Advies nieuwe bindingen

Fellow riders,
Na jaren van trouwe dienst van mij Burton Malavita bindingen is het tijd om de boel te updaten. Een vriendin van mij had afgelopen week bij de verhuur de Step on van Burton gekregen en was er lyrisch over. Hoewel ik in principe nooit hoef te zitten om mijn bindingen vast te maken neemt het toch die extra 30 sec in beslag waarbij je ook 300 meter had kunnen afleggen glijden naar beneden.

Ik heb eens rondgekeken en heb gezien dat er in principe 3 revolutionaire bindingen op de markt zijn gekomen:

  • Burton Step on
  • Nidecker Supermatic
  • Clew Step in
  • Andere aanrader (?)
    Voor Burton is het nadeel dat je dan ook weer speciale schoenen nodig hebt die alleen op die bindingen passen.
    Ik ben in principe nog niet echt toe aan nieuwe schoenen(4jaar oud), hoewel iets nieuws kopen altijd wel leuk is maar als het niet noodzakelijk is doe ik het liever niet.

Kunnen jullie ervaringen delen met betrekking tot bovenstaande 3 bindingen en waarom ze nou wel of niet aan te raden zijn.

Ik vind mijzelf best een goede snowboarder, zowel on/off piste. Afgelopen week in Ischgl was er echte sneeuwdag en heerlijke powederruns gedaan tot je heupen in de sneeuw. Daarnaast merk ik ook wel het verschil in soorten bindingen. Dus gedetailleerde info is zeker welkom.
Binnenkort komen er weer aanbiedingen aan en dan hoop ik, mede op basis van jullie ervaringen en testen in Snowworld, tot een goede beslissing te komen waar ik weer jaren mee vooruit kan.

Jullie hulp wordt zeer gewaardeerd!

Dank.

Mocht je regio den haag/zuid holland wonen/komen en de clews eens willen proberen, ik heb ze en je mag ze best een x testen in snowworld, om de minuut in en uit strappen geeft je een goed beeld denk ik (wel voorzichtig mee zijn ofc 😂 ). Ik ben erg tevreden over, maar er zitten limitaties aan. In dikkere sneeuw worstelt ie echt wel, en als de helling te stijl is (meer dan medium blauw), wordt het erg lastig om te ze in te klikken want je moet druk op je hiel kunnen zetten om klik mechanisme goed door te duwen. Maar man wat was ik er blij mee vooral einde dag en de laatste dagen als je moe bent en dan telkens dat eindeloze bukken pfff. Ja echt blij mee, maar ik ben niet super flexibel.

*bericht bewerkt door Ry33 op 21 mrt 2024 13:16

Ik zou wat betreft clew nog wel even deze review bekijken:

Bestaat er ook 1 van de supermatic. Die is een stuk positiever.

Zelf heb ik in het verleden flows en k2 kinch gehad en ben toch weer terug naar straps. Voor snowworld vind ik het handig, maar op de piste heb je soms geen goed vlak stuk waar je makkelijk erin kan klikken en bij verse sneeuw was het erg moeilijk de binding goed genoeg schoon te krijgen in er weer makkelijk in te stappen.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 21 mrt 2024 13:45

Ik zou wat betreft clew nog wel even deze review bekijken:

Bestaat er ook 1 van de supermatic. Die is een stuk positiever.

Zelf heb ik in het verleden flows en k2 kinch gehad en ben toch weer terug naar straps. Voor snowworld vind ik het handig, maar op de piste heb je soms geen goed vlak stuk waar je makkelijk erin kan klikken en bij verse sneeuw was het erg moeilijk de binding goed genoeg schoon te krijgen in er weer makkelijk in te stappen.

Tiny-M op 21 mrt 2024 13:44

Haha wat een top review. Als dat daadwerkelijk zo is, ik heb er nog nooit een gezien of vastgehad, dan is deze heel snel geëlimineerd. Thanks hiervoor.
K2 Cinch had ik destijds ook over getwijfeld maar omdat ik bang was dat de transfer van schoen naar de straps beetje los zou (kunnen) zitten niet gedaan. Dus belangrijk is dat wel om ook in ogenschouw te nemen.

*bericht bewerkt door StevieB op 21 mrt 2024 14:17

Ik heb dit seizoen de supermatics getest en vind ze heel fijn. Nog wel een beetje wennen en soms zoeken naar een stukje waar je er makkelijk in kan klikken, maar oefening baart kunst. Fijne is dat je zeop steile stukken ook als gewone bindingen kan gebruiken. Bij normale bindingen liep ik nog weleens te klooien met veel ijs in de binding/ bevroren binding, nu helemaal geen last van gehad. Klik and go!

Ik zou wat betreft clew nog wel even deze review bekijken:

Bestaat er ook 1 van de supermatic. Die is een stuk positiever.

Zelf heb ik in het verleden flows en k2 kinch gehad en ben toch weer terug naar straps. Voor snowworld vind ik het handig, maar op de piste heb je soms geen goed vlak stuk waar je makkelijk erin kan klikken en bij verse sneeuw was het erg moeilijk de binding goed genoeg schoon te krijgen in er weer makkelijk in te stappen.

Tiny-M op 21 mrt 2024 13:44

Angrysnowboarder is enorm biased, al sinds de komst van step ons (burtons) ageert hij enorm tegen dit soort ontwikkelingen. Het is van dat typische Amerikaanse clickbait dramatisch gedoe. Wees dan fair en post ook de andere zijde van de medaille…

@op Beter vertrouwen op Hollandse nuchterheid, deze gasten hebben de bindingen ook zeer uitgebreid getest en lang ook over een periode van 2 jaar:

In de comments zeggen ze ook zich niet te herkennen in meeste kritiek/spuien van AS. Welke je ook haalt, ik denk dat je niet fout kunt gaan, ze doen het allemaal goed mits je je bewust bent van de limitaties.

*bericht bewerkt door Ry33 op 22 mrt 2024 00:13

AS is enorm biased, dat zegt hij ook in de review van de supermatics dat hij ze zelf nooit zou kopen. Maar over de supermatics is hij wel positief.
Ik zie in de nl review ook zeker een aantal overeenkomsten. Maargoed iedereen moet het voor zichzelf bepalen.

Meeste online reviews die er te vinden zijn, zijn niet onafhankelijk.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 22 mrt 2024 09:00

Idd, online review zijn handig maar vind ik zelf niet representatief. Zeker niet op een forum als Wintersport.nl, waar overigens ook iedereen zn eigen voorkeuren heeft, maar wel de eigen ervaringen deelt. En dat is waar ik naar op zoek ben in dit topic. De eigen ervaringen en wat je ertoe bewogen heeft een van de genoemde bindingen aan te schaffen.

Wij gebruiken hier alledrie in huis step in bindingen van flow. Drie types ook: man heeft de meest luxe waarbij de bovenkant een stukje omhoog komt en je zo instapt. Met toestrap.

Mijne schuif ik zo in aan de achterkant. Bovenkant blijft gelijk. Met toestrap (en roze want past bij mn plank… 😍)

En dochter heeft ook een waar ze in schuift maar dan met een vlindervormige strap bovenop.

Wij zijn er heel blij mee, ook omdat je ze op steilere stukken regulier kan gebruiken. Maar na de lift is het ‘hop and goooooo’

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Reden voor aanschaf Supermatics: ik ben dus niet heel handig om staand m’n straps elke keer weer vast te zetten, dus veel te veel zitten en opstaan (wat dan wel weer heel goed was voor m’n buikspieren). Ook vaak geklooi met straps die dan weer vol met ijs zaten waardoor het lastig ging/ lang duurde.

Plaats een reactie