Wat wordt onze volgende bestemming?

Ik ben op zoek naar een nieuw skigebied(en) voor komend jaar… De afgelopen jaren heel wat keertjes in Skiwelt geweest en dat beviel qua gebied best aardig. Alleen de sneeuw was lang niet altijd heel goed. Wij als gezin (2 gevorderde skiërs en 2 kids van 10 en 9, waarvan 1 al echt alles afvliegt en 1 steeds beter gaat skiën) zijn toe aan wat nieuws, dus deze Kerst naar Damuls Mellau geweest, maar dat hadden we na een paar dagen wel gezien.

De kids gaan nog op les dus het is fijn als dit ook mogelijk is in een groepje waar ook wat Nederlandse kids zitten (ik weet dat het helemaal niets uitmaakt voor ál de kinderen van de mensen hier, maar de mijne vinden het wel prettig als ze iemand kunnen verstaan).

Verder het gehele Zillertal wel gezien (beviel op zich prima, behalve de drukte in de vakanties), maar ook St Anton, Ehrwald, Schruns’, Tschagguns, Au, Schoppernau en Kirchberg.

Meerdere plekken bevielen prima (Kirchberg vond ik erg leuk en met moderne liften, maar ook de Zillertal gebieden bevielen goed), al neig ik inmiddels wat meer naar de grotere (en vallen sommige dus ook af).

De skigebieden functie van deze site helpt uiteraard wel iets, maar toch ook weer vrij matig. Want dingen als drukte in vakanties in het gebied, maar ook op de aanrijroutes zijn niet helemaal lekker in te zien.

Ik vraag me af of iemand een tip heeft voor ons, zodat we eens kunnen zoeken. Betreft zowel een top voor de Kerstvakantie als de voorjaarsvakantie (mogen andere gebieden zijn).

Prijs speelt uiteraard een rol, maar een stukje rijden is geen probleem (ski in ski out niet nodig zeg maar)

We vinden zon wel erg lekker, op dat vlak viel bijvoorbeeld Mellau vrij slecht, daar zit je vrijwel de hele dag in de schaduw in de Kerstvakantie.

Ps; Frankrijk is géén optie

*bericht bewerkt door MiKeZZa op 24 feb 2024 18:47

Serfaus-Fiss- Ladis. Als je niet in Ladis verblijft, dan is de wachttijd bij de liften niet langer dan in het Zillertal. En zeker voldoende Nederlandse kinderen.

Monterosa skigebied in Italië dat is echt wat anders maar wel erg sneeuwzeker en supermooi. Alleen geen idee of er in de vakantie meer Nederlanders zitten

Nederlandse kinderen in de les is voldoende, leraar hoeft geen Nederlands te kunnen? Heb je een beetje een idee hoeveel pistekm je wil? Eventueel verschillende deelgebieden (elke dag stukje rijden)?

Mag het sowieso iets verder weg zijn (Ski Amade, Dolomieten)?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Weer een heerlijke week in Gastein gehad. Voor de 2e keer.
Ik lees dit gebied niet in je rijtje, dus zou een prims optie zijn met de 4 gebieden in 1 dal.
Nederlanders genoeg ook in de klassen, zelfs heel wat Nederlandse leraren. Verder redelijk rustig gebied, wachttijden niet veel.

Serfaus-Fiss- Ladis. Als je niet in Ladis verblijft, dan is de wachttijd bij de liften niet langer dan in het Zillertal. En zeker voldoende Nederlandse kinderen.

Suuski op 24 feb 2024 20:05

Staat al tijden op m’n lijstje, maar heb het idee dat dat heel druk is. Ik vond Mayrhofen ook wel érg druk namelijk.> Monterosa skigebied in Italië dat is echt wat anders maar wel erg sneeuwzeker en supermooi. Alleen geen idee of er in de vakantie meer Nederlanders zitten

Rick_R op 24 feb 2024 20:15

Zeker een optie om eens te verkennen. Ken(de) ik niet, maar Italië staat me zeker aan.

Nederlandse kinderen in de les is voldoende, leraar hoeft geen Nederlands te kunnen? Heb je een beetje een idee hoeveel pistekm je wil? Eventueel verschillende deelgebieden (elke dag stukje rijden)?

Mag het sowieso iets verder weg zijn (Ski Amade, Dolomieten)?

Roy83 op 24 feb 2024 20:18

Leraar die NL spreekt heeft voorkeur, maar geen noodzaak.

Damuls Mellau (net onder de 100) was ik snel zat dus graag boven de 100. Mag opgesplitst zijn, maar met lessen zit je wel enigszins vast dus niet té verknipt.> Weer een heerlijke week in Gastein gehad. Voor de 2e keer.

Ik lees dit gebied niet in je rijtje, dus zou een prims optie zijn met de 4 gebieden in 1 dal.
Nederlanders genoeg ook in de klassen, zelfs heel wat Nederlandse leraren. Verder redelijk rustig gebied, wachttijden niet veel.

Sudelfeld op 24 feb 2024 20:22

Heb ik wel vaker naar gekeken, klinkt idd als een optie.

*bericht bewerkt door MiKeZZa op 24 feb 2024 19:33

Gasteinertal (en dan op vrijdag, als er geen les is?) dagje Hochkonig is misschien wel optie, inderdaad. Veel en goede kunstsneeuw, iets minder kans op neerslag dus goede optie voor kerstvakantie.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Wij waren deze kerst in SFL in de 1e kerstweek. Dat maakt wel ff wat uit ten opzichte van de “Silvesterwoche”. Zeker komende kerst aangezien de Duitsers pas op 2e kerstdag komen. Tot die dag konden wij dit jaar bij iedere lift in de ochtend doorlopen. Na 2e kerstdag 3-5 min wachten. Zeer goed bevallen wat dat betreft

Hochkonig, gastein en Schladming combineren……

Totales Vollidiot

Wij waren deze kerst in SFL in de 1e kerstweek. Dat maakt wel ff wat uit ten opzichte van de “Silvesterwoche”. Zeker komende kerst aangezien de Duitsers pas op 2e kerstdag komen. Tot die dag konden wij dit jaar bij iedere lift in de ochtend doorlopen. Na 2e kerstdag 3-5 min wachten. Zeer goed bevallen wat dat betreft

PaddyB op 24 feb 2024 21:21

Bekend fenomeen. Wat bedoel je precies? Elke lift 3 tot 5 minuten? Of alleen de voornaamste liften uit het dorp?

Wij waren deze kerst in SFL in de 1e kerstweek. Dat maakt wel ff wat uit ten opzichte van de “Silvesterwoche”. Zeker komende kerst aangezien de Duitsers pas op 2e kerstdag komen. Tot die dag konden wij dit jaar bij iedere lift in de ochtend doorlopen. Na 2e kerstdag 3-5 min wachten. Zeer goed bevallen wat dat betreft

PaddyB op 24 feb 2024 21:21

Bekend fenomeen. Wat bedoel je precies? Elke lift 3 tot 5 minuten? Of alleen de voornaamste liften uit het dorp?

MiKeZZa op 24 feb 2024 21:25

Met name de liften in ‘t dorp, we zaten overigens in Serfaus. Verder kon ‘t bij de Königsleithebahn nog wel eens druk zijn maar wederom max 5 min.

Kleinarl, enorm gebied en niet te druk

Inderdaad mis ik ski amade in je lijstje. Centraal punt zoeken qua plaats, dan kun je verschillende gebieden skiën. Schladming, Flauchauwinkl, Gasteintal en eigenlijk ook Flachau (niet mijn persoonlijke favoriet; maar de kant van Wagrain is wellicht rustiger)
Qua km wel wat verder, maar ligt bijna aan de snelweg en dus goed aan te rijden.

Gebied van La Plagne is uitgebreid (vooral als je de grootste skipas met de overkant erbij neemt). In de krokusvakantie veel Nederlanders. Ik weet niet of er skileraren zijn die Nederlands spreken…wij zaten bij Belleville en dat was sfeervol. Meest ski in ski out.
Ook een prachtig gebied: Val Thorens. En dan bij het dorp St Martin de Belleville.

Monte Rosa staat op.mijn lijstje, maar het is niet zo groot…en Nederlandse kinderen zullen er niet of nauwelijks zijn. Wij zijn Italië fans, maar het is echt wel anders dan Oostenrijk.

Ook erg mooi: Klein Walsertal. Met de auto kan je nog naar verschillende gebieden rijden en veel Nederlandse kids daar.

Nog een aanrader: Portes du soleil. Prachtig uitgebreid gebied waar je je niet snel verveelt!

*bericht bewerkt door mukkie op 25 feb 2024 11:40

Frankrijk is geen optie staat er

Frankrijk is geen optie staat er

EdRaket op 25 feb 2024 12:33

Portes du Soleil is niet alleen Frankrijk hè 🙃

In Tartiflette We Trust

Frankrijk is geen optie staat er

EdRaket op 25 feb 2024 12:33

Portes du Soleil is niet alleen Frankrijk hè 🙃

PW123 op 25 feb 2024 14:10

Precies dat…!😅

En geen Frankrijk is wel heel zonde in de kerstvakantie. Vaak ligt daar al aardig wat sneeuw juist…Ieder zijn keuze! Qua prijs kan je in Frankrijk ook op je budget letten. Bijvoorbeeld Cervinia is afgelopen tijd erg duur geworden, terwijl Italië als goedkopere optie bekend staat. Het ligt er dus erg aan waar en hoe.

Dus voor sneeuwzekere bestemming kan je een hoog gebied zoeken. Nadeel: kan erg koud zijn, harde wind waardoor liften geloten zijn en prijzig.

*bericht bewerkt door mukkie op 25 feb 2024 14:16

Ja, ben benieuwd waarom Frankrijk echt geen optie is…

In Tartiflette We Trust

Frankrijk is geen optie staat er

EdRaket op 25 feb 2024 12:33

Portes du Soleil is niet alleen Frankrijk hè 🙃

PW123 op 25 feb 2024 14:10

Wij zijn gister thuis gekomen daarvandaan dus dat weet ik 😅 maar daarboven worden de nodige plekken in Frankrijk genoemd, dat snap ik dan niet

Ik vind de gebieden van ski Amade met carnaval toch aardig druk. Er zijn wel rustige gebieden te vinden. Maar ik denk dat je naar een combi zoekt die lastig is. Zeker in de vakantie periode. Maar ski Amade / Serfaus fiss ladis / Zillertal / Ischgl / Silvretta Montafon. Lijken mij allemaal prima opties

Frankrijk is geen optie staat er

EdRaket op 25 feb 2024 12:33

Portes du Soleil is niet alleen Frankrijk hè 🙃

PW123 op 25 feb 2024 14:10

Toen ik het bericht las, zag ik het er niet bij staan. Wellicht later toegevoegd…?

Wij zijn gister thuis gekomen daarvandaan dus dat weet ik 😅 maar daarboven worden de nodige plekken in Frankrijk genoemd, dat snap ik dan niet

EdRaket op 25 feb 2024 14:33

Maar goed, een skigebied waar je veel km kunt maken, je niet snel verveelt en dat niet te druk is, maar sneeuwzeker en niet in Frankrijk…Bovendien het liefst met Nederlandse kinderen. Dat is zo’n beetje wat ik uit het bericht op maak. Dan blijft er niet heel veel keus over, vrees ik…

SFL auto parkeren bij de Waldbahn Fiss heerlijk echt top gebied!

Ik zit een beetje met dezelfde vraag. Ik lees meerdere malen SFL, ik vind dat gebied in januari al druk,is dat met de voorjaarsvakantie niet heel extreem druk daar?

Wij hebben een paar jaar doorgebracht in SHLF, een parchtig gebied maar ik vind het in de voorjaarsvakantie echt te druk geworden. De wachttijden bij de liften vallen mee maar vooral de drukte op de pistes is erg extreem met als gevolg dat je enerzijds niet lekker kan doorskieen maar anderzijds de pistes vaak al om 1100 uur volledig verspoord zijn, zeker ,er wat warmer weer.

Kleinarl - Wagrain - Zauchensee - Flachau. Nauwelijks hoeven wachten bij liften in de voorjaarsvakantie. Het wordt altijd geschreven over Flachau, ik vind het een fabeltje. Misschien door de verbinding naar Kleinarl, dat de mensen zich beter spreiden over het gebied. De kant Flachauwinkel is wel een stuk drukker geworden door de verbinding met Flachau. Wij hebben richting Wagrain Alpendorf ook drukker ervaren als Flachau. Onze stek blijft Kleinarl. Kleinschaliger, goede skischool met goede NL Skileraren, maar toch onderdeel van het grotere gebied.

@Koen, ik vond vorige week de Spacejet3 en de Starjet3 toch iets te druk voor het mooie. Daar sta je toch wel 15 min te wachten.
En dan was het vorige week denk ik relatief rustig door de mindere omstandigheden.

*bericht bewerkt door Taan op 26 feb 2024 09:57

Dank allemaal voor de reacties. Als ik het zo lees is SFL een goede optie, maar dan met name voor de 1e week van de Kerstvakantie, de voorjaarsvakantie is vrij druk als ik het zo lees.

Ski Amadé zal ik eens uitgebreid(er) gaan bekijken.

Ja, ben benieuwd waarom Frankrijk echt geen optie is…

PW123 op 25 feb 2024 14:13

Dat was ongeveer mijn openingszin bij het schrijven van de openingspost :) Weinig zin om hier een wel/niet Frankrijk topic van te maken, maar concreet heb ik een paar keer in mijn leven een reis gemaakt naar een land/gebied o.b.v. adviezen van mensen, maar volledig tegen mijn gevoel in. Dat gevoel heb ik bij Frankrijk ook, dus zodoende voel ik er weinig voor. Ik ben een aantal maal buiten de winter om in Frankrijk geweest en ondanks de mooie natuur (en blijkbaar dus ook de mooie pistes) staan voor mij echt alle seinen op rood; de mensen vind ik bijzonder onprettig in de omgang, de taal (die ik vrijwel niet spreek en waar in mijn beleving andersom ook nog steeds weinig moeite gedaan wordt richting Engels e.d., wat dus ook zeker niet helpt voor mijn kids die zich met Duits en Engels best aardig redden kunnen), maar ook de betonblokken van een paar vierkante meters en het eten (jaja, kom maar met de verhalen dat de Franse keuken zo goed is enzo) is ook niet waar ik op een wintersport blij van wordt (dan wil ik gewoon graag een grote schnitzel, curryworst of een Gröstl).

Oh sorry overheen gelezen, begrijp 't :)

In Tartiflette We Trust

Plaats een reactie