Huttentocht Oostenrijk zomer

Aangezien bergsport.nl geen forum heeft hier mijn vraag. Ik ben op zoek naar een huttentocht in Oostenrijk waarbij we 4 dagen wandelen en 3 nachten in een hut slapen. Het liefst een tocht voor de licht gevorderde wandelaar. De periode wanneer we willen lopen zal eind juli zijn.

Ben benieuwd of er nog mooie suggesties zijn?

Thank God summer is over!

Ik vind het Ötztal in de zomer nog altijd fantastisch. De bergen zijn echt imposant en het gebied is echt geschikt voor meerdaagse tochten.

Skiing is not a lifestyle, it's life.

Helemaal mee eens, je kan daar ook makkelijk variëren tussen eenvoudige of technisch lastigere routes.

Vanuit bijv Vent kan je een aantal zeer mooie routes lopen, die deels ook voor licht gevorderde goed te doen zijn.

Wil je het wat dichter bij huis zoeken, kijk dan rond Oberstdorf Allgäu, Klein Walsertal, Rätikon vanuit Brand en het Zugspitzegebied vanuit Garmisch Partenkirchen.
Hutten wel reserveren!!
Bijzonder meerdaags wandelen in Duitsland is het middenstuk van de Rheinsteig en de Hexenstieg in de Harz. Ook de Hermannsweg is verbazingwekkend buitenland dichtbij.

Rondom Vent kan lastig worden, veel hutten zitten al vol voor de zomer. Ik ga zelf een meerdaagse tocht daar maken. De martin busch hütte bijvoorbeeld was al bijna vol toen ik boekte en dat was 2 maanden geleden…

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Het lijkt inderdaad druk te zijn deze zomer. Huttentochten zijn zeer populair. 10 jaar geleden hadden we nooit issues met beschikbaarheid van slaapplekken.
Tegenwoordig is het best een gedoe en is er veel planning nodig.

Daarom denk ik er steeds mee over om zwitserland en italie te overwegen. Weliswaar (veel) duurder, maar ik zit gewoon niet te wachten op overvolle hutten.

Totales Vollidiot

overal kan je mooie tochten maken!

Ik heb bijvoorbeeld een fantastische tocht gemaakt over de Karnische Hohenweg, letterllijk op en over de grens van oostenrijk en italie. Niet zo druk en massaal als veel andere gebieden…

Dit jaar gaan we voor t eerst met onze kinderen. We gaan bij de Zugspitze 2 daagse tocht maken die ook voor een 6 jarige te doen is. Coburgerhute is ook al vol daar…

Rauris omhoog is ook echt fantastisch!

Ik kijk en lees ook vaak hier: https://www.alpenverein.de/thema/mehrtagestour

Ik zou de hutten wel reservere tegenwoordig.

Ik heb ooit een tocht gepland in het Kleinwalsertal vanaf Damüls rond 2010. Zelf de route (5 dagen) uitgestippeld op een goede kaart en toen zelf onderkomens geregeld (hutten op hoogte, hotel / particuliere verhuur in een dorp).
Een heel gepuzzel en geregel maar wel gelukt.

Kleinwalsertal is niet het meest ruige gebied in de Alpen. Mooi zo voor de eerste keer met mijn vrouw.

Ook ooit in Zwitserland een semi-illegale wildkampeertocht gedaan (met een vriend) vanaf Wildhaus in het Säntisgebergte. Bij hutten mag je meestal wel je tentje opzetten. Was wel een veel ruiger gebied, dus meer hoogtemeters.

*bericht bewerkt door Geraertshoven op 11 apr 2024 09:52

Ik heb ooit een tocht gepland in het Kleinwalsertal vanaf Damüls rond 2010. Zelf de route (5 dagen) uitgestippeld op een goede kaart en toen zelf onderkomens geregeld (hutten op hoogte, hotel / particuliere verhuur in een dorp).
Een heel gepuzzel en geregel maar wel gelukt.

Kleinwalsertal is niet het meest ruige gebied in de Alpen. Mooi zo voor de eerste keer met mijn vrouw.

Ook ooit in Zwitserland een semi-illegale wildkampeertocht gedaan (met een vriend) vanaf Wildhaus in het Säntisgebergte. Bij hutten mag je meestal wel je tentje opzetten. Was wel een veel ruiger gebied, dus meer hoogtemeters.

Damüls ligt volgens mij niet in het Kleinwalsertal…

Geraertshoven op 11 apr 2024 09:48

Je kan ook een stuk van de Alpe Adria Trail lopen. https://www.alpe-adria-trail.com/en/the-trail/

Hallo Lisa, als licht gevorderden is de Königsweg een aanrader, je wandelt in vier dagen ongeveer 89 km In het gebied van de Hochkönig, met prachtige uitzichten.
Als je wil kan je ook nog de Hochkönig zelf op naar het matrashaus op 2941 m , Omhoog 6 uur naar beneden 4 uur lopen, geen hoogtevrees hebben en stevig in je schoenen staan.
Je kunt informeren bij de TVB in Maria Alm. Ik heb er foto’s van die tocht dus als je die wil zien stuur maar pb
https://www.hochkoenig.at/de/sommer/wandern/der-koenigsweg-w…
Ik zie nu dat ze van de 3 overnachtingen er vier hebben gemaakt, en er staat hotels, maar wij hadden de eerste overnachting in een berghut Erich huette, maar misschien kun je dat aanvragen.

*bericht bewerkt door Elly3 op 11 apr 2024 14:32

Dienten Die Alte schule

Ik heb ooit een tocht gepland in het Kleinwalsertal vanaf Damüls rond 2010. Zelf de route (5 dagen) uitgestippeld op een goede kaart en toen zelf onderkomens geregeld (hutten op hoogte, hotel / particuliere verhuur in een dorp).
Een heel gepuzzel en geregel maar wel gelukt.

Kleinwalsertal is niet het meest ruige gebied in de Alpen. Mooi zo voor de eerste keer met mijn vrouw.

Ook ooit in Zwitserland een semi-illegale wildkampeertocht gedaan (met een vriend) vanaf Wildhaus in het Säntisgebergte. Bij hutten mag je meestal wel je tentje opzetten. Was wel een veel ruiger gebied, dus meer hoogtemeters.

Damüls ligt volgens mij niet in het Kleinwalsertal…

Geraertshoven op 11 apr 2024 09:48
petra4 op 11 apr 2024 10:05

Correct, weet ook niet waarom ik dat opgeschreven heb want bedoel Bregenzerwald.

Vorige zomer heb ik met mijn 11-jarige dochter twee etappes van de Stubaier Höhenweg gelopen. Eerste dag van het dal naar de Nürnberger Hütte, de tweede dag naar de Sulzenau Hütte en de derde naar de Dresdner Hütte en van na de lunch weer naar beneden. Het is een zwarte route, veel klimmen en klauteren en je moet geen hoogtevrees hebben want er zijn passages met valgevaar, maar ik vond het al met al een fantastische tocht en qua zwaarte goed te doen omdat de afstanden per dag meevielen (ca 500 km per dag en ca 600 hoogtemeters omhoog; ongeveer 3-4u lopen excl pauzes). Ik heb de hutten toen in mei gereserveerd voor een verblijf in augustus.

Het is een beetje de vraag wat je onder lichtgevorderd verstaat en wat je dus aan denkt te kunnen; wij bergwandelen normaal gesproken enkele dagen in de zomervakantie met de kids en zijn dus ook niet enorm ervaren, en dit was onze eerste huttentocht. Ik moet eerlijk zeggen dat ik sommige stukken wel spannend vond, maar dan vooral omdat ik mijn dochter mee had (en die had nergens last van, haha). Het is alleen geen tocht die je wilt doen met zware regen of sneeuwval en dat weet je niet echt vantevoren. Toen wij midden augustus liepen was het 3 dagen 30 graden, een week later sneeuwde het en waren de passen onbegaanbaar.
Dit jaar gaan we in juni en omdat ik wil voorkomen dat we onbegaanbare overgangen tegenkomen ivm oude sneeuw zoeken we het wat lager op. We gaan nu naar het Karwendel, van Pertisau naar Scharnitz (ca 50 km in 4 dagen). In het Karwendel zijn ook best wat verschillende routes te lopen en het schijnt erg mooi te zijn.

Vraag is ook nog of je eisen hebt qua bereikbaarheid. Wij gaan met de nachttrein en voorwaarde is dus dat we met het OV naar het startpunt en van het eindpunt kunnen komen. Het Stubaital is wat dat betreft ideaal; vanaf Innsbruck gaat er elk half uur een bus. Ook het Karwendel (Schwaz, Pertisau en Scharnitz althans) is prima bereikbaar, met de boemel vanuit Innsbruck. Als je met de auto gaat is het vooral belangrijk dat je weer bij je startpunt kunt komen (of een rondje loopt).

Tip nog: de DAV heeft veel pdf-flyers over meerdaagse tochten en ook in de NKBV Tochtenwiki vind je veel routes en tochten.

Vorige zomer heb ik met mijn 11-jarige dochter twee etappes van de Stubaier Höhenweg gelopen. Eerste dag van het dal naar de Nürnberger Hütte, de tweede dag naar de Sulzenau Hütte en de derde naar de Dresdner Hütte en van na de lunch weer naar beneden. Het is een zwarte route, veel klimmen en klauteren en je moet geen hoogtevrees hebben want er zijn passages met valgevaar, maar ik vond het al met al een fantastische tocht en qua zwaarte goed te doen omdat de afstanden per dag meevielen (ca 500 km per dag en ca 600 hoogtemeters omhoog; ongeveer 3-4u lopen excl pauzes). Ik heb de hutten toen in mei gereserveerd voor een verblijf in augustus.

Het is een beetje de vraag wat je onder lichtgevorderd verstaat en wat je dus aan denkt te kunnen; wij bergwandelen normaal gesproken enkele dagen in de zomervakantie met de kids en zijn dus ook niet enorm ervaren, en dit was onze eerste huttentocht. Ik moet eerlijk zeggen dat ik sommige stukken wel spannend vond, maar dan vooral omdat ik mijn dochter mee had (en die had nergens last van, haha). Het is alleen geen tocht die je wilt doen met zware regen of sneeuwval en dat weet je niet echt vantevoren. Toen wij midden augustus liepen was het 3 dagen 30 graden, een week later sneeuwde het en waren de passen onbegaanbaar.
Dit jaar gaan we in juni en omdat ik wil voorkomen dat we onbegaanbare overgangen tegenkomen ivm oude sneeuw zoeken we het wat lager op. We gaan nu naar het Karwendel, van Pertisau naar Scharnitz (ca 50 km in 4 dagen). In het Karwendel zijn ook best wat verschillende routes te lopen en het schijnt erg mooi te zijn.

Vraag is ook nog of je eisen hebt qua bereikbaarheid. Wij gaan met de nachttrein en voorwaarde is dus dat we met het OV naar het startpunt en van het eindpunt kunnen komen. Het Stubaital is wat dat betreft ideaal; vanaf Innsbruck gaat er elk half uur een bus. Ook het Karwendel (Schwaz, Pertisau en Scharnitz althans) is prima bereikbaar, met de boemel vanuit Innsbruck. Als je met de auto gaat is het vooral belangrijk dat je weer bij je startpunt kunt komen (of een rondje loopt).

Tip nog: de DAV heeft veel pdf-flyers over meerdaagse tochten en ook in de NKBV Tochtenwiki vind je veel routes en tochten.

Jorien83 op 11 apr 2024 14:50

Hey wat cool! Zelf paar jaar geleden dezelfde etappes gedaan maar dan andere richting: Dresdner hütte, Sulzenau, Nürnberger hütte. Heb je de Mairspitze en Großer Trögler nog meegepakt?

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Vorige zomer heb ik met mijn 11-jarige dochter twee etappes van de Stubaier Höhenweg gelopen. Eerste dag van het dal naar de Nürnberger Hütte, de tweede dag naar de Sulzenau Hütte en de derde naar de Dresdner Hütte en van na de lunch weer naar beneden. Het is een zwarte route, veel klimmen en klauteren en je moet geen hoogtevrees hebben want er zijn passages met valgevaar, maar ik vond het al met al een fantastische tocht en qua zwaarte goed te doen omdat de afstanden per dag meevielen (ca 500 km per dag en ca 600 hoogtemeters omhoog; ongeveer 3-4u lopen excl pauzes). Ik heb de hutten toen in mei gereserveerd voor een verblijf in augustus.

Het is een beetje de vraag wat je onder lichtgevorderd verstaat en wat je dus aan denkt te kunnen; wij bergwandelen normaal gesproken enkele dagen in de zomervakantie met de kids en zijn dus ook niet enorm ervaren, en dit was onze eerste huttentocht. Ik moet eerlijk zeggen dat ik sommige stukken wel spannend vond, maar dan vooral omdat ik mijn dochter mee had (en die had nergens last van, haha). Het is alleen geen tocht die je wilt doen met zware regen of sneeuwval en dat weet je niet echt vantevoren. Toen wij midden augustus liepen was het 3 dagen 30 graden, een week later sneeuwde het en waren de passen onbegaanbaar.
Dit jaar gaan we in juni en omdat ik wil voorkomen dat we onbegaanbare overgangen tegenkomen ivm oude sneeuw zoeken we het wat lager op. We gaan nu naar het Karwendel, van Pertisau naar Scharnitz (ca 50 km in 4 dagen). In het Karwendel zijn ook best wat verschillende routes te lopen en het schijnt erg mooi te zijn.

Vraag is ook nog of je eisen hebt qua bereikbaarheid. Wij gaan met de nachttrein en voorwaarde is dus dat we met het OV naar het startpunt en van het eindpunt kunnen komen. Het Stubaital is wat dat betreft ideaal; vanaf Innsbruck gaat er elk half uur een bus. Ook het Karwendel (Schwaz, Pertisau en Scharnitz althans) is prima bereikbaar, met de boemel vanuit Innsbruck. Als je met de auto gaat is het vooral belangrijk dat je weer bij je startpunt kunt komen (of een rondje loopt).

Tip nog: de DAV heeft veel pdf-flyers over meerdaagse tochten en ook in de NKBV Tochtenwiki vind je veel routes en tochten.

Jorien83 op 11 apr 2024 14:50

Hey wat cool! Zelf paar jaar geleden dezelfde etappes gedaan maar dan andere richting: Dresdner hütte, Sulzenau, Nürnberger hütte. Heb je de Mairspitze en Großer Trögler nog meegepakt?

Sebastiaan op 11 apr 2024 17:44

@Sebastiaan Wat leuk dat jij dit stuk ook hebt gelopen :) Wij zijn via het Niederl en het Peiljoch gegaan. Mairspitze en Trogler werden ons in de hutten afgeraden met een kind erbij. Mairspitze had wellicht wel gekund, maar de Trogler is dan denk ik echt te heftig (en een stuk langer). Jij beide wel gedaan?

Ja beide meegepakt. Maar was met 2 vrienden, met een 11-jarige had ik het denk ik niet gedaan. Maar stoer hoor om op die leeftijd al zo’n geweldige tocht te maken.

Vooral de Großer Trögler biedt een geweldig uitzicht. Maar de Peiljoch loopt dan weer vlak langs dat ijsmeertje onderaan de Zuckerhütl. Keuzes, keuzes :-)

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Ja beide meegepakt. Maar was met 2 vrienden, met een 11-jarige had ik het denk ik niet gedaan. Maar stoer hoor om op die leeftijd al zo’n geweldige tocht te maken.

Vooral de Großer Trögler biedt een geweldig uitzicht. Maar de Peiljoch loopt dan weer vlak langs dat ijsmeertje onderaan de Zuckerhütl.
Keuzes, keuzes :-)

Sebastiaan op 11 apr 2024 18:51

@Sebastiaan Respect, dat zijn wel wat extra hoogtemeters. En dat meer was idd wel heel indrukwekkend. Niet in de laatste plaats vanwege de bordjes die markeren tot waar de gletsjer eerder kwam.

is dit wat je zoekt ? :-) :-)
https://www.transalpine-run.com/

Wil je het wat dichter bij huis zoeken, kijk dan rond Oberstdorf Allgäu, Klein Walsertal, Rätikon vanuit Brand en het Zugspitzegebied vanuit Garmisch Partenkirchen.
Hutten wel reserveren!!
Bijzonder meerdaags wandelen in Duitsland is het middenstuk van de Rheinsteig en de Hexenstieg in de Harz. Ook de Hermannsweg is verbazingwekkend buitenland dichtbij.

Frank66 op 11 apr 2024 07:22

Inderdaad … En het lechtal niet vergeten

Bedankt allemaal voor jullie suggesties en tips. Zitten een paar handige websites bij die ik nog niet kende. Ga het eens goed doornemen en wat moois plannen!

Thank God summer is over!

Mijn vriend en ik gaan dit jaar voor het eerst een huttentocht in Oostenrijk doen en hebben voor deze gekozen. Wij doen de uitbreiding met extra beklimming van enkele toppen en overnachting in de Stuhalm. Leuk ons een mooie eerste tocht, niet meteen te zwaar hoewel we qua bergwandelen wel wat gewend zijn. Maar 4 dagen met bagage lopen is toch weer wat anders dan 1 dag met alleen een dagrugzak.
https://www.oppad.nl/huttentocht-rondom-de-bischofsmutze…

Echt knetterweinig meenemen is het devies.

Totales Vollidiot

Haha, net als onze berggids vorige tocht, 1 extra tshirt en 1 extra onderbroek, de rest had hij aan of om.

Maar zonder gekheid, neem zeker niet teveel mee. Ik kom altijd weer dingen tegen die ik helemaal niet gebruikt heb. Zijn vaak dingen waarvan je zegt, die zijn handig, misschien ga ik die wel gebruiken. ;)

*bericht bewerkt door De_BergGeit op 13 apr 2024 00:13

Haha, net als onze berggids vorige tocht, 1 extra tshirt en 1 extra onderbroek, de rest had hij aan of om.

Maar zonder gekheid, neem zeker niet teveel mee. Ik kom altijd weer dingen tegen die ik helemaal niet gebruikt heb. Zijn vaak dingen waarvan je zegt, die zijn handig, misschien ga ik die wel gebruiken. ;)

De_BergGeit op 13 apr 2024 00:13

Hier vorig jaar precies hetzelfde. Nou ben ik sowieso een ‘voor de zekerheid’-inpakker èn kan het weer in de bergen zo snel omslaan dat je ook bij 30 graden een regenjas mee wilt, maar ik ga volgende keer echt minder extra kleding meenemen en die twee aluminium mokken en rol wc-papier kunnen ook thuisblijven. En ik had ook te veel notenrepen mee, dat ga ik ook anders doen. En misschien toch investeren in lichtere/compactere lakenzakken (die van ons zijn van katoen).

*bericht bewerkt door Jorien83 op 13 apr 2024 07:30

Echt knetterweinig meenemen is het devies.

Kdtl op 12 apr 2024 18:46

Nou, alles meenemen wat jijzelf nodig hebt en vindt, maar dan wel efficiënt. Voor een meerdaagse huttentocht zit je al snel tussen de 8 en 10 kilo is mijn ervaring. De eerste wandeldag schrik je daar een beetje van doch daarna ben je er aan gewend.

Wij hebben via huttentochtmetkinderen.nl twee keer een huttentocht gedaan, en dan de ‘uitgebreide’ versie. Was geweldig! Eerste keer Kleinarltal met op de tweede dag de tocht over de graat (onze kinderen waren toen nog klein), en vorig jaar in Wilder Kaiser met de tweede dag 14km lopen. Fantastisch.

Zijn genoeg paklijstjes te vinden voor een huttentocht. Hier is een van de vele: https://www.bergfreunde.de/blog/packliste-fuer-huettentouren…

Belangrijk is om goed beschermd te zijn wanneer het weer om slaat. Onderkoeling in de zomer gebeurt veel vaker dan je misschien denkt.

En een paar sloffen voor in de hut! Ik had ze niet mee, en op sokken rond banjeren is niet fijn.

The mountains are calling and I must go ~ John Muir

Zijn genoeg paklijstjes te vinden voor een huttentocht. Hier is een van de vele: https://www.bergfreunde.de/blog/packliste-fuer-huettentouren…

Belangrijk is om goed beschermd te zijn wanneer het weer om slaat. Onderkoeling in de zomer gebeurt veel vaker dan je misschien denkt.

En een paar sloffen voor in de hut! Ik had ze niet mee, en op sokken rond banjeren is niet fijn.

Sebastiaan op 13 apr 2024 14:40

Qua sloffen: badslippers zijn ook handig, wegen niks en met sokken erin zitten ze prima. En geen punt als ze nat worden (dat is met stoffen sloffen anders). Alleen niet superstylish, maar daar gaat het ook niet om op huttentocht😆

Plaats een reactie