Advies voor ski's om te testen

Hi allemaal,

Na een poosje meegelezen te hebben ben ik er vandaag bij met mijn eerste post.

Mijn naam is Tycho, 31 jaar oud, 190cm lang en weeg ongeveer 90kg. Ik ben vrij sportief, ski sinds 2018 en heb ongeveer 40 dagen in de sneeuw gestaan. Verder heb ik ongeveer 16 lesjes op de rolband gehad verdeeld over twee seizoenen en zou mijzelf inschatten tussen niveau 6-7. Genoeg werk aan de winkel.

Ik vind het leuk om op blauwe pistes te carven als de omstandigheden het toelaten, kom rood prima naar beneden en op zwart kost het mij wat meer moeite. Zwart gaat veel minder op techniek en meer op kracht, het doel is om daar op een dag met controle en korte bochtjes vanaf te komen.

Halverwege maart ga ik een week skien in Ischgl (+4u priveles) en wil ik overgaan tot de aanschaf van een passend setje skis. Helaas heb ik de fout gemaakt een setje aan te schaffen welke te hoog gegerepen lijkt voor mijn niveau (Volkl Racetiger RC 178cm). Carven op blauw gaat heerlijk maar op rood gaat het mij te snel te hard waardoor ik denk dat ik het in een kleinere radius moet zoeken. Mijn veronderstelling is dat je met een kleinere radius makkelijker de snelheid eruit haalt en daardoor makkelijker vertrouwen kan opbouwen als het wat steiler wordt.

Al met al zoek ik dus een ski waar ik mee kan groeien on-piste, leren carven op rood en uiteindelijk korte bochten op zwart. Tot het zover is moet ie ook kunnen rutschen en vind ik het prettig als ie makkelijk stuurt op buckelpistes aan het einde van de dag.

In Ischgl zal ik een dag toewijden aan het testen van ski’s, dat mogen er dan 3 zijn en ik ben heel benieuwd of jullie mij een zetje in de juiste richting kunnen helpen.

Alvast hartelijk bedankt!

In Ischgl zit een test centrum van Silvretta Sports op de Idalp, ideaal om te testen. https://silvrettasports.com/testcenter-idalp/

Een amateur is gewoon een liefhebber

In Ischgl zit een test centrum van Silvretta Sports op de Idalp, ideaal om te testen. https://silvrettasports.com/testcenter-idalp/

Biggie op 26 feb 2024 15:10

Yes deze locatie heb ik op het oog! Goede tip, dank je wel!

Rossignol elite multiturn?

Prima instapniveau. Meerdere bochtgroottes simpel mogelijk en wil ook nog wel slippen.

Maar een racetiger RC is toch ook niet echt extreem of zo? Misschien nog heel even volhouden. Het is een prima ski voor een redelijke skier die beter wil worden.

Totales Vollidiot

Weet je zeker dat het de Racetiger RC is in 178? De huidige versie is er in 179 en eerder waren ze in 180, 175 etc. De huidige Racetiger GS is er wel in 178 en die is flink steviger dan de RC, daarvan kan ik mij voorstellen dat die wat veel van het goede is…

Een amateur is gewoon een liefhebber

Rossignol elite multiturn?

Prima instapniveau. Meerdere bochtgroottes simpel mogelijk en wil ook nog wel slippen.

Maar een racetiger RC is toch ook niet echt extreem of zo? Misschien nog heel even volhouden. Het is een prima ski voor een redelijke skier die beter wil worden.

Kdtl op 26 feb 2024 15:26

Dat dacht ik ook uit alle reviews op te maken maar in de praktijk vond ik de Salomons S/Race 10 SL lekkerder in 165 of idem voor de Head Supershape e-Magnum. Bij deze modellen ligt de radius rond de 12/13 en de Racetiger zit op 16,6. Ik had niet verwacht dat het zo’n verschil in skigedrag zou zijn. Mijn hoop was dat ik verder door zou kunnen groeien met de Racetigers tov deze modellen maar daar zal de techniek initieel een grotere stap moeten maken concludeer ik nu.

Weet je zeker dat het de Racetiger RC is in 178? De huidige versie is er in 179 en eerder waren ze in 180, 175 etc. De huidige Racetiger GS is er wel in 178 en die is flink steviger dan de RC, daarvan kan ik mij voorstellen dat die wat veel van het goede is…

Biggie op 26 feb 2024 16:16

Ja je hebt helemaal gelijk, ik heb ze in 175cm* met een radius van 16,6m. Scherp, dank je!

Hm, ik heb afgelopen week de Racetiger SC onder de voeten gehad. Ben 3cm langer, kilo of 5 lichter en bijna dubbel zo oud :)
In de lengte die ik had (ruim 170cm volgens mij) was de radius 15m en die kon ik zowel in korte gesneden bochten als lekker carvend skiën. Beetje slippen ook geen probleem voor deze alleskunner ski. Ook door de slush heen goed hanteerbaar en op snelheid bleef deze stabiel. Vond 'm prettiger dan de (zware) Blizzard Quattro RS (181cm) met radius 17.5m die ik het jaar daarvoor had. Die laatste ski was wel super stabiel maar in hopen sneeuw vroeg die me toch wel wat te veel werk. Met de Racetiger had ik daar geen moeite mee.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat niveau 6-7 wat hoog ingeschat is als je zwart nog zo ‘uitdagend’ vind, rondom de 6 wellicht? Al heb ik de schaal niet bij de hand. Wil mezelf niet te hoog inschatten maar zwart ski ik op die Racetiger SC gewoon beheerst af. Die Blizzard van het jaar daarvoor vond ik wel iets te snel willen gaan dan.

Ik zou zeker eens wat anders proberen maar ook vergelijken onder moeilijke (ijzig, pap, crud) omstandigheden.
Ik heb meerdere volkls gehad en ze vragen techniek, kracht en laten je niet inslapen. maar geven ook terug wat je er aan zweet in stopt. Dus doe ze niet te snel weg.

Hm, ik heb afgelopen week de Racetiger SC onder de voeten gehad. Ben 3cm langer, kilo of 5 lichter en bijna dubbel zo oud :)
In de lengte die ik had (ruim 170cm volgens mij) was de radius 15m en die kon ik zowel in korte gesneden bochten als lekker carvend skiën. Beetje slippen ook geen probleem voor deze alleskunner ski. Ook door de slush heen goed hanteerbaar en op snelheid bleef deze stabiel. Vond 'm prettiger dan de (zware) Blizzard Quattro RS (181cm) met radius 17.5m die ik het jaar daarvoor had. Die laatste ski was wel super stabiel maar in hopen sneeuw vroeg die me toch wel wat te veel werk. Met de Racetiger had ik daar geen moeite mee.
Maar eerlijk gezegd denk ik dat niveau 6-7 wat hoog ingeschat is als je zwart nog zo ‘uitdagend’ vind, rondom de 6 wellicht? Al heb ik de schaal niet bij de hand. Wil mezelf niet te hoog inschatten maar zwart ski ik op die Racetiger SC gewoon beheerst af. Die Blizzard van het jaar daarvoor vond ik wel iets te snel willen gaan dan.

PaulPalmpje op 26 feb 2024 20:57

Dank je wel voor je reactie Paul! Ik merk in ieder geval wel een duidelijk verschil met de andere modellen die ik opnoemde en ik ben eigenlijk benieuwd of die inderdaad toegankelijker/vergevingsgezinder zijn en en beter mij mijn wensen passen. Dat er aan de techniek gewerkt moet worden staat voorop maar in de tussentijd wil ik het proces zo aangenaam mogeljik maken met de best passende ski’s :).

Mijn niveau heb ik adhv deze schaal bepaald https://www.wintersport.nl/forum/topic/118761.
Ik weet niet of dit nog actueel is maar wat mij betreft zit ik er tussenin.

6: maken zelfverzekerde parallelle bochten op blauwe en eenvoudige rode pistes, maar vermijden moeilijker terrein
7: skiet goed op blauw en rood – gaat soms off-piste – zoekt zekerheid in elk terrein en in alle condities – veelal toegewijde recreatieskiërs

Ik zou zeker eens wat anders proberen maar ook vergelijken onder moeilijke (ijzig, pap, crud) omstandigheden.
Ik heb meerdere volkls gehad en ze vragen techniek, kracht en laten je niet inslapen. maar geven ook terug wat je er aan zweet in stopt. Dus doe ze niet te snel weg.

Ivo4U_ op 26 feb 2024 22:07

Goede tip Ivo, dank je wel! En ik ben zeker nog niet van plan om ze weg te doen hoor maar wellicht dat ik het de komende twee jaar nog even in een ander model kan zoeken.

@all
Als er nog suggesties zijn voor skis om te testen hoor ik het graag! :)

De meeste middenradius ski’s zijn aan de stevige kant (steviger dan de Racetiger RC). Alleen de Rossi Hero Elite MT die @Kdtl noemt is wat softer. Mischien is de Head Supershape e-Rally of e-Magnum wat voor je.

Je kan ook kijken naar de echt meer korte bochten ski’s zoals de Racetiger SC. Die zijn op steilere pistes in korte bochten makkelijker skiën, maar op alle andere pistes en paden aanzienlijk zoekeriger dan je RC’s. Dus tja, wat is erger: zoekerig op alles behalve in kleine bochten of op steilere pistes geslipte bochten maken op de RC’s?

Een amateur is gewoon een liefhebber

M.i. is het een van de meest gemaakte fouten: kortere radius nemen omdat het makkelijker zou zijn. Terwijl een korte radius zorgt voor dat je meer input moet leveren, meer bochten draait en dus gewoon aan het einde van de dag vermoeider bent.

Je zou eens naar de Völkl Peregrine MT (of de huidige variant, de Deacon 75) kunnen kijken. Die heeft een laag instapniveau, draait makkelijk lang en kort en in 175 met een radius van 16,5m mogelijk passend voor je.

@Tycho_Ski ach niveau is moeilijk in cijfertjes uit te drukken. Vind ook dat ieder voor zich dat maar moet beslissen. Wat ik zou proberen als het op zwart op kracht moet is terugvallen op een meer ploeg ingezette bocht en eventueel wat bijstappen en dan daaruit werken naar een meer geslipte / gesneden bocht. Vertrouwen winnen en dan de techniek bijslijpen, steeds een beetje minder ploeg inzet. Op kracht doorgaan gaat je niet helpen.
Ik heb eigenlijk nooit om een andere ski gevraagd in de bijna 30 jaar dat ik 1 week per jaar op de latjes sta. Op 1 keer na in Frankrijk toen ik onzettend botte kanten had en we nogal wat ijsplaten tegenkwamen. Maar ja, volgens de verhuurder kon ik gewoon niet skiën. OK, dat was ergens in mijn eerste 10 jaren want sinds 2007 ski ik alleen nog maar in Oostenrijk / Alpbachtal. De laatste paar jaar meer op gaan letten welke ski ik heb en hoe deze reageert op mijn ‘stijl’. En ik moet zeggen dat de Racetiger SC me goed bevallen is in de condities van dit jaar. Zou best die Racetiger RC wel eens willen proberen met wat minder slush pistes, denk dat die een beetje tussen die Blizzard die ik noemde en de SC in zit.

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties, daar steek ik echt wat van op! Er valt zoveel te leren in de wondere wereld van het skien, naast de techniek waar geen plafond aan lijkt te zitten.

In Ischgl zal ik zeker aandacht schenken aan de door jullie genoemde modellen.

Na zelf wat rondgekeken te hebben denk ik dat de Elan Primetime 22 Powershift 172cm wellicht ook nog de moeite waard zou kunnen zijn om te testen.

Wat denken jullie over deze ski?

Dat is echt een lichtgewicht ski. Ik heb heel de serie tot de 55+ getest en zou dan eerder de 33 (vond ik ook nog maar zo zo qua grip en stabiliteit) of nog meer de 44 proberen.

Dat is echt een lichtgewicht ski. Ik heb heel de serie tot de 55+ getest en zou dan eerder de 33 (vond ik ook nog maar zo zo qua grip en stabiliteit) of nog meer de 44 proberen.

Sjaak27 op 28 feb 2024 11:51

Dank je wel Sjaak, de Primetime 44 gaat op het lijstje! :)

Nou even een korte terugkoppeling: na de priveles van 4 uur heb ik alleen nog maar genoten van mijn Racetigers en besloten om het testen van andere skis te laten voor wat het is. De skis had ik op de groei gekocht, inmiddels haal ik er heel veel plezier uit en denk ik dat het plafond nog lang niet bereikt is dus helemaal top zo! :)

Desondanks wil ik iedereen bedanken voor diens bijdrage!

Plaats een reactie