Paaspistes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Dolomiti Superski

Terwijl inmiddels hier ten lande en al helemaal in Malta (waar ik tot dinsdag zit) de t-shirts weer uit de kast getrokken kunnen worden heb ik gisterenmiddag en -avond mogen zweten op het onderhoud van mijn ski’s (dat blijft toch altijd een flinke klus).

Want ik mag weer!

Dit keer mag mijn vrouw mee. Er is zelfs een kans dat ze ook gaat skiën. Naar verwachting zal het allesbehalve koud zijn op de berg. En de belofte dat er in de tube een Aperolletje zal staan met haar naam erop helpt ook.

We slaan kamp op bij Hotel Condor (waar we zeker ook weer de schietbaan gaan benutten). Om het tweede deel te verkassen naar Berghotel Zirm. Met het zwembad daar vermoed ik dat mijn vrouw vanaf dat moment niet meer op de piste te jagen zal zijn en bovendien moet er worden gewerkt, want de schoorsteen moet natuurlijk blijven roken…

Kortom, enorm veel zin an en ik ga weer proberen om de avonturen hier te delen. Eerst nog een week afzien in Malta… Vanaf de 27e gaat het beginnen.

Veel plezier!

Edwin van Riel

Ga je opnieuw proberen je aantal aan te tikken om terug op plekje 1 te geraken ;-) (waarschijnlijk wat moeilijker met de slush pistes… en meer waarschijnlijk de vrouw in de jacuzzi met de apperol) ;-)

Hèhè zitten vlak bij in een appartementje in de buurt van hotel zirm vanaf 2/4
Ik vermoed dat mijn vrouw vanaf 12.00 ook al met de jongste ergens in het zonnetje zal zitten

Veel plezier alvast

Ga je opnieuw proberen je aantal aan te tikken om terug op plekje 1 te geraken ;-) (waarschijnlijk wat moeilijker met de slush pistes… en meer waarschijnlijk de vrouw in de jacuzzi met de apperol) ;-)

Asterino op 20 mrt 2024 11:05

Dat ga ik in 8 dagen niet meer redden met iemand die iedere dag skiet en inmiddels ruim 1.000 km voor ligt.

Hèhè zitten vlak bij in een appartementje in de buurt van hotel zirm vanaf 2/4
Ik vermoed dat mijn vrouw vanaf 12.00 ook al met de jongste ergens in het zonnetje zal zitten

Veel plezier alvast

jvr op 20 mrt 2024 12:33

Wie weet komen we elkaar dan nog tegen op de piste, want wij zitten daar vanaf 1/4 (geen grap…).

Dag 0: proloog

Het is mij zowaar gelukt om met pakken een volle Keepall minder mee te nemen. Echter, met liefde neemt mijn vrouw die ruimte in, waardoor de auto toch behoorlijk vol was geraakt (deel is nog uit het zicht ook).

null

Mijn vrouw was vanochtend niet vooruit te branden. Hetgeen tot enige ingehouden woedeuitbarsting leidt aan mijn kant (ingehouden omdat mijn vrouw met satanisch genoegen terugslaat zonder ook maar een seconde sneller te worden). Maar uiteindelijk om 10.15u rijden we dan toch de straat uit.

Ten aanzien van het weer was er goed en slecht nieuws. Het goede: slechts 1 buitje! Het slechte: vanaf vertrek tot aan San Vigilio di Marebbe.

Naast de neerslag ook erg druk op de weg vandaag. Het gevoel bekruipt mij dat Duitsers met pasen niet graag thuis zijn. En velen ook nog met de sleurhut of gemotoriseerde sleurhut.

Onderweg viel mij deze op:

null

Iemand moet daar toch eens duidelijk maken dat Ferrari een concurrent is. En het steekt toch een beetje voor iemand die jarenlang de diverse circuits heeft onveilig gemaakt met deze geweldige auto’s (die in mijn tijd Ferrari’s rauw lustten).

Uiteindelijk 11,5 uur onderweg geweest. Dat zijn tijden die bij de carnavalsvakantie horen…

Het hotel past zich aan ons aan. Na het uitpakken schuiven we om 22.15u aan voor een soepje en een plank met vlees en kaas. Het nagerecht slaan we af, anders moeten we morgen als oompa loempa’s naar beneden (gaat wel sneller natuurlijk…).

Benieuwd hoe de pistes morgen erbij liggen. Ik vermoed dat Sylvester en Hernegg wel een laagje verse sneeuw hebben. Maar aangezien ze bij aankomst met Erta bezig waren zal die waarschijnlijk wel er goed bij liggen.

Morgen dan eindelijk de Deacons uittesten. Zin an!

Mooie moonboots in ieder geval

Gang is alles

Porsche racende met Ferrari, heel bijzonder inderdaad.
De tijd terug van campitello afgelopen weekend viel me ook behoorlijk tegen. Schoot allemaal niet echt op. Maar beter dat je vandaag bent gaan rijden dan morgenmiddag/ vrijdag. Dan zal het nog wel drukker zijn.
Kofferbak vulling valt me nog redelijk mee. Zeker weten dat alles mee is? 😉

Ah lekker man, krijgen we weer mooie verhalen te lezen deze week. Veel plezier

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Hier gisteren teruggekomen, vond de pistes er echt nog lekker bijliggen waar afgelopen maandag echt helemaal een topdag was. Geen hond op de piste, koud genoeg zodat de pistes de hele dag goed bleven en een heerlijk zonnetje.

Had als doel voor mezelf 200 verschillende liften te pakken deze winter in de Dolomieten. Ben tot 210 gekomen en wel echt m’n best voor gedaan.

Dag 1: back by dope demand

Het is even wennen. Van dit:

null

naar dit:

null

Terwijl ik die laatste foto maak protesteert op de achtergrond mijn vrouw: ‘why do you hate me this much?’. Ze is niet van het vroege opstaan (ik normaliter ook niet overigens…).

Om 7.45 zit ik monter aan het ontbijt en mijn vrouw heeft zich naar de ontbijtzaal gesleept. Na veel koffie ontdooit ze wat. Ik vertrek dan al: snel naar de lift, want ik wil natuurlijk de eerste nemen. Ik pak ook de ski’s van mijn vrouw in de auto voor het geval dat ze ook de berg op gaat.

En vervolgens vertrek. Onderweg naar Sylvester blijkt de hoeveelheid sneeuw op de pistes redelijk mee te vallen. Maar bovenop de Kron kan ik het liftstation van de liften waar Sylvester start niet zien.

Echter, precies waar de Sylvester begint is er weer zicht.

En de pistes ligt er opvallend goed bij. Weinig sneeuw gevallen aan deze kant na het prepareren.

Een zeer mooi begin, maar al rond 10 uur komt de sneeuw, vermindert het zicht en in het dal is het natte sneeuw/regen. We doen het er maar mee en na meerdere keren Sylvester over naar Hernegg. Die is duidelijk eerder op de avond geprepareerd…

null

Aangezien mijn vrouw niet gaat skiën spreken we af om in Bronta een pizza te eten. Nou ja, in… alleen buiten plek. Gelukkig wel onder een grote paraplu.

Mijn vrouw heeft mijn second layer meegenomen, want mijn jack was inmiddels goed nat (de voorspelling was veel beter…) en na de lunch ga ik dan maar over met second layer en regenjas. Flink nodig, want het klaart bepaald niet op.

Ik ga terug naar de Kron om Ried te doen, maar de mist is potdicht en waar normaliter dat snel genoeg opklaart duurt het nu tot bijna het einde voordat ik weer iets kan zien.

Ried heeft van die mooie prikstukken waar je snelheid moet maken vooraf. Dat is verdomd eng als je geen hand voor ogen kan zien. Gelukkig ben ik de enige dombo die deze route heeft gekozen (of ik heb de rest gemist vanwege hee slechte weer).

Bovenaan nog een keer Hernegg, maar hoewel het zicht daar wat eerder komt is het duidelijk: terug naar het startpunt.

Bovenaan de lift poog ik de route langs Lumen te nemen, maar vanwege het slechte zicht gaat dat hopeloos fout. Met een hoop kluunarbeid als gevolg.

Maar uiteindelijk komen we terug in San Vigilio. Ook het stuk met Erta zit bovenin potdicht, dus maar de afdalingen gedaan aan de andere zijde. Niet heel uitdagend, maar als je niets kan zien (wat daar ook af en toe speelt), dan wordt iedere afdaling een uitdaging.

Die laatste 2 uurtjes was het overigens exceptioneel rustig op te piste. Regen is niet fijn, maar… het heeft zijn voordelen.

Morgen wordt een spannende dag: doet ze het of doet ze het niet? De lokroep van de Aperol krijgt haar wellicht de berg op.

Van de andere kant: ze heeft vandaag de hele dag gewerkt… ook goed. ;)

Enneh, @dsvier , hoe doen je nieuwe ski’s het in die omstandigheden?

Edwin van Riel

Enneh, @dsvier , hoe doen je nieuwe ski’s het in die omstandigheden?

evr66 op 29 mrt 2024 10:24

Daar kom ik nog op terug… cliffhanger!

Enneh, @dsvier , hoe doen je nieuwe ski’s het in die omstandigheden?

evr66 op 29 mrt 2024 10:24

Daar kom ik nog op terug… cliffhanger!

DSvier op 29 mrt 2024 11:40

Benieuwd!

Enneh, @dsvier , hoe doen je nieuwe ski’s het in die omstandigheden?

evr66 op 29 mrt 2024 10:24

Daar kom ik nog op terug… cliffhanger!

DSvier op 29 mrt 2024 11:40

Benieuwd!

Asterino op 29 mrt 2024 15:39

Hoe zouden ze het doen als waterski @asterino?

*bericht bewerkt door evr66 op 29 mrt 2024 16:23

Edwin van Riel

Enneh, @dsvier , hoe doen je nieuwe ski’s het in die omstandigheden?

evr66 op 29 mrt 2024 10:24

Daar kom ik nog op terug… cliffhanger!

DSvier op 29 mrt 2024 11:40

Benieuwd!

Asterino op 29 mrt 2024 15:39

Hoe zouden ze het doen als waterski @asterino?

evr66 op 29 mrt 2024 16:23

Lol ik bind ze morgen nog eens aan in Arabba, dus da’s niet zo ver van Pikolein. Met slush gaan ze goed hoor (niet zo goed als de fatski’s maar ik geloof niet dat DSvier fatski’s heeft :-p)

@dsvier heeft alleen nog maar papskis denk ik, 72 is het nieuwe smal, al die gepensioneerde racertjes ontdekken uiteindelijk wel wat echt leuk is 😂😂😂

Edwin van Riel

Dag 2: na regen komt zonneschijn

Vandaag naar het Sella gebied, dus de wekker nog vroeger dan gisteren. Het maakt mij niet extra populair…

Maar gemopper of niet, om 7.50u rij ik richting Gran Risa.

null

Terwijl ik naar de ferrata glij zie ik wat mensen met ski’s in de handen terug naar hun auto lopen. Het blijkt mee te vallen, de ferrata was stuk, maar net als ik aankom is het sein gekomen dat deze weer werkt. Een minuut later sta ik bij de gondel en ik kan nog mee met de eerste om zelf als eerste de Piz La Ila naar beneden te stormen.

Bovenaan is die nog voorzien van een vers laagje sneeuw, iets verderop verandert het tapijt in harde ondergrond.

Op de weg terug naar boven begint het te sneeuwen. Bijzonder, aangezien de iPhone zeker weet dat de zon schijnt. Not!

Vervolgens route richting Arabba.

null

Naast de lichte sneeuw is ook de mist weer in volle glorie terug. Het helpt om dan te weten waar je heen moet. En dat het niet echt heel druk is.

Naast de mist is er ook harde woei. Gewaarschuwd wordt voor het sluiten van de Sella Ronda. Hierdoor de plannen wat aangepast. Niet richting Pozza di Fassa, maar zorgen dat ik redelijk vroeg de Dantercepies over ben om te voorkomen dat ik met een taxi thuis moet geraken.

Het aantal uitstapjes beperkt en iets na 12 uur ben ik al bij Dantercepies. Waar ik bij het middenstation moet uitstappen. Gelukkig niet omdat we niet verder mogen, maar vanwege de wind is de lift in twee delen geknipt. Dat heb ik bij Dantercepies nog niet eerder gezien.

Vervolgens bij Corvara wat blijven hangen en de wind neemt inderdaad toe. Geen idee of er liften uit zijn gevallen op de ronde, maar toch fijn om in het juiste dal te zijn.

Wel ben ik op dat moment inmiddels redelijk natgeregend aangezien het rond 11.30u ophield met sneeuwen (fijn!) en in plaats daarvan ging regenen (bummer).

Maar aangekomen bij Las Vegas voor een late lunch breekt dan eindelijk de zon door:

null

Geloof me, hier schijnt de zon over de pistes…

En even: zo enorm zat de iPhone mis:

null

Dus regen en dichtbewolkt als de zon zou schijnen en zon als het dichtbewolkt zou zijn. Uh-huh…

Bij Las Vegas dode koe besteld:

null

En beneden op het toilet even geilen op een geweldig mooi kontje die daar aan de muur hangt:

null

Vervolgens naar Piz Sorega. De piste was al flink kapot geskied, tot op het punt dat meerderen maar gingen lopen. Maar ik heb mij daar toch nog bijna 2 uur vermaakt.

null

Als afsluiter natuurlijk weer Piz La Ila.

null

Ook die had flink te lijden gehad onder de temperaturen. Dus op het einde van de dag toch nog even flink mogen werken.

En dat was voor dit seizoen ook meteen voor mij het Sella gebied. Ik had het liever met wat beter weer gehad om wat meer variatie aan te brengen, maar helaas.

Op de terugweg werd duidelijk dat Pikolein er ook niet meer van gaat komen dit seizoen:

null

Mooi dagje gehad, jammer van de regen en dat ik gegokt had de regenjas niet nodig te hebben…

Op veler verzoek: de Deacons…

Gisteren de Deacons geskied en vandaag de GS. Beiden master…

De Deacons zijn heel erg speels en veel toegankelijker dan ik had verwacht voor een master. Met alle respect, ook als je geen master bent kun je prima met de master overweg.

Het zijn sportieve ski’s, maar niet vergelijkbaar met de GS master. Zeg Golf GTI vs Porsche 911 GT3.

De grip op harde ondergrond is op zichzelf prima, maar minder dan ik gewend ben. Ik verwacht dat de tuning daar ook wel eens debet aan kan zijn.

Ik heb de Deacons in 173, waardoor deze kwa draaicirkel precies tussen de SL en GS in zit. Karakter is echter meer richting SL dan GS. Uitstekende ski voor de meeste mensen die nu een SL kiezen, aangezien die om echt te shinen meer input vraagt dan de meesten geven.

Al met al een fijne toevoeging voor de dagen zoals vandaag, gisteren en de komende dagen. Maar als ik maar 1 ski mag kiezen zou ik de GS nemen omdat ik toch meer van het echt compromisloos sportief ben.

Echter, gisteren op de pistes met veel losse sneeuw was ik maar wat blij met ze!

Klinkt goed, op welke kanthoek staan ze?

Edwin van Riel

Klinkt goed, op welke kanthoek staan ze?

evr66 op 29 mrt 2024 19:37

Af fabriek. Bij Masters zou dat S87 / B0,8 moeten zijn, maar ik vermoed dat ze op 88 zijn geslepen.

Anyway… ik ga naar S87 / B0,7 voor de Deacons.

Ik heb ze op 87 gezet, stonden volgens mij (stift testje) op 88 af fabriek. Verschil was wel echt voelbaar. Op de 178 trouwens, meer mijn bochten.

*bericht bewerkt door evr66 op 29 mrt 2024 19:55

Edwin van Riel

Ik heb ooit in januari halverwege 2x moeten uitstappen bij de Dantercepiës. De eerste keer kon ik nog naar boven (overigens om gewoon terug naar Wolkenstein te skiën) en de tweede keer moest iedereen er uit en ging het 2e stuk niet meer. Dat was lachen, op een gegeven moment moesten ze de lift stil zetten omdat het gewoon vol was daar :) En de liftmensen ons maar manen z.s.m. weg te skiën.

Veel plezier nog daar, het ziet er evengoed niet verkeerd uit!

Toen ik mijn Elan wingman 82 cti af fabriek voor de 1ste maal probeerden vond ik ze goed, 7/10.
In Livigno laten waxen en slijpen (standaard) en ze waren geweldi, 10/10.

Benieuwd naar uw ervaring als de Deacon’s onderhoud gehad hebben…

Toen ik mijn Elan wingman 82 cti af fabriek voor de 1ste maal probeerden vond ik ze goed, 7/10.
In Livigno laten waxen en slijpen (standaard) en ze waren geweldi, 10/10.

Benieuwd naar uw ervaring als de Deacon’s onderhoud gehad hebben…

Jtrois op 30 mrt 2024 00:34

Dat zal toch echt pas volgend seizoen worden…

Dag 3: goede zaterdag (pun intended)

Voor de derde dag op rij stond ik op met blauwe lucht, zon en een protesterende vrouw op de achtergrond, maar voor het eerst bleef de zon ook echt bestendig.

Op zo’n mooie dag kun je dan ook verwachten dat iedereen onder de steen vandaan kruipt om te gaan skiën en de rij bij de lift voordat hij open ging was dan ook duidelijk langer dan twee dagen terug.

Eenmaal op de piste merkte je er weinig van.

Rechtstreeks naar Sylvester die bovenin knalhard was (dooi en dan opvriezen…), maar onderin was al duidelijk dat de zon flink vat heeft op deze piste.

Maar zo lekker leeg er vol vanaf was wel heerlijk.

Wel meteen doorgeschakeld naar Hernegg die wat dat betreft wat langer houdt. Daar de ochtend blijven hangen. Onderwijl werd ook meteen duidelijk waar net logo van Kronplatz vandaan komt:

null

Vanavond staat er in het hotel al dode koe op het menu, dus geen FC Kip vanavond…

Nog voor de lunch de Ried gedaan (met de zon brandend op die piste is dat in de middag geen pretje) en vervolgens weer terug.

null
null
null

Weer naar Bronta, waar ik mijn vrouw tref voor lunch. En wederom vergeten een foto te maken, ik ben dan toch teveel afgeleid… Pizza overigens. Die daar erg rap klaar is. Zelfservice, maar daardoor kun je daar in bloedvaart lunchen!

Wel een foto ter plekke gemaakt bij het ophalen van de pizza:

null

Dat er nog geen klachten over zijn…

Mijn vrouw was nog steeds niet mentaal klaar om de piste op te gaan en ik wacht daar niet op. Wel in de buurt blijven hangen voor het verlossende appje.

Overigens: in de middag de switch gemaakt van de GS naar de Deacons. Hoef ik denk ik niet uit te leggen…

Mijn vrouw ging wonderbaarlijk goed (alles in perspectief) naar beneden en ik kon zelfs wat skiles geven zonder een stok ik mijn reet geduwd te krijgen met de text ‘I want a divorce!’.

Al bij de tweede afdaling is ze gestopt voor wijn en heb ik de zeldzame tweede stop gemaakt (wederom een korte stop…).

Hoe dan ook: niet meer echt uit deze hoek verdwenen, maar uiteindelijk toch weer een respectabel aantal kilometers gemaakt.

Al met al een prima dag. Morgen weer wat regen als ik het goed zie. De regenjas gaat dus mee!

Voor diegenen die zich afvragen wat er met de kip is gebeurd, inmiddels in de woonkamer van ons hotel…

null

erg leuk om je skiblog te volgen!

dan wel weer benieuwd of je vrouw dit forum ook volgt/leest :-)

Zoals je aan haar teksten kan aflezen is ze geen Nederlandse en ook al kan ze inmiddels redelijk volgen wat er staat, daar gaat ze zich niet aan wagen.

Dat gezegd hebbende, ik weet zeker dat ze erom kan lachen. Ze houdt het niet voor niets al ruim 5 jaar met mij uit…

Mooie verslagjes weer… kan je volgen in de deacons…misschien komt het door de lichte rocker (maakt ze dan ook weer goeie slush/moguls skis). 88 vs 87 maakt zeker een verschil, zeker proberen.

Wel grappig dat mijn dag gisteren een carbon copy was van de jouwe op vrijdag. Plan was vertrekken in arabba en een uurtje genieten vd porto vescovo pistes, dan door naar de seiser alm, dan nog wat op seceda om te eindigen in alta badia voor de risa.

Eerste pistes in arabba zo n zicht.

null

Dan maar door over de pordoi…maarwachten op de lift (ging pas open om 9) en t volgende bordje.

null

Paar wiggelende liften onderweg dus maar afgezien van de uitstapjes (buiten 1 x de saslong) om terug over passo gardena te zijn. (In mijn ervaring gaan de liften richting arabba niet dicht).
Gran risa 2x gedaan en dan terug naar arabba. Skis gewisseld (fischer the curvs naar fischervranger 102) en de namiddag me nog vermaakt in de slush … af en toe wat sneeuw, regen… al bij al een 75km geskied. Volgend weekend de laatste ski dag voor mij (de traditionele faloria op 1 mei valt weg want ik zit in belgie).

Blijf je nu in kronplatz?

Plaats een reactie