Osteopenie en skiën.

Bij mij is, na een forse breuk in mijn schouder (ja, gevallen tijdens het skiën) osteopenie vastgesteld (voorstadium van botontkalking)
In principe mag ik gewoon blijven skiën, maar het risico op breuken (dus niet vallen) moet ik beperken.
Ik ben een vrij ervaren skiër, niet roekeloos, train jaarlijks minimaal 10 weken op de band en neem ook terplekke vaak nog wat les. We skiën 2 tot 3 weken per jaar (piste en tourskien)
Qua techniek is er altijd wat te verbeteren, maar in de basis zit dat echt wel prima.
Ik (vrouw, 54) ski op Fischer RC-one, 78GT 1.66m. Schoenen met flex90.
Ben zelf 1.80, weeg 72kg.

Denk eens mee, toch ‘terugschakelen’ naar een meer vergevingsgezinde damesski om valrisico te beperken?

Je zou inderdaad naar een damesmodel kunnen kijken, die hebben net een afstelling op de bindingen die bij de vrouw passen. En misschien een iets kortere? Of juist naar de bredere latten gaan, ik ervaar Wildcats als heel prettig.

Ik moet ook oppassen - ik ontwricht mn gewrichten heel snel dus moet opletten met vallen en ski ook het liefst wat korter. (Ik ben 1,58 en ski nu 1,51 op brede latten maar wil kortere stijvere latten voor de perfecte condities) ik snowboard daarnaast ook wel maar ben dan wel echt heel voorzichtig.

*bericht bewerkt door LoveToSki op 08 mei 2024 20:15

Als ik later groot ben woon ik in Val Cenis of Val Gardena ❤️❄️

Je zou inderdaad naar een damesmodel kunnen kijken, die hebben net een afstelling op de bindingen die bij de vrouw passen. En misschien een iets kortere? Of juist naar de bredere latten gaan, ik ervaar Wildcats als heel prettig.

Ik moet ook oppassen - ik ontwricht mn gewrichten heel snel dus moet opletten met vallen en ski ook het liefst wat korter. (Ik ben 1,58 en ski nu 1,51 op brede latten maar wil kortere stijvere latten voor de perfecte condities) ik snowboard daarnaast ook wel maar ben dan wel echt heel voorzichtig.

LoveToSki op 08 mei 2024 20:13

Mijn dochter skiet op de Wildcats, ik vrees dat echter ze ze niet wil afstaan…🫤
Maar dat is inderdaad wel een meer dames georiënteerde ski.

De RC One 78 GT is niet een heel heftige ski toch? Voor een ervaren en technisch vaardige skiër van 72 kg lijkt me dat geen probleem. Zelfs niet met zwakkere botten. Of heb je het idee dat deze ski’s je kans op vallen vergroten?

Een amateur is gewoon een liefhebber

De RC One 78 GT is niet een heel heftige ski toch? Voor een ervaren en technisch vaardige skiër van 72 kg lijkt me dat geen probleem. Zelfs niet met zwakkere botten. Of heb je het idee dat deze ski’s je kans op vallen vergroten?

Biggie op 08 mei 2024 21:23

Niet persé, maar als een andere ski mijn kans op vallen vermindert, wil ik dat zeker overwegen.

Heb je bij die Fischer nu (tot op heden) wel eens het gevoel dat ze te veel ski zijn? Als dat niet het geval is en je kan gewoon wat rustiger en secuurder, ‘voorzichtiger’ skiën zonder dat je daardoor met die ski moet worstelen elke bocht, zie ik niet in waarom je een andere ski zou moeten nemen. Als je niet rustiger aan kan doen op je huidige ski’s, dan is dat wel een overweging.

Ik denk dat de kans op vallen minder met je ski’s op zich te maken heeft, maar met jouw tempo, het terrein dat je opzoekt en je gedrag op die ski’s. Als je huidige ski’s voorzichtiger gedrag prima ondersteunen hoef je de ski’s dus niet te vervangen door iets anders om de kans op vallen te verkleinen.

*bericht bewerkt door Biggie op 08 mei 2024 21:54

Een amateur is gewoon een liefhebber

Ik denk ook dat het risico op vallen meer met de skistijl te maken heeft dan met het type skis, voor zover deze niet ver boven (of onder) je niveau zitten.

Ik kan me zelf niet meer herinneren dat ik ooit een val aan mij materiaal geweten heb.
Mentaal is er wel een risico: als je schrik hebt om te vallen, wordt het risico om te vallen net hoger.

Met jouw technische achtergrond lijken me je huidige skis dus geen probleem.

Eventueel kan je wel naar bijkomende bescherming kijken: b.v. skiën met een impactbescherming onder je jas
b.v. https://www.xionpg.com/body-protection/longsleeve-jacket-fre…
(wel niet goedkoop)

Glide on!

Dank voor de reacties. Voor de duidelijkheid, ik ben zelf degene die gevallen is, beide keren een eenzijdige val (dus alleen ikzelf maakte een technische fout) en beide keren op een blauwe piste met een zeeeeer matige snelheid.
Ik wil zeker niet het materiaal “de schuld geven”: want ik heb zelf een fout gemaakt.
Maar ik wil wel heel graag nog heel lang veilig blijven skiën.

*bericht bewerkt door Yvonne2108 op 08 mei 2024 22:59

Er zijn denk ik geen ski’s die je redden van een val als je zelf een fout maakt die een val tot gevolg heeft. Een foutje dat een val veroorzaakt is toch al snel meer dan even verslapte aandacht of een kleine onbalans ergens in een bocht.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Het belangrijkste is dat je vertrouwen hebt in de skies die je onder je voeten bindt. Als je met de fischers zelfverzekerd en vertrouwd van de piste gaat zou ik persoonlijk niets veranderen.

Wat ik me wel voor kan stellen is dat je misschien naar skies wil kijken waarmee je minder last hebt van slechte omstandigheden (denk aan slush, bukels, korrelige sneeuw enz). Ik heb pisteskies maar in slechte / slushy omstandigheden kost dat meer kracht/energie en ze willen wel eens blijven haken in slush/losse sneeuw

Als je dan bv all mountain skies hebt die meer float hebben waardoor ze beter blijven drijven, dan ben je iets beter voorbereid op alle omstandigheden die je op de piste tegen kan komen.

Zoals @lovetoski zegt, elan wildcats zijn daar een Goed voorbeeld van

*bericht bewerkt door LoveToBoard op 08 mei 2024 23:07

Mij lijkt juist dat het valrisico groter wordt door ski’s te nemen die minder zijn dan bij jouw niveau past.

Vallen of niet vallen heeft primair te maken met evenwicht en een goede gewichtsverdeling. Dat laatste is techniek en deels ook vertrouwen (als je verkrampt gaat skiën uit angst verlies je je techniek). Het eerste kun je het hele jaar door trainen.

En natuurlijk spelen ook de keuzes mee die je op de berg maakt. Sommige afdalingen moet je misschien dan links laten liggen bij slecht zicht of einde dag. Ik verbaas mij er altijd over hoeveel mensen zwarte pistes waar in de loop van de dag grote buckles in zijn gekomen afdalen op het einde van de dag met nauwelijks voldoende techniek om diezelfde piste in de ochtend te doen als ze niet vermoeid zijn en de moeilijkheidsgraad veel lager ligt.

Terwijl je gewoon de gondel kan nemen…

Ik denk ook dat het risico op vallen meer met de skistijl te maken heeft dan met het type skis, voor zover deze niet ver boven (of onder) je niveau zitten.

Ik kan me zelf niet meer herinneren dat ik ooit een val aan mij materiaal geweten heb.
Mentaal is er wel een risico: als je schrik hebt om te vallen, wordt het risico om te vallen net hoger.

Met jouw technische achtergrond lijken me je huidige skis dus geen probleem.

Eventueel kan je wel naar bijkomende bescherming kijken: b.v. skiën met een impactbescherming onder je jas
b.v. https://www.xionpg.com/body-protection/longsleeve-jacket-fre…
(wel niet goedkoop)

Vivace op 08 mei 2024 22:28

Mijn ervaring is dat de ski’s wel veel kunnen uitmaken. Met mijn Fischer F18 kon ik doen en laten wat ik wilde, die vergaven toch alles. Ik moest er zelfs mijn best mee doen om mee te vallen. In de mist de ideale ski. Een te stijve ski straft daarentegen mijn fouten wel af. Of een ski die opeens “hapt”. Last but not least zou ik niet met een korte 68mm slalomski in de pap gaan skiën, dat is ook vragen om moeilijkheden. Een brede, niet te stijve ski, is dan perfect. (Bv mijn Kore 93).

En waarom niet naar andere hulpmiddelen grijpen die valrisico’s kunnen verminderen? Bv skimojo… Minder vermoeidheid, meer schokdemping, etc. Dus waarschijnlijk langer kunnen skiën met controle.

@Yvonne2108 Is er al een dexa-scan gemaakt? Denk ook eens aan je hormoonhuishouding gezien je leeftijd ;-)
Denk ook eens aan core stability training.

Een rugprotector (de race variant van Komperdell bijvoorbeeld) verkleint de impact van achter af.

Date your skis but marry your boots

@Yvonne2108 Is er al een dexa-scan gemaakt? Denk ook eens aan je hormoonhuishouding gezien je leeftijd ;-)
Denk ook eens aan core stability training.

Een rugprotector (de race variant van Komperdell bijvoorbeeld) verkleint de impact van achter af.

Marco-Paul op 15 mei 2024 11:58

Dexa scan is gemaakt, en qua hormonen neem ik al medicatie om het proces van botontkalking te vertragen (naast sporten, calcium, vitamines, gezonde voeding etc)
Een rugprotector staat op mijn wensenlijstje!

@Yvonne2108 Is er al een dexa-scan gemaakt? Denk ook eens aan je hormoonhuishouding gezien je leeftijd ;-)
Denk ook eens aan core stability training.

Een rugprotector (de race variant van Komperdell bijvoorbeeld) verkleint de impact van achter af.

Marco-Paul op 15 mei 2024 11:58

Dexa scan is gemaakt, en qua hormonen neem ik al medicatie om het proces van botontkalking te vertragen (naast sporten, calcium, vitamines, gezonde voeding etc)
Een rugprotector staat op mijn wensenlijstje!

Yvonne2108 op 15 mei 2024 12:21

Dan doe je alles al goed!!
Dan is er nog de psychische component, maar dat is makkelijk gezegd: hoe banger je bent om te vallen, hoe eerder je valt. Dat is dan wel uit de categorie ‘open deur’ :-)

Date your skis but marry your boots

Ik denk ook dat het risico op vallen meer met de skistijl te maken heeft dan met het type skis, voor zover deze niet ver boven (of onder) je niveau zitten.

Vivace op 08 mei 2024 22:28

Mijn ervaring is dat de ski’s wel veel kunnen uitmaken. Met mijn Fischer F18 kon ik doen en laten wat ik wilde, die vergaven toch alles. Ik moest er zelfs mijn best mee doen om mee te vallen. In de mist de ideale ski. Een te stijve ski straft daarentegen mijn fouten wel af. Of een ski die opeens “hapt”. Last but not least zou ik niet met een korte 68mm slalomski in de pap gaan skiën, dat is ook vragen om moeilijkheden. Een brede, niet te stijve ski, is dan perfect. (Bv mijn Kore 93).

DrPhil op 11 mei 2024 12:06

@DrPhil een stijve, aggressief geslepen slalomski is een goed voorbeeld van een ski die voor velen boven niveau is.
De genoemde Fischer RC-one, 78GT lijkt me zeker geen slappe lat omwille van zijn 2x 0.5mm titanal, maar is toch een een stuk makkelijker (ook afhankelijk van de slijphoeken natuurlijk). @Yvonne2108 had ook aangegeven dat ze best wel wat ervaring heeft en ook blijft investeren in techniektraingen en lessen waardoor ik daar niet onmiddelijk een mismatch in zie qua niveau.

Bijkomend moet je natuurlijk altijd de omstandigheden bekijken: Als je geen vertrouwen hebt in de omstandigheden, moet je jezelf niet forceren om toch te gaan skiën omdat het net die 5 a 6 dagen zijn dat je in de Alpen kan zijn.
Bij te veel slush of regenweer is het soms gewoon leuker om vroeger te stoppen of een dag over te slaan.

Glide on!

0,5 titanal, dat had de F19 ook meen ik me te herinneren. Vond ik toch een groot verschil met de F18 of misschien nog beter de F17. In goed omstandigheden valt dat waarschijnlijk wel mee, maar bv in de mist kan dag toch veel uitmaken. De F18 vergaf werkelijk alles.

0,5 titanal, dat had de F19 ook meen ik me te herinneren. Vond ik toch een groot verschil met de F18 of misschien nog beter de F17. In goed omstandigheden valt dat waarschijnlijk wel mee, maar bv in de mist kan dag toch veel uitmaken. De F18 vergaf werkelijk alles.

DrPhil op 17 mei 2024 13:36

Wel eens op de RC One 78 GT geskied?

Een amateur is gewoon een liefhebber

0,5 titanal, dat had de F19 ook meen ik me te herinneren. Vond ik toch een groot verschil met de F18 of misschien nog beter de F17. In goed omstandigheden valt dat waarschijnlijk wel mee, maar bv in de mist kan dag toch veel uitmaken. De F18 vergaf werkelijk alles.

DrPhil op 17 mei 2024 13:36

Wel eens op de RC One 78 GT geskied?

Biggie op 17 mei 2024 19:35

Heb je de F17 geskied?

Ja. De F18 en F19 ook.

Nu jij weer. Ik heb namelijk de indruk dat je je hele verhaal baseert op het feit dat er metaal in de RC One 78 GT zit. Vandaar dat ik benieuwd wat of je die ski ooit geskied hebt en dus een redenering hebt op basis van je eigen ervaring, of op basis van een ingrediëntenlijstje. Metaal hoeft helemaal niet te betekenen dat het daarmee meteen een heftige ski is.

Een amateur is gewoon een liefhebber

Ik heb toch nergens gezegd dat de RC 78 GT een heftige ski zou zijn? Ik heb heel wat ski’s geskied met meer of minder Ti erin en een flink aantal ski’s met alleen carbon. Een aantal van de Ti ski’s was gemakkelijk te skiën. Maar ze blijven qua gemak en voorspelbaarheid in mijn ervaring vér achter bij een ski als de F17. Deze discussie gaat om een geschikte ski tegen vallen. Als je de F17 kent, begrijp ik niet hoe je die op één lijn kunt stellen met een ski als de 78GT. Ik ken genoeg mensen die beweren dat de F19 ook geschikt was voor beginners - dat is echt volkomen onzin.
Edit: De Salomon XDR 80ti vond ik bv héél erg makkelijk te skiën. Die heeft uit mijn hoofd zelfs twee lagen Ti. De Fischer RC Superior Pro skiede bv ook erg gemakkelijk. Maar IMO qua vergeeflijkheid en voorspelbaarheid toch van een ander niveau dan de F17. In de mist merk je dat dan opeens.

*bericht bewerkt door DrPhil op 19 mei 2024 10:16

@DrPhil en @Biggie, alle respect voor jullie kennis over het materiaal, maar…daar ging mijn topic nu niet precies over hè…

Het gaat toch om een (betere) ski tegen vallen?

Ik vind een ski als de F17 een betere ski tegen vallen dan de RC78GT en Biggie kennelijk niet.

Plaats een reactie