Tips voor een familiereisje

Hallo,
Na steeds met jeugdvrienden de bergen in te trekken, wordt het stilaan tijd om een eerste reisje met het gezin en de grootouders te maken. Kindjes zijn 1 & 3 jaar. De oudste zou ik voor het eerst eens (korte momenten) op de latten willen zetten. Maar de meeste familieleden zijn geen skiërs meer en de mama’s & grootouders willen natuurlijk ook een leuke vakantie hebben.

Dus ik ben al een tijdje aan het rondkijken welk gebied tegemoet zou kunnen komen.

Iemand enkele ideeën welk gebied (Liefst Oostenrijk) familievriendelijk is met de nodige sfeer maar ook activiteiten voor niet skiërs?

Ervaringen?

Alvast bedankt!

Als het buiten de vakanties kan, dan zijn plekken als Zell am See, Seefeld (als je van langlaufen houdt) of de gebieden rondom Innsbruck wel een prima keuze.
In de categorie korte reistijd vallen plekken als Kleinwalsertal, Ehrwald en Lermoos best in de smaak.

Als het buiten de vakanties kan, dan zijn plekken als Zell am See, Seefeld (als je van langlaufen houdt) of de gebieden rondom Innsbruck wel een prima keuze.
In de categorie korte reistijd vallen plekken als Kleinwalsertal, Ehrwald en Lermoos best in de smaak.

Bennie op 24 apr 2024 21:16

Bedankt voor de tips. Jammer genoeg moeten we in de vakanties gaan. (vrouw werkt in het onderwijs)

Sölden: sneeuwzeker, skiles mogelijk vanaf 3 jaar, voor gevorderden ook een prima gebied. In het dorp is het eea te beleven, en de niet-skiërs kunnen zwemmen in de Freizeitarena of in de Aquadome in Längenfeld.

Mocht je in Italie willen kijken.
Uitstekend voor het wandelen is de Seiseralm. Er lopen daar meerdere wandelroutes waar je ook samen zou kunnen afspreken bij een hut. Ook langlaufen kan daar of een tocht met een paardenslee.
Geen gezellig dorpje boven op de berg. Overdag zou je excursies kunnen maken naar Selva, Bolzano, Urtisei oid.
Het is maar net wat iedereen wil.

It is an amazing world

Mocht je in Italie willen kijken.
Uitstekend voor het wandelen is de Seiseralm. Er lopen daar meerdere wandelroutes waar je ook samen zou kunnen afspreken bij een hut. Ook langlaufen kan daar of een tocht met een paardenslee.
Geen gezellig dorpje boven op de berg. Overdag zou je excursies kunnen maken naar Selva, Bolzano, Urtisei oid.
Het is maar net wat iedereen wil.

Henrike op 25 apr 2024 12:13

Bedankt! Ga ik zeker eens naar kijken. Italia blijft toch ook een unieke sfeer. Enkel wel wat langer rijden als bv. Tirol. Maar dat moeten we dan maar overwegen.

Mocht je in Italie willen kijken.
Uitstekend voor het wandelen is de Seiseralm. Er lopen daar meerdere wandelroutes waar je ook samen zou kunnen afspreken bij een hut. Ook langlaufen kan daar of een tocht met een paardenslee.
Geen gezellig dorpje boven op de berg. Overdag zou je excursies kunnen maken naar Selva, Bolzano, Urtisei oid.
Het is maar net wat iedereen wil.

Henrike op 25 apr 2024 12:13

Bedankt! Ga ik zeker eens naar kijken. Italia blijft toch ook een unieke sfeer. Enkel wel wat langer rijden als bv. Tirol. Maar dat moeten we dan maar overwegen.

Pethu op 25 apr 2024 16:29

Dat valt dus reuze mee, je hebt het over anderhalf uur onder Innsbruck.

It is an amazing world

Ik kan Dorfgastein aanraden.
Dorpje voorraan in het Gastein dal, aanrijden is redelijk goed te doen (veel autobaan).
Het is een kleiner dorpje, waar gewandeld kan worden in de omgeving en ook andere dingen georganiseerd worden. Daarnaast is er op 8km afstand in Badhofgastein een mooi familie zwembad te vinden, voor de afwisseling.

Dorfgastein zelf heeft een oefenpiste in het dorp en het skigebied zelf is goed te doen voor de eerste meters. Voor meer pistes is er de aansluiting met Grossarl. Mocht je toch wat meer km willen maken, zijn Badhofgastein & Sportgastein met een korte autorit of skibus te bereiken.

Live Slow, Board Fast!

Zeker een aanrader.
Ook leuk om een paar uurtjes rond te wandelen in Bad Gastein.

De pistes zijn best sportief en leuk.

Totales Vollidiot

Misschien niet helemaal op zijn plaats mijn tip, maar blijf lekker met je vrienden skien totdat de kinderen oud genoeg zijn om op les te gaan. Nu lijkt het erop alsof iedereen mee gaat met je, maar jij zelf de enige bent die skiet. Oh en de vrouw in NL/BE op les zodat je later met het hele gezin op wintersport kunt, want het is toch wel heel mooi om te doen met het hele gezin. Die apen op ski’s is wel echt heel gaaf. Ik wil je dus niet ontmoedigen, maar in mijn beleving komt het net ff te vroeg en vraag ik me af of de rest van de familie net zoveel plezier zal halen als jij ongetwijfeld zult doen op de ski’s.

Misschien niet helemaal op zijn plaats mijn tip, maar blijf lekker met je vrienden skien totdat de kinderen oud genoeg zijn om op les te gaan. Nu lijkt het erop alsof iedereen mee gaat met je, maar jij zelf de enige bent die skiet. Oh en de vrouw in NL/BE op les zodat je later met het hele gezin op wintersport kunt, want het is toch wel heel mooi om te doen met het hele gezin. Die apen op ski’s is wel echt heel gaaf. Ik wil je dus niet ontmoedigen, maar in mijn beleving komt het net ff te vroeg en vraag ik me af of de rest van de familie net zoveel plezier zal halen als jij ongetwijfeld zult doen op de ski’s.

ag Danny, Bedankt voor je reactie, Zeker ook een bedenking. Het gaat ons meer om de sfeer van de vakantie op wintersport. De Alpen in de winter, de sneeuw, het landschap. het skiën voor de kleinsten is vooral die eerste keer proeven. Mijn vrouw kan skiëen. Maar ze is geen fervent wintersporter. Mijn vader heeft mij dan weer leren skiëen als ik jong was, en wil dus nu graag zijn kleinzoon op de latjes zetten. Het hoofddoel is dus een "familie wintervakantie" waar ikzelf dan weer van profiteer als ik kan gaan skiëen. Daarom dat de grootte van het gebied ook niet zo belangrijk is. Eerder de sfeer en gezelligheid. § Danny076 op 29 apr 2024 12:58

@pethu
Das wel de beste instelling. Zie het als een familie vakantie waar 1 van de activiteiten wintersport is. Je gaat er dan met een andere mindset in, dan als je gaat voor een wintersport met de familie er bij. Dan verwacht je toch stiekem dat je regelmatig op de skies staat en kan je dat gaan frustreren als het door omstandigheden niet gebeurd.
Waar ik een beetje tegen aangelopen ben, is dat veel accomodaties er toch op ingericht zijn dat je veel buiten de deur/op de piste bent. Een beetje extra zorg bij het kiezen van de locatie dat je een zithoek en keuken hebt, maakt je vakantie wat aangenamer. Je zult net wat meer tijd in je appartementje doorbrengen dan je gewend was van het pre-koter tijdperk.

Live Slow, Board Fast!

@pethu
Das wel de beste instelling. Zie het als een familie vakantie waar 1 van de activiteiten wintersport is. Je gaat er dan met een andere mindset in, dan als je gaat voor een wintersport met de familie er bij. Dan verwacht je toch stiekem dat je regelmatig op de skies staat en kan je dat gaan frustreren als het door omstandigheden niet gebeurd.
Waar ik een beetje tegen aangelopen ben, is dat veel accomodaties er toch op ingericht zijn dat je veel buiten de deur/op de piste bent. Een beetje extra zorg bij het kiezen van de locatie dat je een zithoek en keuken hebt, maakt je vakantie wat aangenamer. Je zult net wat meer tijd in je appartementje doorbrengen dan je gewend was van het pre-koter tijdperk.

Tosti op 29 apr 2024 14:31

Bedankt voor de reactie! Inderdaad belangrijk dat de accomodatie voldoende comfort biedt. Ik wil schuldgevoel-vrij een dagje kunnen skiëen!

Plaats een reactie