nieuwe pistes ski's (ervaren maar lichte skiër)

beste allen,

Ik ben op zoek naar nieuwe piste ski’s ter vervanging van mijn Fischer Progressor 900 (de voorloper van de meer bekende F19). Ik ben 40 jaar en ski vanaf mijn 8e. Jaarlijks 1x (gezin) soms 2x (met vrienden, veel KMs maken). Ski niveau is verder gevorderd. Geen specifieke voorkeur voor grote, middelgrote of korte bochtjes, eigenlijk varieer ik liefst gedurende de dag. 100% op de piste, maar dan onder alle omstandigheden, dus van bevroren ribbelpiste tot slush. Ik ski redelijk op tempo maar ook weer niet knalhard de berg af. Blauw en rood redelijk carven, zwart wordt het carven slordiger…duidelijk meer slip.

Qua ski lijkt een allround piste ski mij het beste passen voor mijzelf. Korte shortlist op basis van doorlezen van wat tests en reviews op internet:

  1. Head Supershape eRally (177cm)
  2. Fischer RC One 78 GT (180cm)
  3. Atomic Q7 (176cm)
  4. Nordica Spitfire 74 DC (175cm)

Ik ben 1,90 en weeg 70 kg en ben weliswaar sportief, veel wielrennen, maar heb relatief weinig kracht. Dit maakt mij aan het twijfelen over de meest juiste ski voor mij. Mijn huidige Progressors (180cm) voelen wat (te) stijf. Anderzijds wil ik ook weer niet een al te slappe ski. De meeste tests worden gedaan door skiërs met andere lichaamsmaten vandaar.

Hebben jullie nog adviezen? over de shortlist en wellicht over de te kiezen lengtemaat.

alvast dank!

Ik zou eerder de Q9 overwegen dan de Q7.
Is nog steeds een makkelijke allround ski, maar wel fijner en leuker dan de Q7.

Ik ben net zo groot, wel zwaarder en juist relatief sterk in de benen.
Vind de Q9 echt een enorm fijne ski.
De rest ken ik zo niet.

Alternatief zou een Rossignol MT kunnen zijn. Mooie alleskunner die niet zwaar of stijf is. Doet alles goed, maar is geen kanon.

Als het wat duurder mag zijn zou je de Stockli AX ook kunnen overwegen. Echte alleskunner die super fijn skiet.

*bericht bewerkt door Kdtl op 22 mrt 2024 14:34

Totales Vollidiot

Heb je gedacht aan de Rossignol Forza serie?
Qua lengte en gewicht schelen wij niet veel (ben 1,87 en 73kg), en ik ski zelf op de F19 uit 2019/2020. Ben wel minder ervaren, maar ik herken je voorkeuren. Afgelopen najaar heb ik met de skitest in Zoetermeer een aantal ski’s kunnen uitproberen, waaronder Head en Atomic (en volgens mij ook die modellen). Van de Head herinner ik me dat ik hem oké vond, maar de Rossignol Forza 60 (of 70, dat weet ik niet meer zeker) sprong er voor mij wel uit als een ski waarvoor ik mijn Fischers zou willen inruilen.

Herken me wel in jouw skivoorkeuren. Had afgelopen maand zelf als huurski de Rossignol Forza 60 en die beviel mij idd heel goed. We deden alles op de piste en daar deed hij het echt prima. Diverse soorten sneeuw en op diverse snelheden en kleuren pistes.
Ben zelf 182cm / 70kg en had een paar van 171cm.

Dank voor de reacties!
Ik heb me nog verder verdiept in de aangedragen opties, de Rossignol Forza kende ik nog niet. Deze staat inmiddels ook op de shortlist.

Met het verder doornemen van diverse tests ed is mijn lijstje iets aangepast. Een nieuw auto kiezen gaat me sneller af. (een zinvolle testrit is bij ski’s een stuk lastiger…):

  • Rossignol Forza 60 of 70 (lijkt me prima allrounder, twijfel of er genoeg performance in zit)
  • Atomic Q7 (176cm) (doet volgens mij alles wel goed)
  • Volkl Deacon 72 (obv internet misschien wel de favoriet, maar niet makkelijk meer om aan te komen zo te zien)
  • Blizzard Firebird HRC (misschien iets te stijf voor een minder krachtige skiër?)

zo te zien is alleen de Forza nog goed verkrijgbaar, de andere ski’s zijn een stuk lastiger qua aanbod.

*bericht bewerkt door Sprite op 25 mrt 2024 10:41

En even over een hele andere boeg,

Wingmans van Elan, en dan een van de CTI types als je stijver zoekt, bijvoorbeeld de 82CTI? Of alleen een C of TI type als je juist een wat minder stijve ski zoekt. Een 78TI of C?

Ik heb om eigenlijk dezelfde redenen (en skistijl) daar de damesvariatie van (want dame van beperkte lengte en ski graag een wat kortere ski) en heb elke skidag weer een grijns op mijn gezicht.
https://www.snow-online.com/ski/elan-wingman-78-c-2023.htmlp… https://www.snow-online.com/ski/elan-wingman-78-ti-2023.html… https://www.snow-online.com/ski/elan-wingman-82-cti-2023.htm…

*bericht bewerkt door LoveToSki op 25 mrt 2024 13:25

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Denk toch ook dat de Q9 te verkiezen valt boven de de Q7 adhv je uitleg. Hoezo voelen die Progressors / F19 te stijf? Wat bedoel je daar juist mee? @Sprite

Dank voor de reacties!
Ik heb me nog verder verdiept in de aangedragen opties, de Rossignol Forza kende ik nog niet. Deze staat inmiddels ook op de shortlist.

Met het verder doornemen van diverse tests ed is mijn lijstje iets aangepast. Een nieuw auto kiezen gaat me sneller af. (een zinvolle testrit is bij ski’s een stuk lastiger…):

  • Rossignol Forza 60 of 70 (lijkt me prima allrounder, twijfel of er genoeg performance in zit)
  • Atomic Q7 (176cm) (doet volgens mij alles wel goed)
  • Volkl Deacon 72 (obv internet misschien wel de favoriet, maar niet makkelijk meer om aan te komen zo te zien)
  • Blizzard Firebird HRC (misschien iets te stijf voor een minder krachtige skiër?)

zo te zien is alleen de Forza nog goed verkrijgbaar, de andere ski’s zijn een stuk lastiger qua aanbod.

Sprite op 25 mrt 2024 10:40

De forza’s vond ik een hele goede allrounder, voor op de piste. Off piste / diepe poeder kan ik je uiteraard niet vertellen. Lichte poeder na een dump op de pistes vonden ze ook helemaal prima.

Ik heb de Rossignol Forza 60 net geprobeerd, ben ook een vrij lichte skiër maar ervaren skiër, weeg nog iets minder dan jij.
Ik vond ze in zware natte sneeuw, verse hopen sneeuw, een laagje verse onaangetaste sneeuw en kleine stukjes naast de piste absoluut geweldig carven en stabiliteit geven. Op hard ijs, of op harde buckels, was ik er niet zo van overtuigd. Ik vond ze ook ondanks de radius duidelijk een voorkeur hebben voor een medium lengte carvebocht ipv echt korte bochten. Een echte snelheidslimiet heb ik niet gevonden, maar het lichtjes tegenvallende korte bochtenwerk en buckelwerk was voor mij toch een afknapper.
Zijn ze dan allround? Dat hangt van je definitie af denk ik.

Plaats een reactie