Forward lean skischoenen

Beste skivrienden,

Na een heerlijke vakantie alweer zin in volgend jaar, ik wil dan ook nieuwe skischoenen gaan uitzoeken en ik wil graag jullie idee vragen over het volgende: Ik ski nu met oudere skischoenen (Atomic medusa flex 70 uit 2012) met een behoorlijke hoek in de enkels (forward lean volgens de documentatie 16-18 graden).
Stilstaan met deze schoenen is heel vermoeiend voor de bovenbenen: om in evenwicht te blijven moet ik diep door de knieën en even de instructie van de skileraar aanhoren of stilstaat bij de gondel en de kramp schiet in mijn bovenbenen. Er ligt een kleine heel lift in mijn schoenen agv aanpassingen van de bootfitter maar dat maakt uiteindelijk uit voor de hoek tussen enkel en onderbeen maar niet tussen onderbeen en bovenbeen lijkt mij.
Als ik mezelf zie skiën op filmpjes lijk ik achterop te zitten en op de rollen hoor ik steevast dat ik teveel inzak.
Het is zeker ook een techniek die voor verbetering vatbaar is (vandaar de lessen!), maar ik vraag me af of de hoek van de schoen hiervoor ook van invloed is. Ik heb het idee dat ik zoveel compenseer om in evenwicht/centraal te blijven dat de marge om achterop te komen (beetje door de knie versus een heel klein beetje meer door de knie) maar heel beperkt is, klein hobbeltje en ik zit achterop zeg maar.
Hoe kijken de experts hiernaar?

Overigens begrijp ik dat sommige merken de forward lean van een schoen weer iets anders meten dan anderen maar als ik simpelweg mijn schoenen naast andere schoenen zet is de hoek wel echt sterker naar voren dan bij vele anderen. Ik kan mijn benen strekken maar heb dan zoveel gewicht naar voren dat ik mijn skistokken nodig heb om niet om te vallen.

En qua niveau: ik wil relaxt en comfortabel skiën, ben in de 40, moeder van 2 kids, veelal blauw en rood in Oostenrijk, extreem sportief hoeft niet meer, gewoon lekker tochtjes maken en genieten. Ben gemiddeld sportief denk ik en in oké conditie.

*bericht bewerkt door MiDo op 29 feb 2024 13:13

Ik ben geen expert, maar volgens mij sla je de spijker precies op z’n kop.

Hoe meer de schoen schacht (enkel gewricht)naar voren is gebogen, hoe meer je ook de andere gewrichten moet buigen om in balans te blijven.

Het gaat uiteindelijk om de hoek die je scheenbeen maakt en je enkel.

In jouw geval komt daar bovenop de nominale hoek van de schoen nog bij dat je schoen heel erg oud is, dus waarschijnlijk iets minder stijf geworden, en dat 70 flex heel laag is, tenzij je zelf heel kort en licht bent. Dus als je eenmaal iets leunt/kracht zet op de schacht, wordt de effective hoek van je scheenbeen nog veel groter.

Verder wordt die hoek gemeten aan de achterkant, maar een ski schoen gaat open aan de voorkant. Een onderbeen heeft alleen (grote) spieren aan de achterkant, dus hoe meer kuit spier, en hoe lager die is aangehecht, hoe meer je scheenbeen naar voren wordt geduwd, in dezelfde schoen.
Gemiddeld hebben vrouwen een lagere aanzet van de kuitspier, dus grote kans dat dit ook bij jou het geval is.

Verder is het over het algemeen zo, dat hoe dynamischer en “agressiever” je skiet, hoe meer al je gewrichten gebogen worden (een grotere range of motion). Race schoenen hebben dus vrij veel forward lean.
Dit is in tegenspraak met hoe je je ski stijl omschrijft, dus ik kan me goed voorstellen dat je daar last van hebt.

Verder is ook nog de helling van de onderkant van je voet van belang:
Is die vlak, of tenen naar beneden, en zo ja, hoe veel graden?

Dit is net zo belangrijk voor de effecten van evenwicht als de hellings hoek van je scheenbeen. Als je hiel te hoog staat, heb je het gevoel naar voren te vallen, en dat je je schrap moet zetten met je tenen. Om dat tegen te gaan, ga je vanzelf met je gewicht naar achter. En dan krijg je dus wat jij beschrijft, dat je maar een heel klein “window” hebt waarin je in balans bent.

Dit laatste kun je thuis een beetje uitproberen:
In je schoenen en ski’s op een vlakke vloer, en dan onder de ski, bij de tenen steeds meer plaatjes hout of tijdschriften op stapelen. En dan voelen hoe “hoog” en hoe “diep” je kunt staan, terwijl je er op let dat je gewicht over je hele voet (dus hiel EN bal) verdeeld blijft.

Die hellings hoek van de voet komt door 3 elementen:
1: de ingebouwde zool helling van de schoen
2: eventuele hiel verhogers zoals jij hebt. Die worden ingezet om de enkel meer “open” te zetten voor mensen met minder dorsiflexie (enkel sluiten)
3: het verschil in hoogte tussen de voor en achterbak van je ski binding

Dat laatste hangt vooral van je binding af. Bij flat mount bindingen kun je makkelijk een shim onder hiel of teen doen om het te veranderen , maar bij systeem ski’s is dat lastig.

*bericht bewerkt door Slim op 29 feb 2024 16:20

Mis post

*bericht bewerkt door Slim op 29 feb 2024 16:19

Dank voor je reactie! Ik huur mijn ski’s dus ik neem aan dat de bindingen gewoon standaard vlak gemonteerd staan.
Ik heb stevige (fiets) kuiten, dat was deels de reden van de heel lift: kreeg de kuit meer ruimte. Op zich is de dorsiflexie van mijn voet genoeg voor deze hoek.

Ik zou naar een gespecialiseerde skiwinkel gaan waar ze boot fitting doen.

Zoals hierboven vermeld, is uw probleem voorleggen aan de bootfitter die u eerder heeft geholpen met de hakverhoging in uw skischoen, wellicht de beste eerste stap. Gebaseerd op de analyse van deze bootfitter zou u vervolgens kunnen kiezen om de huidige skischoenen nog wat te laten aanpassen of om toch al direct nieuwe skischoen te laten aanmeten.

Mocht u kiezen voor nieuwe skischoenen, dan heeft het de voorkeur om een model te zoeken met een hogere flex dan 70, met een schacht waarin uw kuit past zonder dat een hakverhoging nodig is en wellicht met een loopstand. Dit laatste is dan met name bedoeld om de kuiten tussentijds (tijdens het wachten en in de lift) wat extra kunt laten doorbloeden/ontspannen.

Dank voor je reactie! Ik huur mijn ski’s dus ik neem aan dat de bindingen gewoon standaard vlak gemonteerd staan.

MiDo op 29 feb 2024 11:57

Nee hoor. Het is geen kwestie van montage, het is een kwestie van hoe hoog de hielbinding is in verhouding tot de teen binding. Dat verschilt per binding.

*bericht bewerkt door Slim op 01 mrt 2024 01:22

Ik weet niet of ik terug zou gaan naar die oude bootfitter. Ten eerste is dat 12 jaar geleden. Ten tweede, iemand die een hiel lift doet om de kuit druk te verlichten? Dat is toch de verkeerde aanpak? Een hiel lift is om de enkel meer “open” te zetten, voor mensen die hun knieën niet ver genoeg naar voren krijgen anders.
Als de kuit niet in de schacht past, dan zoek je een ander model (dames modellen meestal), met lagere schacht en meer “tulp” vorm. Als dat nog niet genoeg is dan kun je nog aan de binnen schoen of buiten schacht werken om daar wat peer uitsparing tecreëren voor de kuit spier.

Sowieso zul je nieuw schoenen moeten kopen, want je kunt wel forward lean toevoegen (spoiler in de schoen) maar je kan ze niet rechterop maken.

Bovendien, na 12 jaar is het toch wel hoog tijd voor nieuwe? Ik ken niet veel mensen die zo lang met kun schoenen kunnen doen.

Dus inderdaad, naar een goede boot fitter, en daar iets laten adviseren en aanpassen dat goed past, en als je dan nog problemen hebt dan eens kijken naar de delta in hoogte van de bindingen
(Kun je ter plekke bij de verhuur even meten met je iPhone met een clinometer in de schoen).

En inderdaad, tenzij je echt heel klein bent zou ik verbaasd zijn als een bootfitter schoenen met flex 70 aanraad.

Gelukkig zijn de meeste schoenen in de laatste jaren meer recht op geworden (gemiddeld). Dus de kans dat een nieuwe schoen te vinden is die meer rechtop staat is dus groot.

*bericht bewerkt door Slim op 01 mrt 2024 02:27

De grap is wellicht dat deze schoenen zijn gekocht én recenter aangepast door een bootfitter die hier zeer zeer regelmatig wordt aangeraden.
Ik heb ook vertrouwen in hen hoor. Met de aanpassingen kan ik er lekker op skien maar altijd op zoek naar beter natuurlijk.
En wie je ook bezoekt: uiteindelijk verdient een zaak aan verkoop en aanpassingen tegen betaling. Als je als klant niet weet wat je zoekte of waar je last van hebt blijft het ingewikkeld. Vandaar ook dat ik me zelf goed inlees en wil snappen hoe en waarom. Zodat ik de goede vragen kan stellen en kan meedenken over waarom iets wel of niet verstandig is.

Een goede bootfitter zal, als u met skischoenen naar hem/haar toe gaat, zeggen of een noodzakelijke aanpassing van uw skischoenen wel mogelijk is en zonodig hierbij ook vertellen wat het neveneffect van die aanpassing dan wordt.
In uw situatie gaf de aanpassing wat minder spanning op de kuit, maar wel met als neveneffect dat het onderbeen zodoende wat meer naar voren komt te staat (ofwel er kwam derhalve ook wat meer ‘voorwaardse’ hoek in uw skischoenen)

Aangezien uw huidige skischoenen inmiddels redelijk oud zijn en in principe ook niet echt geschikt zijn voor de voor u noodzakelijke aanpassing, is op zoek gaan naar nieuwe, goed passende skischoenen nu de meest voor de hand liggende stap.

Om te voorkomen dat u, ondanks alle goed adviezen, toch de verkeerde skischoenen zou kopen en hiermee weer naar een bootfitter moet, is het wellicht handig om samen met een bootfitter de bestpassende skischoenen uit te zoeken. De bootfitter zal, als dat nodig zou zijn, bij de keuze voor uw nieuwe skischoenen ook rekening houden met een nodige aanpassing zonder dat zo’n aanpassing dan een essentieel neveneffect heeft op de andere karakter eigenschappen van uw nieuwe skischoenen.

Zoals u hierboven aangeeft, is het inderdaad wel van belang dat u tijdens het selecteren van nieuwe skischoenen duidelijk bent in wat uw ski ervaring is met de huidige skischoenen en dat u bij het aanmeten van de nieuwe skischoenen zo duidelijk aangeeft hoe deze aanvoelen. Gewoon in uw woorden alles uitleggen is hierbij ruimschoots voldoende. Technische termen gebruiken is zelfs alleen maar risicovol. De bootfitter zou dan namelijk kunnen gaan denken dat u kunt overzien wat deze termen inhouden en vervolgens technische termen gaan gebruiken die u al helemaal niet kunt overzien. Heb het dus bijvoorbeeld niet over ramp angele, forward lean of …. , maar geef bijvoorbeeld gewoon aan of u voldoende evenwicht kunt bewaren als u in de nieuwe skischoenen staat.

Wat trouwens wel goed kan helpen bij het zoeken naar nieuwe skischoenen, is dat u eerst verteld waar u naar op zoek bent en vervolgens met een filmpje en/of foto’s laat zien op welke wijze u nu skiet. De huidige skischoen dan meenemen is ook niet verkeerd. En een paar normale schoen aantrekken die u al een tijdje gebruikt, kan ook helpen. De (binnen en buiten) zolen van deze schoenen laten namelijk goed de stand van uw voeten zien.

Veel plezier met uw zoektocht naar nieuwe skischoenen.

Zeker allemaal waar hoor. Ik ben ook zeker niet op zoek naar ingewikkelde termen om goed uit de hoek te komen. Maar ben zelf medisch geschoold en snap de biomechanica ook en het is gewoon leuk om je te verdiepen in materiaal, mogelijkheden en ontwikkelingen. En wat ik al zei: waar je ook binnenstapt: de schoorsteen moet ook roken. Mijn vorige schoenen kwamen van een zeer gerenommeerde zaak, maar waren veel en veel te groot (ik kreeg maat 27,5 mee, heb normaal maat 39).

Dan vind ik het toch fijn om genoeg kennis te hebben om een dergelijke miskoop te voorkomen.
Ik noem bewust geen namen want het is al tig jaren geleden maar ik ben niet naïef wat dat betreft. Ook experts willen als ze tijd in je hebben gestoken uiteindelijk dat je tot een aankoop overgaat. Ik weet graag genoeg om dan te kunnen bedenken of het een goede koop gaat zijn.
Mijn huidige schoenen is beetje ander verhaal, die kocht ik voor er kinderen waren en toen was ik een andere skier en waren mijn voeten anders. De winkel heeft getracht ze in de afgelopen jaren zo optimaal mogelijk aan te passen maar gaf toen al aan dat nieuwe beter waren maar dat kwam toen qua budget gewoon niet zo uit. Dus toen compromis gesloten en nu besloten ze komend jaar te vervangen voor beter passend bij waar ik nu sta en de vorm van mijn voeten en kuiten nu.

@mido ski schoenen my 27.5 met schoenmaat 39? Dan is er iets erg mis met die winkel, gerenomeerd of niet.
Ik heb bijvoorbeeld ook meerdere paar skischoenen met maat 27.5 en draag gewone schoenen maat 45……

En nu snap ik het verhaal. Ik dacht dat je 12 jaar geleden ski schoenen had gekocht, en de bootfitter waar je ze toen kocht een hiel lift had geadviseerd voor de kuit spier.
Maar nu begrijp ik dat je met oude schoenen aan kwam zetten , en dit was het lap middel. Niets mis mee, zoals je zegt, nieuwe schoenen is een flink bedrag, dat doe je niet 1, 2 3.

En inderdaad, hoe meer je weet, en communiceert met je bootfitter, hoe beter het resultaat. (Ik ben b]bike fitter, en daar speelt dat ook).

*bericht bewerkt door Slim op 01 mrt 2024 23:22

@jansg helemaal eens met je advies, behalve, wat is er technisch aan “forward lean” of “ramp angle” ?

(Buiten dat het Engels is, maar ik schat @Mido en de meeste Nederlandse bootfitters hoog genoeg in dat ze weten wat die vier, hele normale, woorden, betekenen)

*bericht bewerkt door Slim op 01 mrt 2024 23:23

Plaats een reactie