Winst skigebieden

Bedrijven gaan niet failliet omdat ze verlies maken. Bedrijven gaan failliet omdat ze geen geld meer hebben. Kasstromen zijn dus (inderdaad) veel belangrijker dan winst of verlies.

Afgelopen week was ik in Grossarl, een klein gebiedje dat onderdeel is van de Ski-Amadé. Ik kan wel zeggen dat het geld daar tegen de plinten klotst. Van de zomer is er een nieuwe lift geopend met een luxe restaurant op de top. Investering 70 mio, waarvan het overgrote deel door 1 familie met een hotel onder aan de piste. Dat grote naamloze nv’s of investeringsmaatschappijen nog weleens willen investeren in iets ongrijpbaars geloof ik best. Maar een familie zijn eigen kapitaal of goede naam?

Ik ken oostenrijkers niet zo goed, maar ik weet wel dat ze je glimlachend de hoofdprijs rekenen. Nee, daar blijft genoeg hangen. Als je ook ziet wat een bouwdrift zo’n nieuwe lift met zich meebrengt, da’s gewoon ongekend.

Weleens gehoord dat in zo’n dal alle hoteleigenaars of inwoners eigenaar van de liftmaatschappij zijn. Ik denk niet dat de inwoners keer op keer blijven investeren als het een verliespost is, toch? Er blijft genoeg aan de strijkstok hangen, dus je mag hun verdienmodel best eens ter discussie stellen, zonder direct mensen die buiten de lijntjes willen kleuren als fraudeurs aan te merken.

Afgelopen week was ik in Grossarl, een klein gebiedje dat onderdeel is van de Ski-Amadé. Ik kan wel zeggen dat het geld daar tegen de plinten klotst. Van de zomer is er een nieuwe lift geopend met een luxe restaurant op de top. Investering 70 mio, waarvan het overgrote deel door 1 familie met een hotel onder aan de piste. Dat grote naamloze nv’s of investeringsmaatschappijen nog weleens willen investeren in iets ongrijpbaars geloof ik best. Maar een familie zijn eigen kapitaal of goede naam?

Ik ken oostenrijkers niet zo goed, maar ik weet wel dat ze je glimlachend de hoofdprijs rekenen. Nee, daar blijft genoeg hangen. Als je ook ziet wat een bouwdrift zo’n nieuwe lift met zich meebrengt, da’s gewoon ongekend.

Weleens gehoord dat in zo’n dal alle hoteleigenaars of inwoners eigenaar van de liftmaatschappij zijn. Ik denk niet dat de inwoners keer op keer blijven investeren als het een verliespost is, toch? Er blijft genoeg aan de strijkstok hangen, dus je mag hun verdienmodel best eens ter discussie stellen, zonder direct mensen die buiten de lijntjes willen kleuren als fraudeurs aan te merken.

Superskier op 29 feb 2024 17:26

Ook goed onderbouwd met feiten, zeg.

Afgelopen week was ik in Grossarl, een klein gebiedje dat onderdeel is van de Ski-Amadé. Ik kan wel zeggen dat het geld daar tegen de plinten klotst. Van de zomer is er een nieuwe lift geopend met een luxe restaurant op de top. Investering 70 mio, waarvan het overgrote deel door 1 familie met een hotel onder aan de piste. Dat grote naamloze nv’s of investeringsmaatschappijen nog weleens willen investeren in iets ongrijpbaars geloof ik best. Maar een familie zijn eigen kapitaal of goede naam?

Ik ken oostenrijkers niet zo goed, maar ik weet wel dat ze je glimlachend de hoofdprijs rekenen. Nee, daar blijft genoeg hangen. Als je ook ziet wat een bouwdrift zo’n nieuwe lift met zich meebrengt, da’s gewoon ongekend.

Weleens gehoord dat in zo’n dal alle hoteleigenaars of inwoners eigenaar van de liftmaatschappij zijn. Ik denk niet dat de inwoners keer op keer blijven investeren als het een verliespost is, toch? Er blijft genoeg aan de strijkstok hangen, dus je mag hun verdienmodel best eens ter discussie stellen, zonder direct mensen die buiten de lijntjes willen kleuren als fraudeurs aan te merken.

Superskier op 29 feb 2024 17:26

Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee wilt zeggen. Maar vaak bezitten meerdere lokale familiebedrijven aandelen in de liftmaatschappij of het bedrijf dat het skigebied exploiteert. Natuurlijk zou je blijven investeren ook als dat bedrijf licht verlies maakt. De grootste winst zit namelijk in alle overige inkomsten van al die gasten buiten de skipas om. Hotels, huisjes, skirentals, horeca, supermarkten, alles is afhankelijk.

*bericht bewerkt door Sebastiaan op 29 feb 2024 18:01

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Als je door het Ötztal rijdt, kijk dan eens op hoeveel gebouwen je de naam Riml ziet. Dat is echt opvallend veel. Dus dat van die familiebedrijven snijdt wel degelijk hout.

Als je door het Ötztal rijdt, kijk dan eens op hoeveel gebouwen je de naam Riml ziet. Dat is echt opvallend veel. Dus dat van die familiebedrijven snijdt wel degelijk hout.

Tjeerd69 op 29 feb 2024 18:17

In Volendam heten ze ook allemaal Veerman.

In Serfaus is in ieder geval vrijwel alles in handen van enkele steenrijke families. Dat is mij namelijk persoonlijk door een betreffend familielid verteld.

Dat beeld heb ik ook, elk dorp heeft een naam die je vervolgens op een mooi hotel, de ski verhuur, de skischool etc ook ziet. In Oostenrijk dan. Ik kan me voorstellen dat zo’n familie, tegen een goed rendement, een lift (mee) financiert. Dat kan goedkoper zijn dan lenen bij de bank. Maar dat staat dan eigenlijk los van de winstgevendheid van een skigebied zelf (vanuit het belang van voor bijvoorbeeld zo’n hotel je zelfs kunnen redeneren dat er dermate veel belanghebbenden zijn dat verlies ook wel prima is).

Dat zou het beeld bevestigen dat de gebieden zelf, in Oostenrijk, niet per se veel winst maken en dat dat ook niet erg is.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Denk dat die cijfers niet openbaar beschikbaar zijn Roy, en zeker niet tot de details dat je zoekt (daarvoor zouden ze beursgenoteerd moeten zijn).

Maar ik heb vaker vernomen (incl. bij meeting van gemeente in Tirol) dat de liftpassen verkoop verre van de kosten afdekt en dat er bijdragen van hutten, gemeente, toeristenbelasting etc nodig is om de boel rendabel te houden. Ik weet echter niet of echt grote gebieden niet veel beter de kosten kunnen dekken en zeker de gebieden die ook zeer goede zomer inkomsten hebben.

Wanneer je kijkt naar andere continenten dan zeiken we hier heel onterecht over de skipas prijzen denk ik. Kijk naar een US, Canada, Nieuw Zeeland, Australië, Japan etc waar de skipas prijzen een stuk hoger liggen en het niveau van pisteonderhoud, sneeuwkanonnen en moderniteit van de liften veelal beduidend lager ligt dan bij ons.

Amelm op 29 feb 2024 11:06 er waren ooit gebieden met een vergelijkbare Europese prijs helaas zijn er bedrijven die deze allemaal opkopen Een interessante video kan je hier vinden

Er zijn online verschillende video’s terug te vinden over the economie achter skigebieden heb deze paar weken terug allemaal gekeken, zijn zeer interessant

The business of ski resorts

En 2 over hoe voornamelijk in de VS gebieden als vail alles opkopen en torenhoge prijzen aanreken

Ski resorts monopoly

Hoe cooperate consolidation is killing ski resorts

Het in kaart brengen van de geldstromen wordt er i.i.g. niet makkelijker op, zal de lokale Belastingdienst ook leuk vinden. Een beetje winst hier, een beetje verlies daar en we vervangen weer een oude lift voor € 20 miljoen. Rara…
@Rogier Hoe is dit in Frankrijk?

Dat beeld heb ik ook, elk dorp heeft een naam die je vervolgens op een mooi hotel, de ski verhuur, de skischool etc ook ziet. In Oostenrijk dan. Ik kan me voorstellen dat zo’n familie, tegen een goed rendement, een lift (mee) financiert. Dat kan goedkoper zijn dan lenen bij de bank. Maar dat staat dan eigenlijk los van de winstgevendheid van een skigebied zelf (vanuit het belang van voor bijvoorbeeld zo’n hotel je zelfs kunnen redeneren dat er dermate veel belanghebbenden zijn dat verlies ook wel prima is).

Dat zou het beeld bevestigen dat de gebieden zelf, in Oostenrijk, niet per se veel winst maken en dat dat ook niet erg is.

Roy83 op 29 feb 2024 19:19

Dus je zegt eigenlijk dat een klein verlies op Bergbahnen AG niet zo erg is. Dat wordt dan gedragen door de aandeelhouders/hoteliers in een skigebied, maar die verdienen dat driedubbel terug op de overnachtingen. Sterker nog, dan zou dat kleine verlies nog wel fijn zijn, want dat drukt dan mooi de winst, ergo, minder belasting betalen. Of bedoel je dat niet?

Dat belasting stuk niet per se, maar inderdaad, ik kan me voorstellen dat echte cashcows de omliggende dingen zijn, zoals de skischolen, hotels en hutten…

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Heb het een tijd geleden eens opgezocht voor Ischgl - Samnaun (Silvrettabahnen). Die hebben een 300-tal lokale aandeelhouders en ze betalen nooit een dividend uit met de gemaakte winst. Die wordt opnieuw geïnvesteerd in liften, concerten, etc. Het gros van die aandeelhouders hebben wel hotel, restaurant en andere aanverwante activiteiten waarmee ze hun brood verdienen. Gezien de gang van zaken zullen dat vermoedelijk geen ovenbroodjes van de Lidl zijn. Des te beter voor hen vind ik. Ze nemen de risico’s en zorgen voor flink wat jobs in een regio waar je voorheen alleen maar wat koeien kon houden.

Dat belasting stuk niet per se, maar inderdaad, ik kan me voorstellen dat echte cashcows de omliggende dingen zijn, zoals de skischolen, hotels en hutten…

Roy83 op 29 feb 2024 21:05

Ze skiën je arm en ze eten en drinken je rijk, dat idee. Zou best kunnen inderdaad.

@dr. Phil, nog even een stukje gezocht over Grossarl: https://www.meinbezirk.at/pongau/c-lokales/grossarltal-dorfg…
Ik had het verhaal gehoord van een local, hier staat het ook. Klopt niet helemaal, maar de investeringen zijn allemaal door lokale bedrijven en particulieren gedaan.

Afgelopen week was ik in Grossarl, een klein gebiedje dat onderdeel is van de Ski-Amadé. Ik kan wel zeggen dat het geld daar tegen de plinten klotst. Van de zomer is er een nieuwe lift geopend met een luxe restaurant op de top. Investering 70 mio, waarvan het overgrote deel door 1 familie met een hotel onder aan de piste.

Superskier op 29 feb 2024 17:26

Dit staat in het artikel:
“ In den Skigebietausbau wurden 70 Millionen Euro investiert. Der Tourismusverband Großarltal beteiligte sich mit fünf Millionen, die Gemeinde mit 3,8 Millionen und Peter Hettegger mit 3 Millionen. Das besondere an der Finanzierung dieses Baus ist, dass 160 einheimische Firmen und Privatpersonen in dieses Bauprojekt investiert haben.”

Totaal ander verhaal dus.

Voorlopige conclusie, meeste skigebieden zijn niet of nauwelijks winstgevend en dat hoeft ook niet, want onderaan de berg wordt het geld verdiend? Of is dat te makkelijk?

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Voorlopige conclusie, meeste skigebieden zijn niet of nauwelijks winstgevend en dat hoeft ook niet, want onderaan de berg wordt het geld verdiend? Of is dat te makkelijk?

havana op 01 mrt 2024 07:30

En dat baseer je op…?

Er is natuurlijk nog een financiele stroom; veel van de uitgaven van bergbahnen zullen weer lokaal terecht komen.

Betalen voor de grond waarover een lift of piste gaat, lonen voor de medewerkers komen ook were lokaal terug en dat soort zaken.

Totales Vollidiot

En een jaarrekening bevat ook een kasstroomoverzicht. Dat kan ook interessant zijn. Dan zie je weer de cash in vandaan komt en de cash out naar toe gaat.

It is an amazing world

Voorlopige conclusie, meeste skigebieden zijn niet of nauwelijks winstgevend en dat hoeft ook niet, want onderaan de berg wordt het geld verdiend? Of is dat te makkelijk?

havana op 01 mrt 2024 07:30

En dat baseer je op…?

DrPhil op 01 mrt 2024 08:00

Losjes op dit topic, maar het is een vraag he.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Volgens een hoteleigenaar in Kirchberg betalen de eigenaren van hotels, appartementen enz. van het hele gebied mee aan de investeringen van de bergbanen van kitzski, dit zal wel procentsgewijze gaan maar hoe precies heeft hij mij niet vertelt destijds en dan spreken we al over 15 jaar geleden. Door de liften van het gebied constant te vernieuwen dat ze niet ouder dan 20jaar zijn trekt dat meer mensen waardoor dus constant de bedden gevuld blijven en de accomodaties daarmee geld verdienen. Zo helpt de gehele gemeenschap van de gemeente elkaar aan banen die overeind blijven, helemaal niet gek mits iedereen zijn eurootje bijdraagt.

In Frankrijk zijn ze veel meer afhankelijk van de overheid, die pompt veel geld erin om skigebieden overeind te houden en daardoor de werkgelegenheid in vooral kleine skigebieden.

LA NORMA😍☃️

Voorlopige conclusie, meeste skigebieden zijn niet of nauwelijks winstgevend en dat hoeft ook niet, want onderaan de berg wordt het geld verdiend? Of is dat te makkelijk?

havana op 01 mrt 2024 07:30

Daar lijkt het wel op, als de dingen die hier aangehaald worden waar zijn. Zonder skigebieden geen inkomsten. Dat die inkomsten niet direct uit de kaartverkoop van de liftmaatschappij komen, doet niets af aan het feit dat de inwoners in de dalen leven van de pistes.

Voorlopige conclusie, meeste skigebieden zijn niet of nauwelijks winstgevend en dat hoeft ook niet, want onderaan de berg wordt het geld verdiend? Of is dat te makkelijk?

havana op 01 mrt 2024 07:30

Ligt eraan wie de aandeelhouders zijn en wat hun belangen zijn. Als er veel lokale bedrijven in zitten, zal het minder belangrijk zijn dat de exploitatie van het skigebied winstgevend is. De bulk van de winst wordt dan elders gegenereerd en het skigebied faciliteert.

Als de aandeelhouders niet lokaal zijn, dus geen belang hebben in lokale hotels, skiverhuur, skischolen, etc, dan is het een ander verhaal. Want dan moet het skigebied zelf wel degelijk winstgevend zijn.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Kortom, volslagen onzin. Kijk eens naar de cijfers van Sölden.

Het in kaart brengen van de geldstromen wordt er i.i.g. niet makkelijker op, zal de lokale Belastingdienst ook leuk vinden. Een beetje winst hier, een beetje verlies daar en we vervangen weer een oude lift voor € 20 miljoen. Rara…
@Rogier Hoe is dit in Frankrijk?

Tjeerd69 op 29 feb 2024 20:13

In Frankrijk worden veel gebieden geëxploiteerd door de Compagnie des Alpes. Is een beursgenoteerd bedrijf.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Kortom, volslagen onzin. Kijk eens naar de cijfers van Sölden.

DrPhil op 01 mrt 2024 08:26

Ok, leg jij het eens uit in een paar zinnen? Hoe het wel zit.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

null

EBT=Ergebnis voor Steuern.
https://seilbahn.net/sn/bericht_handy.php?news=10631&kategor…

DrPhil op 01 mrt 2024 09:05

Sorry, ik ben geen boekhouder. In plaats van vertellen dat mensen fout zitten, leg eens uit welke kennis jij uit deze cijfers haalt?

Kortom, volslagen onzin. Kijk eens naar de cijfers van Sölden.

DrPhil op 01 mrt 2024 08:26

Ok, leg jij het eens uit in een paar zinnen? Hoe het wel zit.

havana op 01 mrt 2024 09:10

Zie de links die ik heb geplaatst.

Plaats een reactie