Noord Couloir van Pointe des Mattes 2010

Vanuit het hotel eindelijk de couloir geskied waar ik al 2 jaar tegenaan kijk. Goede omstandigheden en mooi sneeuw in een lekker steile couloir en daarna een brede helling en door het bos terug naar de vallei.

Life is fun, so enjoy it

Ziet er uit als een hele mooie tocht !

Ik kende dat couloir niet van naam, maar als ik op Pointe des Mattes google zie ik dat de tocht toch een mooi hoogteverschil (1000 m) en redelijk steile stukjes (38 tot 40 gr.) heeft.

Altijd moeilijk die steilte enigszins in beeld te brengen, zeker zonder medeskiërs.

en je was alleen?

@ jaap klopt, de eerste meters zijn rond de 40° en daarna is het 38° voor 100 tot 150m. Uitzicht van de top is schitterend (van Jungfrau/eiger/mönch tot Montblanc en alles wat er tussen zit in Zwitserland)

Was idd alleen.

Life is fun, so enjoy it

De risico’s van zo’n afdaling in je eentje maken zijn evident. Ik denk dat iedereen in zijn leven wel es ergens risico’s neemt die niet echt verstandig zijn.

De andere kant van de medaille is dat zo’n afdaling in je eentje, in zo’n prachtige bergwereld, puur genieten kan zijn. Zo stel ik me dat in elk geval voor.

echt hele vette beelden, super afdaling.
MAAAAR om dit in je eentje te doen… helaas dit seizoen te veel voorbeelden waar het foutgaat…

Denk om je veiligheid, neem je abc mee en ga nooit alleen offpiste, toch wel basis regels

@ sander & jaap. er zitten natuurlijk altijd wel wat risico’s aan, maar in dit geval viel het mee. Het was al een tijdje goed koud geweest snachts en deze couloir pakt nog steeds geen zon. De onderlaag was keihard en daarop een laagje sneeuw van 20cm die een dag of 4 daarvoor was gevallen. Dus ook al wat ingezakt en gesetteld.
En ik woon hier, dus ik zie hoe de omstandigheden het gehele seizoen zijn en kan dus rustig wachten tot de condities goed zijn. En vanaf het balkon konde ze me zien gaan. Dus enige voorzorg maatregelen wel genomen.

Maar… wat een kik als je dan beneden bent :-) daar doe je het ook voor

Life is fun, so enjoy it

Plaats een reactie