Wat voor Spray voor stinkende binnenschoen

Ik heb sinds dit wintersport jaar nieuwe skischoenen gekocht. Alleen nu is er water in de binnenschoen gekomen. Nu terug in Nederland na een wintersport week, stinken de schoenen best erg. Ik heb de binnenschoen na de laatste dag skien meteen uit de buitenschoen gehaald en de zool eruit. Alleen worden ze nu lastig droog en blijven ze stinken. Is er een anti bacterie spray die iemand heeft gebruikt en die goed werkt? Gewoon bij de AH, Etos, Kruidvat, etc.

De sprays die je koopt bij de drogist werken matig vind ik. Loop een skiwinkel in (of skihal) waar ze skimateriaal verhuren en vraag of zij een keer met hun profi spray in je schoenen willen spuiten. Dat werkt erg goed.

Click. Click. Peace

Ik was mijn binnenschoenen na de wintersport met een fijnwasmiddel op het wolprogramma (halfuurtje op 30 graden) in de wasmachine.
Moet je niet doen met op maat gevormde schoenen, denk ik, maar die van mij zijn sinds seizoen 2017/2018 een keer of 7, 8 gewassen en zien er nog prima uit. Het op maat gemaakte zooltje haal ik eruit en was ik niet mee. Dat was ik onder de lauwwarme kraan met een drupje wasmiddel.

En investeer in skisokken. Elke skidag schone sokken aan scheelt een hele hoop qua lucht…

Uitrusten doen we thuis wel!

Okee bedankt, alleen kom ik binnenkort niet in een skiwinkel of skihal. Dus ik vroeg me af of zo’n kussentje wat je in je schoenen legt werkt. Bijvoorbeeld de Smellwell schoenverfrisser? En me schoenen blijven vochtig, en ben bang dat hoe langer ze vochtig blijven dat de stank er helemaal in blijft zitten. Of werkt dat niet zo?

Had een middeltje van hg dat best goed werkte. En verder: merino sokken! en schoenen droger. Ze gaan inderdaad heel erg stinken als ze nat blijven.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 26 feb 2024 15:03

Ik heb merino sokken, alleen is er dus water ingekomen, nadat ik een heledag in de sneeuw en regen heb geskied. Heeft een Intersport skiwinkel waar je kan bootfitten het spul ook @rogier?

Weet ik niet, je had het even op bestemmingen moeten vragen elke skihuur winkel heeft dat spul. en voor een fooi van enkele euro’s is het geen enkel probleem :-)

Ik wissel altijd een fles wijn of lokaal bier om voor een liter van dit spul om het seizoen in de winkels hier :-)

Click. Click. Peace

En weet je nog hoe dat middeltje heten van hg?

Okee bedankt, alleen kom ik binnenkort niet in een skiwinkel of skihal. Dus ik vroeg me af of zo’n kussentje wat je in je schoenen legt werkt. Bijvoorbeeld de Smellwell schoenverfrisser? En me schoenen blijven vochtig, en ben bang dat hoe langer ze vochtig blijven dat de stank er helemaal in blijft zitten. Of werkt dat niet zo?

Larsvdheide op 26 feb 2024 15:00

Hoe blijven schoenen nat? Zorg echt dat je ze goed droogt!

Click. Click. Peace

Niet nat, maar ze blijven vochtig. Ze staan naast de verwarming in de woonkamer. Heb geen schoenen droger, heb er nu ook kranten in. Ze waren echt heel nat geworden Donderdag, laatste dag skiën. Doordat me broek niet goed zat

Nooit zelf gebruikt dus geen idee of het goed is: https://q-viva.eu/sportgear-spray/

Bla, bla, bla.

Met fietsschoenen (berucht vanwege dezelfde problemen!) heb ik wel eens een oplossing gemaakt van Dettol (anti-bacteriele middel) en daar de schoen mee gewassen.
Dan uitspoelen en goed laten drogen.

Stinken ze niet meer naar gore voeten maar wel naar Dettol…Ook niet echt een lekkere lucht.

Wel een effectieve methode.

Totales Vollidiot

Mijn zoon had huurschoenen (snowboard) en de lucht die daar af kwam na 2 dagen was niet te harden! Volgens de verhuurder werden ze elke keer gereinigd. Zo geweldig is dat profi-spul dus ook niet.

Ik zou gaan voor een rondje in wasmachine op een fijn programma met azijn, soda, dettol of gewoon fijnwasmiddel.

En weet je nog hoe dat middeltje heten van hg?

Larsvdheide op 26 feb 2024 15:07

Tegen nare geurtjes textiel

Maargoed, ik dan moeten ze echt nog goed drogen, anders heeft het ook geen zin.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 26 feb 2024 16:25

Schoenendroger! Eigenlijk nooit last van geurtjes. Ik ski er naast een paar weken in de sneeuw elke week mee op de baan van september t/m april. Gebruik ze dus intensief. Zo’n schoenendroger kost niet heel veel en je hebt er een hoop profijt van. Ook handig voor natte handschoenen overigens.

Wat is een goede schoenendroger?

Goede drogers met UV werken vele malen beter. De bacteriën worden gedood en geurtjes verdwijnen. Daarnaast heb je nog perfect droge schoenen ook.

Born to Ride

Dzju, ne kameraad van mij die heel de winter in Italië les geeft had laatst een doos van die bussen bij.
Goed spul maar moeilijk te verkrijgen, ik zal bij hem eens horen.

Let's Ride

Heb geen tip voor stinkende schoenen maar wellicht nog wel een idee voor als je geen schoenendroger hebt en je schoenen nu eenmaal thuis nog steeds niet droog krijgt.

Op vakantie gebruiken we de schoenendrogers in de skilockers. Eenmaal thuis haal ik binnenschoen eruit en zet deze op zijn kop op de verwarming. Wij hebben verwarming die aan bovenkant lucht eruit blazen.

Nu dacht ik… droge lucht… hmmm… zou het ook helpen om je schoenen te drogen door ze te drogen (wamre lucht te blazen) met haarfohn?

*bericht bewerkt door reiziger14 op 26 feb 2024 17:01

Al bij je plaatselijke schoenmaker geweest? Die heeft wellicht een ‘profi’ spray voor je.

null

Afgelopen Januari eens naar een verhuurder gegaan om het middel te halen wat zij gebruiken, helaas was deze uitvekocht maar dit was de volgende beste optie.
Deze werkte prima, mist na het skiën gelijk in de te spuiten en aan het einde van de vakantie de geheel droge schoen in te spuiten en een dagje in je schoenentas te houden (terugrit).
De Detol oplossing niet doen is echt een slechte optie.

Deze dus, Tech Masters Fresh Boots:

null

Let's Ride

Heb geen tip voor stinkende schoenen maar wellicht nog wel een idee voor als je geen schoenendroger hebt en je schoenen nu eenmaal thuis nog steeds niet droog krijgt.

Op vakantie gebruiken we de schoenendrogers in de skilockers. Eenmaal thuis haal ik binnenschoen eruit en zet deze op zijn kop op de verwarming. Wij hebben verwarming die aan bovenkant lucht eruit blazen.

Nu dacht ik… droge lucht… hmmm… zou het ook helpen om je schoenen te drogen door ze te drogen (wamre lucht te blazen) met haarfohn?

reiziger14 op 26 feb 2024 17:00

Met een haarfohn is nogal link, die kan zijn warmte niet kwijt en raakt snel oververhit.

Born to Ride

Zou van Therm-ic
antibacteriële schoendrogers kopen

null

En de goedkopere bij decathlon, zijn die ook goed?

Er zijn 2 opties om schoenen te drogen… UV licht werkt ook anti bacterieel. Of een luchtstroom erin creëeren. Als er niks voor handen is een ventilator erin laten blazen helpt al een heleboel.

Met fietsschoenen (berucht vanwege dezelfde problemen!) heb ik wel eens een oplossing gemaakt van Dettol (anti-bacteriele middel) en daar de schoen mee gewassen.
Dan uitspoelen en goed laten drogen.

Stinken ze niet meer naar gore voeten maar wel naar Dettol…Ook niet echt een lekkere lucht.

Wel een effectieve methode.

Kdtl op 26 feb 2024 15:31

Deze methode gebruik ik ook. Binnenschoen uit de buitenschoen halen en een oplossing maken in een emmer water. Binnenschoenen hierin onderdompelen en even laten ‘weken’. Een keer in de twee jaar is voldoende. Het Dettol luchtje is beter dan het luchtje voor de behandeling ;) Wel pure Dettol gebruiken. En lauw water gebruiken, niet te heet. Drogen op de lucht. Nu 3 keer gedaan en de binnenschoenen zijn echt nog steeds prima.

*bericht bewerkt door RemkoZ op 26 feb 2024 18:37

Die geurtjes komen van bacteriën. Met wassen, drogen of welriekende sprays krijg je die niet weg. Idem met skikousen die in zo’n stinkende huurschoen hebben gezeten, die bacteriën komen tijdens de volgende skitrip vanzelf weer tot leven. Skikousen een dag in een sopje met Dettol laten weken en dan pas wassen. De binnenschoen inspuiten met Dettol spray maar niet gelijk drogen met een schoondroger, wel op een plek met voldoende luchtvochtigheid traag laten drogen zodat het kan inwerken. Misschien nog een keer of twee herhalen en dan is het er uit.

Idd bacteriën. Die spuit je er niet uit met deo.

Eerder deed ik dit met Dettol. Nacht in sopje. Roken ze nog wel erg lang naar ziekenhuis…

Laatst met HG tegen geurtjes in sportkleding gedaan. Nacht in sopje. En top!

Nadien goed drogen, ik gebruik een schoen droger (zo’n lage temperatuur föhn).

Er zijn 2 oplossingen, welke wij jaren succesvol hebben toegepast met een heel hockeyteam en je simpel kunt vertalen naar skischoenen:

Optie 1: Zet de binnen schoen op een schoen droger, zoals hierboven aan gegeven.
Optie 2: doe Senseo koffie pads in je schoen bij het drogen en of bij het opslaan

Uiteraard moet je de schoenen drogen en de binnen schoen aan het einde van de vakantie uit de schoen halen en de zool eruit halen voor een aantal dagen… verwacht niet dat het in 1 dag goed droog is…

Plaats een reactie