Rond 16-20 Maart Oostenrijk, ja of nee? Waar?

Ik was aan het kijken iets te boeken ergens midden maart, maar nu vroeg ik mij af of het überhaupt nog een beetje lekker skiën zal zijn met de huidige beelden uit de Alpen, zelfs in de gebieden met 2000+?
Zo ja, wat zou een goede locatie zijn, die enigszins per OV bereikbaar is? (Wat gepuzzel met bussen geen probleem, maar er moet simpelweg wel een bushalte zijn. Maar bijvoorbeeld zoiets afgelegen als Livigno dan weer geen optie) voorkeur gaat uit naar Oostenrijk, al kan Italië ook! Ötztal, Ischgl en zillertal/tux kwam vrij snel op, nog andere opties?

Valt nog niks over te zeggen. Over het algemeen is wat hoger wel lekker, en denk aan oriëntatie van de hellingen. Noordhellingen zijn top, pal zuid minder. Maar het kan ook gewoon koud zijn met veel bewolking, dan zit je lager juist weer beter tussen de bomen. Lekker last-minute kijken.

Mr. Slow

Het kan wel of niet lekker skiën zijn dan. Je kan dan wel of niet naar meerdere plekken in Oostenrijk die wel of niet goede condities hebben.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

De ‘‘beelden’’ waar je het over hebt zijn van laag gelegen gebieden. Boven 1500-1700m is juist een recordjaar (zie o.a. topic Roel over sneeuwhoogte Kühtai) qua sneeuwhoeveelheid waardoor er meer dan zat sneeuw ligt.

Lagerop kan nog prima zijn afhankelijk van hoe de komende weken zijn. Ik zou zeggen:

  • Als je vooruit wilt boeken; gebied met veel 2000+ boeken (Sölden, Ischgl, Obertauern, SFL etc) Nadeel is wel dat nog 100.000’en anderen exact hetzelfde doen zonder dat die hoogte nodig hoeft te zijn.
  • Als je lager wilt boeken dan zou ik even wachten, plek is er toch wel in die periode. Normaliter kun je prima skiën half maart (en ook huidige omstandigheden goed) in gebieden zoals Montafon, Schladming, Hochkönig, Zillertal, Gastein etc. Er lijkt een behoorlijke dump bijgekomen te zijn/ te komen gisteren en vandaag dus gok dat het allemaal wel prima zit half maart.
  • Enige wat ik zou vermijden zijn de echt lage gebieden en/of met veel zuid pistes zoals o.a. Skiwelt

*bericht bewerkt door Amelm op 23 feb 2024 08:02

Wij gaan altijd in maart skiën. Geen enkel probleem, op de wat lager gelegen pistes is de kans op sluhs gedurende de dag natuurlijk groter, maar het is prima te doen. Wij skiën in SFL, Nauders, Fendels (en op de Kaunertaler Gletscher)

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Lekker even wachten met boeken tot een weekje daarvoor. Dan kun je nog alle kanten op en kijken waar de condities op dat moment het beste zijn… :)

Ja natuurlijk 😉. Ik denk dat je nog op heel veel plekken terecht kunt (er is dit jaar veel sneeuw gevallen). Ivm warmte een hoger gelegen gebied opzoeken? Bv Stubaier gletsjer. Makkelijk te bereiken met openbaar vervoer vanaf Insbruck.

*bericht bewerkt door Saraha op 25 feb 2024 22:45

Plaats een reactie