Advies voor soepele all mountain ski dames (gemiddeld)

Met de wisselende condities nu in Oostenrijk, pap en verse sneeuw, zoek ik een all mountain ski voor mijn vrouw. Ze skiet al jaren, ze is echt een cruiser, niet carven. Haar niveau is gemiddeld. Ze skiet wat lui en slippend en komt eigenlijk overal wel rustig en beheerst vanaf. Maar ze krijgt de skies in hopen pap of zoals vandaag dikke verse sneeuw maar lastig gedraaid, wat het zelfvertrouwen en de lol geen goed doet. Ze skiet nu op Fischer progressor 800 (meen ik), met 75 onder de voet.

Aangezien ik zelf 2 jaar geleden ben overgestapt naar Elan Wingmans 82ti en daar erg enthousiast over ben, dacht ik misschien is zoiets ook iets voor haar. Natuurlijk heeft het allemaal met techniek te maken, maar een iets bredere ski, een soepele all mountain ski, minimaal 80 onder de voet kan wel helpen. Wat ik op het oog heb is nu:

Elan Wildcat 82
Rossignol Experience W 8
Head Kore X80
Head Absolute Joy

Iemand nog tips of ervaringen?

Bvd, groeten, Gerben

Je kan ook even wachten tot het najaar en dan even kijken naar de nieuwe allmountain lijn van Fischer die - lekker verwarrend - Fischer the Curv GT gaan heten. De Curv GT 80 of 85 zou wel wat kunnen zijn. Er komen ook dames-versies van (of in ieder geval, dameskleuren).

Meer info hier: https://gigiski.com/series-preview-2025-fischer-the-curv-gt-…
En hier: https://www.skitalk.com/threads/2025-fischer-the-curv-gt-col…

Een amateur is gewoon een liefhebber

Bedankt @biggie, zeker interessante lijn, ga ik in de gaten houden. We hebben geen haast, ben aan t oriënteren wellicht voor volgend jaar. En idd verwarrend, kon Fischer daar nou geen andere naam voor bedenken 🤔

Sinds dit seizoen zeer gelukkig met mijn Elan Wildcat 86 cm
Eerste week januari in verse sneeuw heerlijk mee kunnen skiën.
Nu (Via Lattea) ‘s morgens nog prima overweg op ijs en in middag geen moeite met slush en de hopen kristallige sneeuw.
Veel vertrouwen uit gehaald, want hiervoor met m’n echte piste ski’s stond ik volledig geparkeerd in de slush en ook in de verse dikke poeder.

❄️

Mijn vriendin is prima in haar nopjes met haar K2 Mindbender Alliance. Toen de 88Ti, nu komt de 89Ti daar het meest in de buurt.
Lekker smeren en prutsen, maar als het harder gaat vinden ze dat ook allemaal prima. Goede grip op hardere sneeuw ook.

*bericht bewerkt door Bennie op 20 feb 2024 22:08

Elan Insomnia 10, hele fijne ski in zowel in de pap als verse sneeuw als strakke pistes (vorige week de verse en pap sneeuw uitgebreid kunnen testen) en met de kerst de strakke pistes.

(Kan best zijn dat de wildcat de opvolger is …ze hebben de namen veranderd dit seizoen). Partner heeft de wingman…en die is er ook heel content mee

Bedankt voor alle tips! Ik ga deze eens verder onderzoeken. Zou goed zijn als mn vrouw eens paar kan testen. 👋🏻

Ik heb je een pb gestuurd

Head Absolut Joy is een fijne allmountain voor de gemiddeld skiënde dame. Wellicht een idee om te testen door een dagje te huren en dan verschillende modellen te testen?

Ik ben van de Absolut Joy overgestapt op de Wildcat 82c, drijft beter in de pap vind ik, is op harde pistes naar mijn mening een stuk fijner!

Al vond ik de Joys ook prettig - was er wel sneller uitgegroeid.

Kijk ook eens naar Atomic Cloud Q series.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

ik heb net de head total joys 2024 gekocht. Deze versie schijnt pittiger te zijn dan de vorige. Over 3 weken ga ik ze uittesten

ik heb nu 3 dagen geskied op mijn total joys 2024. Ik ben erg blij mee, lekker kort draaien, carven lukt ook goed. Gaan goed door de slush en op wat hogere snelheid geen geklapper. Voor mij echt fijne skies die mij na 2 knieblessures mijn vertrouwen weer teruggeven en passen bij mijn manier van skieen.
De grip op afgeschraapte pistes is ook goed.

Ze mag mijn ski’s overnemen: Elan Wildcat 76 Light Shift (2023/24) - Set incl. Bindingen, lengte 158, net nieuw gewaxd en geslepen. 8 dagen op geskied. Zie marktplaats.

Plaats een reactie