betaalbaar

Hallo,
deze zomer zouden wij graag eens naar Zwitserland gaan op vakantie. Liefst in de prachtige bergen.
Op het eerste zicht lijkt Zwitserland een heel duur land.
Dus vandaar mijn vraag: is er wat onderscheid in prijs tussen een dorp of stad in de bergen?
Zo ja, welke streken zijn betaalbaar of minstens goedkoper dan de duurdere steden (eg: Davos, wengen, etc…).
Heeft iemand een tip van een dorpje prachtig gelegen in of aan de rand van de bergen en goedkoper dan omringende steden?

Alvast bedankt,

Regio dents du midi is in mijn ervaring behoorlijk goed betaalbaar. Zit je in de bergen, maar ook op korte afstand van Montreux en het meer van Genève. Genoeg te doen daar.

@Tiny-M
ok hartelijk bedankt, ik bekijk het.
Nog andere tips van iemand anders?

Alvast bedankt,

Ik ben een paar jaar geleden naar het Diemtigtal geweest. Prachtig en best betaalbaar. Nog niet zo heel toeristisch ook.

Accommodatie valt vaak nog wel mee in Zwitserland….
Echt duur is uit eten en boodschappen halen.
Oftewel; prijsgunstig betekent appartement (zelf koken) en veel boodschappen meeslepen uit Nederland.
Dan is Zwitserland prima te doen.

Totales Vollidiot

Eens wat betreft boodschappen en uit eten. Met uit eten zijn dagschotels meestal wel relatief gunstig geprijsd.

Accommodatie valt vaak nog wel mee in Zwitserland….
Echt duur is uit eten en boodschappen halen.
Oftewel; prijsgunstig betekent appartement (zelf koken) en veel boodschappen meeslepen uit Nederland.
Dan is Zwitserland prima te doen.

Kdtl op 03 mrt 2024 12:54

Met boodschappen meeslepen vraag ik me altijd af hoeveel dat nu echt bespaart. Een deel moet je ter plaatse vers kopen en verder heb je toch niet zoveel plaats over in de auto?
En een deel van de charme van vakantie is toch de specialiteiten van de streek proeven.
Zelf koken ipv uit eten gaan lijkt me een significante besparing, maar boodschappen van thuis meenemen lijkt me niet zo efficient.

Ga maar eens naar de supermarkt in bv Flims……

Dan ben je echt blij met je meegebrachte flesje wijn uit Holland….

Normaal sleep ik ook niet veel mee. Maar naar Zwitserland wel. Wijn, pasta, muesli, fruit, etc etc

Totales Vollidiot

Ik haal ook niet alles van tevoren, maar er gaat zeker een kleine elektrische koelbox en tas boodschappen mee. Dat past echt nog wel in de auto. Scheelt voor bepaalde producten echt veel geld.

Obersaxen/Mundaun heb ik in een vriendelijk geprijsde accommodatie gezeten. Met de gastenkaart kon je op bepaalde dagen gratis gebruik maken van sommige liften. Helaas toen wij er waren net gesloten of defect.

Saastal heeft een gastenkaart waarmee je onbeperkt elke open lift in het dal kunt nemen, met uitzondering van de metro naar de Feegletsjer in Saas Fee.
Daar een betaalbare accommodatie in Saas Grund gevonden.

Maar inderdaad, boodschappen en uit eten zijn absoluut de grootste kostenposten.

Gang is alles

Als je niet perse in een skigebied hoeft te zitten kun je eigenlijk overal leuke betaalbare plekken vinden op het platteland in de bergen. Apartement of kamer op een bauernhof, klein pension oid.
Uit eten gaan is wel aan de prijs.
In meerdere regios krijg je bij je verblijf een gästekarte oid waar je veel gratis of gereduceerd mee kunt doen.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

naar Zwitserland wel: Muesli,

Kdtl op 03 mrt 2024 07:39

🤣

*bericht bewerkt door Slim op 03 mrt 2024 15:19

Hallo,
deze zomer zouden wij graag eens naar Zwitserland gaan op vakantie. Liefst in de prachtige bergen.
Op het eerste zicht lijkt Zwitserland een heel duur land.
Dus vandaar mijn vraag: is er wat onderscheid in prijs tussen een dorp of stad in de bergen?
Zo ja, welke streken zijn betaalbaar of minstens goedkoper dan de duurdere steden (eg: Davos, wengen, etc…).
Heeft iemand een tip van een dorpje prachtig gelegen in of aan de rand van de bergen en goedkoper dan omringende steden?

Alvast bedankt,

Gerrit op 03 mrt 2024 11:42

Ik zou eens rondom Interlaken kijken. Genoeg aanbod in de kleine dorpjes eromheen zoals Wilderswil en een mooie uitvalsbasis voor dagtrips de bergen in of juist richting water. Er zijn in de omgeving ook een aantal grotere campings met stacaravans.

De minder massale regio’s zijn prima betaalbaar. De Unterengadin (rondom Scuol), Val Mustair, Unterrheintal (Val Lumnezia, Illanz, Meierhof etc, maar geen Laax), de Mythenregion en ga nog maar even door. Zwitserse Jura bijvoorbeeld. Allemaal prima betaalbaar qua accomodatie en basiszaken. Brood, maar vooral vlees, verse groente en drank zijn flink duurder. De minder rijke regio’s hebben wel degelijk een lager prijspeil.

Gewoon duur. Daardoor wel lekker rustig. En inderdaad, de minder bekende regio’s zijn goedkoper dan de bekende regio’s. Maar het blijft Zwitserland.

Mr. Slow

Wij kiezen er vaak voor om een huisje op een strategische plek te hebben, vlakbij een stad met daarbij wat betaalbaardere supermarkten (Lidl bijv.). Van daaruit rijden wij dan naar plekken toe om te gaan wandelen of wielrennen. Zo hebben wij in Aeschi (Berner Oberland) gezeten. Dat is een mooie uitvalsbasis voor de dalen van Adelboden, Grindelwald, Diemtigen et.) of in een gehucht net boven Sierre (Wallis) om van daaruit de zeven zijdalen van het Rhônedal te verkennen. Dat vinden wij prettiger dan om ergens diep in een dal te zitten waar alleen een plaatselijke kleine Spar zit en het vrij ver rijden is om naar een ander dal te gaan om andere uitzichten te vinden.

naar Zwitserland wel: Muesli,

Kdtl op 03 mrt 2024 07:39

🤣

Slim op 03 mrt 2024 15:19

Tsja. Het is raar, maar in het land van oorsprong ook weer gewoon knetterduur.

Totales Vollidiot

Ik heb vorig jaar uitgebreid gespeurd naar een budget vriendelijke vakantie in Zwitserland in de zomer. Er zijn best wel grote verschillen! Wij gingen met de tent en overnachtingen waren overal wel min of meer rond hetzelfde bedrag (50€ per nacht, 2 volw, 3 kids, grote tent, elektriciteit). Grote verschil was de kostprijs voor activiteiten. Onze voorkeur ging eerst uit naar de Jungfrau regio. Tot we zagen wat tickets voor de kabelbanen kosten … en zoiets als een gastenkaart is er niet echt, in het beste geval krijg je een beetje korting. Er bestaan wel allerlei nationale kaarten (half fare card etc) maar ook dat vond ik prijzig. Uiteindelijk in een blog gelezen over de regio St. Bernard - daar hebben ze wel een pasje dat toegang geeft tot kabelbanen. Dat is het dus geworden: camping in La Fouly - maar het dorp heeft ook huisjes en appartementen. De Pass die we kochten was 180€ voor het ganse gezin en voor het ganse zomerseizoen. Hiermee kan je alle kabelbanen gebruiken, downhillen met de step, zwemmen (indoor & outdoor), museum op de Grand St. Bernard bezoeken, SUP’en, pedola huren, … Op die manier bleven de activiteiten best betaalbaar. De tweede week kozen we voor het Binntall. Gastenkaart is hier gratis, maar er zijn geen kabelbanen. Dit is een dal voor rustzoekers en natuurliefhebbers. Geen skipistes, geen uitgebreide horeca, … Wel wandelingen, kinderspeelplaatsen, plekjes om te grillen, kinderwandelingen (vb Mineralientour in Fald), minigolf, begeleide dorpswandelnigen … Hier deden we een 2-daagse huttentocht van Binn naar de Binnhutte. Omdat er weinig betalende activiteiten zijn, ben je weinig extra geld kwijt.
De prijs van voeding ligt inderaad wel hoog! Broodje van 400 gram: 5 CHF. Fruit, groenten en vlees vonden we ook duur. We hebben wel altijd gewinkeld in de lokale shops, als we de moeite hadden gedaan om terug te rijden naar het Rhone dal en een grotere stad (met vb Aldi of Lidl) dan kon het allicht goedkoper. Maar daar hadden we geen zin in. Normaal nemen we nooit eten mee van thuis omdat ik het leuk vind om lokaal te kopen, maar voor Zwitserland maakten we een uitzondering met blikken soep, potten stoofvlees en balletjes in tomatensaus (sowieso handig als je kampeert), ravioli, choco, … We hadden best wel veel mee! Horeca: reken 4 a 5 CHF voor een drankje of een ijs (waterijs iets goedkoper), maaltijd 25 CHF. Nacht in de berghut: 230€ voor 5 personen (half pension). Brandstof vonden we niet speciaal duur.

Voor een gezin met kinderen raden we Pays St. Bernard zeker aan want voor een beperkt bedrag kan je heel veel leuke activiteiten doen en prachtig wandelen. Maar ook het Binntall, dat is niet zo bekend en toch veel leuke dingen voor kinderen (steengroeve, speeltuin Zauberwald, minigolf grengiols, vuurplaatsen, kinderspeurtochten, …).

Nog een optie is Oostenrijk, zelf enkele jaren geleden in Rankweil verbleven dit is vlak bij de Zwitserse grens. Naast de regio Appenzell. Van hieruit kan velen kanten op, ook Liechtenstein is vlakbij . Hebben van daar uit schitterende tochten met de motor gemaakt.
Ook Kussaberg in zuid Duitsland is een optie dit is een grensplaats ander zijde van de rijnbrug is Zwiterland en niet ver van Schaffhausen. Ook Zurich is niet ver. En natuurlijk het zwartewoud.
En je heb de Oostenrijkse en Duitse prijzen. Hier maken de Zwitsers ook goed gebruik van.

Ik ski al jaren naar tevredenheid in Zwitserland en ga er ook regelmatig in de zomer naartoe. Accomodatie is geprijsd naar verschillende maatstaven, waaronder luxueus, lastig bereikbaar, in de buurt van attracties en leeftijd. Wengen is duurder dan Grindelwald en dat is weer duurder dan Lauterbrunnen. Inkopen met de auto in een grote stad doen bespaart bijna zeker de brandstof kosten. Niet vooraf bepalen wat je wil eten, maar de aanbieding kopen bespaart nog meer. Zelfs het aanbiedingsvlees is van zeer goede kwaliteit. In de zomer kampeer ik altijd.

Afgelopen 6 maanden 2 maal in de Jungfrau-region geweest. Wat opvalt is dat vooral arbeid veel duurder is dan in de omringende EU landen. Arbeidsintensieve activiteiten (uit-eten, paragliden, ski-les etc.) zijn duur zeker met de sterke CHF. De boodschappen bij de grote discounters vielen mij erg mee en de kwaliteit van de producten is goed. Accomodaties die we hadden in een ‘authentiek’ wat verouderd huis was erg betaalbaar. In Oostenrijk lijkt dat vaak wat duurder.

Zwitserland is geweldig maar simpelweg duur.

Zomer en winter laat ik me verleiden om richting Zwitserland te gaan. Op de fiets, in een tentje, zelf koken.
Maar t is zeker 1,5 met zo duur als Oostenrijk en zeker twee keer zo duur als Italië. Neem de camping, makkelijk 50chf voor een tentplek. Trein, 350 chf voor twee fietsen en personen door Zwitserland. Koffietje, 5€+. Over de grens met Italië, zelfde koffie vergelijkbaar terras 1,5€. Je kunt makkelijk uit eten in Italië waar je een basic pasta in de Zwitserse supermarkt koopt. Wintersport ligt wat dichter bij elkaar, maar ook daar is t bier en de daghap allemaal wat duurder.
Ik las nog commentaar over boodschappen meenemen, dat is zeer de moeite. Zwitserse supermarkten zijn ****** duur.
Logisch want er wordt weinig inkomensbelasting e.d. betaald. Toeristen komen toch wel, dus we betalen mee.
Is het daarom niet de moeite? Zeker niet, t is prachtig, netjes en super rustig. Zeker doen, maar met een gevulde portemonnee of heel goed opletten.

*bericht bewerkt door Skitiim op 05 mrt 2024 09:47

Lenzerheide, prachtig gebied en ik vond het kwa prijs ook best meevallen, Zwitserland is wel eens duurder geweest.

huppekees

Plaats een reactie