Groot skigebied, maar toch snel ‘rond’: hoe raak je niet uitgekeken op een gebied?

Je moet op 2 dingen letten

  1. Veel skigebieden liegen keihard over het aantal piste kilometers. Beloon die, door ze te vermijden. Zie link onderaan.
  2. Vermijd gebieden waar ze de hele helling vol plakken met 6 pistes op 1 en dezelfde helling. Kies een gebied met 1 lift keten en 2-3 pistes per berg.

MonteRosa bijv. heeft relatief weinig pistes kilometers, maar heeeeeel erg lange pistes met enorm hoogteverschil. En veel vierkante kilometers, over 3 dalen.

Tignes vind ik veel mooier dan ValTho, omdat het gebied als geheel veel meer hoog Alpine karakter heeft. Vooral het stuk tussen Fornet en Iseran. Alpe d’Huez versus L2A, een no-brainer voor mij.

Denk ook eens aan: Baqueira Beret!

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/3670/piste-kilomet…

The older I get, the better I was

Iets minder met jezelf bezig zijn, en iets meer van de omgeving genieten…dan raak je niet snel uitgekeken.

*bericht bewerkt door Liezen op 12 mrt 2024 19:32

Mijn gevoel is dat het aan je basishouding ligt. Je wil alles skiën en dat gaat dan ook zo snel mogelijk achter elkaar.
Groot kans dat je focus alleen daar ligt. Je “honger” focust wellicht te krap. Want wat weet je verder over je omgeving?
Jouw voorbeeld Le Grand Domaine in twee dagen.

Maar als de zon bijna onder gaat en iedereen zit boven op de berg met een drankje en een dikke jas aan. De kinderen spelen met elkaar en gooien sneeuwballen en maken sneeuwpoppen en dan het groene pad naar beneden afglijden richting St. Francois Longchamps vanaf de Col de la Madeleine. Tegen de schemer aan. De zon verdwijnt bijna achter de bergkam. Ultiem geluk, betoverend mooi.
Ik hoor jou alleen over kilometers maken maar weinig over ervaren en beleven en intens genieten, ook als je stilzit. Ik heb het gevoel dat je veel mist. Wellicht is het leeftijd, maar niet alleen dat.

It is an amazing world

Het hangt er al met al maar net van af wat je insteek is als je gaat skiën. Als je altijd iets nieuws wil zien, dan wordt het op een gegeven moment wel dun gezaaid met nieuwe plekken om heen te gaan.

Ik ga skiën, omdat ik van de sport skiën hou. Ik geniet daarbij van het van de berg suizen, de uitzichten, het gevoel van vrijheid… Maar ik geniet er ook van om die ene lastige piste elke keer net weer wat beter af te komen. Mezelf te verbeteren. Ik merk dat ik na een aantal jaren terugkomen op dezelfde plek echt beter ben gaan skiën doordat ik op sommige pistes elke hobbeltje ken. Het sterkt mijn zelfvertrouwen. Ook voor als ik weer een keer ergens anders ga skiën.

Maar als de zon bijna onder gaat en iedereen zit boven op de berg met een drankje en een dikke jas aan. De kinderen spelen met elkaar en gooien sneeuwballen en maken sneeuwpoppen en dan het groene pad naar beneden afglijden richting St. Francois Longchamps vanaf de Col de la Madeleine. Tegen de schemer aan. De zon verdwijnt bijna achter de bergkam. Ultiem geluk, betoverend mooi.
Ik hoor jou alleen over kilometers maken maar weinig over ervaren en beleven en intens genieten, ook als je stilzit. Ik heb het gevoel dat je veel mist. Wellicht is het leeftijd, maar niet alleen dat.

Henrike op 13 mrt 2024 07:50

Om maar iets te zeggen, niet iedereen heeft kinderen of de behoefte om in de buurt van kinderen te zijn.
Ik vind het eerlijk gezegd nogal vrijpostig om in te gaan vullen wat een ander wel of niet moet waarderen en/of gaan zoeken op vakantie…

Let's Ride

Maar als de zon bijna onder gaat en iedereen zit boven op de berg met een drankje en een dikke jas aan. De kinderen spelen met elkaar en gooien sneeuwballen en maken sneeuwpoppen en dan het groene pad naar beneden afglijden richting St. Francois Longchamps vanaf de Col de la Madeleine. Tegen de schemer aan. De zon verdwijnt bijna achter de bergkam. Ultiem geluk, betoverend mooi.
Ik hoor jou alleen over kilometers maken maar weinig over ervaren en beleven en intens genieten, ook als je stilzit. Ik heb het gevoel dat je veel mist. Wellicht is het leeftijd, maar niet alleen dat.

Henrike op 13 mrt 2024 07:50

Om maar iets te zeggen, niet iedereen heeft kinderen of de behoefte om in de buurt van kinderen te zijn.
Ik vind het eerlijk gezegd nogal vrijpostig om in te gaan vullen wat een ander wel of niet moet waarderen en/of gaan zoeken op vakantie…

Schussboelie op 13 mrt 2024 12:02

Je slaat aan op het woord kinderen maar er zijn ontelbare voorbeelden zonder kinderen.
TS lijkt voorbij te gaan aan veel moois om te ervaren. Hij geeft zelf aan dat hij een probleem daarin voelt.
Ik geef niet aan hoe hij dat moet invullen, maar aan hoe je het ook zou kunnen ervaren.
Het zal me aan mijn reet roesten wat hij er mee doet, het is niet mijn probleem nietwaar?

It is an amazing world

Zoek een gebied met een uitgebreid netwerk aan winterwandelwegen of sneeuwschoenwandelroutes. Opeens heel veel extra kilometers en die kleur je echt minder snel in dan op de ski’s/ board ;) (en zeker net zo sportief)
Maar als dat niks voor jou is, inderdaad de tip die al eerder is gegeven, op een centrale plek gaan zitten en in een vakantie meerdere (kleine) gebieden aandoen. Ik vind de kleinere gebieden vaak pareltjes, maar ben ook weer dol op de hele grote gebieden. Nou eigenlijk geniet ik altijd wel van de bergen of het nou in de winter, zomer, wandelend of boardend is (of zelfs in de auto), ik ben altijd helemaal betoverd door het formaat van ‘de bergen’, dus wat dat betreft ‘verveel’ ik me nooit…

Plaats een reactie