Pijn en zwelling onderaan enkel, iemand tips?

Beste wintersportliefhebbers,

Na vier skiweken op m’n nieuwe schoenen (Head Vector, flex 120, binnenschoen geïnjecteerd, op maat gemaakte sidas zooltjes) ben ik behoorlijk tevreden maar ik blijft met een probleempje zitten.

De lessen en ervaring hebben effect waardoor ik steeds beter naar voren “hang” in de schoenen met de schenen tegen de tongen. Daar geen centje pijn maar ik merk dat er helemaal onderaan m’n enkel waar de schoen een knik maakt een lichte pijn ontstaat. Na een skidag is daar ook een zwelling zichtbaar die tijdens de trip blijft aanhouden (de pijn alleen tijdens het skiën in de bocht met rechts). Dit is eigenlijk alleen het geval bij m’n “goede been”, rechts, daarmee ga ik ook een stukje dieper dan links. Op het plaatje heb ik aangegeven waar het pijnpunt is.

Is dit een bekend fenomeen en zijn er ideeën over de oorzaak en eventuele oplossing?

Alvast veel dank!

null

*bericht bewerkt door KrisWeer op 11 mrt 2024 16:50

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

wel voldoende steun aan je enkel? niet dat die omhoog komt zeg maar. als je het zo precies kunt aangeven zou ik gewoon ff bij een bootfitter binnenlopen voor een trucje. kun je zelf toch weinig mee.

Edwin van Riel

Zou eens proberen buckle 2 op je wreef zo los mogelijk te zetten (net dicht) en ook nummer 3 (de belangrijkste) niet super strak dicht te trekken. Als ik op die plek druk ervaar is het bij voordruk en wanneer ik buckle 3 net te strak heb staan.
Als je eigen ski’s hebt, kan je het in huis ook wat uitproberen en tunen. Best een tapijtje onder de ski’s leggen.

Ik snap het niet helemaal? Zit het pijnpunt nou waar de pijl wijst? Maar waarom schrijf je dan dat je pijn hebt onderaan je enkel?

Als het daar is waar de pijl wijst, lijkt mij dat druk daar op een te laag punt geleverd wordt? Ik ben geen bootfitter, maar voetbed ophogen misschien?

Wat hupla zegt klopt volgens mij ook. Ik heb zelf buckle 2 ook bijna los. Buckle 3 echter keivast. Maar aan het eind van de dag is de onderkant van mijn schenen rood en ingedeukt en zeker niet gezwollen.

*bericht bewerkt door yoguido op 11 mrt 2024 18:56

Ik snap het niet helemaal? Zit het pijnpunt nou waar de pijl wijst? Maar waarom schrijf je dan dat je pijn hebt onderaan je enkel?

Als het daar is waar de pijl wijst, lijkt mij dat druk daar op een te laag punt geleverd wordt? Ik ben geen bootfitter, maar voetbed ophogen misschien?

Wat hupla zegt klopt volgens mij ook. Ik heb zelf buckle 2 ook bijna los. Buckle 3 echter keivast. Maar aan het eind van de dag is de onderkant van mijn schenen rood en ingedeukt en zeker niet gezwollen.

yoguido op 11 mrt 2024 18:46

Dank voor de tips en sorry ik ben niet zo goed in anatomie merk ik ;-) Doelde op de voorkant van m’n onderbeen waar de rode pijl naar wijst.

*bericht bewerkt door KrisWeer op 11 mrt 2024 19:58

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Op de aangegeven plek een drukpunt oplossen, is meestal niet erg eenvoudig. Daarentegen is uw Head Vector Evo 120 skischoen wel goed instelbaar. Met de volgende punten kunt u nagaan of de gekozen instelling naar behoren is uitgevoerd.
FLEX
De flex kan ingesteld worden op 110 of 120.
Kies op de piste bij voorkeur voor 120.
CANTING
De canting kan met 2 schroeven ingesteld worden. Zorgt deze instelling nu wel
dat de schoen de vorm en beweging van het onderbeen goed volgt.
MATERIAAL
De skischoen bestaat uit diverse hardheden materiaal.
De schallen mogen derhalve nooit te strak; anders vervormt de skischoen
BREEDTE
De skischoen is vrij breed.
Controleer derhalve of de voet, in de breedte, nu niet te veel ruimte heeft.
BINNENSCHOEN
De binnenschoen is, door verwarmen, goed pasbaar te maken.
Dit pasbaar maken moet uitgevoerd worden nadat de skischoen volledig is afgesteld. Hierbij wordt, zo nodig, eerst de juiste binnenzool gekozen en geplaatst.
Bij dit pasbaar maken is gebruikmaken van uw eigen skisokken ook gewenst.
Mocht u nu twijfelen of de binnenschoen wel juist pasbaar is gemaakt, laat dit dan opnieuw uitvoeren (bij voorkeur door een bootfitter)
BOOTFITTER
Als blijkt dat alles al juist is afgesteld, dan is langsgaan bij een bootfitter zondermeer de meest voor de handliggende volgende stap.

@KrisWeer Oei pas op waarschijnlijk raakt je tibialis anteriorpees (van je voorste scheenbeenspier) geïrriteerd.

Dit kan te maken hebben met de flex van de enkel (te veel of te weinig) of de rotatie van het onderbeen tijdens ‘vorlage’

Kom eens langs kijken we er samen naar!

Date your skis but marry your boots

Plaats een reactie