Wintersport tijdens een groot event in hetzelfde gebied

Wie was weleens ‘gewoon’ op wintersport terwijl er in hetzelfde gebied een groot event (WK, worldcup etc) werd gehouden?

Voor volgend jaar hadden wij bedacht naar Arosa - Lenzerheide te gaan en toen ik hier om wat informatie vroeg, werd ik er op geattendeerd dat in diezelfde week de WK Biathlon wordt gehouden.
Dat deed me aarzelen, maar nu denk ik dat er ook voordelen kunnen zijn;

Veel accommodaties zullen bezet zijn door de deelnemende sporters, ondersteuning, begeleiders, publiek. Allemaal mensen die niét hele dagen op de pistes zullen zijn, dus rustiger bij de liften.
Het wordt in een gebied immers niet veel drukker dan het aantal bedden dat er is.

Maar het kan ook zo zijn dat alle aandacht van de medewerkers in het gebied naar de WK gaat, dus dat er bijvoorbeeld minder aan pistepreparatie wordt gedaan, minder snel een defect wordt opgelost, omdat deze vaklieden ingezet worden bij het gesmeerd laten verlopen van het evenement.

Omdat het om de biathlon gaat en niet om een alpine discipline als slalom of afdaling, kan het dus goed zo zijn dat je er helemaal geen “last” van hebt. En het heeft natuurlijk ook wel wat, de ambiance van een topsport happening.

Ik heb nu een optie voor familiekamer in een fijne accomodatie. Langer wachten zal alles snel vol doen zijn.

Benieuwd naar ervaringen, doen of niet doen? Wie heeft er weleens mee te maken gehad?

❄️

Alleen in Tignes geweest de week voor de WC. Dan zijn er wel pistes afgesloten omdat die geprepareerd worden. Ook in Ischgl gezeten met de afsluiting. Dan is het op de pistes best rustig. En groot gedeelte komt echt voor het concert.
Biatlon zou ik me niet door laten tegenhouden.

Geen flauw idee over je plaatselijke omstandigheden, maar ik ben al wel in Cortina geweest tijdens de WC en in La Illa (villa) ook tijdens de WC. Ook een keertje in Cavalese tijdens de langlauf wereldbeker. Veel volk op de been, maar eigenlijk best rustig op de pistes (zoals Tiny zei). Gewoon gaan.

Vorig zat ik in Meribel tijdens de wereldkampioenschappen skiën. Er was (naast de officiële wedstrijdpiste) 1 andere piste afgesloten. Alle pistes die normaal zouden worden geprepareerd, werden dat nu ook gedaan. En elke dag was er een concert/dj op het moment dat de liften dicht gingen (dat zal bij biathlon vast niet gebeuren). Maar reuring geeft het wel.
Deze wedstrijden waren in de voorjaarsvakantie, dus qua drukte op de piste was er niet zo heel veel verschil.

Tijdens “Audi FIS Ski Worldcup” in Hinterglemm geweest.
Geen openbare parkeerplek meer te vinden in het dorp, er komt veel (lokaal) publiek kijken naar de wedstrijden en de feesttenten bij de finish.
Overdag geeft het geheel bij de finish wat meer drukte en geluid.
Pistes naar het dal zijn deels afgesloten voor de racetrack maar nog meer dan genoeg ruimte om naar het dal te skiën.
Qua drukte op de pistes merkte ik geen verschil met “normaal”.

Wij zaten een aantal keer in Kirchberg tijdens de Hahenkammrennen. In het dorp en op de wegen is het drukker. De week in de opbouw naar de races zijn er in Kitzbuhel een paar pistes afgesloten. Maar het gebied is groot genoeg om daar niet veel last van te hebben. Ook de pistes waren normaal geprepareerd en technische problemen werden niet minder snel opgelost.

Biathlon/Langlauf loipes beginnen vaak in het dorp, dus op de berg of in de skiliften heb je er denk ik weinig last van en is het misschien wel rustiger. Ik zou gewoon gaan.

*bericht bewerkt door MPK18 op 02 mrt 2024 17:50

Zowel Val Gardena, Alta Badia, Civetta en Cortina meegemaakt tijdens een WC. De WC piste van Cortina ligt vrij centraal in het gebied, maar daar kun je natuurlijk naar Faloria/Cristallo. Anders kun je via tunneltjes onder de WC piste van de ene naar de andere kant.

Tijdens de wedstrijd zelf worden ook wegen afgesloten. Dat kan heel vervelend zijn.

In Cortina is het gedurende de WC wel erg gezellig in het dorp. Gewoon een paar dagen feest.

Prijzen in de hotels zijn er ook naar.

Ik ben een keer bij Meribel geweest tijdens de world cup finals. Dus alle disciplines voor dames en heren die week. Nergens last can gehad en de prachtige ervaring mee kunnen maken om op een plek langs de heren afdaling te staan waar je iedereen 35 seconden lang kon zien met een sprong pal voor onze neus. Indrukwekkend om een keer mee te maken.

Als ik jou was zou ik ook een keer naar het biathlon gaan kijken (voorkeur voor estafette of massastart). Regel wel op tijd kaartjes in het stadion. Dat is écht de beste plek.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Dank voor al deze reacties, leuk om te lezen en heb de optie die ik had genomen omgezet naar daadwerkelijke boeking.
We gaan!

❄️

Plaats een reactie