Aankoop advies extra setje Allmountain ski’s

Goedemiddag iedereen,

Op dit moment ben ik in Oostenrijk en zoals iedereen weet zijn de condities niet heel fantastisch, en nu zit ik te twijfelen om een setje allmountainski’s te nemen als extra ski om beter door de slush heen te gaan. Op dit moment heb ik de Head World Cup Rebels E-Race 170cm. Het zijn echt fantastische ski’s, alleen aan het einde van de dag, wanneer er hoge bulten zijn, werken ze absoluut niet mee (komt ook omdat ik met mijn 1m 87 er bewust voor heb gekozen voor een kortere ski, want ik houd van een wendbare ski). Medium bultjes werken ze goed, zolang je een beetje vaart kunt maken. Maar nu zit ik toch te twijfelen om een extra setje te nemen voor de warmere dagen. Nu zit ik te twijfelen tussen vier modellen:

De Head Super Shape E Rally;
De Fischer RC One 82 GT;
De Elan Wingman 82 CTI Fusion X;
De Rossignol Experience 82
Heeft iemand tips of ervaringen met een van deze bovenstaande ski’s? Zelf zou ik zeggen dat ik een vergevorderde skiër ben die voornamelijk korte tot mediumgrootte bochten maakt en die eigenlijk in elke conditie zich wel redt, alleen zoek ik een iets comfortabelere ski.

Plaatselijke shop(s) in en testen nu je er toch bent.
Als tip nog de K2 Mindbender 89Ti. Speels, maar ook grip als het nodig is. Zou met all mountain niet te kort gaan > 175cm denk ik dan voor jouw lichaamslengte. De Minderbender heb ik in 182cm bij ook 187cm lichaamslengte.

Niet te kort en niet te smal. All mountain is zowiezo een compromis tussen piste en off piste. Als je al een erg goeie piste carver hebt, heeft het niet zoveel zin om in de groep “erg goede carvers, minder goed in slush/diepere sneeuw” te zoeken, en idd. pak 'm niet te kort (min 1m80, zeker als het model redelijk wat rocker heeft).

Zou bv ook de fischer ranger 96 proberen (aangezien je ook andere fischers probeert) of de Atomic Q9.8

Ik heb zelf alleen echte piste ski’s en dan een paar erg brede ski’s (104 onder voet), maar zelfs die gaan eigenlijk best goed op hardere pistes en zijn fantastisch in de slush en moguls.

wil je halverwege de dag wisselen of ga je voor een ski die een compromis heeft voor de gehele dag?

wil je halverwege de dag wisselen of ga je voor een ski die een compromis heeft voor de gehele dag?

Nemrah op 20 feb 2024 12:00

Ik wil meer een compromis voor de hele dag

Niet te kort en niet te smal. All mountain is zowiezo een compromis tussen piste en off piste. Als je al een erg goeie piste carver hebt, heeft het niet zoveel zin om in de groep “erg goede carvers, minder goed in slush/diepere sneeuw” te zoeken, en idd. pak 'm niet te kort (min 1m80, zeker als het model redelijk wat rocker heeft).

Zou bv ook de fischer ranger 96 proberen (aangezien je ook andere fischers probeert) of de Atomic Q9.8

Ik heb zelf alleen echte piste ski’s en dan een paar erg brede ski’s (104 onder voet), maar zelfs die gaan eigenlijk best goed op hardere pistes en zijn fantastisch in de slush en moguls.

Asterino op 20 feb 2024 11:41

Dankjewel voor je tips! Zelf heb ik de rangers al geprobeerd maar dat is me toch echt te breed met 96mm onder de schoen! Vandaag heb ik de Core-x gebruikt die zijn prima voor de slush maar s’ochtends wanneer alles nog strak is kan je er niet optimaal mee trappen.

Ik heb pas Nordica Enforcer 94 ski’s gekocht in 186 (zelf 1m84 + 94kg + getrainde benen, vergevorderde skiër met wekelijkse techniektraining in Snowworld) en ik vind deze werkelijk fantastisch.
Eerst had ik schrik van de breedte (mijn andere skis zijn 68 en 75 onder de voet), maar ik kon er onmiddelijk goed mee weg (ik heb ze zonder te testen gekocht op aanraden van mijn Belgische ski-trainer).
Wat ik er ook mee wou doen, ze deden het (ijzige zwarte pistes tot off-piste, bulten, slush, lange carves, korte bochten, …).
Ik vind je ook best goed wendbaar (heb mijn slalomlatten in de auto gelaten tijdens de 4-daagse shortski).
Voor lange bochten aan >80km/u (bring on the popocorn) kan je natuurlijk beter bij dedicated piste/GS latten blijven, maar ook aan deze snelheden (op verlaten, overzichtelijke en vlakke zwarte pistes) heb ik geen last gehad van een ongecontroleerd gevoel.

Een heel goede alleskunner dus.

Dit soort latten met aanzienlijke rocker kan je trouwens best langer dan lichaamlengte kopen.

Glide on!

Elan Ripstick 88 of 96 (Black Edition) zijn ook heerlijke ski’s, black editions zijn iets stijver voor als je dat wil.

Vooral met de 96’s kan je ook prima off piste, en ze carven ook fantastisch.

*bericht bewerkt door Rossignol1991 op 20 feb 2024 13:15

Goedemiddag iedereen,

Op dit moment ben ik in Oostenrijk en zoals iedereen weet zijn de condities niet heel fantastisch, en nu zit ik te twijfelen om een setje allmountainski’s te nemen als extra ski om beter door de slush heen te gaan. Op dit moment heb ik de Head World Cup Rebels E-Race 170cm. Het zijn echt fantastische ski’s, alleen aan het einde van de dag, wanneer er hoge bulten zijn, werken ze absoluut niet mee (komt ook omdat ik met mijn 1m 87 er bewust voor heb gekozen voor een kortere ski, want ik houd van een wendbare ski). Medium bultjes werken ze goed, zolang je een beetje vaart kunt maken. Maar nu zit ik toch te twijfelen om een extra setje te nemen voor de warmere dagen. Nu zit ik te twijfelen tussen vier modellen:

De Head Super Shape E Rally;
De Fischer RC One 82 GT;
De Elan Wingman 82 CTI Fusion X;
De Rossignol Experience 82
Heeft iemand tips of ervaringen met een van deze bovenstaande ski’s? Zelf zou ik zeggen dat ik een vergevorderde skiër ben die voornamelijk korte tot mediumgrootte bochten maakt en die eigenlijk in elke conditie zich wel redt, alleen zoek ik een iets comfortabelere ski.

Adriaanvdberg op 20 feb 2024 10:27

Dit is mijn ervaring.
https://www.wintersport.nl/forum/topic/531020

Wat Sjaak zegt, ter plekke testen

Zelf 2 jaar terug een week op de Blizzard Brahma 88 geskied en herken je verhaal met de slush.
Ski deze week op Rossignol Forza en verlang tijdens de dalafdaling vol met slush echt naar een bredere ski.
Ben 190cm / 100kg en kost me veel moeite om te draaien.

Head kore 93 of een Blizzard rustler 9 zijn top als set naast een piste ski.

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿
  • voor de rustlers ook. Let wel op welke jaargang je wilt, de nieuwe wordt een stuk pittiger
Edwin van Riel

Elan Wingman (zonder de Ti) vond partner hier veel lekkerder door de bulten en slush dan de Elan met titanium

Ik heb een paar weken geleden een paar Faction Dancer 1 aangeschaft precies voor dat werk. Op harde pistes is er lekker mee te carven en bumps en slush zijn ook geen probleem.

Ik ben 185cm en heb de ski in 186cm gekocht. Dankzij de rocker voelt de ski toch kort aan. Korte en medium bochten zijn dan voor mij geen probleem. In 178cm was de ski waarschijnlijk nog speelser geweest.

Ik heb de EXP-reeks van Rossignol, dewelke verschillende breedtes aanbiedt, steeds uiterst polyvalent gevonden.

Ik ski al enkele jaren met volle tredenheid op de Supershape I-rally (het model vóór de e-rally). Ik was ook op zoek naar een veelzijdige alleskunner. Dit heb ik met deze ski zeker gevonden. Koop ze wel gewoon op de juiste lengte.

Succes met je speurtocht!

Ski al nodige jaren op een paar Volkl Grizzly in 89. Ze zijn beetje lomp gek op snelheid lopen dan als op rails en walsen door alle mogelijke bagger heen en geven mij veel vertrouwen. Vragen kracht en techniek, slapen is er tussen het zweten niet bij. Ik vind ze wat te stijf voor de poeder en mijn conditie en knieën houden me wel uit de echte moguls. En ze zijn stijf en zwaar. Maar blijf het heerlijke latten vinden 177/95kg/178. Maw durf een maatje breder te gaan kon je wel eens aangenaam verassen

Plaats een reactie