Einde ski?

De bovenkant van mijn ski komt los van de onderkant van de ski. Zie foto. Is dit einde ski of is er nog wat aan te doen? Ski’s zijn 8 jaar oud met ongeveer 16 skiweken / 85 skidagen. Zijn Salomon X-Drive 8.0FS. Echt fijne ski’s. En aanvullend: is dit normale ‘slijtage’ of is dit te voorkomen?

null
null

*bericht bewerkt door Eelko op 13 mrt 2024 13:20

Kliko

Edwin van Riel

Ja, daar was ik al bang voor. Hoe ontstaat dit?

Stomme pech denk ik. Zijn gewoon fatsoenlijke ski’s dus dit hoort niet. Maar ja, shit happens. Denk dat de schroeven van de bindingen uit de ski getrokken zijn of zo en vervolgens de toplaag hebben meegenomen? Weet niet wat voor kern de ski heeft zo (schuim, hout, evt paar lagen metaal) maar dat heeft ook invloed op de sterkte.

Anderzijds: een vriendin van me trok op een zitski de schroeven er uit en daar lag echt een zware race-ski onder.

Het goed nieuws is dat met een kleine 100 dagen het fijne (qua flex en energie) toch wel uit de ski is, dus vervangen is nog niet zo gek, los van de schade.

Edwin van Riel

Mooi excuus om naar iets nieuws uit te kijken. Had tijdens de laatste trip al niet zo’n lekker gevoel op de ski, maar je zou zeggen dat je dit duidelijker zou merken tijdens gebruik. Of het moet hier in de schuur zijn gebeurd, maar dat lijkt me haast niet…

Helaas de kliko in inderdaad, of je moet nog terug kunnen vallen op garantie?! Hoewel ik denk te zien dat de ski daar al te oud voor is.

Ik denk nog, misschien heb ik bij het waxen de ski een keer te heet laten worden, maar dat kan ik me eigenlijk niet voorstellen.

Kliko, veel plezier met kiezen van een nieuwe ski!

Click. Click. Peace

Kliko, veel plezier met kiezen van een nieuwe ski!

Rogier op 13 mrt 2024 14:39

Thanks Rogier! Heb jij nog een idee van hoe dit is ontstaan / gebeurd?

Voor zover ik kan zien is het inderdaad de binding die de toplaag lostrekt.
Misschien tijdens transport of wat verkeerde krachten op de binding gekomen?

Ik kan er niet zeker van zijn maar gezien dit nu pas opduikt, na 8 jaar en 85 skidagen, denk ik niet dat het een productiefout is maar eerder een soort acuut trauma…

*bericht bewerkt door Schussboelie op 13 mrt 2024 14:52

Let's Ride

Wel grappig (en volledig off topic), dankzij de context dacht ik wel wat kliko wilde zeggen, maar da’s nu echt een woord dat in Belgie niet gebruikt wordt.

Wij zouden zeggen “rijp voor het containerpark” ;-)

*bericht bewerkt door Asterino op 13 mrt 2024 15:43

;)

Edwin van Riel

De bovenkant van mijn ski komt los van de onderkant van de ski. Zie foto. Is dit einde ski of is er nog wat aan te doen? Ski’s zijn 8 jaar oud met ongeveer 16 skiweken / 85 skidagen. Zijn Salomon X-Drive 8.0FS. Echt fijne ski’s. En aanvullend: is dit normale ‘slijtage’ of is dit te voorkomen?

null
null

Eelko op 13 mrt 2024 12:59

Bizar, ik ski op dezelfde (hele fijne) ski’s, en zag van het weekend in Serfaus hetzelfde euvel, zij het in veel mindere mate (kleine opening tussen de onder en bovenlaag van miss 1 mm max.). Aan beide ski’s op ongeveer dezelfde plek als bij jou. Hoopte dat dit cosmetisch zou zijn, en heb er ski technisch niets van gemerkt, maar wilde t even laten nakijken. Zou echt balen zijn als t einde ski is!

*bericht bewerkt door Ruperwt op 14 mrt 2024 16:33

Sowieso enkeltje kliko. Het lijken overigens ski’s met schuimkern als ik de foto’s zie, dus 8 jaar is een beste leeftijd. Succes en veel plezier met zoeken naar nieuwe.

@sge dacht ik ook, maar beetje gegoogled en ze zouden een houten kern hebben.

Oa hier: https://gigiski.com/review-salomon-x-drive-8-0-fs/

Edwin van Riel

Die hebben zeker een houten kern, maar daar omheen zit vaak nog glasvezel, hars, lijm en van alles. Dus dat jet het hout van de kern niet direct ziet is ook niet vreemd.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Die hebben zeker een houten kern, maar daar omheen zit vaak nog glasvezel, hars, lijm en van alles. Dus dat jet het hout van de kern niet direct ziet is ook niet vreemd.

Biggie op 14 mrt 2024 22:22

Op zich wel shit dat die schroeven dan er uit komen, zeker als het blijkbaar vaker gebeurt. Zal wel samenhangen met de kwaliteit van het hout of evt vochtinwerking in de loop der jaren. Maar goed, na die tijd is het lekkere er toch wel af waarschijnlijk

Edwin van Riel

Wanneer de schroeven van de binding er al eens een keer in en uit zijn gedraaid kan het voorkomen dat ze gaan lekken langs het schroefdraad. Ski`s met een houten kern vinden dit niet fijn en het hout zal na verloop van tijd hierdoor rond de schroef haar sterkte verliezen, soms met dit als gevolg. Gebruik dus altijd de juiste schroedraad afdichting bv watervaste houtlijm bij hermonteren.
Helaas zijn deze niet meer te redden.

Vervelend, maar zoals eerder al door anderen genoemd: wel een hele goede reden om naar nieuwe ski’s te zoeken.

Zelf gisteren mijn nieuwe ski’s gekocht na 21 jaar te hebben genoten van de vorige ski’s. Het was dat er niets meer af te slijpen was, anders zouden ze nu niet aan de muur hangen in de mencave.

Zo dan, dit vraagt om een poll wie het langste met een paar skis doet. Ik ben bij voorbaat kansloos 😂😂

Edwin van Riel

Hahahaha en een foto erbij dan met je oudste en meest recente waar je zelf ook op staat hè

*bericht bewerkt door Apresski op 15 mrt 2024 15:23

aan de muur hangen in de mencave.

Apresski op 15 mrt 2024 14:53

Zo! Dat is tenminste respect hebben voor je materiaal! :-)
Heel wat anders als kliko of container. Schaam jullie! :p

Bla, bla, bla.

Precies hahaha. Naast de classic big foots

null

Zo dan, dit vraagt om een poll wie het langste met een paar skis doet. Ik ben bij voorbaat kansloos 😂😂

evr66 op 15 mrt 2024 15:20

Lol, ik kom ook niet in aanmerking, al heb ik ooit zelfs eens 4 (vier!!) jaar met hetzelfde paar geskied!!

Let's Ride

Weg ermee. Kan gebeuren. Bij mij is ooit een drie jaar oude ski het ravijn ingedonderd. Gebeurt bijna nooit. Met de nadruk op bijna.Domme pech

Zo dan, dit vraagt om een poll wie het langste met een paar skis doet. Ik ben bij voorbaat kansloos 😂😂

evr66 op 15 mrt 2024 15:20

Leuk: doen
Wij dingen mee voor het minst lange… 2 freestyle kids, laatste 4 mnd en 6 mnd 🤐

Dank allen, ga uitkijken naar iets nieuws. Heb net een lang weekend op Salomon Stance 84 geskied. Vond ik een fijne ski…
https://www.salomon.com/en-nl/shop-emea/product/stance-84-li…

Dank allen, ga uitkijken naar iets nieuws. Heb net een lang weekend op Salomon Stance 84 geskied. Vond ik een fijne ski…
https://www.salomon.com/en-nl/shop-emea/product/stance-84-li…

Eelko op 18 mrt 2024 08:57

In lentecondities kan ik me dat goed voorstellen. Heb je er ook op echt harde sneeuw mee geskied? Ik kan me voorstellen dat ie daar wat minder goed presteert (vergeleken met de ski die je had).

Een amateur is gewoon een liefhebber

Dank allen, ga uitkijken naar iets nieuws. Heb net een lang weekend op Salomon Stance 84 geskied. Vond ik een fijne ski…
https://www.salomon.com/en-nl/shop-emea/product/stance-84-li…

Eelko op 18 mrt 2024 08:57

In lentecondities kan ik me dat goed voorstellen. Heb je er ook op echt harde sneeuw mee geskied? Ik kan me voorstellen dat ie daar wat minder goed presteert (vergeleken met de ski die je had).

Biggie op 18 mrt 2024 09:02

Nee, waren inderdaad lentecondities. Gingen heerlijk makkelijk door de slush. Ze zijn sowieso een stuk lichter dan wat ik had (en veel nieuwer dus dat merk je sowieso).

Super. Hopelijk ga je er lang van kunnen genieten :)

Zo dan, dit vraagt om een poll wie het langste met een paar skis doet. Ik ben bij voorbaat kansloos 😂😂

evr66 op 15 mrt 2024 09:20

Ik sta dan ook achteraan 😅

Plaats een reactie