Skigebied zonder stoeltjesliften

Hoi, ik zoek een leuk skigebied in Oostenrijk zonder stoeltjesliften! Helaas heb ik een paniekaanval in de stoeltjeslift gehad, maar sleepliften, treintjes en gondels zijn geen probleem. Iemand een goed idee?

Niet Oostenrijk, maar Kronplatz (Italië) is denk ik een van de grootste gebieden ter wereld met vrijwel alleen maar gondelliften.

Oostenrijk zonder stoeltjesliften gaat niet. Arolla in Zwitserland heeft bijvoorbeeld alleen sleepliften. Of Vals.

Je beperkt je enorm door niet in stoeltjesliften te gaan, terwijl de angst ervoor best vaak aan te pakken is. Dat pad kan je wellicht ook nog uitzoeken?

Maar anders inderdaad Kronplatz, Obergurgl, Dorfgastein? Die laatste hebben wel stoeltjes maar die kan je prima vermijden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Je beperkt je enorm door niet in stoeltjesliften te gaan, terwijl de angst ervoor best vaak aan te pakken is. Dat pad kan je wellicht ook nog uitzoeken?

Maar anders inderdaad Kronplatz, Obergurgl, Dorfgastein? Die laatste hebben wel stoeltjes maar die kan je prima vermijden.

Roy83 op 16 mrt 2024 16:22

Of sportgastein, dat gedeelte heeft er geen meen ik.
Verder in Zwitserland Saas fee / Saas grund daar kom je ook ver zonder stoeltjeslift.

Edit: er zullen toch wel meer kleine gebieden in Oostenrijk zijn waar je met de gondel naar boven gaat en waar een kom is ontsloten met enkele sleepliften.

*bericht bewerkt door Snowball op 16 mrt 2024 16:36

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Hinterglemm kun je bij westgipfel en zwolferkogel ook heel wat skiën met enkel gondels. In Saalbach kun je ook een rondje doen zonder stoeltjesliften.

Zermatt kun je ook lekker skiën zonder stoeltjesliften te gebruiken.

Mr. Slow

lekker skiën zonder stoeltjesliften te gebruiken.

Quick op 16 mrt 2024 17:12

Dit is een zin die niet past in mijn vocabulaire:)

Dank je wel voor jullie snelle reacties, daar kan ik zeker wat mee. Kronplatz ziet er super uit, en zal ook eens bij de andere gebieden kijken! Fijne avond

In Soll (skiwelt) zijn behoorlijk wat gondels. En je kan denk ik zeker leuk skiën zonder stoeltjeslift. Mooie afdalingen richting Hopfgarten ,Itter. Maar je moet wel zwart kunnen skiën. En goed pisteplan lezen.

Skigebied St Margarethen, kant Aineck, 3 gondels en 3 sleepliften. Niet afdalen naar Katschberg, want terug met sloeltjeslift.

In Soll (skiwelt) zijn behoorlijk wat gondels. En je kan denk ik zeker leuk skiën zonder stoeltjeslift. Mooie afdalingen richting Hopfgarten ,Itter. Maar je moet wel zwart kunnen skiën. En goed pisteplan lezen.

ruudsan op 17 mrt 2024 09:33

Zonder stoeltjesliften kom je niet heel erg ver in de Skiwelt. Dan zijn er echt betere opties!

Serfaus, Fiss, Ladis kun je ook nog best veel zonder stoeltjes.

Hoi, ik zoek een leuk skigebied in Oostenrijk zonder stoeltjesliften! Helaas heb ik een paniekaanval in de stoeltjeslift gehad, maar sleepliften, treintjes en gondels zijn geen probleem. Iemand een goed idee?

Alix op 16 mrt 2024 15:47

EMDR-therapie, of in ieder geval naar een psycholoog gaan zou meer nut hebben denk ik.
Niets om voor te schamen.

Serfaus, Fiss, Ladis kun je ook nog best veel zonder stoeltjes.

De_glazen_biker2 op 17 mrt 2024 13:13

ongeveer 2/3 van het gebied kan je dan niet gebruiken. Of beter: eigenlijk alleen de liften direct uit de dorpen omhoog zijn gondels en en is 1 gondellijn naar een top.
Dit lijkt me niet echt een zinnige suggestie.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Hadden ze in snowworld niet zo’n training voor stoeltjesliften?

Verder denk ik dat Kronplatz een prima gebied is inderdaad.

Hoi, ik zoek een leuk skigebied in Oostenrijk zonder stoeltjesliften! Helaas heb ik een paniekaanval in de stoeltjeslift gehad, maar sleepliften, treintjes en gondels zijn geen probleem. Iemand een goed idee?

Alix op 16 mrt 2024 15:47

EMDR-therapie, of in ieder geval naar een psycholoog gaan zou meer nut hebben denk ik.
Niets om voor te schamen.

Geraertshoven op 17 mrt 2024 13:14

Ik ski alweer meer dan 40 jaar zonder problemen, als tiener zonder beugel omlaag te doen ;-), geen enkel probleem, en nu in een keer sinds 2 jaar een mega paniekaanval, heb het nog eens geprobeerd samen met 2 vriendinnen, maar is nu gewoon niet te doen. Zal inderdaad kijken voor hulp daarvoor, maar probeer voor nu een leuk gebied te vinden om ook te kunnen genieten van mijn vakantie! Vind het heel fijn om al zoveel suggesties te ontvangen, dank daarvoor!

Kronplatz is ideaal je kan bijna overal geraken.
Ik denk enigste stoeltjeslift die je moet nemen is als je van st vigilio terug naar de top wil gaan. Denk dat het de Costa lift is. Voor de rest alleen maar gondels.

Serfaus, Fiss, Ladis kun je ook nog best veel zonder stoeltjes.

De_glazen_biker2 op 17 mrt 2024 13:13

ongeveer 2/3 van het gebied kan je dan niet gebruiken. Of beter: eigenlijk alleen de liften direct uit de dorpen omhoog zijn gondels en en is 1 gondellijn naar een top.
Dit lijkt me niet echt een zinnige suggestie.

Biggie op 17 mrt 2024 13:16

Bwa, je kan kan gans het deelgebied van Fiss doen met enkel de Schönjochbahn + de Almhahn.
Doorsteken van Fiss naar Serfaus kan via de Möseralmbahn + Waldbahn.
Doorsteken van Serfaus naar Fiss kan via de Sunliner.
Vanuit Serfaus vertrekken er 3 verschillende gondels omhoog + vanop de Komperdell kan je een gondel verder nemen tot de Lazid (terug van Lazid moet je dan 1 sleepliftje nemen om een heuvel over te kunnen om een extreem korte stoeltjeslift te vermijden).

Pistes vanaf de Mirrlerer Sattelkopf + deelgebied Masner zijn wel enkel bereikbaar via stoeltjesliften.

Dan blijven er daar toch nog veel mooie pistekilometers over.

Glide on!

Overigens kun je in Flims-Laax-Falera ook een alleraardigst eindje rondskiën met de gondels en een (korte) sleeplift.

In Alpe d’Huez heb je 25 gondels en cabineliften en kan je van Vaujany helemaal naar Alpe d’Huez en weer terug met gondels en cabineliften. Daarnaast zijn er een aantal telecombi liften, waar zowel cabines als stoeltjes aan hangen en je dan dus de cabineliften kan pakken. Een snelle schatting maakt denk ik dat je zeker 100 aaneengesloten pistekilometers kan maken zonder stoeltjesliften te hoeven nemen.

Born to Ride

Ik heb voor alpe d’Huez even een overzichtje gemaakt welke liften je aaneengesloten kunt nemen zonder een stoeltjelift te nemen. Ze zijn allemaal met rood gearceerd:

null

Dus vanuit Oz en Oissans, Huez, Alpe d’Huez en Vaujany kan op pad en alle genoemde dorpen in 1x bereiken zonder de stoeltjelift te nemen. Ik denk dat er weinig gebieden zijn die dat gaan overtreffen.

*bericht bewerkt door Matthias123 op 18 mrt 2024 15:41

Born to Ride

Ik heb voor alpe d’Huez even een overzichtje gemaakt welke liften je aaneengesloten kunt nemen zonder een stoeltjelift te nemen. Ze zijn allemaal met rood gearceerd:

null

Dus vanuit Oz en Oissans, Huez, Alpe d’Huez en Vaujany kan op pad en alle genoemde dorpen in 1x bereiken zonder de stoeltjelift te nemen. Ik denk dat er weinig gebieden zijn die dat gaan overtreffen.

Matthias123 op 18 mrt 2024 15:39

Dan wel oppassen bij Vaujany: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/475814/het-vergete…

Kronplatz is ideaal je kan bijna overal geraken.
Ik denk enigste stoeltjeslift die je moet nemen is als je van st vigilio terug naar de top wil gaan. Denk dat het de Costa lift is. Voor de rest alleen maar gondels.

jvr op 17 mrt 2024 20:59

En als je de Costa (niet eens een hoge of lange zetellift) echt niet wil doen is het als ik me goed herinner amper 20 of 30 hoogtemeters stappen om terug te geraken.
Tegen dat de rest van de Costa naar beneden geskied is heb je al een koffie achterover geslagen. ;-)

Let's Ride

Ik schat de kleinere gebieden. Hochkeil bijvoorbeeld bij muhlbach. Galsterberg. Dorfgastein denk ik niet, maar sportgastein wel. Je kan natuurlijk ook alleen de gondels pakken in de gebieden bijvoorbeeld in schruns Montafon. Rauris, het is wel te doen. Zelfs in fugen hochfugen, alleen dan kom je soms net niet overal maar wel in 75 procent van de gebieden

Galsterberg kun je alleen de dalafdaling doen met de gondel. Hochfügen zonder zetellift is ook tamelijk beperkt.
Fijn is als je vrijwel de hele hoogte van het gebied kunt benutten, anders is het zo zonde van de skipas.

Misschien een paar kleinere gebieden combineren? Pitztaler gletsjer en Imst bijvoorbeeld hebben vrijwel alleen gondels.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Ik schat de kleinere gebieden. Hochkeil bijvoorbeeld bij muhlbach. Galsterberg. Dorfgastein denk ik niet, maar sportgastein wel. Je kan natuurlijk ook alleen de gondels pakken in de gebieden bijvoorbeeld in schruns Montafon. Rauris, het is wel te doen. Zelfs in fugen hochfugen, alleen dan kom je soms net niet overal maar wel in 75 procent van de gebieden

Kevinski op 18 mrt 2024 19:34

Dorfgastein juist wel, kan je met die ene gondel praktisch alle pistes aan die kant doen. Aan de Grossarl kant iets beter opletten, het kommetje is dan geen optie maar je kan wel helemaal naar boven met die nieuwe lift.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Sinds de nieuwe gondel in Grossarl kun je inderdaad heel aardig van Dorfgastein naar Grossarl en terug zonder stoeltjesliften. Bijna alles is dan bereikbaar (maar inderdaad wel op sommige plekken even opletten).

Ik zou inderdaad naar Kronplatz gaan. Andere gebieden kun je inderdaad ook wel een rondje maken zonder stoeltjesliften, maar je mist dan toch wel wat leuke delen.

Niet Oostenrijk,

paolie op 16 mrt 2024 15:51

Ik denk dat sommige nationalisten je nu dood doen ;-)

Plaats een reactie