Nieuwe ski's voor vrouw

Hi mede wintersport fanaten,

Mijn vrouw is binnenkort jarig en ik wil haar voor haar verjaardag een nieuw paar ski’s cadeau doen. Heb al erg veel research gedaan maar kom er nog niet helemaal uit. Ik neig nu erg naar de Head Super Joy maar heb lichte twijfels over de kantengrip op harde pistes en de weinige demping/ meer stuiterig op snelheid.

Mijn vrouw: 36 jaar, 1,63m, 61 á 62kg
Ervaring: we skiën pas een jaar of 6 á 7 maar wel erg veel. Zo hebben we 2 winters geleden 3 maanden aaneengesloten op ski’s gestaan en gaan we komende winter ook weer 6 á 7 volle weken naar de alpen. Niveau zal een 7 ongeveer zijn, pakt alle pistes wel prima maar nog zeker niet overal carven en wat onzeker bij heftig verspoorde pistes als daar tussenin kaalgeschraapte/ijzige stukken zijn.
Skistijl: grote voorkeur voor korte bochten, verder wel actieve skihouding en stijl met gemiddeld tot vlotte snelheid (zeker geen snelheidsduivel)

Wat is belangrijk voor haar ski:

  • korte radius
  • goede trip op harde pistes
  • veel vertrouwen/ stabiliteit, een ski die dwingt altijd stabiel en in goede houding te staan is ideaal
  • makkelijk insturen en wendbaarheid voor buckels
  • lichte niet te lompe ski die zowel slippend als carvend goed te skiën is
  • goede demping op snelheid, moet niet te zenuwachtig worden
  • ski waarop ze nog kan doorgroeien, ook omdat we weer lang naar de sneeuw gaan. Beetje lekkere rebound zou ook wel lekker zijn voor energiek skien.

Voor mijn gevoel tikt de Head Super Joy 5 van de 7 bovenstaande punten erg goed. Echter de punten goede grip op harde pistes en goede demping op snelheid heb ik mijn twijfels over. Nou moet ik er wel bij zeggen dat mijn vrouw bijna nooit boven de 60km per uur komt dus wellicht is het op die snelheid nog prima en niet zenuwachtig? Voor mijzelf heb ik met bijna hetzelfde lijstje de Deacon 72 gekocht en ben daar enorm tevreden over maar voor vrouwen (en ander postuur) vind ik het een stuk lastiger.

Ben benieuwd wat de materiaal guru’s als advies hebben.

*bericht bewerkt door Amelm op 06 apr 2024 07:59

Ik zou haar (en jezelf) meenemen naar een test event in november. Stubai/solden

*bericht bewerkt door kjiratsiekoedel op 06 apr 2024 08:39

Idd, daar eens rondneuzen. En haar ook eens op de Peregrine 72 (deacon 72) zetten. Zou wel eens kunnen werken.

Yup, (waarom) heeft ze de deacon nog niet geprobeerd als je die zelf hebt? Mss 1 maatje korter dan? Ticks all the boxes

Edwin van Riel

Bedankt voor de tips alvast. Liever wil ik ze nu echt op haar verjaardag (over 3 weken) geven dus testevent in het najaar wordt hem niet denk ik. Ze geeft zelf aan ook wel echt te moeten wennen aan een ski dus testen moeilijk te vinden.

Deacon 72 start helaas pas vanaf 1,63 en ze skiet wel graag op 1,52-1,55m lengte ongeveer. Daarnaast gok ik dat (zeker in die lengte van 1,63) die ski wel iets teveel input vraagt voor haar. Ze heeft de afgelopen jaren op haar eerste ski (Atomic Vantage 74X) nog geskied en -ondanks dat ze nu echt een stapje hoger kan- een Deacon 72 (of Peregrine 72, kende ik niet?) van die lengte zal te stug zijn en veel input vragen voor haar gewicht/ kracht en i.r.t. wat ze nu gewend was.

Wellicht nog ervaringen/ meningen of de Head Super Joy inderdaad minder grip geeft op harde/ ijzige pistes en/of onrustig aan voelt op snelheid?

*bericht bewerkt door Amelm op 06 apr 2024 13:11

Peregrine 72 is vanaf komend seizoen de nieuwe naam van de Deacon 72. Precies dezelfde ski verder.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Ik ben benieuwd naar een filmpje @Amelm
Voor beter advies.

Met een Salomon W/max | S/max W n°10 kun je trouwens ook weinig verkeerd doen, maar is geen hele korte radius ski. De Super Joy is overigens een prima ski en, mits goed geslepen, prima qua grip. Maar de Salomon vind ik beter. Zijn ook meteen de enige damesski’s die ik onder gebonden heb gehad.

Lees al lang mee hier, maar heb nog nooit gereageerd.
Ben 1.73m, 66 kg en 64 jaar, eerste keer op skies in 1969, skileraar anwärter sinds 2011. Skidagen per jaar ca 40, al zijn dit meestal geen hele dagen. Ik woon in Oostenrijk. Skiniveau goed tot zeer goed, wil mezelf geen cijfer geven :)

Heb deze winter veel getest o.a. head super joy, völkl deacon 72, en atomic q9, q7, q12 en q14. Huidige skies rossignol hero mt.
Uiteindelijk gekocht de atomic q14 model 2024/2025 in 160
Head super joy getest begin december, gingen wel lekker, skiën mooi rond, maar gaven mij te weinig rebound.
Völkl deacon vielen me na alle positieve ervaringen hier tegen, maar ik denk dat dit alles te maken heeft met het feit dat de skies niet op een voor mij goede manier geslepen waren. Heb hier vaker last van gehad bij het testen in het verleden. Model 2024 is er overigens vanaf 158.
Atomic q9 stug, maar wel een prima ski, kunnen veel.
Q7 zoals mijn huidige skies
Q12 een beetje te breed voor mij om te gebruiken onder alle omstandigheden wel leuk om ze een keer te skiën.
Q14 lekker stabiel, ook rechtdoor, heerlijke korte bochten, maar ook prima lange carve bochten en met een lach door de slush en over buckels.

Ik denk wel dat de head super joy een goede keuze kan zijn voor je vrouw.

Bedankt wederom voor jullie reacties en ook goed om te horen dat jullie toch best enthousiast zijn over de Super Joy en ook niet direct de door mij gevreesde punten verder benadrukken.

@Bennie de S/Max 10 heb ik veel positieve verhalen over gehoord al heb ik enige twijfels om een ski zonder rocker voor mijn vrouw te kopen. Ik zat gelijk even te googlen maar de review van Gigi (die ik hoog heb zitten qua ski reviews) schrikt me gelijk volledig af🤣 https://gigiski.com/review-salomon-s-max-10/
Zeker bedankt voor het meedenken overigens en humor dat je vrouwen ski’s test, nooit aan gedacht:)

@Hooykaas dat filmpje gaat er niet komen. Die heb ik niet en weet ook zeker dat mijn vrouw me haar niet laat filmen😁

*bericht bewerkt door Amelm op 06 apr 2024 20:00

Kijk eens naar de Elan primetime N 5 power shift, vriendin van mij had ze ook voor haar verjaardag gekregen, zelfde lengte en gewicht ongeveer, vindt ze heerlijk skiën, goede grip op harde pistes.
Lengte 151 of 158. https://www.xspo.nl/elan-primetime-n05-power-shift-2023/24-s…

*bericht bewerkt door Elly3 op 06 apr 2024 20:07

Dienten Die Alte schule

@Amelm Iedere gemiddeld skiënde vrouw die op die Salomons stapt, is er blij mee. Heb al zeker 10+ positieve mensen gesproken erover, en slechts een enkele die minder enthousiast zijn. Dat zijn vooral de fanatiekelingen die eigenlijk een SL willen maar dat niet durven. Ze zijn niet happig, maar pakken mooi rond op. In de zachte sneeuw is meer float welkom, maar dat los je op met een breder paar dat voor de slush/poederdagen is. Anders ga je weer te veel compromissen zoeken.

*bericht bewerkt door Bennie op 06 apr 2024 20:07

Ik ben niet zo enthousiast over de Salomons, vond ze echt niet lekker skieen - geef mij maar mijn Elans ;)

Je zou naar een atomic kunnen kijken, cloud serie of een primetime van Elan als je pisteski’s zoekt.

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Elan is dan ook weer zo’n hate it or love it merk. Blijkbaar kan niet iedereen er mee overweg. Heb er geen moeite mee. Die veel gelauwerde Fischers daarentegen… Niet mijn maatjes.

Fischer RC One F18 tickt alle boxen aan die je om vraagt. Dat die hier nog niet genoemd is. Mijn vrouw skiet daar ook op met veel genot.

F18 zou ook best kunnen passen. Op één of andere manier s die hier op dit forum een beetje buiten beeld geraakt. F-18 moeheid of zo? Prima lat natuurlijk nog steeds!

Edwin van Riel

Zat even te zoeken en de F18 lijkt inderdaad ook wellicht een optie. In mijn beeld was het altijd een relatief gemiddelde/ allrounder lat ook qua prijssegment, valt me op dat deze flink duurder is geworden t.o.v. vorige jaren (nieuwprijs nu 650 i.t.t. 300-400 eerder?) Uiteraard met een aanbieding in deze periode voor prima prijzen te krijgen maar ligt het eindniveau van deze lat niet (fors) lager dan bijvoorbeeld van de Super Joy, Deacon, s/max 10 etc?

Zie op sommige sites staan, geschikt voor: beginner/ intermediate en op andere sites gevorderd. Vooral dat beginner/ intermediate is niet het niveau waar ik naar op zoek ben omdat het eerder een niveau 6-8 categorie lat moet zijn. Zal in de F18 voldoende groei in zitten/ mee te maken vallen t.o.v. wat ze nu heeft (Atomic Vantage 74X). Welke punten zullen bijvoorbeeld echt een duidelijke verbetering zijn? Wellicht:

  • stabiliteit op snelheid
  • grip (door stuggere constructie)
  • beter carve gericht en meer rebound. Belangrijke is dat rutchen/slippend skiën nadrukkelijk nog wel te doen moet zijn om op terug te vallen. Wellicht dat dit beter is bij de F18 dan bij de Super Joy die meer constant neigt naar carven?

Voordeel van de F18 is overigens dat ze en in 1,53m te krijgen zijn en de specs (74mm, rocker, niet te breed aan de voor-en achterkant, korte radius) me wel aanstaan. Ook komen ze telkens weer erg hoog uit alle ski testen. Beetje saai voor mijn gevoel wel maar kennelijk erg goed🤣

*bericht bewerkt door Amelm op 07 apr 2024 10:26

De F18 is vooral geliefd bij skiërs die van lichtvoetige, bijna automatisch draaiende ski’s houden. Skiërs die iets meer veelzijdigeheid willen qua bochtgrootte en -stijl of die op zoek zijn naar iets meer demping vinden hem daarin wat beperkt. Een beetje zoals de Salomon S/Max 10.

Nog een suggestie: Elan Ace CSX Fusion X.

Een amateur is gewoon een liefhebber

De F18 is vooral geliefd bij skiërs die van lichtvoetige, bijna automatisch draaiende ski’s houden. Skiërs die iets meer veelzijdigeheid willen qua bochtgrootte en -stijl of die op zoek zijn naar iets meer demping vinden hem daarin wat beperkt. Een beetje zoals de Salomon S/Max 10.

Nog een suggestie: Elan Ace CSX Fusion X.

Biggie op 07 apr 2024 10:23

@Biggie Bedankt voor je suggestie en feedback op de F18 en de voorgestelde Elan, ik blijf maar lekker alles uitzoeken wat langs komt:)

Wat is jouw mening over de Head Super Joy biggie? Alle alternatieven die ik er naast leg hebben logischerwijs weer plus en minpunten maar verder lijkt die Super Joy heel aardig bij de wensen van mijn vrouw te passen. Weet jij of die ski echt vol neigt naar carven of ook prima bij mindere condities rutchen/slippende bochten toestaat? De ski moet niet heel dwingend worden richting enkel carven omdat mijn vrouw vaak 's ochtends heel actief en technisch goed skiet maar gaandeweg de fut eruit gaat en wel terug wilt kunnen vallen op rutchen/ slippen en wat meer comfort en vergevingsgezindheid.

De head super joy ski is ook prima te slippen en rutschen.

super joy heeft een vriendin van me geskied naar volle tevredenheid, en carven doet ze niet ;) , geen probleem dus om die vlak te skien.

Edwin van Riel

Zelf heb ik niet op de Super Joy gestaan, maar ik ken ook wat mensen die er prima slippend op cruisen. Wel hoor ik vaak dat ie erg licht en lichtvoetig is, niet zo rotsvast op de sneeuw liggend. Een beetje stuiterig en zoekerig af en toe, dus. Maar ik heb zelf die ervaring met zowel alle ski’s die licht zijn gebouwd (S/Max 10 en F18 ook, die ik wel zelf heb geskied). Weelicht is dit voor lichtere skiërs minder een issue en natuurlijk is het behoorlijk subjectief of je dat lichtvoetige juist wel of niet fijn vindt.
Het fijne van die Elan is dat ie wel heel lichtvoetig skiet, maar aanzienlijk stabieler en voorspelbaarder aanvoelt. Knalt ook bij slecht zicht en losse sneeuw op de piste meer door het spul heen dan dat het er overheen of langs schiet.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Bedankt voor alle reacties. I.c.m. de vorige reacties maar gewoon de Head Super Joy besteld zojuist. Werd gek van al het doorlezen van 100’en reviews en alle voor- en tegens, denk dat dit heel aardig past bij mijn vrouw haar niveau, stijl en wensen.

Overigens, nu te laat, maar de F18 kun je nog steeds kopen voor 320 Euro bij Sport-Robl.at, en op Ebay.de bij dezelfde leverancier voor rond de 290 voor het uitgaande nagenoeg identieke model.

Als je naar de prijs-prestatie kijkt, is die lat onverslaanbaar. Maar, iedereen uiteraard zijn eigen keuze.
Ik ski zelf op een andere voormalige forum-lieveling, de Blizzard RC-TI. Vind dat echt met afstand de fijnste lat waar ik ooit op heb gestaan.

*bericht bewerkt door Robert7 op 07 apr 2024 12:55

Nou vind ik de Super Joy veel meer een ski die je laat skiën zoals jij wil en de F18 neemt je dat wat uit handen. Dat kan voor sommigen betrouwbaarder voelen, maar als je sneller wil of specifieker je techniek wil oefenen ben je beter uit met een neutralere ski, zoals die Head.
@Robert7 De Super Joy is model afgelopen jaar al vanaf €389 te krijgen, en overjarig voor €300.

*bericht bewerkt door Bennie op 07 apr 2024 12:52

Plaats een reactie