Montafon vs Solden vs Serfaus Fiss Ladis vs Ischgl vs Laax/Flims

Zomaar een vergelijking tussen diverse plaatsen zoals ik ze beleefd heb in de afgelopen +/- 6 jaar. Ik ben een gevorderde skiër die het liefst blauw en rood doet, maar zwarte pistes zeker niet overslaat. In de morgen sta ik 10 minuten voordat de lift open gaat in de rij. Einde van de middag zo rond 16.00 nog even de dalafdaling en dan een biertje onderaan de piste. PS alle plaatsen in de carnavalsvakanties bezocht.
Wachttijden in de morgen: Montafon kortste wachttijden (St Gallenkirchen en ook Gaschurn) ongeveer 5 minuten (liften vaak open voor officiële tijdstip), de ander gebieden ongeveer 10-15 minuten (Serfaus en Laax/Flims net iets sneller dan Solden en Ischgl ). In alle gebieden heb ik alleen wachttijden bij begin vd dag gehad, moet zeggen dat ik wel bewust bepaalde liften en pisten neem en ook de pauzes neem als de meeste anderen nog zijn gaan skien (koffie drinken om +/- 10.00 en eten om +/ 13.30)
Voor het skiën: In de carnavalsvakantie overal veel gezinnen met jonge kinderen en ook met 18+ kinderen. Nergens overlast van dronken/vervelende jongeren. Laax/Flims in Zwitserland is wel een iets ouder publiek dan de anderen (behalve bij de geweldige wereldberoemde half pipe daar zijn grote groepen gezellige jongeren). Serfaus wordt met Fiss en Ladis wel een kinderparadijs genoemd en er wordt waarschijnlijk best veel voor kinderen gedaan, maar de pistes zijn voor beginners best moeilijk, Montafon (St Gallenkirchen) is denk ik net zo een goede kinderbestemming wat betreft de pistes. Ischgl heeft juist weer zeer veel rode pistes, Laax/Flims en Solden beiden tussenin met redelijk wat blauwe en rode. SFL heeft voor mij wel de mooiste zwarte pistes.
Gebiedsgrootte: Voor mij zijn Ischgl en SFL (Ischgl heeft door vele rode mijn voorkeur). Laax/Flims zit ertussen in. Solden en Montafon zijn in km’s veel kleiner(als aaneengesloten gebied). Bij Solden heb je ook dat je op weg naar de gletjers wel veel liftjes met zeer korte afdalinkjes achter elkaar moet doen (wel heel sneeuwzeker de gletsjer). De gebieden Ischgl, SFL, Solden en Laax/Flims liggen allemaal hoog, bij veel wind sluiten hierdoor bepaalde liften waardoor de gebieden opeens veel kleiner zijn. Montafon heeft daar minder last van.
Naar mijn idee zijn de liften in Ischgl het meest modern ( de anderen zijn trouwens ook heel goed bij de tijd).
In Montafon en ook Solden heb je een liftpas waarbij je ook in de andere dorpen in de buurt mag skien, dit geeft weer leuke mogelijkheden om dagje in ander gebied te skien (hierdoor zijn alle 5 de gebieden toch ongeveer even groot).
De prijs voor een schnitzel met friet of koffie met een apfelstrudel of een halve liter weizenbier: Montafon is de goedkoopste hierin, SFL/Ischgl en Solden ongeveer even duur en Laax/Flims net iets duurder.
Voor de drukte/gezelligheid onderaan de piste (bij Pardatschgradbaan) is Ischgl de drukste maar je kon overal makkelijk terecht om gezellig iets te drinken omdat er veel barretjes zijn. In Laax/Flims, Serfaus en Montafon (st Gallenkirchen en Gaschurn) is er onderaan piste niet veel keus (enkele bars) maar ook wel gezellig druk. Solden is onderaan Gigijoch beetje ertussen in.
Reistijd er naartoe: Montafon en Laax/Flims zijn het gemakkelijkst te bereiken (zonder file). Ischgl, SFL en Solden alledrie vergelijkbae reistijd.
Gezelligheid in de dorpjes: Serfaus vond ik het gezelligst kort daarachter Ischgl. St Gallenkirchen en Gaschurn in Montafon zijn allebei rustige boerendorpen, Solden is best langgerekt met een drukke weg erdoor. Flims zelf is ook een rustig dorp, maar het mooi natuurgebied tegen het dorp aan met een heel mooi blauw meer is wel heel mooi.

Ischgl; geen gondels….
(Behalve de dalliften) echt positief dat je niet de hele tijd je ski’s uit moet doen.

Totales Vollidiot

Wat is er gezellig aan Serfaus?? Een keer een middag moeten zoet brengen vanwege geen zicht/sneeuwval. Na een rondje te hebben gelopen maar gauw aan het bier.

Alleen de Patschi is gezellig aan Serfaus ;)
Leuke vergelijking trouwens. Ben zelf erg fan van Montafon. En ondanks de mindere hoeveelheid pistekilometers kun je je er dankzij de vele soms pikzwarte skiroutes echt gemakkelijk meer dan een week uitstekend vermaken.

Alleen de Patschi is gezellig aan Serfaus ;)
Leuke vergelijking trouwens. Ben zelf erg fan van Montafon. En ondanks de mindere hoeveelheid pistekilometers kun je je er dankzij de vele soms pikzwarte skiroutes echt gemakkelijk meer dan een week uitstekend vermaken.

paolie op 12 mrt 2024 22:15

Al meer dan 35 jaar vermaken ook 😉. Verveelt nog steeds niet

@Jlo1 leuk om te lezen. In Laax/Flims ben ik nog nooit geweest, de andere gebieden heb ik wel bezocht. Veel dingen zijn herkenbaar.

Peter Pos

Plaats een reactie