Groot skigebied, maar toch snel ‘rond’: hoe raak je niet uitgekeken op een gebied?

Dit jaar heb ik weer de mogelijkheid gehad om een paar grote skigebieden te bezoeken. Met groot bedoel ik 150+ km. Toch “verbaast” het mij bij de meeste van deze grote gebieden soms wel eens hoe relatief snel je hier het merendeel van de pistes geskied hebt. Als voorbeeld: in Schladming (180 km) kan je binnen 2 dagen de meeste pistes op de vier bergen daar geskied hebben. Hetzelfde geldt voor een Grand Domaine (1 dag voor St Francois, 1 dag voor Valmorel). In Serfaus (210 km) is het zelfs mogelijk om de deelgebieden Masner, Scheid/Lawens, Fisser Nordseite (incl Frommes) en Sattelkopf binnen 1 dag te doen. Enkel bij L3V had ik dit gevoel niet (niet verrassend natuurlijk).

Begrijp me niet verkeerd: ik zie het als een luxe dat ik kan en mag skiën. Ieder piste die ik op een dag kan skiën is dan ook mooi meegenomen. Daarnaast kan ik fijne pistes met goede condities makkelijk 5 keer achter elkaar doen. Maar soms vind ik het bijna jammer dat ik voor mijn gevoel met 2 dagen de meeste uithoeken van een gebied wel gezien heb. Kleinere gebieden (<100 km) zou ik nu niet snel boeken, alhoewel de charme en het kneuterige van kleinere gebieden mij wel aanspreekt.

Herkennen jullie het gevoel van snel ‘rond’ zijn in een gebied? In welk gebied heb je dit wel/niet? Hechten jullie waarde aan variatie in pistes, landschappen, liften, horeca etc. tijdens een wintersport? En als vervolg daarop: hoe houden jullie een gebied interessant voor jezelf?

*bericht bewerkt door Kaiserwetter op 11 mrt 2024 23:22

Het is als goede skiër belangrijk om geduldig te zijn. Probeer niet als doel te stellen het gehele gebied zo snel mogelijk te doorkruisen maar wel om ieder deelgebied volledig te ontdekken. Hierbij doe je de leukste pistes een aantal keer opnieuw en op die manier ben je minder snel rond en heb je nog heel de week stukken te ontdekken. 😉

Dolomiti superski! Daar ben je echt niet snel uitgekeken:-)

Nog grotere gebieden bezoeken 😉

Moet ook zeggen dat er voor mij ook nog een groot verschil zit in hoe uitgestrekt een skigebied is. Wat minder km, maar wel uitgestrekt, zorgt er bij mij voor dat ik meer het gevoel heb steeds nieuwe dingen te zien. Zo ben je in Ischgl snel rond, en het qua km kleinere Monte rosa voelt voor mij groter doordat het uitstrekt over 3 dalen.
De 150km+ gebieden kan ik me prima een week vermaken. Vind het niet erg eerste 2 dagen wat te verkennen en de dagen erna de mooie pistes weer op te zoeken. De echt grote gebieden als 3 Vallées, Portes du Soleil, Tignes kies ik een deel waar ik ga boarden, of kies ik ervoor echt een tocht te maken.

Andere oplossing is om skipassen voor regio’s te nemen. Dan kun je verschillende en ook kleinere gebieden bezoeken voor de afwisseling. Eventueel zelfs 2 kleinere gebieden op een dag.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 12 mrt 2024 00:54

Heeft er ook mee te maken dat veel gebieden gewoon keihard liegen over het aantal pistekilometers. Of creatief rekenen: wanneer twee pistes samenkomen, tellen ze het gedeelde deel 2x. Dan is 100 km ineens heel heel weinig, als je écht doorskiet kan je het op 1 dag doen.

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Als je makkelijk 60-70 km per dag maakt, dan ski je de meeste (ook grote) gebieden in een dag rond. Tenzij je per se de groene, blauwe,
rode en zwarte versie van dezelfde helling wilt doen (want zo komen de gebieden idd aan hun opgegeven km’s). Wat ik vaak deed is met de kinderen uitdagingen verzinnen: in één dag op alle met de lift bereikbare toppen staan, of alle zwarte pistes in het gebied op één dag minstens één keer skiën. Drie jaar geleden begon het piste skiën ons desondanks wat te vervelen (dat klinkt decadenter dan ik het bedoel) en besloten we de uitdaging buiten de pistes te zoeken (met gids uiteraard). Er ging, vrij letterlijk, een nieuwe wereld voor ons open!

Een dagje een andere activiteit (langlaufen bv) werkt bij ons ook heel goed om niet “verveeld” te raken van het skiën.

Ga toerskien, een beetje flink gebied in een week “doen” wordt dan best een uitdaging ;)

Edwin van Riel

Hoewel reacties over decadentie op de loer liggen, begrijp ik wel wat je bedoeld. Het aantal kilometers klopt vaak helemaal niet, maar ook de set up van een gebied maakt het voor je gevoel saaier of avontuurlijker. Een gebied waar je over een bergkam naar andere dorpen kunt skiën, vind ik leuker dan één dorp met zogenaamd veel kilometers op één berg. Zie ook het topic over gladgestreken pistes, dat maakt het ook niet avontuurlijker. Uitzonderingen zijn er ook te vinden. Ultiem voorbeeld voor mij is Diedamskopf. Klein met maar 3 liften, toch zoveel leuke en afwisselende pistes kunnen creëren, knap. Zo zijn er nog wel meer, ook in Frankrijk. Maar ik ga ook graag naar de Dolomieten met bijna oneindige mogelijkheden en afwisseling.

De echte oplossing zat voor mij in de mindset. In de periode zonder kinderen waren wij echte kilometer vreters, maar met kleine kinderen stond hun belang voorop en kwamen we in de vertraging. Nu is onze geluksformule: Vroeg opstaan en knallen op de ribbels, dan lekkere koffie, als het drukker wordt beetje cruisen, hapje eten (liefst rustig met bediening), nog wat pistes uitzoeken (noordligging) en langzaam richting huis, in het zonnetje zitten, een drankje na het skiën. Samen met het gezin en/of andere leuke mensen kletsen en spelletjes doen. Genieten van het hele pakket van samenzijn in de bergen zeg maar, ipv de focus op kilometers maken.
Ik heb er nu geen last meer van 😊.

Fun Lovin' Skier

Ik herken het wel.

Zeker een compact gebied als Ischgl kan een beetje “benauwend” aanvoelen.
Als je alleen of met zijn 2en bent gaat het helemaal snel. Je maakt dan best veel km’s.

Tips:
-Langgerekte gebieden met veel dalafdalingen voelen groter (je doet ook een soort tochten)
-daguitstapjes naar andere gebieden is ontzettend leuk. Als je in SHFL zit bijvoorbeeld een dag naar zell am see en een dag naar Hochkonig. Of Kitzski combineren met 2 daagjes Skiwelt. De meerprijzen van passen (superskicard) als die er al zijn vallen reuze mee.
-in bijv kitzski heb je eigenlijk 2 grote deelgebieden die verbonden zijn via de 3S gondel. Dat maakt dat je het idee hebt dat het veel groter is.
-in Schladming vond ik het leuk om iedere dag me op een andere berg te concentreren. Op die manier was er nog iets van afwisseling.

Totales Vollidiot

Je kunt de uitdaging ook zoeken in je ski-skills. Kan je al goed carven, rondjes draaien, achteruit skiën, springen, salto’s maken ;). Heb je alle kanten van de piste gehad? Links, midden, rechts. Aan de rand of net over de rand van de piste zijn vaak leuke uitdagingen te vinden, laat het kind in je los.

Met snowboarden en skiën ga ik nooit uitgeleerd zijn, dus uitdaging zat! Helaas kom ik op een leeftijd dat mijn lijf niet zoveel uitdaging (=vallen) meer aankan.

*bericht bewerkt door Taan op 12 mrt 2024 09:20

Wel herkenbaar. Wat de laatste jaren voor mij werkte: centraal dorp en dan elke dag een ander (wat kleiner) gebied bezoeken. Echt grote gebieden hebben voordelen, maar ook nadelen (drukte, verbindingen die wel meetellen maar niet bijzonder zijn). Als daar grote gebieden bijzitten, knip ik die wel op.

De laatste wintersport was wel weer één gebied, na een paar jaar beviel dat voor een keer ook wel weer. Het is wat je zoekt: wil je elke dag nieuwe pistes, dan moet je maar een megagebied of juist naar kleinere gebieden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Je mag de pistes ook 2x doen. Maar zonder gekheid , Wij komen al velen jaren in het Zillertal ,en kennen het gebied goed. Als je alleen skiet of kleine groep, en goed kunt skiën gaat het snel. Maar je hebt hier eigenlijk 5 gebieden.
Dus velen mogelijk heden.

Dit is voor mij ook herkenbaar, maar de laatste jaren heb ik weer meer plezier door meer op techniek te werken ( is wel vermoeiender) , een beetje privé-les ( al ben ik hulptrainer geweest) en ook af en toe met een gids op stap te gaan.
Je krijgt wel altijd een bruikbare tip.
Nu ik bijna 60 j ben ga ik niet altijd om 8u30 starten tot 17u30 ? Dat heb ik een beetje laten varen en kies eerder de momenten afhankelijk van de sneeuwkwaliteit.

Ik begrijp je gedachte, die had ik zelf ook altijd. Het heerlijke gevoel van “op reis zijn binnen een skigebied”. Echter is dat maar in een paar skigebieden echt van toepassing en als je steeds beter/sneller gaat skien in de loop van de jaren ben je ook sneller door een gebied heen.

Sinds we met de kinderen op wintersport gaan is die mindset ook wel veranderd. Wat is er mis met een piste 4x doen? Er zijn mensen die vermaken zich hele dagen in snowworld zoetermeer en doen wel 30x dezelfde piste op een dag.
Grootte van de skigebieden zegt zeker niet alles, het gaat er vooral om dat er pistes zijn die je leuk vindt. In mijn geval dus mooie rode pistes die breed zijn en redelijk steil. Ik heb niks met smalle vlakke paden die puur zijn om te overbruggen. En later op de middag lekker op het terras vertoeven en de kinderen op de sleebaan. Mis het kilometervreten eigenlijk helemaal niet.

Nu kunnen de kinderen redelijk goed skien, dus de trois vallees en de dolomiti supserski zullen zeker nog een x terugkomen.
Deze winter Alpe D’huez gedaan en ondanks dat het >200 km heeft heb je het meeste wel gezien in 2 a drie dagen. Maar is dat erg? Nee totaal niet, heb heerlijk genoten van het niveau van de kids, met zijn vieren 4x achter elkaar vloeiend diezelfde rode piste af en allemaal dat gelukzalige sportieve gevoel. Al moet ik zo’n piste elke dag 10 x doen, het blijft geweldig.

Geef het nog 2 jaar en papa en mama kunnen de kids niet meer bijhouden, maar ook dan zal ik er van genieten!

Mijn enige oplossing voor dit probleem is skipassen kopen van een verbond. Ik vind het geen enkel probleem om 30-40min in de auto te zitten voor een ander gebied te bezoeken en daardoor bezoek ik vrijwel elke dag een ander gebied. Dan na een dag of 3 á 4 weer hetzelfde gebied en ineens voelt alles weer ‘‘anders’’ met andere condities, weer, toch nog een paar vergeten pistes etc.
Dit jaar 2 keer geweest; 1 keer 16 dagen (9 gebieden bezocht) en 1 keer 5 dagen (4 gebieden bezocht), geen centje verveling. Gebiedjes van 40-60km zijn heerlijk voor een dag skiën om alles te ontdekken.

Bijkomende voordelen:

  • je hoeft niet in het skigebied zelf accommodatie te zoeken en bent aanzienlijk goedkoper uit daardoor;
  • elk gebied heeft echt een eigen identiteit en verschillende uitzichten/ charmes, veel meer verschil dan bij een uithoek van een groot gebied;
  • pistes zijn aanzienlijk rustiger als je ook af en toe kleinere gebieden bezoekt;
  • piste preparatie, staat van de pistes gedurende de dag en horeca zijn vaak aanzienlijk beter in de ‘‘kleinere’’ gebieden.

Gebruik vervolgens de grotere gebieden binnen een verbond om echt een forse dagtocht te doen en de kleinere gebieden om in een dag echt alles te verkennen en je hebt een top vakantie!

*bericht bewerkt door Amelm op 12 mrt 2024 09:51

Drie jaar geleden begon het piste skiën ons desondanks wat te vervelen

Daarom ben ik begonnen met telemarken (en nooit meer opgehouden)…

*bericht bewerkt door havana op 12 mrt 2024 09:46

Voorzitter Nederlandse Vereniging Brakke Skiliften

Wel herkenbaar. Wat de laatste jaren voor mij werkte: centraal dorp en dan elke dag een ander (wat kleiner) gebied bezoeken. Echt grote gebieden hebben voordelen, maar ook nadelen (drukte, verbindingen die wel meetellen maar niet bijzonder zijn). Als daar grote gebieden bijzitten, knip ik die wel op.

De laatste wintersport was wel weer één gebied, na een paar jaar beviel dat voor een keer ook wel weer. Het is wat je zoekt: wil je elke dag nieuwe pistes, dan moet je maar een megagebied of juist naar kleinere gebieden.

Roy83 op 12 mrt 2024 09:20

Grote gebieden hebben niet alleen maar voordelen inderdaad. Ik heb eens in Quatre Vallees de hele week dezelfde verbindingspistes moeten nemen. Heel groot gebied, maar toch een saaie beleving. Dus maakt het ook uit waar je accommodatie is in het gebied.

Een aantal jaren ben ik naar de Allgau gegaan. Dat scoorde niet bij het koffieapparaat (Ik reed ook nog eens geen 180 in Duitsland), veel te kleine gebiedjes pff. Maar wij deden bijv. 1e dag Balderschwang, 2e dag Bolsterlang, 3e dag Ofterschwang en weer opnieuw. 6 dagen afwisselend skiën op 1 skipas incl. dagje zwembad in Sonthofen. Topweek gehad.

Fun Lovin' Skier

Is het niet zo dat hersenen de neiging hebben om zich bij repetitie zowiezo te gaan vervelen? Ook al is de activiteit nog zo leuk? De eerste dag skieen, geweldig geweldig geweldig… terug op de latten, het ski gevoel… richting dag 6 zegt je brein misschien al wat meer “same same… altijd 't zelfde” ;-)

Ik heb dit jaar 12 van de dolomiti superski gebieden gedaan + madonna di campiglio, dus genoeg variatie. Maar tegelijkertijd ook Civetta 11 dagen, en dat is een klein gebiedje (70 echte piste km). Maar toch verveel ik me daar nooit? Ik vind het leuk dat ik dat echt op mijn broekzak ken. Genoeg variatie in de pistes (bv vergelijkend met een Kronplatz waar veel pistes hetzelfde “gevoel” geven), ik heb een kleintje die ondertussen ook graag tss de bomen skied en funparks doet, dus dan kijk je weer anders naar een gebied. Als laatste nu ik wat meer off piste/freeride, wordt zo’n gebied ineens enorm groot, want er zijn zoveel ski lijnen tussen de pistes door. Beetje 't Amerikaans gevoel… weinig piste km’s maar zoveel te skieen.

Dus nee met bijna 40 dagen geskied tot hiertoe dit seizoen verveel ik me niet ;-)

Drie jaar geleden begon het piste skiën ons desondanks wat te vervelen

Daarom ben ik begonnen met telemarken (en nooit meer opgehouden)…

havana op 12 mrt 2024 09:46

En zo vindt iedereen wel weer een andere uitdaging om het leuk te houden. Ik heb ooit (100 jaar geleden) snowboarden op proberen te pakken, maar ben er snel mee opgehouden omdat ik zat te worstelen op stukjes waar ik op ski’s, letterlijk, achteruit skiënd nog makkelijk vanaf kwam. In de diepe sneeuw loop ik soms ook weer te worstelen, maar daar is de beloning zoveel groter.

Grote gebieden hebben niet alleen maar voordelen inderdaad. Ik heb eens in Quatre Vallees de hele week dezelfde verbindingspistes moeten nemen. Heel groot gebied, maar toch een saaie beleving. Dus maakt het ook uit waar je accommodatie is in het gebied.

FLS70 op 12 mrt 2024 10:10

4-vallees en saai gaat er bij mij dan weer niet in. Ok, de verbindingen vanaf bijv. Thyon naar waar het leuk wordt zijn weinig boeiend, maar het stuk daarna maakt alles goed toch (en de skiroute waarna je de bus terug neemt naar Thyon is wel weer leuk ;-) )

*bericht bewerkt door BergFan op 12 mrt 2024 10:42

Is het niet zo dat hersenen de neiging hebben om zich bij repetitie zowiezo te gaan vervelen? Ook al is de activiteit nog zo leuk? De eerste dag skieen, geweldig geweldig geweldig… terug op de latten, het ski gevoel… richting dag 6 zegt je brein misschien al wat meer “same same… altijd 't zelfde” ;-)

Ik heb dit jaar 12 van de dolomiti superski gebieden gedaan + madonna di campiglio, dus genoeg variatie. Maar tegelijkertijd ook Civetta 11 dagen, en dat is een klein gebiedje (70 echte piste km). Maar toch verveel ik me daar nooit? Ik vind het leuk dat ik dat echt op mijn broekzak ken. Genoeg variatie in de pistes (bv vergelijkend met een Kronplatz waar veel pistes hetzelfde “gevoel” geven), ik heb een kleintje die ondertussen ook graag tss de bomen skied en funparks doet, dus dan kijk je weer anders naar een gebied. Als laatste nu ik wat meer off piste/freeride, wordt zo’n gebied ineens enorm groot, want er zijn zoveel ski lijnen tussen de pistes door. Beetje 't Amerikaans gevoel… weinig piste km’s maar zoveel te skieen.

Dus nee met bijna 40 dagen geskied tot hiertoe dit seizoen verveel ik me niet ;-)

Asterino op 12 mrt 2024 10:36

Jij doet/deed toch ook aan technisch duiken?

Dan ben je wel gewend aan herhaling en dingen meerdere keren doen.

Totales Vollidiot

Bij serre chevalier had ik het gevoel minder! Komt ook omdat het gebied iets minder efficiënt is, waardoor je niet met twee liften aan de andere kant staat (zoals bij trois valles).

Wel beetje herkenbaar(en idd in L3V totaal niet het geval), maar als je wat meer varieert in welke piste’s je neemt in en naar de andere de deelgebieden is er genoeg te skiën vaak. Betrapte mezelf erop dat ik vaak de snelste/kortste route nam naar andere delen.

Zeker als het druk is probeer ik juist stukken te vinden waar er geen of weinig wachtrijen zijn bij de liften, en doe ik alle piste’s rond die lift(en) een of meer keer voor ik door ga.

Wat een gebied denk ik divers maakt is verschillende aspecten (oriëntaties, en daarmee ook wat meer variatie in sneeuwcondities, uitzichten), verschillende dalen, etc. Dus niet alleen maar veel pistekilometers. Er zijn gebieden waar heel veel pistekilometers feitelijk op dezelfde helling liggen, waardoor het allemaal min of meer hetzelfde aanvoelt.

Wat mij ook goed bevalt is een accommodatie zoeken tussen een aantal gebieden in. Ja, je moet dagelijks de bus of auto pakken, maar je kan dan wel meer afwisseling vinden. Bovendien hoeven die gebieden allemaal niet groot te zijn, zolang het maar goed is voor 1 dag. Als alles wel onder één skipas valt, is dat wel praktisch.

In de Dolomieten vindt je dit (Val di Fassa bijvoorbeeld, of Val di Sole in Skirama Brenta). Maar bijvoorbeeld ook Ischgl als groot gebied (waar op zich al variatie is te vinden voor een aantal dagen, zeker als de off-pistecondities goed zijn), maar in dat dal liggen ook nog Galtür, See en Kappl, die elk voor zeker een dag ook leuk zijn. De skipas die dit allemaal omvat is maar een paar tientjes duurder voor een hele week dan de skipas voor alleen Ischgl-Samnaun.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Herkenbaar uit een verleden, maar de reacties zijn dan ook weer herkenbaar:

Het vinden van ontspanning is vaak lastig voor veel mensen, want de meeste zijn op reis om tot ontspanning te komen. Hierdoor zie je in de eerste dagen vaak naast wat frustratie dat de dagen kapot geskied moeten worden en je vooral zo snel mogelijk door het gebied moet raken… Vergeet dan niet dat je in die haast veel over het hoofd ziet… en je er uiteindelijk zelf voor zorgt dat je in 3 dagen uitgekeken bent… Indien je dan namelijk de on ontdekte pistes gaat opzoeken kom je toch weer uit in het feest ter herkenning…

Kortom: adem in, adem uit begin direct met het doen van volledige stukken van een gebied i.p.v. even doorkruizen…

Wij gaan sinds een aantal jaar naar de Dolomieten aan de Sella Ronda en ondanks de omvang moet je vaak in de tochten ook een aantal pistes meerdere malen per dag-week doen. Wij beginnen vaak bij de dichtbij zijnde pistes van onze verblijf plaats en gaan dan steeds verder het gebied in… de laatste dagen vliegen we door het gebied heen en slaan we de minder leuke pistes over…

Wat vaak bijdraagt aan rust is het selecteren van een skigebied met lange afdalingen, hierdoor ontstaat er meer tijd om te genieten… en het duurt vaak ook langer om het gebied goed te kunnen doorkruizen in een gebied met lange afdalingen is mijn persoonlijke ervaring…

Indien er dan toch verveling ontstaat… ga gewoon iets anders doen voor een dag of een ochtend of middag… skibike, langlauf, snowboarden, rodellen, sneeuwschoenwandelen, lama wandeling, culturele verkenning, culinaire verkenning etc…

Herhaling van leuke pistes vind ik zelf geen probleem. Ik ontkom er ook niet aan, want ik ski net wat meer dan gemiddeld. Op zich vind ik het wel leuk om in het Sella gebied te zijn, omdat je daar toch wel een tocht aan het maken bent, maar ook dan zit daar voor mij altijd wel wat repetitie in. Ook al omdat sommige afdalingen gewoon te leuk zijn om maar 1 keer te doen. Maar ik heb eigenlijk maar 1 echt leuke piste nodig om mij een dag te vermaken, vermits daar een fatsoenlijke lift bij hoort (zo is de afdaling van Laurin in Carezza heel veel leuker geworden nu je niet meer dat laatste stuk in een trage en koude lift hoeft te zitten).

Dolomiti superski! Daar ben je echt niet snel uitgekeken:-)

DoctorEssie op 12 mrt 2024 00:48

Sssstttttt…… 🤫

Dolomiti superski! Daar ben je echt niet snel uitgekeken:-)

DoctorEssie op 12 mrt 2024 00:48

Sssstttttt…… 🤫

Noblesse op 12 mrt 2024 12:58

Over publiek geheim gesproken🤣

Is het niet zo dat hersenen de neiging hebben om zich bij repetitie zowiezo te gaan vervelen? Ook al is de activiteit nog zo leuk? De eerste dag skieen, geweldig geweldig geweldig… terug op de latten, het ski gevoel… richting dag 6 zegt je brein misschien al wat meer “same same… altijd 't zelfde” ;-)

Ik heb dit jaar 12 van de dolomiti superski gebieden gedaan + madonna di campiglio, dus genoeg variatie. Maar tegelijkertijd ook Civetta 11 dagen, en dat is een klein gebiedje (70 echte piste km). Maar toch verveel ik me daar nooit? Ik vind het leuk dat ik dat echt op mijn broekzak ken. Genoeg variatie in de pistes (bv vergelijkend met een Kronplatz waar veel pistes hetzelfde “gevoel” geven), ik heb een kleintje die ondertussen ook graag tss de bomen skied en funparks doet, dus dan kijk je weer anders naar een gebied. Als laatste nu ik wat meer off piste/freeride, wordt zo’n gebied ineens enorm groot, want er zijn zoveel ski lijnen tussen de pistes door. Beetje 't Amerikaans gevoel… weinig piste km’s maar zoveel te skieen.

Dus nee met bijna 40 dagen geskied tot hiertoe dit seizoen verveel ik me niet ;-)

Asterino op 12 mrt 2024 10:36

Jij doet/deed toch ook aan technisch duiken?

Dan ben je wel gewend aan herhaling en dingen meerdere keren doen.

Kdtl op 12 mrt 2024 11:05

Klopt… dat heet training en dat verveelt nooit want je bent gefocussed op 't verbeteren van een proces of handeling. Maar als ik bijvoorbeeld eens een week een tropische duik cruise doe op de rode zee is 't de eerste dag mentaal “oooh leuk, warm water, zo’n goed zicht, tropisch, leuke visjes, etc, etc,etc” en dag 6 is 't toch al wat meer “aah weer die fusilier vissen, check!, kijk daar een napoleon, check!”. Met wrakken of in grotten heb ik dat bv nooit, blijft altijd interessant. En met technisch duiken ben je fysiek en mentaal zoveel aan 't managen dat 't eigenlijk nooit verveelt, zelfs niet tijdens een erg lange decompressie.

Maar ook bij skieen heb ik dat niet snel, ik stap zelfs na een tot hiertoe goed gevuld seizoen altijd op de latten met een leuk gevoel en een plan. Wat gaan we vandaag weer doen? Werken aan die A frame, korte bochten carven, met de kleine wat funparken, iemand de wegwijzen in 't gebied. Zou ik het missen als ik een seizoenskaart van 1 gebied moest kopen en altijd daar skieen. Nee ik zou me echt amuseren, maar tegelijkertijd ben ik bv dit jaar voor de eerste keer naar Obereggen geweest, en 't is ook echt wel leuk om een nieuw gebied te ontdekken!

Hoe voel jij dat?

Wel een beetje hetzelfde. Ik heb meer lol bij wat langere duiken in Scapa of bij de Shetlands, inclusief materiaal en lichaam management dan een week liveaboard in de rode zee.

Gelukkig kun je beide doen en hoef je niet te kiezen :-)

Qua skien vind ik het heerlijk in een bekend gebied lekker fors te skien, maar nog leuker is het om dagtochten in een wat onbekender gebied te maken.

Gelukkig hoef ik hier ook niet uit te sluiten.

Totales Vollidiot

Mijn tip is om dan een gebied ècht te leren kennen. Dat gaat verder dan de pistes op de kaart. Elk gebied heeft wel van die pareltjes die je moet ontdekken. Door zelf op onderzoek uit te gaan, skiroutes te proberen en ook door locals te vragen en bijvoorbeeld met een skigids of skileraar op pad te gaan. Na jaren kom ik in Oberjoch en in SkiWelt WK nog steeds nieuwe uitdagingen tegen.

Ga naar Trois Vallees!

Plaats een reactie