Hebben mijn ski's een onderhoudsbeurtje nodig?

Ruim twee jaar geleden heb ik nieuwe ski’s gekocht. Die zijn toen helemaal ‘ski-klaar’ gemaakt en in de zak mee naar huis gegaan, want ik kocht ze aan het einde van mijn vakantie nadat ik zo’n zelfde paar in de huur had uitgeprobeerd. 2,5 maand later heb ik er zo’n 35-40 km in anderhalve dag in de sneeuw mee afgelegd en toen brak ik mijn been: einde skivakantie. De ski’s zijn goed afgedroogd mee naar huis gegaan en plat op de kast opgeborgen volgens advies van een paar mensen hier op het forum.

Een jaar geleden heb ik er weer een halve dag een klein stukje op geskied (ca. 10 km) en daarna heb ik wat lichtere kortere ski’s gehuurd, omdat mijn knie mijn eigen ski’s nog niet aan kon. Opnieuw de ski’s goed afgedroogd mee naar huis genomen en opgeborgen.

Samengevat: ruim twee jaar geleden ski’s ‘ski-klaar’ uit de winkel meegenomen, sindsdien 2x 1 dag in de sneeuw geweest, afgedroogd en opgeborgen.

Vrijdag gaan ze weer mee op wintersport en wil ik toch minimaal één dag uitproberen of ik er inmiddels alweer op kan skiën. Hebben ze voor die tijd nog een waxbeurtje nodig of iets dergelijks? Kan ik dat ergens aan zien?

*bericht bewerkt door Lotte77 op 04 mrt 2024 17:30

Uitrusten doen we thuis wel!

Mja, hangt er van af hoe praktisch het is. Zowiezo gaan volgens mij ski’s na 2 jaar geen wax te hebben gezien waarschijnlijk redelijk “droog” staan. Kan het kwaad om er op te skieen, nee, maar ik zou ze een beurtje geven.

Je kan ook effe 't belag (onderkant ski) checken. Als deze grijs is uitgeslagen, wilt dat zeggen dat er of teveel wax op ligt (onwaarschijnlijk in dit geval) of dat ze gewoon een wax beurt nodig hebben.

Die doen t nog prima. Bot zullen ze niet zijn. Misschien wat droog (helemaal wit uitgeslagen is daar wel een teken van), maar dan zullen ze iets minder snel glijden. Ach… Lekker gaan!

*bericht bewerkt door kjiratsiekoedel op 04 mrt 2024 17:36

Je zou er gewoon een dag mee kunnen skieën. Als je dan voelt dat ze onderhoud kunnen gebruiken ‘s avonds binnenbrengen en de volgende dag terug ophalen. Als je besluit toch niet met die skies verder te doen terug afdrogen en opbergen.

Dank voor de snelle reacties.
Bot zijn ze inderdaad zeker niet! Net al bijna een vinger eraan open gehaald 😅
Voor zo ver ik het kan beoordelen, zijn ze ook niet grijs uitgeslagen. Hooguit op het stukje waar ze een paar keer over elkaar geschoven zijn bij het aan elkaar klikken.
Ik ga het advies van @Errant opvolgen 😃

Uitrusten doen we thuis wel!

Hoi Hoi, lijkt mij kwa slijtage niet echt een probleem, echter de verdroging van de wax kan slecht vallen, met name ook de stof die zich eroverheen heeft geplakt, maar zoals je al meldde, je gaat het proberen… dan kan het zijn dat de vuiligheid er van af gaat en de wax zijn werk weer doet, echter kan ook de wax te droog zijn geworden en de gladheid minder is geworden, ga lekker effe proberen en mocht het goed gaan, kan je ze altijd eventjes laten waxen slijpen zoals al is benoemt.

huppekees

“skiklaar” houdt in dat ze bindingen monteren en instellen. Aan kanten en wax doen ze niks bij nieuwe ski’s.

Daar zit dat een heeeeel dun fabriekslaagje wax op.

Maw ff waxen kan geen kwaad. Kan ook prima na een dag skiën

Ik zou ze waxen na al die kilometers.
Vinden ze vast fijn 👍
Je smeert je gezicht toch ook in met crème 😃

Ik zou ze waxen na al die kilometers.
Vinden ze vast fijn 👍
Je smeert je gezicht toch ook in met crème 😃

Hooykaas op 06 mrt 2024 16:45

“Al die kilometers” 😂 nou, dat zijn vooral transportkilometers in de auto geweest!

Uitrusten doen we thuis wel!

Plaats een reactie