Teenstuk binding uitgeschoten met inserts en al

Bij een hevige val is het teenstuk van de binding volledig uit de ski gerukt. Het betreft een 2e hands freeride ski (Head Kore 105, waarschijnlijk ex-verhuur) met marker griffon binding.

Hebben vanochtend op de berg als tijdelijke oplossing de binding terug geschroefd en zijn rustig naar beneden geskied, maar de binding zit logischerwijs nog altijd los.

Is dit nog veilig te repareren of kliko rijp?

Gang is alles

Als de constructie van de ski zelf nog 100% is (en dus alleen de schroeven er uit getrokken zijn) zou je kunnen overwegen er quiver killers in te zetten wellicht.

*bericht bewerkt door evr66 op 22 mrt 2024 21:04

Edwin van Riel

Aangezien je geen student meer bent @Jesper
Zou ik een nieuw setje halen 😂😂

ALs je ze nog wil redden zal je asap moeten zorgen dat ze droog zijn.
Maar als ik lees dat zelfs de ‘inserts’ eruit zijn…
Dan lijkt me dat allemaal nogal vergeefse moeite.

Let's Ride

ALs je ze nog wil redden zal je asap moeten zorgen dat ze droog zijn.
Maar als ik lees dat zelfs de ‘inserts’ eruit zijn…
Dan lijkt me dat allemaal nogal vergeefse moeite.

Schussboelie op 23 mrt 2024 08:24

Drogen sowieso, maar waar lees jij dat inserts er uit zouden zijn gekomen?

Als de schroefgaten echt naar de kl… zijn, kun je qk inserts gebruiken, dan boor je het slechte deel weg. Als de schade meevalt, zou je ze opnieuw kunnen vastschroeven met wat epoxy erbij in de gaten. Zou ook de andere ski even controleren en evt opnieuw monteren met epoxy erbij dan.

Edwin van Riel

Precies wat @Evr66 zegt de ski’s zijn mits goed gedroogd, en niet verder kapot dat dit, echt meer dan prima te repareren.

Click. Click. Peace

ALs je ze nog wil redden zal je asap moeten zorgen dat ze droog zijn.
Maar als ik lees dat zelfs de ‘inserts’ eruit zijn…
Dan lijkt me dat allemaal nogal vergeefse moeite.

Schussboelie op 23 mrt 2024 08:24

Drogen sowieso, maar waar lees jij dat inserts er uit zouden zijn gekomen?

evr66 op 23 mrt 2024 08:30

Dat heeft de Topicstarter in zijn titel gezet; ‘met inserts en al’

Je hebt gelijk, valt weg op telefoon 😉

Maar waarschijnlijk ex verhuur en gemonteerd op inserts? Mss beter met een foto erbij een wat je precies bedoelt met die inserts @jesper. Ga ervan uit, dat de schroeven er uit gekomen zijn met de montageplaat of zoiets

Afh van de grootte van de gaten, is er wel wat aan te doen, tenzij de constructie van de opbouw van de ski uit elkaarvgetrokken is.

Edwin van Riel

Bij “inserts” dacht ik aan de schroefjes maar inserts zijn denk ik de gaatjes waar je de schroefjes in doet😛

Ben inmiddels weer thuis, ski’s hebben na het voorval op een droge, verwarmde plek gestaan dus lijkt me wat dat betreft OK.

null

Vooral de onderste twee gaten baren me enige zorgen

Gang is alles

Aangezien je geen student meer bent @Jesper
Zou ik een nieuw setje halen 😂😂

Hooykaas op 23 mrt 2024 06:54

Gahahaha dat is zo, maar ze skiën zo fijn!!

Gang is alles

Dit is een kwestie van uitboren, kijken of het niet te ver gerot is, en dan met houtplug of alleen epoxy (ligt aan uitboren) weer vastzetten. Inserts kunnen ook een mogelijkheid zijn.

En dit probleem komt vaker voor daarom monteer ik persoonlijk alles met epoxy, en niet met alleen houtlijm.

Click. Click. Peace

Lijkt gewoon te fixen hoor. Geen insert te zien hier 😉

Plaatje/voorbeeld insert (gewoon een busje met schroefdraad aan zowel binnen als buitenzijde):

null

Edwin van Riel

Dit is een kwestie van uitboren, kijken of het niet te ver gerot is, en dan met houtplug of alleen epoxy (ligt aan uitboren) weer vastzetten. Inserts kunnen ook een mogelijkheid zijn.

En dit probleem komt vaker voor daarom monteer ik persoonlijk alles met epoxy, en niet met alleen houtlijm.

Rogier op 24 mrt 2024 13:39

Hier ook altijd montage met epoxy, minder kans dat er vocht in komt. Das volgens mij vaak de oorzaak van dit soort problemen. Enige nadeel is dat losmaken wat moeilijker is.

Edwin van Riel

Dit is een kwestie van uitboren, kijken of het niet te ver gerot is, en dan met houtplug of alleen epoxy (ligt aan uitboren) weer vastzetten. Inserts kunnen ook een mogelijkheid zijn.

En dit probleem komt vaker voor daarom monteer ik persoonlijk alles met epoxy, en niet met alleen houtlijm.

Rogier op 24 mrt 2024 13:39

Hier ook altijd montage met epoxy, minder kans dat er vocht in komt. Das volgens mij vaak de oorzaak van dit soort problemen. Enige nadeel is dat losmaken wat moeilijker is.

evr66 op 24 mrt 2024 14:45

Gewoon alleen goed high end schroevendraaiers of imbus gebruiken. En verwarmen werkt ook.

Click. Click. Peace

Yup, soldeerbout er even op doet t altijd wel. En bij voorkeur imbus of torx gebruiken.

Edwin van Riel

@rogier ik kwam ook ergens tegen om als vulling staalwol te mengen met epoxy. Dat wel eens geprobeerd toevallig?

Edwin van Riel

@rogier ik kwam ook ergens tegen om als vulling staalwol te mengen met epoxy. Dat wel eens geprobeerd toevallig?

evr66 op 24 mrt 2024 15:26

nooit gedaan.

Click. Click. Peace

Poeh nou tijd om de youtube tutorial aan te slingeren
Voeren ski shops in NL (bijv MK) ook dergelijke reparaties uit? Voor als ik er niet uit kom haha

Gang is alles

Poeh nou tijd om de youtube tutorial aan te slingeren
Voeren ski shops in NL (bijv MK) ook dergelijke reparaties uit? Voor als ik er niet uit kom haha

Jesper op 24 mrt 2024 17:05

Joh niet trutten, gewoon doen. Echt geen rocket science, weggooien kan altijd nog. I ding: als je ff ergens een kolomboormachine kunt gebruiken, maakt dat het wel nog wat gemakkelijker. Anders even diepte goed in de gaten houden, valt echt wel mee allemaal.

Heb wel eens een set nwe skis met quiverkillers gekregen van snowcountry, die kunnen dat dus sowieso.

Edwin van Riel

Oké ik heb epoxylijm en houtvuller besteld èn ik kan de kolomboormachine elders gebruiken. Ga m’n best doen

Gang is alles

Wat bedoel je met houtvuller? Ken deze truc niet, maar ben benieuwd 😉

Volgens mij noemde @rogier een houten plug, of bedoelen jullie hetzelfde?

Edwin van Riel
Gang is alles

Oei, zou ik niet doen! Een of ander acrylaat vulmiddel 😉
@roel hoe fix je dat met een plug? Gewoon opboren, erin lijmen met epoxy, schroefgat boren en vast schroeven, ook met epoxy, zoiets stel ik me dan voor?

Ik heb goede ervaringen met epoxy om de gaten te vullen, laten uitharden, boren en schroeven weer een beetje epoxy er tussen.

In dat vulmiddel zie ik niet zo veel 😉

Edwin van Riel

Ik zit dit met verbazing te lezen.
Wil zeker graag dood.

Verklaar je nader @DrPhil

Gang is alles

Je hebt duidelijk geen idee wat je aan het doen bent, en dan ga je daarna met zo’n ski offpiste. Hoe graag wil je dood?
Alleen de vraag al.

Je hebt duidelijk geen idee wat je aan het doen bent, en dan ga je daarna met zo’n ski offpiste.

DrPhil op 26 mrt 2024 19:43

Daarom vraag ik toch ook om tips. Als de ski op een makkelijke en veilige wijze te repareren is, is dat fijn. Zo niet: lekker boeiend. Ben echt niet te beroerd om de ski’s weg te gooien.

Hoe graag wil je dood?
Alleen de vraag al.

DrPhil op 26 mrt 2024 19:43

In plaats van letterlijk te vragen hoe graag ik dood wil, kun je ook een nuttige bijdrage leveren door me te wijzen op de gevaren van het repareren van een dergelijke ski.

Gang is alles

@DrPhil Ski’s repareren is zorgvuldig werk, maar absoluut geen rocket science. Er si extreem veel te repareren.

Ik zou inderdaad geen houtvuller gebruiker.
@evr66 ja. Bij kleine gaten inderdaad alleen epoxy.

Click. Click. Peace

… (laat ik er maar verder mijn mond over houden)

*bericht bewerkt door DrPhil op 26 mrt 2024 22:27

Plaats een reactie