Format naar huis rijden

Er zijn natuurlijk ontelbare formats te verzinnen voor het naar huis rijden van wintersport. Op vrijdag, zaterdag of zondag rijden. 's Morgens heel vroeg, primetime, einde middag of 's nachts. Met of zonder hotelovernachting.

Normaal hebben wij de gewoonte om (bij mooi weer) de zaterdag erbij te pakken als skidag, daarna een paar uur te rijden tot een overnachtingshotel en zondag de rest. Heerlijk zo’n bonusdagje skiën, zeker omdat de wisseldagen altijd lekker rustig zijn.

Dit jaar koos ik echter voor een ander format. Wat bleef is het skiën op zaterdag. Daarna even snel zwemmen/douchen in het hotel, inpakken en rond 16:00 wegrijden. Maar in plaats van een hotel te nemen, reden we in 1x naar huis. Rond 2:00 AM waren we thuis. Omdat je niet volle bak door de nacht rijdt was wakker blijven geen probleem voor mij.

Achteraf was ik er erg blij mee. Een hotel kost behalve geld toch ook altijd wel wat moeite: boeken, erheen rijden, parkeren, (deel) van de spullen eruit, inchecken, uitchecken. Als je geen vroeg ontbijt hebt is het zo maar 9:30 voordat je de troepen verzameld hebt en weg kunt rijden. Op zondag is het verkeer dan weliswaar rustig, maar je bent nog wel de halve dag kwijt met rijden.

Na het een snel diner bij de Gele M (en Wie is de Mol via mijn laptop) vielen de kinderen al snel in slaap. Zij hebben dus weinig last gehad van de terugreis. En wij ook niet van hen 😉

Persoonlijk kan ik op de heenweg echt wel genieten van een hotel, omdat je op vakantie gaat. Maar op terugweg ‘kan ik de stal ruiken’ en wil ik toch liever gewoon naar huis. Je slaapt in je eigen bed, en hebt de hele zondag nog om op te ruimen. Bovendien was het verkeer op zaterdagavond net zo rustig als zondags overdag, misschien zelfs rustiger. Alleen de Fernpas was een ramp rond 17:00, maar dat hebben we opgevangen door via de Arlbergtunnel te rijden.

Moraal van het verhaal: ik vind het een succes! Benieuwd hoe jullie ertegenaan kijken.

*bericht bewerkt door moderator (Yo-han) op 26 feb 2024 09:06: juiste categorie

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Wij gaan het ook zo doen voortaan. Heen overnacht ik het liefst wel (al helemaal na onze heenreis dit jaar die 10 uur langer duurde dan gepland) nadat we dat dit jaar niet deden.

Wij hebben gisteren tot 15:00 geskied, waren incl eten om 19:30 in hotel nabij Lofer - gaan zo nog een dag skieen op de Steinplatte met vriendin die hier woont en dan einde middag naar NL. Dochter is morgen nog vrij dus dit jaar kon het eens een dag later!

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Wij hebben gisteren tot 15:00 geskied, waren incl eten om 19:30 in hotel nabij Lofer - gaan zo nog een dag skieen op de Steinplatte met vriendin die hier woont en dan einde middag naar NL. Dochter is morgen nog vrij dus dit jaar kon het eens een dag later!

LoveToSki op 25 feb 2024 08:30

Beter format dan dit jaar kun je niet hebben LoveToSki; niet 1 maar 2 extra skidagen + een vriendin ontmoeten die daar woont + nog de beste sneeuw van de laatste tijd meepakken. Have fun, leuk gebied Steinplatte!

@havana Volgens mij heb je de winnende formule te pakken, ook mijn voorkeur exact die manier. Sowieso is toch elke manier waarop je een dag extra skiet op een rustige wissel dag de beste? Maar ik rij de terugweg ook liever in 1 ruk na skiën. Wel slopend maar als je je erop instelt wel te doen, ik rij meestal rond uur of 14:00 weg dan.

*bericht bewerkt door Amelm op 25 feb 2024 08:37

Vrijdag op zaterdag om 4 uur snachts vetrokken, via Fernpass (prachtig). Zonder files in 1x terug naar huis. Ging prima.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Gisteren hebben we tot kwart over 1 geskied. Om kwart voor 2 reden we weg uit Oetz, via de Fernpass. Het plan was om in Zuid Duitsland te overnachten maar het ging erg voorspoedig en we zijn daarom doorgereden en waren om half 10 thuis in Twente. Prima zo 😀

Zo doe ik het al jaren eigenlijk: een extra skidag tot 15.00 uur (liefst een ander gebied dan waar ik net ben geweest, zo’n ‘onderweg’ gebiedje wat leuk is om een dag te skiën, maar waar ik geen hele vakantie heen zou gaan). En dan rond middernacht thuis aankomen. Top formule.

Op de heenweg rij ik het liefst op vrijdag aan het eind van de middag weg (kan je nog overdag gewoon werken). Ik rij dan 's avonds door tot ongeveer middernacht. Dan pak ik een budget hotel en rij ik de volgende ochtend om 6.00 uur weer weg. Dan kan je tussen 9.00 en 10.00 al op een piste staan. Aangezien je op die aankomstdag vaak pas vanaf de middag kan inchecken in je verblijf, kan ook dit zo’n ‘onderweg’ gebiedje zijn.
Vrijdagavond is er maar zelden echt meer avondspits en kan je lekker doorrijden.

Enige voorwaarde voor deze aanpak is wel dat iedereen eigen materiaal heeft en je in dat opzicht dus zelfvoorzienend bent.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Zoveel mogelijk snachts rijden, weekends vermijden, nooit overnachten, enkel korte tank-plaspauzes, geen gedoe.
Zowel heen als terug.

Bla, bla, bla.

Enige voorwaarde voor deze aanpak is wel dat iedereen eigen materiaal heeft en je in dat opzicht dus zelfvoorzienend bent.

Biggie op 25 feb 2024 08:51

Belangrijk punt inderdaad!

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Wij boeken als het kan van zondag op zondag. Veel rustiger om te rijden.

Als loonslaaf met een beperkt aantal betaalde vrije dagen per jaar vind ik het zeer inefficiënt (gebruik van vrije dagen) om overdag de hele dag in een auto te gaan zitten als ik ook 's avonds kan rijden (als er niet veel te skiën valt en de wegen ook praktisch leeg zijn). Overdag rijden krijg ik gewoon niet aan mijzelf verkocht haha.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Zoveel mogelijk snachts rijden, weekends vermijden, nooit overnachten, enkel korte tank-plaspauzes, geen gedoe.
Zowel heen als terug.

bartvwg op 25 feb 2024 08:52

Idem.
Maar voor een ritje Val Gardena is vertrek rond 04:30u (Nijmegen) vroeg genoeg.
Meestal rond 15:00u al op bestemming.

*bericht bewerkt door sneeuwzeker op 25 feb 2024 09:47

Voorheen een dag van te voren vertrekken, vaak was dit op een vrijdag en op de heenweg een overnachting om zo de volgende dag op tijd aankomen. Terug meestal zonder overnachting naar huis. Ik was ook zo iemand, als t klaar is, dan is t klaar en zsm naar huis. Wij reden overigens wel altijd overdag.
Nu met de luxe van eigen woonruimte in zowel NL als Oostenrijk vertrekken we of op een zondag of op een doordeweekse dag rond een uur of 9.
Meestal gaan we minimaal 10dg, dus geen gehaast of gestresst, dagen genoeg en vaak staat de volgende alweer gepland. Binnenkort gaan we voor de derde keer in nog geen 3 mnd…

*bericht bewerkt door kesman op 25 feb 2024 10:01

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Ssstttt… Niet verklappen dit scenario van skiën op zaterdag en dan een late terugreis. Dat is ook onze succesformule, maar als iedereen dat nu gaat doen, werkt het niet meer hè! 😜

Ik vind in de nacht rijden steeds vermoeiender worden. En zou ook voor overnachting kunnen kiezen maar vind dit ook altijd weer een gedoe ,mede omdat we onze hond meenemen .

Maar de laatste jaren ga ik buiten het seizoen ,en lekker op zondag . Heen meestal s morgen om een uur of 6. hoef je niet te lang in het donker te rijden. En zijn dan rond 16:00 uur ,als er niets bijzonders gebeurt op onze bestemming. (Zillertal)

Terug ook op zondag dan eerst even ontbijtje doen en om 8 uur naar huis rijden ,maak dan niet zoveel uit als het wat langer zou duren je bed wacht wel.

Heenreis in de middag weg en dan door tot einde avond, hotel 24 uurs receptie bij voorkeur, rond zeven in de ochtend op pad naar eindbestemming of gebiedje onderweg, terugrit wisseldag skiën, einde middag op pad terug tot middernacht, hotel, volgende ochtend de rest. Voor mij is de heen-terugreis ook vakantie, ik ga niet lopen jagen dan. Met bovenstaand kan je ook in beperkte tijd relatief veel skiën en daarvoor doe ik het dan ook zo. De kleine gebiedjes waar je anders misschien nooit komt, pak ik dan mee. Oa. in Schlick2000 eens een top ochtend gehad op terugreis uit Italië.

In 8 uur ( vertrek 16:00 uur) naar huis komen met pauzes/tanken is voor mij niet op een verantwoorde manier te doen, meestal is het rond de 1000 km rijden namelijk. Dat betekent dan of de extra laatste skidag halverwege afbreken of echt een klein gebiedje nemen op de terugreis waar een ochtend voldoende kan zijn.

Dat is allemaal mijn voorkeur, maar afhankelijk van het gezelschap of weersomstandigheden gaat het ook anders. Met biggie eens dat overdag rijden best zonde is, maar soms gaat dat ook niet anders.

Ik ga sinds we we een camper hebben met ons eigen “huisje” op pad. Ben op de terugweg op vrijdag gaan rijden, gestopt op een camperplek in Würzburg, even van de stad genoten en de volgende ochtend door.
Heenweg hebben we een nachtje in Neurenberg gestaan. Met een stop is het wel zo relaxed rijden, maar een hotelovernachting zou ik niet snel doen.

Vroeger reed ik op zaterdag na een dag skiën nog naar huis maar skiede dan wel voor m’n gevoel de hele dag een beetje met de rem er op. Laatste 8 jaar ofzo ski ik juist zo lang mogelijk op zaterdag, rijd dan echt pas om 1800-1830 weg (Italië) en overnacht dan in de buurt van Ulm. De volgende ochtend om 0800 weer weg en om 1300 uiterlijk ben ik dan doorgaans wel thuis (omgeving Nijmegen). Geeft me zoveel meer skiplezier op die laatste dag en rust dat ik eigenlijk zelden denk aan dat ik nog een uur of 4 moet autorijden na m’n skidag.

En mocht het op zaterdag heel erg matig skiweer zijn dan doe ik vaak hetzelfde als hier boven maar rijd ik vrijdagavond i.p.v. zaterdagavond pas weg. Dan laat ik die laatste dag gewoon zitten.

Maar… inderdaad… moet niet iedereen dit opeens gaan doen :) Maar als ik zie wat voor een uittocht het altijd is op zaterdagochtend hoeven we ons daar nog geen zorgen om te maken. Ik verbaas me er altijd echt over dat mensen al in optocht uit het dorp vertrekken, daar zou ik nou echt bij vertrek al chagrijnig van worden.

*bericht bewerkt door brakes op 25 feb 2024 10:54

Zoveel mogelijk snachts rijden, weekends vermijden, nooit overnachten, enkel korte tank-plaspauzes, geen gedoe.
Zowel heen als terug.

bartvwg op 25 feb 2024 08:52

Volledig mee eens!
Gisteren om 6:00 uit L3V vertrokken en met 2 tussenstops waren we om 17:00 thuis (omgeving Leiden).
Snachts rijden vindt ik heerlijk en kan vooral het eerste stuk lekker lang doorrijden. Vaak hebben we de eerste stop pas na 5 uur rijden.
Hotels als tussenstop vind ik zonde van mn tijd als je binnen 6 uurtjes rijden ook lekker thuis kan zijn.

Gezien t feit dat onze busreis pas gister om 23.15 begon denk ik dat ik volgend jaar ook voor deze optie ga.
9 dagen van huis nu
Wel 8 volle dagen skieen 🥰

Lastige is wel dat uitchecken in hotel vaak al om 11.00 is. Hoe doe je het dan met zwemmen/douchen in het hotel?

Zoveel mogelijk snachts rijden, weekends vermijden, nooit overnachten, enkel korte tank-plaspauzes, geen gedoe.
Zowel heen als terug.

bartvwg op 25 feb 2024 08:52

Ideaal, vorige week vrijdag om 02.00 vertrokken, sta je 850km verder en krap 7uurtjes later om 09.00 in Adelboden (CH) op de ski’s.

Gister om 04.00 richting huis vertrokken is top bevallen, ook 7 uur er over gedaan, beter dan 's nachts rijden bestaat niet

Vrijdag avond rond 19:30 vertrokken en zaterdag om 15:00 uur thuis. Heel relaxed. Heenweg zaterdag ochtend 7:00 weg en 15:30 op bestemming. Beetje toeristische route genomen om files te vermijden. Dan geniet ik ook van het rijden.

'S nachts rijden werkt voor ons helaas niet. Ik kan ook echt niet slapen als we onderweg zijn. Dus overdag rijden. Meestal zaterdag op 1 dag heen en ik weer terug. Rij altijd buiten de vakanties.
Met korte tripjes ben ik nog weleens een middag vrij, dan doorrijden naar de accommodatie. Moet je wel flexibele incheck tijden hebben en ergens middernacht aan kunnen komen. Terugweg nog een ochtend op de piste en daarna naar huis om middernacht tijden te komen. Die korte tripjes gaan dan wel naar gebieden die vrij dichtbij liggen (Vorarlberg, Ischgl, PDS). Naar Tignes, Monte Rosa oid zal ik dat niet doen.

Vrijdag avond rond 19:30 vertrokken en zaterdag om 15:00 uur thuis. Heel relaxed. Heenweg zaterdag ochtend 7:00 weg en 15:30 op bestemming. Beetje toeristische route genomen om files te vermijden. Dan geniet ik ook van het rijden.

HvdB op 25 feb 2024 12:16

Ik neem aan met overnachting?

Hier tijd zat, en de overtuiging dat ‘‘s nachts rijden en niet veilig is vanwege opkomende slaap, dus heen overnachten. Overnachten ‘gedoe’? Welnee, je pakt alleen je toiletspullen mee, de rest blijft in de auto. Inchecken? De sleutel ligt klaar, en de eerste Schnitzel is in de maak. Uit Oostenrijk gaan we vaak vroeg weg om overdag te rijden en zijn dan rond 18.00 thuis. Uit Italië rijden we tot Innsbruck, gaan daar de stad even in( heerlijk, vaak in maart al zonder-jas-weer) terrasje pakken, wat winkelen, slapen in Imst en dan de volgende morgen, zondag, vroeg de Fernpas over.
We hoeven nergens heen op maandag, dus waarom niet.
Ik speel zelfs al met de gedachte om een keer op donderdag van huis te vertrekken, een overnachting in München, een stedendagje in München te doen op vrijdag en dan op zaterdag de rest van de reis te doen. We zijn er dan toch…

Life is what happens while you were checking your phone

Vrijdag avond rond 19:30 vertrokken en zaterdag om 15:00 uur thuis. Heel relaxed. Heenweg zaterdag ochtend 7:00 weg en 15:30 op bestemming. Beetje toeristische route genomen om files te vermijden. Dan geniet ik ook van het rijden.

HvdB op 25 feb 2024 12:16

Ik neem aan met overnachting?

Tiny-M op 25 feb 2024 12:51

Oh Oeps ik bedoelde 3:00 thuis 🫣

Het is idd allemaal afhankelijk van wat je kan en wil (en het is geen afvalkoers!). Persoonlijk heb ik nooit een probleem gehad met s’ nachts te reizen en rijden, doch dit is individueel. Je mag nooit jezelf verloochenen: moe is moe en je mag nooit vechten tegen vermoeidheid bij het rijden, ook overdag trouwens!!
Zelf doe ik al enkele jaren een short-ski formule met 5 ski-dagen in 4 overnachtingen:
*Ski vrijdag tem dinsdag.
*Ik ga donderdag avond na avondeten (±18u) slapen tot ong 22u30 en vertrek rond 23u
*Ik reis alleen (of met 2)
*Na 6u rijden en een tankstop verder ben ik vanuit de Belgische Kempen na een kleine 800km in Bregenz of Vilz en doe ik een tukkie in de auto: zeteltje neergeklapt en dons van thuis heb ik steeds mee; lukt perfect om te rusten en slapen voor mij.
*Om 7u30 a 8u laatste stuk en zo sta ik om 9h30 a 10h op de latten.(Ischgl, SFL, Damüls,…)
*Ik pak mij ski kleding in een apart reiskoffertje mee, samen met de tandenborstel en een propere onderbroek :-) + ik heb eigen materiaal - geen huur.
*De meeste hotels hebben omkleed voorzieningen voor early arrivers/late departers. Sommige zelfs met douche mogelijkheden. Grote hoera!!
*Auto uitladen en kamer ingebruikname na de ski. Deze eerste ski dag stopt meestal rond 15h daar je toch wel een nachtje gereden hebt, maar al bij al toch 5h ski op dag 1.
*Ook hier is het hetzelfde als 's nachts rijden: ga niet aan je gevoel voorbij. Zo was dec 2022 het bij aankomst zeer slecht weer in Ischgl en heb ik geskied van 11h tot 14h, je moet de miserie ook niet gaan zoeken he.

*De dinsdag van vertrek laad ik de auto 's morgens in. Apart koffertje met reiskledij - waar de skikleding dag 1 in zat.
*Check out in hotel, doch alle hotels waar ik was laten je 's middags nog toe om je om te kleden.
*Ski tot 14u en om 22u op de oprit thuis.
Binnen 3 weken doe ik dit nogmaals, nu van zondag tot donderdag naar Sölden. Ik kijk er naar uit.

Vrijdag avond rond 19:30 vertrokken en zaterdag om 15:00 uur thuis. Heel relaxed. Heenweg zaterdag ochtend 7:00 weg en 15:30 op bestemming. Beetje toeristische route genomen om files te vermijden. Dan geniet ik ook van het rijden.

HvdB op 25 feb 2024 12:16

Ik neem aan met overnachting?

Tiny-M op 25 feb 2024 12:51

Oh Oeps ik bedoelde 3:00 thuis 🫣

HvdB op 25 feb 2024 13:30

Ik vond het al heeeeel relaxed 😅

Lastige is wel dat uitchecken in hotel vaak al om 11.00 is. Hoe doe je het dan met zwemmen/douchen in het hotel?

Trebbor-C op 25 feb 2024 12:11

Ik heb echt nog nooit gehad dat dit een probleem is. Vaak hebben ze ook nog wel ergens een douche als er geen zwembad of sauna is.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Formule was altijd vrijdagochtend weg, met een overnachting op een half uur van de eindbestemming. Op zaterdag dan geen files en een bonusdag.
De volgende zaterdag bleven we in het dorp hangen, beetje koffie drinken, lunchen, en dan rond 14h weg, achter de drukte aan en rond middernacht thuis.
Laatste 2 jaar was door omstandigheden anders, maar ook niet verkeerd. We gingen korter dan een week, maar op de heenweg deden we nog steeds een overnachting vlak bij de eindbestemming. De laatste dag werd een skidag, en rond 16u weg. Dan pas rond 2u thuis, maar dat werkte prima.
Vroeg op of laat aankomen vind ik allemaal geen punt, maar 's nachts rijden vind ik niet fijn.

*bericht bewerkt door Jay op 25 feb 2024 16:27

Onze formule is van zondag tot zondag en 05.00 vertrek, zowel heen als terug. Kids kunnen dan nog wat slapen in de auto. Vandaag via de Brenner en de Fernpass teruggereden. Brenner was mistig en sneeuw, Fernpass uitermate relaxed. Zowel heen als terug geen noemenswaardige files

Plaats een reactie