Pijn aan enkel ?

Hoi,
De huidige skischoenen heb ik al een jaar of 6 - 8 denk ik. Altijd prima gezeten.

Gisteren ook nog nergens last van, totdat ik om 4u ergens boven bij de après-ski stond, toen merkte ik dat mijn linker enkel onder het bultje (geen idee hoe dat heet) wat gevoelig was. Aan de buitenkant van de voet dus.

Vandaag de hele dag met pijn geskied. Er lag hier vandaag 20 a 30 cm verse sneeuw, ongeprepareerd. Dat werden buckelpistes. Best leuk, maar dat deed wel nogal pijn.

Nu hoop ik dat het morgen op strakke pistes weer wat fijner voelt. Maar zal wel een gevoelig plekje blijven deze week…

Herkent iemand dit? Nooit last van gehad. Net alsof ik iets fout heb gedaan of er iets in de schoen heeft gezeten. Maar dat lijkt me ook raar.

Ik zou morgen nog even maar een bootfitter kunnen gaan. Maar aangezien ik hier al jaren pijnloos op ski lijkt me dat ik daar niet de oorzaak moet zoeken.

Check eens even je binnenschoen, dat daar niet met aantrekken iets geplooid heeft gezeten of zo.

Edwin van Riel

Ik heb hem vandaag al wel een keer of 4 uitgehad en gevoeld. Maar niks geks te voelen. Morgen eens even checken of er niks tussen binnenschoen en buitenschoen zit. Maar lijkt me ook vreemd.

Nu is het al een gevoelig plekje, dus dat zal wel zo blijven tot einde vakantie helaas.

Yup, als t een klein plekje is, loop binnen bij een bootfitter, volgens mij hebben ze een soort foamschijfjes met een gat erin, zelfklevend. Kun je mss met een beetje handig plaatsen de druk van dat plekje af halen? Komt de rest thuis wel 😉

Edwin van Riel

Zoiets, maar mss nog wel iets dat beter uitpakt, geen idee wat die gasten precies allemaal hebben. Alternatief: stukje uitsnijden uit binnenschoen, gids bij ons ook wel eens gedaan als quickfix voor een deelneemster.

null

Edwin van Riel

Hmm, die plakkertjes is misschien nog best een goed idee! Denk dat ik morgen even binnenloop om te kijken of ze zoiets hebben.

Iets uit de binnenschoen snijden was ik ook aan het denken. Maar vind het wel zonde om daarmee de schoen “kapot te maken” als daar de oorzaak niet ligt.

En in t slechtste geval wordt het de komende 2 dagen wat minder ski en wat meer après-ski.

Jammer wel, maar valt ook mee te leven. Ik begrijp alleen echt niet waar het vandaan komt.

Hmm, die plakkertjes is misschien nog best een goed idee! Denk dat ik morgen even binnenloop om te kijken of ze zoiets hebben.

Iets uit de binnenschoen snijden was ik ook aan het denken. Maar vind het wel zonde om daarmee de schoen “kapot te maken” als daar de oorzaak niet ligt.

stan1 op 13 mrt 2024 20:18

Eens, maar je moet wat. Is echt wel te herstellen als je t een beetje voorzichtig doet 😂

Edwin van Riel

Die rondjes met een gat in kan je ook bij de apotheker kopen.

Aah thanks. Denk dat ik het morgen wel even ga proberen.

Weet niet of dat handig is, want het drukpunt zit dus precies onder die bult op je enkel. Echt werkelijk geen idee hoe dat nu weer kan… Maar dat zal wel lastig zijn met die plakkertjes.

Ik kan er nu ook op duwen en dan is het niet echt heel gevoelig ofzo. Een beetje wel, maar gaat wel. Maar als ik de skischoenen ga vastmaken en t is drama… Alle bindingen los, dan gaat t wel. Dan voel ik het wel, maar niet heel pijnlijk.

Toch ff binnenlopen bij de bf en je verhaal doen. Wellicht heeft ie een of andere handige fix. Dkien met pijn is niks

Edwin van Riel

Heb je gelijk in evr66.
Denk dat ik dat zo toch maar even doe inderdaad. Zal zo eerst eens kijken hoe t nu voelt. En anders toch ff langs de bf inderdaad.

*bericht bewerkt door stan1 op 14 mrt 2024 07:51

Yup, die gasten hebben zo veel ervaring met dit soort grappen. Al hebben ze maar even een truc of tip om de komende dagen even door te komen, ben je al mee geholpen.

Edwin van Riel

Ben bij de fitter geweest. Ze hebben 2x verwarmd en de schoen op die plek wat ruimer gemaakt. Maar kan niet zeggen dat het veel geholpen heeft. Doet nog steeds erg pijn.

Stickertjes had gaan zin of zagen ze niks in. Naja, nog maar ff strijden de komende 2 dagen en anders op tijd t terras op. De zon schijnt, dus dat scheelt.

Heeft je sok goed gezeten, gevoelige plek zal wel blijven is niet zo maar weg, misschien compeed er even op?dat verzacht de druk.

Dienten Die Alte schule

Heeft je sok goed gezeten, gevoelige plek zal wel blijven is niet zo maar weg, misschien compeed er even op?dat verzacht de druk.

Elly3 op 14 mrt 2024 10:17

Dat lijkt mij ook het meest aannemelijke, een tijdelijke obstructie van sok of binnenschoen die voor een geïrriteerde plek gezorgd heeft.
Dat gaat natuurlijk niet zomaar meteen over.

Let's Ride

Yup, denk t ook. Naja, t is wat t is. Beetje spelen met hoe ik druk zet. Niet erg fijn natuurlijk, maarjah…

Strakke pistes gaan nog wel ok. Zo gauw de piste wat ongelijker wordt is t wel echt flink auwa. Balen, maar nu niks meer aan te doen.

Shit, sterkte! En anders t zonnetje op tijd inderdaad ;)

Edwin van Riel

Het is gelukkig mijn 2e week dit jaar en de zon schijnt. Dus we maken er maar wat van.

Maar is evengoed wel balen ja.

Ik zou in ieder geval die rondjes een kans geven. Bij mijn zoon heeft dat ooit het verschil gemaak tussen met tranen in de ogen van de pijn een helling afkomen en probleemloos de rest van de vakantie kunnen snowboarden.
Sindsdien zitten die standaard in onze EHBO koffer.

*bericht bewerkt door Errant op 14 mrt 2024 16:03

Naja, t is nu nog 1 dag. Die kom ik nog wel door. Ik vroeg of van die plakkertjes met een gat erin een optie was. Maar dat vond de persoon die me hielp geen goed idee.

Heb de bindingen vanmiddag iets losser gezet. Toen ging het iets beter. Deed nog steeds pijn, maar het was te doen. Ik denk dat ik ze gisteren misschien wat te strak heb gezet. Geen idee of dat de oorzaak is, maar zou kunnen. Lang geskied gisteren, lastige sneeuwcondities, bindingen te strak. Idk. Optelsom misschien.

zo lang je geen gereedschap gebruikt (zie wel eens van die hefboom-constructies voorbijkomen) kun je ze in principe niet zo strak zetten dat je er dusdanig last van krijgt, dat het niet wegtrekt na even lossen.

Edwin van Riel

Ik zou graag van u willen weten welk merk en type skischoen u nu gebruikt. Ben namelijk erg benieuwd of uw pijnklachten hierdoor veroorzaakt kunnen worden.

Neuhh, zo strak zaten ze nu ook weer niet. Misschien icm de buckelpistes, krijg je toch best wat klappen die je moet opvangen. Maar dan zou ik weer eerder last van mijn kniën verwachten, terwijl ik daar dan weer geen last van heb 🤷‍♀️

De bootfitter zei dat het wel regelmatig voor komt dat mensen na een aantal jaren toch opeens last krijgen. Schoenen zijn ook al wel weer een jaar of 8 oud denk ik, dus wordt sowieso wel eens tijd voor nieuwe. De skies zijn nog erger (lees: ouder). Oftewel, ook aan vervanging toe.
@Jansg, zeg vooral geen u. Kan ik morgen wel even kijken. Zijn van salomon, maar het type weet ik niet.

Schoenen zijn ook al wel weer een jaar of 8 oud denk ik, dus wordt sowieso wel eens tijd voor nieuwe. De skies zijn nog erger (lees: ouder). Oftewel, ook aan vervanging toe.

stan1 op 14 mrt 2024 19:11

Feest!!

Let's Ride

Ja zeker, maar ook duur.
En ik weet niet precies wat ik wil eigenlijk. 2 jaar terug heb ik eens wat geprobeerd, maar toen uiteindelijk toch niet gekocht. Dus eerst maar eens nadenken en evt uittesten wat ik wil qua skies vooral.

@Jansg

Salomon impact 100 CS
https://www.snowmagazine.com/ski-gear/ski-boots/salomon-impa…

Zijn al van 2013 zie ik. Dus wordt wel echt tijd voor wat nieuws…

Vandaag nog meer pijn dan gisteren, dus wordt veel terras ☀️

Bedankt voor jouw info.

Dit zijn goede Salomon skischoenen,
maar ze zijn inmiddels wel 11 jaar oud ?!

Met name omdat de buitenschaal van deze skischoenen uit meerdere soorten materiaal bestaat, kun je bij zoveel gebruiksjaren, toch wel wat problemen krijgen.
Deze problemen kunnen o.a. ontstaan omdat de gebruikte materialen verschillend verharden en omdat er daarom, tijdens het skien, vervorming in de buitenschaal optreedt.

Deze vervorming zal vooral pijnpunten kunnen genereren als de schallen lekker strak worden gezet; zeker als dan ook nog in de losse sneeuw of op buckels wordt geskied. De centrale balans wordt dan namelijk vaak verstoort en ook de skibindingen zetten de skischoenen dan regelmatig onder extra druk.
Daarnaast kan de postering van de, tevens 11 jaar oude, binnenschoen deze vervorming vanzelfsprekend ook echt niet allemaal meer opvangen.

Kortom :
Ga sparen voor een paar mooie, nieuwe skischoenen en gebruik
de huidige skischoenen hooguit nog op mooie, strak geprepareerde pistes.

@Jansg, de pijn begon al de dag voordat het poedersneeuw was. De losse sneeuw / buckels maakten het echter niet beter.

Weet niet of het zozeer aan veroudering van de schoenen ligt. 3 weken geleden heb ik er nog een week probleemloos op geskied.

Maar wel eens dat het tijd wordt voor nieuwe schoenen. En nieuwe ski’s, want die vallen van ellende bijna uit elkaar… 🤦‍♀️

Je kan stilaan al mooie koopjes doen en na Pasen al helemaal!

Let's Ride

Klopt. Echter ik ben nu terug onderweg naar NL en dit was de laatste skitrip dit jaar. Dus dat wordt m dit jaar niet meer om wat te kopen.

Voor volgend jaar maar eens bedenken wat ik wil, uitproberen en dan maar eens wat nieuws aanschaffen.

Ik heb de ski’s die ik nu heb eens opgezocht: elan amphibio 10 fusion van het jaar 2013/2014. Ook al mega oud dus…
https://www.lyze-radotin.cz/lyze-elan-amphibio-10-fusion-gre…

En ik ben ondertussen wel weer wat beter gaan skiën denk ik. Vond en vind die ski’s prima, maar ik heb geen idee hoe een andere ski skiet zegmaar.

Plaats een reactie