Glide on!

In het instructieboekje staat in het midden, dus plaats ik hem netjes int midden. Het lijkt me ook niet echt kwaad te kunnen deze aan de zijkant te plaatsen, maar volgens mij heeft het bij een sterke zijwind toch net wat meer impact dan… Je moet ook goed beseffen dat je voorruit en dakstructuur een directe impact hebben op de stabiliteit van de auto. Als je voorruit barst heeft dit ook reeds een impact, dus gaat een slecht gemonteerde dakkoffer dit ook hebben lijkt me dan…
De vreemdste vind ik altijd waarbij de box schuin naar boven gericht staat in de rijrichting. Als een raket die gaat opstijgen. :) Dat is toch echt nefast voor je verbruik en veroorzaakt toch een enorme stress op je bevestigingspunten? Ook al lijkt het soms dat de dakstructuur van die auto`s niks anders toelaat, maar toch.

*bericht bewerkt door Joy85 op 19 feb 2024 13:19

Exact en zorgvuldig in het midden, uitgelijnd op de haaienvin en het midden van de voorruit

Op de heen weg kwamen we op de A7 onder Ulm er eentje tegen met 2 oude boxen… de rechtse (van achteren gezien) gaapte toch wel wat bij 150km/h. Ik heb toen ik er voorbij was toch maar even duidelijk gemaakt dat ze hun box moesten controleren.

null

Op de trekhaak 😉 1 aansluitpunt voor de dakdragers draait door. Dus een trekhaakkoffer van Thule. Bevalt erg goed. Minder brandstofverbruik en geen last van met het rijden. De langere ski’s kunnen nog voor de koffer in de hoes. Maar zoals te zien is skiën nu niet aan de orde (zwartewoud/Belchen), de lange ski’s thuis gelaten.

Kapestaartje op 19 feb 2024 10:27

@Kapestaartje](/profiel/kapestaartje) je had beter je fietsen meegenomen als ik de achtergrond en het weerbericht bekijk.

null

Vivace op 19 feb 2024 12:25

Nou he! Mountainbike thuis gelaten, maar had prima gekund. Het is jammer, volgende keer “beter”. Vandaag naar de waterval van Todtnau geweest, erg leuk en mooi. Morgen een dagje Basel, ook leuk 😁

De vreemdste vind ik altijd waarbij de box schuin naar boven gericht staat in de rijrichting. Als een raket die gaat opstijgen. :) Dat is toch echt nefast voor je verbruik en veroorzaakt toch een enorme stress op je bevestigingspunten? Ook al lijkt het soms dat de dakstructuur van die auto`s niks anders toelaat, maar toch.

Joy85 op 19 feb 2024 13:12

Lijkt bij veel van de huidige “sportieve” auto’s niet anders te kunnen. Van voren staan de dragers een paar centimeter hoger dan achter. Volgens mij niet denderend.
(voor ons een reden om om een afwijkende auto aan te schaffen omdat we in de daktent graag vlak slapen)

Gewoon in het midden maar voor de zekerheid wel met een paar spanbandjes eromheen. Onderweg al meer dan genoeg van die sporen aan kleding zien liggen achter een auto waarvan de koffer toch was opengesprongen op de een of andere manier.

Gewoon in het midden maar voor de zekerheid wel met een paar spanbandjes eromheen. Onderweg al meer dan genoeg van die sporen aan kleding zien liggen achter een auto waarvan de koffer toch was opengesprongen op de een of andere manier.

Pistenbully123 op 19 feb 2024 21:17

Als je niet moet trekken en duwen om de deksel van de dakkoffer gesloten te krijgen zal de dakkoffer niet snel “uit zijn voegen barsten”.
Een beetje (of eigenlijk net) zoals een reiskoffer: als je die niet overlaadt, gaat de sluiting ook niet stuk.

Glide on!

De vreemdste vind ik altijd waarbij de box schuin naar boven gericht staat in de rijrichting. Als een raket die gaat opstijgen. :) Dat is toch echt nefast voor je verbruik en veroorzaakt toch een enorme stress op je bevestigingspunten? Ook al lijkt het soms dat de dakstructuur van die auto`s niks anders toelaat, maar toch.

Joy85 op 19 feb 2024 13:12

Lijkt bij veel van de huidige “sportieve” auto’s niet anders te kunnen. Van voren staan de dragers een paar centimeter hoger dan achter. Volgens mij niet denderend.
(voor ons een reden om om een afwijkende auto aan te schaffen omdat we in de daktent graag vlak slapen)

Pino op 19 feb 2024 19:49

Gaat het dan om voertuigspecifieke dakdragers (dwarsbalken)?
Voor een voertuigconstructeur lijkt het me makkelijk om voor en achter een andere beugelhoogte te voorzien of zo een horizontale plaatsing van de dakdragers te garanderen.

Voor een dakkoffer is deze extra belasting idd niet optimaal, hoewel ze veel kunnen hebben (ze zijn ontworpen om de wind die door de voorruit omhoog geduwd wordt en tegen de onderkant duwt te weerstaan).

Het zou ook kunnen dat deze mensen (met b.v. een shooting brake) de achterste balk te ver naar achteren gemonteerd hebben met de gedachte “verder uit elkaar is steviger” en hierdoor de ideale bevestigingspunten (die op de dakbalken van de auto gemarkeerd zouden moeten zijn) gemist hebben.

Indien niets van hierboven: als je nog klassieke U-beugels hebt om de dakkoffer te bevestigen, kan je de achterzijde met behulp van standaard multiplex blokjes 2cm omhoog brengen. Dat zal niets wijzigen aan de sterkte van de bevestiging.
Bij snelspanklemmen zoals op de meer recente Thule-dakkoffers zal dit moeilijk/niet veilig zijn.

Glide on!

hier uitermate tevreden met de grote koffer; zomer en winter!

We hebben een Seat Alhambra en die is van zichzelf al vrij hoog. We hebben de koffer zo ver mogelijk naar achteren staan zodat de klep nog open kan en de lijn van de voorruit een beetje doorgetrokken wordt naar de koffer… Verder staat hij heel iets naar de bijrijders kant, als ik op de drempel van de schuifdeur rechtsachter sta dan kan ik er net bij. Mijn vrouw lukt dat niet…

Alles wat vies en nat kan worden gaat erin, skies, schoenen, helmen.

Ik rij max 150, merk aan verbruik wel iets maar heb geen onveilig idee. ik word ook regelmatig ingehaald door mensen met een koffer op t dak… zou dus harder moeten kunnen… Meestal toch te druk om van die hogere snelheid goed te kunnen profiteren…

*bericht bewerkt door Nemrah op 20 feb 2024 10:29

… heb een relatief brede Thule box, staat netjes uitgelijnd in het midden, kan nl. aan beide kanten open. Voor wat het waard is, absoluut geen spanbanden, want dat werd ooit afgeraden door Thule dealer (niet nodig, maakt lawaai maar bovenal, fixeert de flexibele box teveel en dus neemt het risico op breken van het plastic van de box toe).

Plaats een reactie