Monte Rosa vs La Thuile - La Rosiere / San Bernardo

Beste Wintersporters,

Wij skieen graag elk jaar in een ander gebied en liefst in Italië.
We zijn al in diverse plaatsen aan de Sella Ronda geweest en ook in Sauze d Oulx geweest en nu net terug uit Marilleva.
Komend jaar willen we wederom naar een sneeuwzeker gebied in Italië. Onze gedachten gaan uit naar gebied Monte Rosa of Skigebied La Thuile - La Rosiere / San Bernardo. Wie kan ons de voor en nadelen van deze gebieden aangeven en ons adviseren in welk dorp we het best kunnen gaan ,zoeken naar een appartement. Wij zijn 6 ervaren skiërs / snowboarders en zitten graag op loopafstand van de lift in een gezelliger dorp dan Marilleva.

In een gezelliger dorp dan Marilleva, dan heb je geen hoge standaarden. 😁

La Thuile is niet zo’n gezellig dorp. Dan zou ik eerder Gressoney of Champoluc aanraden, of evt. Valtournenche in Breuil-Cervinia.

Mr. Slow

1 keer in La Rosiere geweest. Drama toen met internationale liftverbindingen die ineens allemaal dicht gingen. Echt een push moeten maken om Frankrijk te halen. Anders 200 km in een taxi door de mt blanc tunnel. Verder enorm veel wind. Het is maar 1 ervaring dus wat is het waard maar ik kom er nooit meer. Ik vond het ook lelijk aan de Italiaanse kant. (oude liften e.d.)

Ja, het zit aan elkaar allemaal maar er zit gewoon niet echt een flow in dat gebied.

dubbelpost

*bericht bewerkt door Dinictus op 26 feb 2024 18:37

sorry dubbelpost, gaat lekker dit!!

*bericht bewerkt door Dinictus op 26 feb 2024 18:37

Vind het voordeel van monte rosa dat er ook net kunder lekker weer wat meer te skiën blijft. Moet je alleen niet in Alagna zitten (sluit vaak bij meer wind), liever wat centraler. Maar ha, alagna isxwel weer een heel leuk stadje 💪

La thuile/la rosiere: mooi, maar zou er niet voor een hele week geen gaan. Je kunt wel vanuit la thuile andere gebieden van de aosta vallei meepakken, bv courmayeur , pila om de hoek, Valtournenche/ cervinia ook kog te doen.

Keuzes….

Edwin van Riel

Monte Rosa ben ik niet geweest. Wel twee keer in la rosière. Leuk gebied. Heb nooit problemen gehad met de verbinding. Aan de italiaanse zijde hier en daar een wat oudere lift maar de belangrijkere liften zijn eigenlijk allemaal modern en vlot. Hou er wel rekening mee dat je van de Franse naar italiaanse kant 2 vrij lange sleepliften moet pakken. La rosière is op zich een prima sfeervol dorp. La thuile heb ik niet verbleven maar kwam mij wat minder sfeervol over. Italiaanse kant heeft wel de meer uitdagende pistes. Verblijf aan de Franse zijde goedkoper, eten/drinken in Italië.
Verder wel erg mooie uitzichten met name het kommetje van de klein Sint bernardspas met uitzicht op de Mont blanc

La thuile is een leuk dorp op de flank gelegen tegenover het skigebied. Front de neige is lelijke functionele hoogbouw. Goeie restaurants en de dalafdalingen zijn heerlijk pittig. Hogergelegen veel blauw en eenvoudig rood. Pistes richting de pas zijn heerlijke carve pistes in alle kleuren. La rosiere is een functioneel nieuw dorp met ook een functioneel skigebied bij. Vond het wel een opvallend contrast, maar ideaal om de twee te hebben. Wij verbleven in la thuile, Italiaanse prijzen en eten zijn nu eenmaal beter dan Franse tegenhanger.
Monte Rosa ski, tja daar heb ik mijn hart verloren paar jaar geleden. We verbleven in een basic omgebouwde stal op de piste boven allagna. Magisch op op de berg te zitten als de zon onder gaat en er een zotte rust komt. Pistes zijn allemaal pittig maar speels genoeg. Als je charme wilt, huur iets in allagna. Zo’n heerlijk oorspronkelijk dorp dat boodschappen echt nog bij de verschillende winkels moet (geen supermarkt, je gaat naar de lokale slager en groenten winkel en probeer dan te bedenken wat je kan koken met wat er toevallig op voorhand was). In monterosa zitten soms wel wat gekke verbindingsstukken met wat wandelen en oude liften. En soms heb je enkel zwart als optie, dus rustig aan doen is niet altijd een optie.
Kort samengevat: beide gebieden zijn top, maar Monterosa moet je gewoon eens gedaan hebben in je leven. Een dikke euro betalen voor een cappuccino met uitzicht op het Monterosa massief en de Matterhorn in de verte om dan s avonds in charmant dorp te gaan uit eten… Dat is gewoon 100% vakantie

Ik ben in beide geweest. Valtournenche ook trouwens.

La Thuile is een leuk gebied met gunstige prijs-kwaliteit verhouding, met name horeca 40% voordeliger dan in FR. Mooie off piste, en heliski voor wie het werk en kan betalen.

MonteRosa is van een andere orde. Hoort o de bucketlist van iedere serieuze skiër.
-weinig liften tov de oppervlakte van het gebied
-weinig pistes per lift, dus niet de hele helling vol geplakt met tig parallelle pistes
-zeer lange pistes met groot hoogteverschil
-perfecte sneeuwkwaliteit op de pistes, zelfs in droge winters
-fe-no-me-nale off piste, wanneer de sneeuw er is (als…)

Maar de niet-ski aspecten vind ik minstens zo belangrijk

  • de Himalaya achtige negen, de zuidwand van de Monte Rosa is 3000 meter van dal tot top, 4 keer hoger dan de gemiddelde Oostenrijkse berg
    -de Walser historie, architectuur

Zucht…

The older I get, the better I was

Plaats een reactie