Skipas delen - ouders met jonge kinderen

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sölden - Ötztal Arena

Goedemiddag allemaal!

Ik heb gezien dat dit onderwerp in het verleden al eens eerder besproken is geweest maar niet vrij recent, en ook niet specifiek voor Sölden als bestemming.

Komende week ga ik samen met mijn vrouw en dochtertje van 1 jaar naar Sölden. Aangezien een van ons twee steeds bij onze dochter zal blijven zullen wij niet tegelijkertijd gaan skiën. Alhoewel ik zeker niet te beroerd ben om twee volledige skipassen voor onszelf aan te schaffen vind ik het ergens toch wel zonde aangezien we er bij beide maar de helft van de tijd gebruik van zullen maken.

Daarom overweeg ik toch, ondanks dat ik weet dat het officieel niet is toegestaan om gewoon 1 pas te kopen en deze beide te gebruiken.

Is er iemand die recent ervaring heeft met een vergelijkbare situatie, en specifiek in Sölden?

Voor de volledigheid heb ik toch ook nog even navraag gedaan bij de Bergbahnen Sölden maar hier nog geen antwoord op ontvangen, hier komt ook bij dat als het officieel niet mag dat je het in de praktijk niet alsnog zo kunt doen.

Ik kan je vraag deels beantwoorden, dit staat namelijk gewoon op de Soelden.com website:

Lift tickets shall be personal and not transferable. Misusing lift tickets or, respectively, obtaining a service under false pretences will be liable to criminal prosecution and reported to the competent authorities. Any misuse shall result in the immediate withdrawal of the lift ticket.

Maar is je echte vraag niet gewoon wat de pakkans is?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Zolang de skipas niet op naam is, is er geen probleem. Het is skipas voor xxx dagen, staat niet op naam of iets dergelijks.
Ik heb zelf een ski6-pas, hier staat t duidelijk op vermeld en met foto en adresgegevens. “20 Tg in Saison nicht übertragbar. Nur mit Foto und Adresserfassung”.

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

@kesman dat klopt dus niet. Elke pas is persoonlijk en niet overdraagbaar. Dat het niet op naam staat (wat steeds vaker overigens wel zo is), maakt niets uit.

*bericht bewerkt door Roy83 op 27 feb 2024 15:16

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Bel even naar de toerist info vragen of er een familiepas is oid.

Bel even naar de toerist info vragen of er een familiepas is oid.

SuzannaE op 27 feb 2024 15:15

Ja, dat is een goede. Zo te zien niet en dan is het een vrij dure pas voor halve dagen skiën. Volgens mij zwerven er wel ergens lijstjes met gebieden die daar oplossingen voor hebben rond.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Heb ook even gekeken maar er staat niet bij dat ze een Jungfamilienkart verkopen. Ski Amade heeft dit wel maar bij de ticket verkoop op de website staat hier ook niets over. Dus zou het gewoon bij de kassa navragen, beide ouders met het jonge kind moeten op de foto van de skipas.

Dienten Die Alte schule

Je kan ook ‘5 in 7’ kaarten aanschaffen.
Scheelt ook weer iets.

Ik kan je vraag deels beantwoorden, dit staat namelijk gewoon op de Soelden.com website:

Lift tickets shall be personal and not transferable. Misusing lift tickets or, respectively, obtaining a service under false pretences will be liable to criminal prosecution and reported to the competent authorities. Any misuse shall result in the immediate withdrawal of the lift ticket.

Maar is je echte vraag niet gewoon wat de pakkans is?

Roy83 op 27 feb 2024 15:01

Dat klopt inderdaad, zoals ik zelf al aangeef weet ik dat het officieel niet toegestaan is. Desondanks ben ik benieuwd of er andere mensen zijn die hier ervaring mee hebben?

@kesman dat klopt dus niet. Elke pas is persoonlijk en niet overdraagbaar.

Roy83 op 27 feb 2024 15:15

Ook dat is waar inderdaad maar in hoeverre kan je in de praktijk spreken van een niet overdraagbare, persoonlijke pas als deze niet op naam wordt geregistreerd?

Voor alle duidelijkheid, ik ben niet opzoek naar een manier om de boel in de maling te nemen, en ben zoals hierboven ook aangegeven best bereid om gewoon te betalen, we maken immers gebruik van de faciliteiten die het gebied te bieden heeft. Alleen zou het mooi zijn, aangezien we beide maar ongeveer half gebruik zullen maken van de pas, als hier een oplossing voor zou zijn. Het zei via een officiële familiepas of als het delen van een pas in zo’n situatie wel gedoogd zou worden. Voor wat betreft de familiepas wacht ik nog op antwoord van de BB Sölden.

Wij doen het al enkele jaren zo in Sölden. Eén skipas waarbij mijn man en ik om beurt een dag met de oudste kinderen gaan skiën en de andere bij ons jongste kind blijft die nog net te klein is. Nog nooit problemen mee gehad…
Ook in SFL ging dit zonder problemen. Daar wel 1 skipas en 1 wandelpas die afgewisseld werd.

*bericht bewerkt door SofieV op 27 feb 2024 15:31

Wij doen het al enkele jaren zo in Sölden. Eén skipas waarbij mijn man en ik om beurt een dag met de oudste kinderen gaan skiën en de andere bij ons jongste kind blijft die nog net te klein is. Nog nooit problemen mee gehad…
Ook in SFL ging dit zonder problemen. Daar wel 1 skipas en 1 wandelpas die afgewisseld werd.

SofieV op 27 feb 2024 15:31

Ik steek al jaren een pak kauwgom in mijn jas zonder te betalen wanneer ik in de supermarkt de kassa passeer, nog nooit problemen mee gehad.

Fraude is fraude. 't is niet omdat je nog nooit gepakt ben dat het correct is. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik het niet begrijp maar in de meeste gebieden hebben ze wel een optie voor het scenario waar ouders dezelfde ski pas willen gebruiken.

In de dolomieten in ieder geval, als een pas voor de eerste keer gebruikt wordt (en dat kan dus ook een dagpas zijn), wordt een foto gemaakt. De volgende keer die pas gescant wordt, komt die mooie foto op een scherm voor de pisteurs. Als je betrapt wordt ben je je pas kwijt en eventueel nog een boete als kers op de taart.

Er zijn hier al topics over geweest op dit forum.

@kesman dat klopt dus niet. Elke pas is persoonlijk en niet overdraagbaar. Dat het niet op naam staat (wat steeds vaker overigens wel zo is), maakt niets uit.

Roy83 op 27 feb 2024 15:15

Ik zeg dat het geen probleem is. Of het wel of niet helemaal integer is, dat is een tweede. Er zal vast ergens staan dat het niet mag. Dat het skigebied liever 6x een dagpas of 2 volledige passen wilt verkopen snap ik ook. Maar dan sla je m.i in dit voorbeeld als skigebied ook door om inkomsten te willen genereren.

*bericht bewerkt door kesman op 27 feb 2024 16:49

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Wij doen het al enkele jaren zo in Sölden. Eén skipas waarbij mijn man en ik om beurt een dag met de oudste kinderen gaan skiën en de andere bij ons jongste kind blijft die nog net te klein is. Nog nooit problemen mee gehad…
Ook in SFL ging dit zonder problemen. Daar wel 1 skipas en 1 wandelpas die afgewisseld werd.

SofieV op 27 feb 2024 15:31

Ik steek al jaren een pak kauwgom in mijn jas zonder te betalen wanneer ik in de supermarkt de kassa passeer, nog nooit problemen mee gehad.

Fraude is fraude. 't is niet omdat je nog nooit gepakt ben dat het correct is. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik het niet begrijp maar in de meeste gebieden hebben ze wel een optie voor het scenario waar ouders dezelfde ski pas willen gebruiken.

In de dolomieten in ieder geval, als een pas voor de eerste keer gebruikt wordt (en dat kan dus ook een dagpas zijn), wordt een foto gemaakt. De volgende keer die pas gescant wordt, komt die mooie foto op een scherm voor de pisteurs. Als je betrapt wordt ben je je pas kwijt en eventueel nog een boete als kers op de taart.

Er zijn hier al topics over geweest op dit forum.

Asterino op 27 feb 2024 16:03

Wat jij doet is diefstal😉. Ik snap je punt, maar ik snap ook dat mensen in dit soort gevallen de pas delen.
Eerste keer scannen en dan een foto is een goede oplossing. Of zoals in sommige gebieden, direct een foto op je skipas.

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

In steeds meer gebieden zie je gezichtsherkenning. Ik zou het risico zeker niet nemen en aan de kassa vragen of er een andere oplossing is voor jullie situatie. Het zou een skigebied sieren als ze een oplossing bieden voor ouders van jonge kinderen.

Ik lees reacties waarin gesproken wordt op over fraude en diefstal maar wij zijn, en ik ga ervanuit niemand hier, niet op zoek naar een manier om te frauderen of te stelen maar zoeken enkel een passende oplossing voor de situatie waar we mee te maken hebben.

Zoals we allemaal weten zijn skipassen niet goedkoop en ik denk dat iedereen in zo’n situatie zou kijken wat voor alternatieve mogelijkheden er zijn, zonder direct de intentie te hebben om te stelen of frauderen.

Ik zal even afwachten wat de BB Sölden zelf aangeven en dan beslissen wat we zullen doen.

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties zover.

Ik begrijp dat het niet mag maar ze zijn wel zelf aan zet voor een oplossing want ze lokken het wel een beetje uit…
Elke dag een losse pas kopen om het volgens het boekje te doen is nou ook niet echt een goede en klantvriendelijke oplossing gezien alle extra handelingen voor beide partijen…
Een pas aanbieden voor mensen in dit soort situaties al dan niet op naam van beide personen zou een net alternatief zijn.

Sommige gebieden hebben daar zeker een beter aanbod in. Sölden helaas niet. Dus zit je toch met dagpassen.

Ik zou dan sowieso de id van mijn partner meenemen en dan je verhaal erbij.

Gezichtsherkenning met sjaal en skibrillen lijkt me lastig… zo goed is Ai ook weer niet.

Door een foutje hebben wij wel eens dagen op een junior pas geskied en junior op mijn pas. Ik niets van gehoord.

Ze kijken wel erg goed naar seizoen passen. Maar dat snap ik dan wel weer. Die 6 dagen zal wel meevallen.

Maar dit is allemaal in Frankrijk. Daar doen ze over het algemeen overal met de pet naar gooien. ;)

Ik loop soms obstacle runs, met duizenden anderen. Ik upload dan een slechte foto van mijzelf en 100% accuraat haalt ie me dan uit de duizenden foto’s die die dag gemaakt zijn. Die techniek is vrij eenvoudig en dit forum staat vol met voorbeelden van mensen die er uitgepikt zijn.

Uiteindelijk draait dit topic altijd weer uit op mensen die vinden dat de regels niet voor hen gelden en voor zich zelf goedpraten dat ze frauderen (iets doen wat volgens de voorwaarden niet mag) en mensen die ze daarop aanspreken moraalridder noemen.

De oplossing is simpel: doe wat beter research voor je boekt.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hier 1 maal pas van man in reisgezelschap door vrouw gebruikt. Per ongeluk. Gelukkig waren ze bij elkaar want het poortje bleef op rood. (Superski card). Sindsdien letten wij goed op. Of je je eigen pas hebt

Ik loop soms obstacle runs, met duizenden anderen. Ik upload dan een slechte foto van mijzelf en 100% accuraat haalt ie me dan uit de duizenden foto’s die die dag gemaakt zijn. Die techniek is vrij eenvoudig en dit forum staat vol met voorbeelden van mensen die er uitgepikt zijn.

Uiteindelijk draait dit topic altijd weer uit op mensen die vinden dat de regels niet voor hen gelden en voor zich zelf goedpraten dat ze frauderen (iets doen wat volgens de voorwaarden niet mag) en mensen die ze daarop aanspreken moraalridder noemen.

De oplossing is simpel: doe wat beter research voor je boekt.

Roy83 op 27 feb 2024 18:47

Eens met voornamelijk je laatste zin, maar ben wel benieuwd hoe het de topicstarter vergaat als ie het wel probeert. Dus ga je gang en accepteer ook de consequenties. Wel even verslag doen.

Ben ook benieuwd, wat ts gaat doen en of dat wel of niet werkt (en wat de evt consequenties zijn). Snap dat het veel geld is, zeker voor halve dagen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Eigenlijk zouden al die skigebieden die geen jungfamilienkart hebben een voorbeeld moeten nemen aan het ski Amade , je betaald er wel een paar euro meer voor maar je kan wisselen wanneer je wil.

Dienten Die Alte schule

Je skipas delen gaat niet meer werken, de kans dat je gepakt wordt is groot. Zeker bij grotere skigebieden wordt je gefilmd als je door het poortje gaat, dit beeld wordt vergeleken met andere beelden en dan zien ze het gelijk. In een aantal gebieden kan je ook passen kopen van bv 4 in 7 dagen dat is een veiligere oplossing

Wij doen het al enkele jaren zo in Sölden. Eén skipas waarbij mijn man en ik om beurt een dag met de oudste kinderen gaan skiën en de andere bij ons jongste kind blijft die nog net te klein is. Nog nooit problemen mee gehad…
Ook in SFL ging dit zonder problemen. Daar wel 1 skipas en 1 wandelpas die afgewisseld werd.

SofieV op 27 feb 2024 15:31

Ik steek al jaren een pak kauwgom in mijn jas zonder te betalen wanneer ik in de supermarkt de kassa passeer, nog nooit problemen mee gehad.

Fraude is fraude. 't is niet omdat je nog nooit gepakt ben dat het correct is. Daarmee wil ik niet zeggen dat ik het niet begrijp maar in de meeste gebieden hebben ze wel een optie voor het scenario waar ouders dezelfde ski pas willen gebruiken.

In de dolomieten in ieder geval, als een pas voor de eerste keer gebruikt wordt (en dat kan dus ook een dagpas zijn), wordt een foto gemaakt. De volgende keer die pas gescant wordt, komt die mooie foto op een scherm voor de pisteurs. Als je betrapt wordt ben je je pas kwijt en eventueel nog een boete als kers op de taart.

Er zijn hier al topics over geweest op dit forum.

Asterino op 27 feb 2024 16:03

En het gebeurt. Onlangs nog gezien in Valloire waar aan de Crêt de la Brive gondel een dame uit de rij werd geplukt en met veel Frans drama en tablet geswipe een discussie ontstond. Geen idee hoe die afgelopen is, maar ik kan wel raden hoe.

Vaak hebben skipassen voor kinderen en volwassen ook een ander piepje bij de poortjes. Listbediendes zijn daar alert op. Dus vooral als volwassenen met een kinderpas lijkt me de pakkans redelijk groot…

Hoe wil je boven komen? Lopend? Of met voetgangerkaartje en skispullen? Als beide ouders en kinderen d naar boven willen kan dat niet op 1 kaart. Als je een pas van minder dan 7 dagen hebt, kan je per dag wisselen

Niemand die de hypocrisie van zo’n skigebied inziet? Wel mensen de hele dag laten betalen maar geen enkele optie hebben om de pas op een of andere wijze te delen?

Ik begrijp de TS heel goed. Je betaalt je scheelt aan zo’n skipas en gebruikt er maar de helft van. Is dat dan wel eerlijk?

Wij gaan in een week naar verschillende gebiedjes en derhalve ook verschillende passen. Soms blijft er 1 of meerdere thuis. Dan koop je dus andere passen. Gezinskaart hebben juist de kleinere vriendelijke gebieden ook. Maar juist de grote gebieden zijn zakelijk en onpersoonlijk heb ik gemerkt.

En hoe vaak betaal je het volle pond terwijl niet alle liften/pistes open zijn. Is dat dan wel eerlijk en terecht?

@HvdB ik snap helemaal wat je zegt. Ik zou dan ook met kleine kinderen voor gebieden kiezen die wel dat soort opties aanbieden. Dit zijn er namelijk meer dan genoeg. Niet alleen de kleine gebieden. Mogelijkheden wisselen wel. Soms extra korting als het hele gezin skipassen koopt, soms kinderen gratis, soms een pas die je als ouder kunt wisselen (SFL, Skiwelt bijvoorbeeld als grote gebieden). Gewoon uitzoeken van tevoren.

Wat betreft het openen van liften: ook hier heb ik wel ervaring dat als er echt veel dicht is, je compensatie kunt krijgen.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 28 feb 2024 11:02

Je maakt van jouw probleem het probleem van het skigebied/Bergbahnen @HvdB.
Als je er niet eens mee bent, of je kan het niet betalen, moet je iets anders zoeken.
Lees: ander gebied of andere hobby.

*bericht bewerkt door Geraertshoven op 28 feb 2024 11:36

Plaats een reactie