Nieuwe ski's voor niveau 5-6

Hoi allen,

Zoals de titel al aangeeft overweeg ik nieuwe ski’s te kopen. Mijn huidige ski’s zijn de Rossignol Experience 84HD uit 2018 op 178cm. Op zich goed te skiën, maar ze hebben altijd ‘zwaar’ aangevoeld en ik had het idee op moeilijkere stukken veel kracht te moeten gebruiken. Ik heb de wisselende ervaringen met deze ski’s op dit forum gelezen, maar mijn aanname is dat dit nog net teveel ski is voor mijn niveau (5-6), en daarom zoek ik een extra paar om dat gat op te vullen.

90% van de tijd ben ik op de piste te vinden en ik zoek een ski die me gaat helpen om door te groeien in niveau. Iets waarmee ik techniek en daarmee vertrouwen ontwikkel op de stijlere en technische stukken, maar wel ski’s waar ik niet continu op hoef te werken. Af en toen flink tempo vind ik leuk, maar relaxt cruisen vind ik ook heerlijk.

Ik heb het forum al flink afgestruind en de Elan Wingman 78ti of 82ti en Fischer RC One 78 GT lijken me goede opties. De Black Crows Mirus Cor leken me trouwens ook tof door hun veelzijdigheid, maar misschien zijn deze geschikter voor een later stadium. ;)

Kunnen jullie me helpen met de keuze, ook qua skilengte? Daarnaast vraag ik me af of dit het juiste moment is om de ski’s te kopen, of dat ik beter tot de seizoenwissel in oktober kan wachten. Ik zag al wel wat aanbiedingen voorbijkomen namelijk.

Over mij: ik ben een man, 40 jaar, 186cm lang, weeg 78kg en vrij sportief. Ik heb een aantal jaar niet geskied en merk dat ik weer wat zekerheid moet krijgen op de pistes. Waar ik voorheen zwart wel aandurfde, heb ik dat afgelopen skivakantie toch even vermeden. Huidig skiniveau schat ik tussen de 5-6 in.

*bericht bewerkt door marty84 op 17 mrt 2024 09:37

Het is nu net zo goed (voordelig) kopen als begin oktober, en er is nog meer beschikbaar. Dus ik zou het nu doen.

Je kijkt naar relatief brede ski’s voor iemand die eigenlijk voornamelijk op de piste skiet. Misschien heeft die breedte ook wat te maken met het ‘zwaar skiën’ dat je in de Rossi’s ervaart. Een smallere ski vergt nu eenmaal minder kracht (natuurkundig gesproken) om op de kant te krijgen dan een bredere ski. Nu is 84 mm niet belachelijk breed natuurlijk, maar ten opzichte van een ski van - zeg - 70 mm onder de voet is hij wel 20% breder…

De Fischer RC One 78 GT is een goede optie, gaat in het najaar ook vervangen worden, dus ik verwacht goede deals. Een wat smallere ski en misschien een lesje zijn geen onzinnige investeringen denk ik.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Je zou de salomon s/max 10 eens kunnen proberen, wellicht nog te testen bij duijvestein, ff navragen. Zag m al voorbijkomen voor een kleine 400 eur incl bindingen.

Edwin van Riel

Dank jullie! De Salomon ga ik ook eens bekijken. Is de s/max 8 ook nog iets om te overwegen, of zal ik daar minder snel op doorgroeien? In welke lengte raden jullie de Fischer en Salomon overigens aan?

*bericht bewerkt door marty84 op 17 mrt 2024 17:26

8 laten staan met wat jaren ervaring. Lengte plm 175 lijkt me.

Edwin van Riel

Ik herken me wel in jouw profiel, schat me op t zelfde skiniveau en had eigenlijk hetzelfde. Had te stugge skies. Ben overgestapt naar de Elan Wingman 82TI en ben daar razend enthousiast over. Geven me echt vertrouwen in alle condities, draaien makkelijk, maar willen ook heerlijk carven. Ik ben een veertiger, met zelfde lengte en gewicht als jij. Ben voor de 172 gegaan, met name omdat ik bij lastigere sneeuwcondities profijt heb van een iets kortere ski. Maar 178 zal ook prima gaan. Succes met keus!

Ik herken me wel in jouw profiel, schat me op t zelfde skiniveau en had eigenlijk hetzelfde. Had te stugge skies. Ben overgestapt naar de Elan Wingman 82TI en ben daar razend enthousiast over. Geven me echt vertrouwen in alle condities, draaien makkelijk, maar willen ook heerlijk carven. Ik ben een veertiger, met zelfde lengte en gewicht als jij. Ben voor de 172 gegaan, met name omdat ik bij lastigere sneeuwcondities profijt heb van een iets kortere ski. Maar 178 zal ook prima gaan. Succes met keus!

Gerben.t.Z op 17 mrt 2024 22:13

Thanks! Zit dus in de goede richting te denken. :) De komende weken maar een knoop doorhakken en hopelijk in Zoetermeer iets testen.

*bericht bewerkt door marty84 op 20 mrt 2024 14:06

Völkl Deacon 76 (seizoen 2024). https://www.skimag.com/gear-item/volkl-deacon-76-2024-review…

Ik kom van (voor mij) uiteindelijk toch te zware en stijve Salomon X-Drive 8.0 FS (lengte 1.82, ik ben 1.83) en ben naar de Völkl Deacon 76 gegaan in 1.76. Wat een verademing. Veel prettiger te skiën en te draaien, ook in de korte bochten. En bovenal een heerlijke Carver. De punten / rockers zijn ook iets soepeler waardoor ze minder stijf aanvoelen dan bijv mijn Salomons. Vorige week de Deacons een dag getest in de Dolomieten en gelijk gekocht.

Op het plaatje de ski’s links. Ze zijn er ook in het zwart btw.

null

*bericht bewerkt door RemkoZ op 22 mrt 2024 08:59

De Deacons heb ik inderdaad ook als optie gezien! Stom genoeg had ik de kans ze te huren op skivakantie, maar ze raadden me daar een Heads WC Rebels I.SL aan, welke behoorlijk waardeloos skiede. 😅

Welk skiniveau schat je jezelf op?

*bericht bewerkt door marty84 op 22 mrt 2024 11:43

De Deacons heb ik inderdaad ook als optie gezien! Stom genoeg had ik de kans ze te huren op skivakantie, maar ze raadden me daar een Heads WC Rebels I.SL aan, welke behoorlijk waardeloos skiede. 😅

Welk skiniveau schat je jezelf op?

marty84 op 22 mrt 2024 11:42

Die Heads zijn volgens mij net zo hard, zwaar en stijf als de ski’s waar je vandaan komt. Ik ski op level 7 tot 8.

marty84 op 22 mrt 2024 11:42

Die Heads zijn volgens mij net zo hard, zwaar en stijf als de ski’s waar je vandaan komt. Ik ski op level 7 tot 8.

RemkoZ op 22 mrt 2024 13:14

Dat verklaart. In de slush mistte ik m’n bredere Rossi’s zelf toen ik de Head’s onder had.

Plaats een reactie