Sneeuwverschuiving op piste - hoe handelen?

Vandaag voor het eerst meegemaakt dat een piste (pad) versperd werd door een sneeuwverschuiving. Niet echt een lawine, maar wel een berg sneeuw dat van boven op het pad was geschoven en ook aan de dalkant naar beneden. Ik heb niet echt stilgestaan bij het hoe en wat en ben er met kind en al overheen geklommen. Even later was het pad dicht wegens lawinegevaar. Nu voel ik me een beetje lullig. Had ik anders moeten handelen. Ik weet niet zo goed wat te doen in zo’n geval. Teruglopen? Wachten? Wat zouden jullie doen?

Ik zou ook zo snel mogelijk door naar beneden gaan in dat geval en zeker niet omhoog gaan lopen en langer in de gevarenzone blijven.

I can stick uphill ice, on my saucer...

In PdS ook meegemaakt. Verbindingspiste was dicht halverwege wegens (kleine) lawine. Maar die lag er dus al en onderlangs gepasseerd.
Als de sneeuw al is gaan schuiven, dan maakt het niks meer uit. Er over heen, er onder door, kan allemaal. Het gevaar is dan al voorbij. Al moet je je natuurlijk ook weer niet in een gedeelte gaan begeven wat potentieel nog wel gevaarlijk kan zijn.

Wij zijn daarna toch weer terug het deel in geskied van Galtür waar mijn man en zoontje nog waren. Me niet echt gerealiseerd dan we dan alleen weg konden via die zelfde piste.

We werden uiteindelijk begeleid weggehaald door de bergwacht. Die leek zelf ook erg gespannen bij de overtocht, de sfeer was erg gespannen. Lastig vond ik dat we helemaal geen uitleg kregen vooraf of achteraf.

Hi Lotte, heftig zeg. Ik ben nu ook in Galtür. Welke piste was dit?

De piste 17 terug vanaf de breitspitzbahn. Maar vannacht veel knallen gehoord, denk dat er een ander is opgewekt en nu zal het risico wel weg zijn.
Ik heb er wel slecht van geslapen, maar nu is er niks meer aan de hand denk ik hoor.

In PdS ook meegemaakt. Verbindingspiste was dicht halverwege wegens (kleine) lawine. Maar die lag er dus al en onderlangs gepasseerd.
Als de sneeuw al is gaan schuiven, dan maakt het niks meer uit. Er over heen, er onder door, kan allemaal. Het gevaar is dan al voorbij. Al moet je je natuurlijk ook weer niet in een gedeelte gaan begeven wat potentieel nog wel gevaarlijk kan zijn.

Hessel op 24 feb 2024 00:05

Even ter aanvulling: even vergeten dat er een pak nieuwe sneeuw ligt. Ik was uitgegaan van oude sneeuw die als gleitschnee naar beneden was gekomen. Als dat is gebeurd dan kun je de kegel prima oversteken, erboven is de sneeuw dan weg.
De nieuwe sneeuw maakt de situatie wel anders. Zeker als erboven de boel alweer dicht is gesneeuwd op een oude laag of slechte ondergrond. Her verklaart ook wel de nervositeit van de pisteurs daar.
Maar ook dan: beter oversteken nadat de lawine is geweest dan ervoor.

In PdS ook meegemaakt. Verbindingspiste was dicht halverwege wegens (kleine) lawine. Maar die lag er dus al en onderlangs gepasseerd.
Als de sneeuw al is gaan schuiven, dan maakt het niks meer uit. Er over heen, er onder door, kan allemaal. Het gevaar is dan al voorbij. Al moet je je natuurlijk ook weer niet in een gedeelte gaan begeven wat potentieel nog wel gevaarlijk kan zijn.

Hessel op 24 feb 2024 00:05

Even ter aanvulling: even vergeten dat er een pak nieuwe sneeuw ligt. Ik was uitgegaan van oude sneeuw die als gleitschnee naar beneden was gekomen. Als dat is gebeurd dan kun je de kegel prima oversteken, erboven is de sneeuw dan weg.
De nieuwe sneeuw maakt de situatie wel anders. Zeker als erboven de boel alweer dicht is gesneeuwd op een oude laag of slechte ondergrond. Her verklaart ook wel de nervositeit van de pisteurs daar.
Maar ook dan: beter oversteken nadat de lawine is geweest dan ervoor.

Hessel op 24 feb 2024 19:58

Ja, eens. Het gevaar was duidelijk nog niet geweken. Ik vertel mijn moeder maar niks ;-)
Maar wat ik lastig vond is dat de bergwacht er eigenlijk niets over wilden zeggen of uitleggen. Nou ja, we zijn weer veilig thuis inmiddels. Gelukkig veilig, helaas weer thuis.

I
Maar wat ik lastig vond is dat de bergwacht er eigenlijk niets over wilden zeggen of uitleggen.

Lotte78 op 24 feb 2024 22:48

Die deed dus exact hetzelfde als jij richting je moeder, kwestie van het kan enkel tegen je werken (paniek) en je hebt toch geen andere optie.

De piste 17 terug vanaf de breitspitzbahn. Maar vannacht veel knallen gehoord, denk dat er een ander is opgewekt en nu zal het risico wel weg zijn.
Ik heb er wel slecht van geslapen, maar nu is er niks meer aan de hand denk ik hoor.

Lotte78 op 24 feb 2024 16:28

De dag erna (gister) nog gedaan maar uiteraard niets meer van gezien. Bijzonder verhaal

@lotte, eng! Inderdaad raar dat ze niets vertelden. Mijn ervaring met ski -afrol is meestal dat ze graag bereid zijn uitleg te geven. Maar ja, dat was altijd in situaties zonder risico, dus dat is wel wat anders.

*bericht bewerkt door Slim op 25 feb 2024 17:57

I
Maar wat ik lastig vond is dat de bergwacht er eigenlijk niets over wilden zeggen of uitleggen.

Lotte78 op 24 feb 2024 22:48

Die deed dus exact hetzelfde als jij richting je moeder, kwestie van het kan enkel tegen je werken (paniek) en je hebt toch geen andere optie.

Amelm op 25 feb 2024 08:31

Mijn moeder was niet mee, dat is wel iets anders vind ik. Op het moment dat ik met mijn kinderen een piste over moet steken waarover wel gezegd wordt dat er lawinegevaar is, vind ik het wel lastig dat ik geen verdere info krijg.

@lotte, eng! Inderdaad raar dat ze niets vertelden. Mijn ervaring met ski -afrol is meestal dat ze graag bereid zijn uitleg te geven. Maar ja, dat was altijd in situaties zonder risico, dus dat is wel wat anders.

Slim op 25 feb 2024 17:57

Het voelde voor mij alsof ze het stil wilden houden. We waren wat te laat bij de skischool om ons derde kind op te halen. Ik kon ze niet bellen, want had in dat deel van het gebied geen bereik. Zij wilden dat ook niet doorgeven. Bij de skischool waren ze ook echt verbaasd, hadden niets gehoord over lawinegevaar.

Plaats een reactie