Checklist nieuwe ski's preppen

De missus en ik hebben het freeride virus aardig te pakken, en dus wilden we onze eigen ski’s ipv huren. Na het lezen van vele reviews, en het inwinnen van goed advies hier (https://www.wintersport.nl/forum/topic/531786) en van onze skigids, liggen er nu een setje mindbenders 96C en een setje QST 106 op zolder. De kans dat we er dit seizoen nog op gaan rijden is klein, maar dan wil ik ze in ieder geval klaarmaken voor volgend seizoen. Nu is het niet voor het eerst dat ik dit doe, maar de laatste keer was 5 jaar terug, en zowel hier op het forum als op de rest van het www staan soms conflicterende info. Dus als er even kritisch naar mijn checklist gekeken kan worden, graag:

  1. Hotscrapen om de fabriekstroep eruit te krijgen (is 1x genoeg?)
  2. Borstelen met koperborstel en dan een aantal lagen basiswax (3-5?). Tussendoor goed laten afkoelen. Vroeger ging ik na elk laagje trouw krabben, maar volgens mij is dat onzin en kan ik net zo goed na elke laag een klein beetje bijdruppelen en dan verwarmen.
  3. Schrapen. Weer de koperborstel, glijwax, schrapen, nylon of paardenhaar borstel (deze stap kan evt ook begin volgend seizoen lijkt me)
  4. (Het spannendste, en misschien moet dit wel als eerste). De sidewall “planen” (ik heb zo’n ding van Swix) zodat de kanten voldoende bloot komen te liggen om later te kunnen slijpen. Bij beide ski’s is de sidewall niet over de hele lengte. De uiteinden zijn meer cap. Wat doe ik daarmee? In sommige filmpjes wordt dit met een grove vijl bewerkt. Ziet er vrij heftig uit. De sidewall van de Salomons is vrij klassiek. Die van de K2’s lijkt wel een soort geperst hout (zie foto onder). Gaat dat goed met mijn Swix tool?
  5. Kanten polijsten met diamantvijl. Wij gaan gewoon met de hoeken die de fabrikant bedacht heeft skiën. En dan de uiteinden afbotten met gummy? Vanaf waar? Deze ski’s hebben veel meer rocker dan wat we hiervoor hadden.
  6. Shift bindingen finetunen.

Vergeet ik nog wat? En staat er iets geks in mijn lijst? Dank vast!

null
null

*bericht bewerkt door BergFan op 08 mrt 2024 15:24

Ga je gewoon voor je plezier skiën of racen tegen de klok?

Ik zou het gewoon houden bij planen, zodat je ter plekke kan bijhouden. Maar nieuwe ski’s (muv echte raceski’s die je dan netjes ongeslepen krijgt (dus B=0 S=90) kun je gewoon direct gebruiken.

Lekker skiën uiteraard. En er zo lang mogelijk van genieten. Hoe zou je het planen aanpakken, met de half cap, half sidewall constructie?

*bericht bewerkt door BergFan op 08 mrt 2024 15:42

Het planen doe ik eigenlijk nooit vooraf, pas als de vijl vuil wordt (die moet je dan wel weer wat reinigen, dat wel).
Lijkt mij vooraf dus niet echt nodig, zeker niet op nieuwe ski’s.

De cap vs sidewall is volgens mij een non-issue.
Als er materiaal in de weg zit om goed te vijlen dan moet je planen.
Zowel de sidewall als de cap zijn ruim dik genoeg om af en toe een halve mm te verliezen.

Vergeet ook niet dat je kanten doorgaans niet half zoveel afzien bij het freeriden als op een harde piste.
Ik zou daar gewoon lekker afblijven tot je voelt dat het nodig is.

Let's Ride

Die sidewall zit ook voor tussentijds even bijscherpen met het diamantvijltje echt wel in de weg, daar moet vooraf wat materiaal af vrees ik. Zou ik de uiteinden (meer cap dan sidewall) ook met de planer kunnen doen, of is een grove vijl beter?
Laagje wax moer er toch ook op. M.n. de mindbenders zijn aan de droge kant lijkt het, en als er dit jaar niet meer op geskied wordt gaan ze een heel tijdje de berging in.

Gewoon skiën, Wat jij beschrijft is zoeken naar de laatste 0,1 seconde. Daar gaat freeride niet om

Als je echt niet meer vooruit komt dan ff een klets wax

Snelheidswinst interesseert me niet. Ski’s lang goed houden wel. En ik vind het wel lekker om tijdens een vakantie mijn kanten een beetje strak te houden, dus die sidewall moet er toch een stukje af. Tips daarover zijn nog steeds welkom :-)

Je bent in ieder geval volhardend.
Zoals eerder gezegd, als je de ski’s gaat gebruiken waar je ze voor gekocht hebt, namelijk freeriden, ski je die kanten in de eerste week niet bot.
En als je dan mordicus toch planen, gewoon doen zoals anders, doortrekken over de effectieve kantenlengte, van rocker tot rocker (de rest slijp je toch niet echt bij).
Of dat dat dan cap dan wel sidewall is doet er echt niet toe.
Ik snap eerlijk gezegd niet goed naar welke andere tips daarover je nog op zoek bent.

Let's Ride

Dus planen van rocker tot rocker, alles met hetzelfde tooltje? Volgens mij heb je net mijn twee belangrijkste vragen beantwoord, tnx!
;-)
(Een steen is zo geraakt, en dan is het wel lekker als de kant op locatie snel en beetje gefatsoeneerd kan worden)

*bericht bewerkt door BergFan op 08 mrt 2024 23:31

Ik ski altijd gewoon op nieuwe ski’s en na een weekje breng ik ze naar MK. Maar misschien ben ik héél raar.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik weet niet wie of wat MK is, maar je fietsen doe je toch ook zelf (ik neem tenmiste aan dat je dezelfde Havana bent als op fiets.nl en mountainbike.nl), dus waarom je ski’s niet?
Van fietsen(onderhoud) heb ik verstand, van ski onderhoud een heel stuk minder, en het www staat vol met tegenstrijdige info, dus zo raar is mijn vraag toch niet?

Maar misschien ben ik héél raar.

havana op 09 mrt 2024 08:05

Daar kan ik niet over oordelen. :-D

Maar ik doe het ook zo hoor, gewoon recht van de winkel op de sneeuw.
Ik laat ze meestal wel na een dag of drie waxen en slijpen.
Fabriekswax houdt vaak niet zo heel lang.

Let's Ride

Ik weet niet wie of wat MK is, maar je fietsen doe je toch ook zelf (ik neem tenmiste aan dat je dezelfde Havana bent als op fiets.nl en mountainbike.nl), dus waarom je ski’s niet?
Van fietsen(onderhoud) heb ik verstand, van ski onderhoud een heel stuk minder, en het www staat vol met tegenstrijdige info, dus zo raar is mijn vraag toch niet?

BergFan op 09 mrt 2024 08:45

MK is zo ongeveer de meest bekende skiwinkel van Nederland. Zit op 5 min van mijn huis.

Ik kan skionderhoud zeker zelf, maar ik vind het de moeite niet waard. Besteed mijn tijd liever aan andere dingen, zoals (sleutelen aan) fietsen. ;)

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Ik heb ooit voor nieuwe ski’s te verzadigen een soort electrische deken gekocht. Toen bouwden ze ook diy ovens om je ski te als ware te bakken. Maar die dekens van mij hebben beginnende brand sporen. Dus uh. Er zijn echter ook wax straten met infrarood en die claimen ook dieper te komen. Je zou ook met een waxer een deal kunnen sluiten. Heb je dat nodig nee, ik ben ff de nerd in dit. Met goed schoonmaken en keer of drie zachte wax schrapen, harde wax als slijtlaag kom je al een heel eind. Eventueel een vloeibare wax mee voor hoge temperaturen als dagelijkse top en je komt echt een heel eind.

Een sidewall planen is altijd een beetje bibberen bij de eerste keer en zeker op een nieuwe ski. Bij mij toch in elk geval. Wat als ik die nieuwe ski hiermee om zeep help? Tegenwoordig is het gewoon 1 2 3 hupla en klaar.
Een cap is wel wat moeilijker met zo’n planer. Daar heb je soms de grove carrosserie vijl voor nodig, maar dat vraagt wat handigheid en oefening.
Hier is ooit de tip gegeven je nieuwe ski’s helemaal te laten servicen in een goede shop. Dan is de cap/sidewall gelijk in orde en heb je een mooie basis om van te vertrekken en bij te houden. Wanneer je nog niet veel ervaring hebt met slijpen en caps / sidewalls planen, lijkt me dat zeker een goede optie.

Minder materiaalfreaks hier op het forum dan ik dacht. Laat ik dan maar mijn eigen vraag beantwoorden :-)

Eerst de ski’s maar eens goed bekeken. Die sidewall zat toch wel in de weg om makkelijk een beetje bij te kunnen slijpen. Gelukkig hebben beide ski’s voornamelijk een sandwich constructie, dus die enge carrosserievijl kon in de gereedschapskist blijven.
Sidewall planer erlangs. Ondanks dat ik deze steeds miniem tegen de sidewall zette, toch een paar kleine hapjes. Met een schuurpapiertje was dat snel verholpen.

Belag was erg droog. Eerst een hotscrape gedaan. Was bij de Salomons niet echt nodig bleek. Bij de K2’s kwam er een heel klein beetje troep mee. Vervolgens 2 lagen basiswax, nacht laten uitharden, daarna schrapen. Als laatste een laag betamix red erop. Dat schraap ik er pas af vlak voor ik de ski’s ga gebruiken.

Allemaal noodzakelijk? Wellicht niet, maar het belag ziet er in ieder geval weer een stuk beter uit, net als met fietsen ben ik liever niet afhankelijk van anderen voor onderhoud, en zo leer je je materiaal (waar je straks weer van afhankelijk bent op spannende hellingen), weer beter kennen.

Als je planer hapt, dan is de afstelling niet goed.

Plaats een reactie