Nemen jullie de skigebied verzekering?

Beste allemaal,
Als we onze skipas kopen krijgen we doorgaans de vraag of we er een verzekering van het skigebied bij willen hebben. Die nemen we nooit omdat we een reisverzekering met wintersport dekking hebben. En een zorgverzekering met europa dekking.

Maar is dat wel de juiste keuze?
Wat zijn de plussen en minnen van zo’n extra verzekering? Dekt deze meer af dan onze reis- en zorgverzekering?

Ik hoor graag jullie mening en ervaringen.

sneeuw witje en de 7 bergen

Dat is uiteraard afhankelijk van je eigen reis-en zorgverzekering. Dus om die vraag te kunnen beantwoorden zou je echt de specifieke polissen en dekkingen naast elkaar moeten leggen.

Ikzelf heb een reisverzekering met wintersport en off-pistedekking van de Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging (dezelfde als die via de NSkiV wordt aangeboden meen ik) en een goede zorgverzekering. Gelukkig is er nog nooit iets echt ergs gebeurd, maar de paar keer dat ik bij mijn reisverzekeraar moest claimen ging dat snel, eenvoudig en zonder gedoe. Voor mij is er geen reden om die verzekering die het skigebied aanbiedt te nemen.

Een amateur is gewoon een liefhebber

De verzekering in het skigebied betaalt direct de redding in het gebied. Dus de banaan of de (prive)helikopter van het skigebied. ls je deze verzekering niet hebt moet je de redding zelf eerst betalen (krijg je daarna van je gewone verzekering terug).

Click. Click. Peace

Hier ook een NKBV verzekering. Vanwege offpiste, downhill mtb hobby van junior en mijzelf en hikes in de bergen in de zomer. Voor zover ik kon beoordelen de meest complete verzekering*; wij sluiten in ieder geval nooit ook nog een skipas verzekering af.
Ik meen ooit eens gelezen te hebben dat Nederlanders één van de meest oververzekerde mensen zijn. Tegelijkertijd moet ik toegeven de voorwaardes van mijn verzekering ook niet in alle details te kennen.

*gelukkig maar 1 keertje aan hoeven spreken na een crash ivm kapotte kleren, en dat ging snel en zonder gedoe.

*bericht bewerkt door BergFan op 09 mrt 2024 08:59

Nee, ik heb een reisverzekering met wintersportdekking en een aansprakelijkheidsverzekering. Als er iets gebeurt, wil ik ook gewoon bij mijn eigen tussenpersoon of alarmcentrale terecht kunnen. Tot slot, maar dat weet ik niet zeker, maar heb ik het idee dat die verzekering bij de skipas verkoop nogal duur is (net als alle verzekeringen die aan de balie verkocht worden, bijvoorbeeld ook afkoop eigen risico van huurauto’s)

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb dekking via Amex. Die is zeer uitgebreid. En als ik iets voor moet schieten dan lukt mij dat ook wel.

Nkbv, voornamelijk vanwege dekking offpiste en andere sporten. Toevallig onlangs voor het eerst moeten gebruiken. Top geholpen!!

Edwin van Riel

Ben al meer dan voldoende verzekerd. Iets voorschieten is geen probleem.

Nee. Als ik de helikopter nodig heb, bel ik Charles.

Bedankt voor jullie reacties. Om zeker te zijn van onze dekking zal toch eens de polisvoorwaarden induiken. Tot die tijd wil ik ook dat nummer van Charles wel hebben.

sneeuw witje en de 7 bergen

Wij doen het wel. Vanwege de reden die Rogier aangeeft. Zodat we ter plekke geen gedoe hebben. Wij zijn ook verzekerd via de NSkiV.

@hulst had er wel groot voordeel bij, geloof ik.

Wij doen het wel. Vanwege de reden die Rogier aangeeft. Zodat we ter plekke geen gedoe hebben. Wij zijn ook verzekerd via de NSkiV.

sterHEster op 09 mrt 2024 11:55

Dan is de kans dus groot dat je dubbel verzekerd bent, puur om het voorschieten van een paar honderd euro te voorkomen? Daarnaast, maar hoe dat precies werkt weet ik niet, zou die skipas verzekering in hun voorwaarden wel eens iets kunnen hebben staan dat ze niet uitkeren voor door andere verzekeringen gedekte zaken?

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Nou ja paar honderd € … Helicopter wordt steeds vaker ingezet. Dat loopt al snel in de heel wat meer dan een paar … 😉

Overigens doe ik het zelf ook niet naar nu ik vaker off piste ga moet ik toch maar eens in de verzekering van NSKV duiken.

*bericht bewerkt door HvdB op 09 mrt 2024 15:18

Ik denk dat je de helicopter zelden hoeft voor te schieten, met een goede verzekering die een alarmcentrale heeft.

Ik denk dat een van de belangrijkste dingen is, dat iedereen in je gezelschap het nummer van de alarmcentrale heeft en dat iedereen zijn EHIC kaart bij zich heeft. Dan komt t wel goed.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Al een tijd eigenlijk geen pasje/kaart bij me gehad, wel verzekerd via de NSV. Worden die kaartjes nog wel uitgegeven?

De enige keer dat ik geholpen ben door de bergredding stuurde ze gewoon netjes een factuur per mail die je online kon betalen. Mijn eigen verzekering keerde het bedrag direct (volgende dag op de rekening) uit. Waardoor ik niets hoefde voor te schieten.

@DrPhil. Groot voordeel is veel gezegd, wel erg veel,gemak. Ik neem (nam) altijd een verzekering bij mijn skipas. Kostte ruim € 30,–. 2 jaar terug heup gebroken in Les Menuires. Banaan, ziekenwagen, rontchen ter plaatse en vervoer ziekwagen naar Albertville allemaal betaald via de verzekering ter plaatse. Hoefde enkel mijn voucher te laten zien. Natuurlijk had het via mijn reisverzekering gekund, maar dat kan weleens problemen opleveren. De Engelsman naast me in het ziekenhuis heeft meer geld besteed aan telefoneren dan ik kwijt was aan mijn plaatselijke extra verzekering. Om nog maar te zwijgen van de ongekende ellende die hij over zich heen kreeg. Naast zijn schouderbreuk operatie had hij bijna een nieuwe pacemaker nodig. (Hij had er een en dat is geen grapje). Voor mezelf is verder alles keurig betaald door mijn eigen verzekering. In ziekenhuizen in Frankrijk doen ze ook lastig over een gedeelte van 30% van de kosten, waarover er zekerheid moet bestaan. Ook dat leverde de Engelsman een hoop stress op. Die extra verzekering is echt een aanrader.

Hen48

Wij doen het wel. Vanwege de reden die Rogier aangeeft. Zodat we ter plekke geen gedoe hebben. Wij zijn ook verzekerd via de NSkiV.

sterHEster op 09 mrt 2024 11:55

Dan is de kans dus groot dat je dubbel verzekerd bent, puur om het voorschieten van een paar honderd euro te voorkomen? Daarnaast, maar hoe dat precies werkt weet ik niet, zou die skipas verzekering in hun voorwaarden wel eens iets kunnen hebben staan dat ze niet uitkeren voor door andere verzekeringen gedekte zaken?

Roy83 op 09 mrt 2024 15:07

Voor eenieder is het de sowieso de moeite waard om eens te kijken wat er in de (aanvullende) ziektenkostenverzekering al is verzekerd. oa Wintersport en duiken zijn vaak al verzekerd en bij een ongeluk zal de reiskostenverzekering ook eerst bij de ziektekosten gaan claimen

Nee. Ik heb naast mijn zorgverzekering een doorlopende reisverzekering elders, inclusief wintersport. En ja, sommige zaken zullen best dubbel verzekerd zijn.
Verder heb ik altijd mijn EHIC (Europese zorgpas) bij mij. Tweemaal spoedeisende hulp ziekenhuis, niets voor hoeven schieten.

Woont zo nu en dan in Kaunerberg

Kijk, dit vroeg ik mij dus ook af. Mijn vrouw en ik hebben een uitgebreide reisverzekering maar niet de kinderen en het was alles of niets bij de laatste gezinsvakantie, dus maar bijbetaald.

Nu ben ik hier zonder kinderen en niets extra geboekt. OK, ze hebben me niet moeten wegvoeren maar ben wel lelijk onderuit gegaan vandaag met een konijnenbil en skiduim tot gevolg, maar ben tot stilstand gekomen tegen het net. Het had dus erger kunnen zijn. Mijn polis dekt reddingskosten tot 1000€.

Mijn kleine teen vermoedt dat de banaan wel zal volstaan, maar zeker geen helicopter.

Dus ja, misschien in het vervolg toch beter bijbetalen?

Als hij maar tot 1000 euro dekt, zou ik zeker wel die extra verzekering nemen. Heli kosten zijn flink hoger dan dat.
Is dat trouwens in België @Domie ? Volgens mij zijn de meeste verzekeringen in Nederland ook geldig voor minderjarige kinderen in het gezin en tot 1000 euro ben ik ook nog niet tegengekomen.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 09 mrt 2024 19:49

We hebben op twee hoofden afgesloten omdat we het vaakst weg zijn. De kinderen gaan hoogstens op skivakantie. Zo zat mijn vrouw een maand in Nepal en gaan we deze zomer naar Noord-Ierland, toch ook altijd een vraagteken met de instabiele politieke situatie daar.

Uit eigen ervaring in AT:

Situatie: van berg gepluk door helikopter en afgeleverd in ziekenhuis incl. all-inclusive verblijf…

Verzekeringen: reisverzekering Inc. Wispo dekking en ziektekosten Verzekering.

Eindafrekening:
Reisverzekering: schade aan spullen
Ziektekostenverzekering: bergredding

Afrekening:
Rekening helikopter, eerst zelf voorschieten
Rekening bergredding: eerst zelf voorschieten
Kortom: indienen bij ziektekosten verzekering

Afhandeling door ziektekosten verzekering:
Voor aankondigen en nabetaling direct indienen.
Actie ziektekosten verzekering: betaling binnen 12 uur

M.b.t Reisverzekering:
Aan het einde van de rit declareert je daar niets tot weinig ivm leeftijd van de beschadigde goederen. Dat kan natuurlijk ook komen door mijn persoonlijke morele kompas…

Kortom indien je een Reisverzekering hebt en een ziektekosten Verzekering dan gaat het over het algemeen goed.

*bericht bewerkt door Bruuuno op 10 mrt 2024 12:02

Eigen ervaring in Davos, vorige week…

Duim ontwricht, ter plekke verbonden en met de bus naar het ziekenhuis in Davos. Aangekomen op de spoedeisende hulp; EHIC laten zien of zelf voorschieten. EHIC was nieuw voor mij, dus via een app (Spoedeisende hulp op reis) kunnen aanvragen en binnen twee minuten geregeld. Toegegeven, met een ontwrichte duim zonder al te veel pijn is dit prima te regelen, maar als je echt last hebt, is het een ander verhaal.

Uiteindelijk dus niets hoeven voorschieten voor consult, twee maal röntgenfoto’s, hechten en follow-up volgende ochtend.

Ik wacht nog op de eindafrekening van mijn zorgverzekeraar, maar ik heb in elk geval in het ziekenhuis niets hoeven voorschieten. In principe valt deze dekking (volgens mij) gewoon onder je normale zorgverzekering, en anders klopt ik bij het NKBV aan.

*bericht bewerkt door ronaldkoopmans op 11 mrt 2024 09:56

A bad day of snowboarding still beats a good day in the office

@ronaldkoopmans mocht de zorgverzekeraar een gedeelte niet vergoeden, dat gewoon doorschieten naar de NKBV, geen enkel probleem.

Edwin van Riel

@ronaldkoopmans mocht de zorgverzekeraar een gedeelte niet vergoeden, dat gewoon doorschieten naar de NKBV, geen enkel probleem.

evr66 op 11 mrt 2024 10:40

Als de zorgverzekering alles dekt, heb je (met je reisverzekering) al een dubbele (overbodige) verzekering. De topic starter had het over een exta skigebeid verzekering. Oftewel een driedubbele verzekering. Het blijft de moeite waard om vooraf je ziektekostenverzekering goed uit te pluizen,

@ronaldkoopmans mocht de zorgverzekeraar een gedeelte niet vergoeden, dat gewoon doorschieten naar de NKBV, geen enkel probleem.

evr66 op 11 mrt 2024 10:40

Als de zorgverzekering alles dekt, heb je (met je reisverzekering) al een dubbele (overbodige) verzekering. De topic starter had het over een exta skigebeid verzekering. Oftewel een driedubbele verzekering. Het blijft de moeite waard om vooraf je ziektekostenverzekering goed uit te pluizen,

jannie20 op 11 mrt 2024 11:47

ik reageerde op de post van @ronaldkoopmans. Dekking uit nl (basis)verzekering kan te laag zijn voor kosten gemaakt in het buitenland. Een goede no reisverzekering past het verschil bij (helaas uit eigen ervaring meegemaakt). Verzekering vh skigebied is waarschijnlijk ook een goede optie, ik heb liever één pols waar ik de voorwaarden van ken, maar da’s ook persoonlijke voorkeur.

Wij hebben naast de zorgverzekering een nkbv polis, ja dat is deels dubbel, maar een skigebiedsverzekering zou idd 3 dubbel kunnen betekenen, doen we dus niet.

Edwin van Riel

Ik doe het wel eigenlijk omdat het veel gezeur scheelt als de nood aan de man is.

Ik denk dat je heel veel gedoe kan voorkomen door 2 dingen te regelen: iedereen weet het nummer van de alarmcentrale en heeft zo’n EHIC pasje bij zich.

De alarmcentrale neemt echt veel regelwerk uit handen, op alle vlakken.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Vergoed een zorgverzekering het evacueren van de berg ook? Dus als je met de heli gehaald moet worden? Of een gipsvlucht naar huis? En kosten boven het nl’se maximum?

Ik ben aanvullend maximaal verzekerd, maar volgens mij zit een dure heliredding of een gipsvlucht er niet bij in. Daarom heb ik een reisverzekering met wintersport (nouja extreme sport, ivm mountainbiken en windsurfen ook nog) dekking ernaast.

Die van het skigebied zelf pak ik er eigenlijk nooit bij, alleen met corona deed ik wel eens een extra verzekering omdat de annuleringsverzekering toen allemaal eisen ging stellen ivm corona. Dan pak ik een annuleergarantie mee op een appartementsboeking.

EHIC moet ik eens achteraan, volgens mij heb ik die alleen maar digitaal gekregen in de app - daar kan je natuurlijk weinig mee als je bewusteloos bent.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 11 mrt 2024 12:15

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Plaats een reactie