Snowboard gewaxed, vloer spekglad

Hoi,

Ik heb laatst voor het eerst mijn snowboard zelf gewaxed. Netjes een zeiltje op de grond gelegd in een slaapkamer en de rotzooi achteraf opgezogen.

Na afloop was echter de hele (marmoleum)vloer spekglad, ook waar de vloer was afgedekt.

De enige verklaring die ik kan verzinnen is dat de wax verdampt bij het strijken en daarna neerslaat op de vloer. Klopt dat of mis ik iets?

Waar heb je de vloer mee afgedekt? Wat heb je allemaal gebruikt?
Zelf wax ik op een eikenhouten vloer met een oud tafellaken erop. Vind het met laken gladder dan zonder laken. En na het waxen geen last van gladheid.
Heb wel eens met siliconespray een scharnier gesmeerd. Vervolgens was de halve woonkamer een ijsbaan.

Übung macht den meister!!!

@RFKANGOO met een eikenhouten vloer zou ik er juist niets onder leggen. Is die meteen mooi mee gewaxt.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 06 mrt 2024 11:00

@RFKANGOO met een eikenhouten vloer zou ik er juist niets onder leggen. Is die meteen mooi mee gewaxt.

Tiny-M op 06 mrt 2024 11:00

Ja maar ik klieder niet heel de vloer onder.

Übung macht den meister!!!

@RFKANGOO met een eikenhouten vloer zou ik er juist niets onder leggen. Is die meteen mooi mee gewaxt.

Tiny-M op 06 mrt 2024 11:00

Wel even met de strijkbout de hele vloer nalopen om het goed te verdelen natuurlijk 🤪

🏂

Ik had een plastic afdekzeil neergelegd, dus daar kon niets doorheen druppelen oid

Zojuist nog 2 paar ski’s gewaxt thuis in de keuken (tegelvloer). Ik leg er altijd een oud 2-persoonsdekbedovertrek neer, zodat ik zeker weet dat er geen drupje wax op de grond komt. Namelijk de eerste keer de fout begaan door niks op de grond te leggen en dat was toen inderdaad spekglad geworden. Zodoende leert men.

Maar hoe het komt dat je vloer ondanks het afdekzeil meegewaxt is, geen idee.

Niet lullen, skiën!!!

Waar heb je de vloer mee afgedekt? Wat heb je allemaal gebruikt?
Zelf wax ik op een eikenhouten vloer met een oud tafellaken erop. Vind het met laken gladder dan zonder laken. En na het waxen geen last van gladheid.
Heb wel eens met siliconespray een scharnier gesmeerd. Vervolgens was de halve woonkamer een ijsbaan.

RFKANGOO op 06 mrt 2024 10:56

Ze zoeken nog een ijsmeester bij Thialf, jij bent een superkandidaat🥶☃️

LA NORMA😍☃️

Hoi,

Ik heb laatst voor het eerst mijn snowboard zelf gewaxed. Netjes een zeiltje op de grond gelegd in een slaapkamer en de rotzooi achteraf opgezogen.

Na afloop was echter de hele (marmoleum)vloer spekglad, ook waar de vloer was afgedekt.

De enige verklaring die ik kan verzinnen is dat de wax verdampt bij het strijken en daarna neerslaat op de vloer. Klopt dat of mis ik iets?

MarcelT op 05 mrt 2024 21:23

Zou het kunnen zijn dat je wax onder je voeten hebt gekregen waardoor de vloer gladder lijkt?

Nee mijn vrouw klaagt er ook over. Misschien heb ik het met mijn voeten uitgesmeerd tijdens het opruimen…

.

*bericht bewerkt door DrPhil op 07 mrt 2024 07:53

Ik laat alles gewoon op de keukenvloer vallen en zuig na afloop alles op en dan is bij ons de vloer ook glad en daar is niet veel voor nodig.
Ik heb er niet zo’n probleem mee maar vrouwlief…
Vandaag heb ik onze boards ook weer gedaan en na afloop heb ik de vloer even schoongemaakt met Dasty( Wiebra ) en water en dat werkt goed tegen de gladheid.

Ik denk dat het was stof is van het borstelen.
En op lynoleum is inderdaad het gladste wat er is. Ooit in de keuken van mijn schoonouders gedaan ;-)
Goed schoonmaken en in het vervolg ergens anders waxen.

*bericht bewerkt door Slim op 18 mrt 2024 02:27

Hoi,

Ik heb laatst voor het eerst mijn snowboard zelf gewaxed. Netjes een zeiltje op de grond gelegd in een slaapkamer en de rotzooi achteraf opgezogen.

Na afloop was echter de hele (marmoleum)vloer spekglad, ook waar de vloer was afgedekt.

De enige verklaring die ik kan verzinnen is dat de wax verdampt bij het strijken en daarna neerslaat op de vloer. Klopt dat of mis ik iets?

MarcelT op 05 mrt 2024 21:23

Herkenbaar hoor ;-) …garage bij mij ook altijd spekglad. Gebruik ook een oud dekbedhoes, maar denk idd door lopen of stof van het borstelen wat neerdwarrelt.

Een gladde vloer is inderdaad een gevolg van schrapen / borstelen en door de geschrapte wax te lopen waardoor die aan vloer gaat kleven. Het was hier soms zo glad dat onze onstuimige kat op die plek ‘driftend’ de bocht uit ging en tegen de garagedeur aan knalde.
Een doek op de grond helpt wel, maar je blijft er wel doorheen lopen.
Tip: maak een lange maar niet al te brede box (10-15cm) met wat stevig karton en tape. Hang die aan de rand van je tafel, bench of wat je gebruikt om de ski’s te waxen. Dat vangt het meeste op.

Een doos eronder is wel een goed idee! Ik ga ook een rota met bouwstofzuiger proberen.

Hoi,

Ik heb laatst voor het eerst mijn snowboard zelf gewaxed. Netjes een zeiltje op de grond gelegd in een slaapkamer en de rotzooi achteraf opgezogen.

Na afloop was echter de hele (marmoleum)vloer spekglad, ook waar de vloer was afgedekt.

De enige verklaring die ik kan verzinnen is dat de wax verdampt bij het strijken en daarna neerslaat op de vloer. Klopt dat of mis ik iets?

MarcelT op 05 mrt 2024 21:23

Ik schraap mijn snowboard altijd buiten af. Binnen komt er toch altijd iets op de vloer. Voornamelijk omdat je zelf in de wax staat en onder je zool blijft plakken.

Plaats een reactie