Appartementen / Hotels Tirol 2025 fors duurder?

Ik ben alweer bezig met het zoeken naar een appartement voor een weekje met het gezin wintersport volgend jaar.
Ik zie dat als ik nu een appartement of hotel wil boeken voor februari 2025 in Tirol de prijzen tov. 2024 met ongeveer 30% stijgen.
Bvb. Eenvoudig appartement met 3 personen 8 dagen in februari 2024 +/- € 2200.
Gelijkwaardig appartement in februari 2025 +/- € 3200
We hebben wel wat eisen zoals op loopafstand van skibus, supermarkt, restaurants, apres ski, maar dat was dit jaar niet anders.
Is er echt zo’n forse stijging?
Is het te vroeg om nu te boeken?
Zoek ik verkeerd
Hoe zien anderen dit?

Is het hetzelfde hotel?
Kan het zijn dat je komend jaar in een drukkere week zit dan afgelopen jaar?

Er zijn natuurlijk veel afhankelijkheden die van invloed kunnen zijn op de prijs en daardoor is het ook al moeilijk te duiden of het prijsverschil daadwerkelijk zo groot is… Wat voor jou als gelijkwaardig door gaat kan door de verhuurder anders gezien worden…

Daarbij kijkt de verhuurder vaak niet verder dan het prijspijl van de directe omgeving en kijkt men naar vraag en aanbod.

Op dit moment is het aanbod nog niet actueel en zijn er in de periode tot augustus-september zoveel wijzigingen mogelijk in prijs en beschikbaarheid dat je jezelf moet afvragen of het verstandig is om nu de volledige verkenning uit te voeren… en eventueel over te gaan tot boeken.

Dat is wel een flinke stijging. Maar wel inclusief skipas neem ik aan? Skipassen zijn de afgelopen jaren ook flink in prijs gestegen.

*bericht bewerkt door DeWit1979 op 21 mrt 2024 18:30

Oostenrijk heeft de laatste 10 jaar enorm de prijzen verhoogd, ook als je dit met de andere alpen landen vergelijkt. Ze gaan Zwitserland nog voorbij

Oostenrijk heeft de laatste 10 jaar enorm de prijzen verhoogd, ook als je dit met de andere alpen landen vergelijkt. Ze gaan Zwitserland nog voorbij

Rick_R op 21 mrt 2024 19:46

Dit komt voornamelijk door het boekings gedrag van de gasten. Als je een adres hebt waar je regelmatig terug komt heb je daar veel minder last van.

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

In krokusvakantie België geboekt voor 2025 in hetzelfde appartement als 2024. €10 per nacht duurder in vergelijking met 2024 voor appartement van 3 personen. We gaan 5 nachten dus €50 meer dan vorig jaar.

Ik merk vooral dat het doorboeken/er tussen komen lastig is. Veel mensen die een vast adres hebben voor de schoolvakanties zitten goed. Zelf aan het proberen tussen te komen voor de kerstvakantie, maar dat is haast geen doen. Schrok van de prijzen die er gevraagd worden. Er wordt wel eens meegedacht, maar ja, een andere week vakantie nemen is geen optie.

Ik merk vooral dat het doorboeken/er tussen komen lastig is. Veel mensen die een vast adres hebben voor de schoolvakanties zitten goed. Zelf aan het proberen tussen te komen voor de kerstvakantie, maar dat is haast geen doen. Schrok van de prijzen die er gevraagd worden. Er wordt wel eens meegedacht, maar ja, een andere week vakantie nemen is geen optie.

Bennie op 21 mrt 2024 21:26

Zouden sommige verhuurders er geen misbruik van maken wanneer je heel vroeg probeert te boeken?
Iets met nee heb je en ja kan je krijgen?

Geen idee. Organisaties als Vaya wel, maar de particulier? Nieuwjaar in het Paznaun was iig laat (eind september) niet te krijgen of megaduur, en het jaar erop vroeg ook al erg vol (en duur). Vanafprijzen van €1000 per slaapkamer zeg maar. Al het goedkopere was al bezet/doorgeboekt.

*bericht bewerkt door Bennie op 21 mrt 2024 22:21

Ik merk vooral dat het doorboeken/er tussen komen lastig is. Veel mensen die een vast adres hebben voor de schoolvakanties zitten goed. Zelf aan het proberen tussen te komen voor de kerstvakantie, maar dat is haast geen doen. Schrok van de prijzen die er gevraagd worden. Er wordt wel eens meegedacht, maar ja, een andere week vakantie nemen is geen optie.

Bennie op 21 mrt 2024 21:26

Zouden sommige verhuurders er geen misbruik van maken wanneer je heel vroeg probeert te boeken?
Iets met nee heb je en ja kan je krijgen?

Errant op 21 mrt 2024 22:05

Zeker is dat zo, maar ik zie dat niet zo als misbruik.
Zou u dat niet doen dan als wist dat u toch wel geboekt werd? Hoog inzetten en mocht er niemand happen dan verhuur je hem op korte termijn voor de normale prijzen.
Dat er mensen zijn die veel wensen hebben en zekerheid willen noemen we vraag en aanbod. Daar speel je als ondernemer op in ten koste van de ongeduldige loonslaaf. 😋

Ribbels, ribbels en nog eens ribbels....

Ik betaalde voor hetzelfde appartement, in dezelfde week als het jaar daarvoor, 200 euro meer dit seizoen. En dat was niet anders dan overige accomodaties in het dorp, hoge prijzen voor heel ‘normale’ 3 sterren appartementen. Goedkope accomodaties zijn er niet meer in Oostenrijk, en dat komt natuurlijk ook omdat wij alles stilzwijgend accepteren, of zelfs al een jaar van te voren boeken. Zij kijken gewoon wanneer het breekpunt komt, zo niet, gooien ze er gewoon nog wat op. Wet van vraag en aanbod, Booking is er groot mee geworden.

Life is what happens while you were checking your phone

Is het hetzelfde hotel?
Kan het zijn dat je komend jaar in een drukkere week zit dan afgelopen jaar?

Tiny-M op 21 mrt 2024 17:28

Ander appartement, zelfde periode, gebonden aan voorjaarsvakantie.
Kale prijs voor appartement, geen skipas iod.
Heb nog eens vergeleken wat willekeurige appartementen in Tirol die al voor 2025 beschikbaar zijn; prijs dit jaar en volgend jaar.
Allemaal significant verschil.
Gaan de prijzen nog dalen dan na de zomer?

Is het hetzelfde hotel?
Kan het zijn dat je komend jaar in een drukkere week zit dan afgelopen jaar?

Tiny-M op 21 mrt 2024 17:28

Ander appartement, zelfde periode, gebonden aan voorjaarsvakantie.
Kale prijs voor appartement, geen skipas iod.
Heb nog eens vergeleken wat willekeurige appartementen in Tirol die al voor 2025 beschikbaar zijn; prijs dit jaar en volgend jaar.
Allemaal significant verschil.
Gaan de prijzen nog dalen dan na de zomer?

Tweetie op 22 mrt 2024 07:58

De ene week voorjaarsvakantie is de andere niet. Maar significante daling zou ik niet direct verwachten.

Ik laat Oostenrijk (op een lang weekend weg) eigenlijk al 2 jaar links liggen. Ik vind de prijs/kwaliteit verhouding niet echt interessant meer. En dan ga ik buiten de vakantie periodes.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 22 mrt 2024 08:51

waar kijk je dan?

Wij boeken in de schoolvakanties meestal een appartement met 2 slaapkamers voor zo’n 800 euro in Tirol of Salzburgerland.

waar kijk je dan?

Wij boeken in de schoolvakanties meestal een appartement met 2 slaapkamers voor zo’n 800 euro in Tirol of Salzburgerland.

Daffie op 22 mrt 2024 09:08

Ik kijk bvb op https://www.wilderkaiser.info

Voor volgend jaar ook geboekt. Appartement met 3 slaapkamers in Fiss, € 1900,-

Geduldig zoeken, maar wel zeer regelmatig zoeken. En op site van gebied zelf, niet op bijv. Booking.com.

**t schoolvakanties + inflatie

Vindt de prijzen vergeleken met paar jaar terug ook enorm gestegen, als je goed zoekt vindt je nog wel eens iets goedkopers, maar niet in het dorp, loop afstand piste, restaurants etc Dan vragen ze ook nog vaak wasmachine, iets van Wellness etc. dat gaat hem dan niet worden. En dat er in de vakanties zo veel meer gevraagd wordt, ik heb voor het hele seizoen dezelfde prijs, en heb ik een weekje over of einde seizoen biedt ik dat aan met wat korting. Ook heb ik veel gasten die na hun vakantie gelijk weer door boeken voor vlgd jaar. Wij zitten vijf min rijden van het skicentrum, groot app voor 10 pers huurprijs €1500,- :) Heb al 7 weken geboekt voor vlgd seizoen, krokus midden nog vrij hoor voor de liefhebbers ;)

Dienten Die Alte schule

Uiteindelijk is het de wet van vraag en aanbod. Ik heb het idee dat iedereen naar een select aantal Oostenrijkse skigebieden wil en bepaalde wensen aan zijn hotel/appartement stelt. De accommodatie moet in de directe nabijheid van de lift/skibushalte zijn, in de buurt van een supermarkt zijn en over voldoende slaapkamers beschikken. Het skigebied moet uiteraard een groot aaneengesloten skigebied van meer dan 150 kilometer zijn met de nodige après-ski mogelijkheden. Vanzelfsprekend mag het skigebied ook niet te ver rijden zijn.

Plaats een reactie