voorjaarswarmte

Ik vertrek op 31maart naar Saalbach-Hinterglemm, maar ik heb zo mijn twijfels over de warmte.

Er ligt nu ongeveer een meter in het dal waar ik naartoe ga,maar mijn vraag is eigenlijk hoe lang dat sneeuw en pistes kunnen volhouden met elke dag 15graden en een zonnetje erbij.

Ik weet dat hier al meerdere topics over gestard zijn maar toch vind ik niet meteen een zinnig antwoord over mijn vraag. Want velen onder jullie antwoorden dan met "maak je geen zorgen er ligt toch genoeg" of "de sneeuwkannonen zullen hun werk wel doen" daar ben ik dus weinig mee.
Dus mijn vraag is: hoelang kunnen de pistes deze condities aan?

Als de lucht droog is, dan is +15 geen probleem en verdwijnt de sneeuw op noord- en oosthellingen maar heel langzaam. Met zuidhellingen is het sneller gedaan, m aar pistes et kunstsneeuw houden het nog lang vol.

Dus mijn vraag is: hoelang kunnen de pistes deze condities aan?

bangerikske op 10 mrt. 2012 21:52

Vorig jaar heeft er in Les Menuires nooit meer dan een meter gelegen en bovendien was het toen heel maart zacht. Toch hebben we kunnen skiën in April. Toen we bovenkwamen in Les Menuires (1800m) was het ,gene zever, 26 graden. Maar die kerels houden de pistes gegarandeerd open :)

Waarschuwing: Het kan er dan wel als volgt gaan uitzien ;)

null

Maar hey! Waar maak je je toch zorgen om.
Chill ff. Er is dit jaar zoveel sneeuw gevallen dat de gebieden het nog een maand uithouden met elke dag 20 graden. Zeker de pistes. :)

Niels, waarschijnlijk maak ik me zorgen om niks.
Al wil ik niet binnen een maand op de bovenstaande foto skiën… :))

Ik zou mij ook zorgen maken. Skigebied ligt wel heel laag. Ofwel heb je dan veel zon met papsneeuw tot gevolg, ofwel regen… Hmmmm
Heb al te veel slechte ervaringen met lager gelegen gebieden, 's morgens ijs en 's middags pap.
Ik vertrek 6 april naar Hochgurgl, ligt nu amper 70 cm in het dal, maar door de hoogte (2150 m - 3000m) hoop ik dat het koud genoeg is en de sneeuwkwaliteit perfect blijft.
Ik heb mij laten vertellen dat sneeuwkanonnen in maart/april niet meer mogen gebruikt worden…

Ik vrees ook voor onze vakantie in Alta-Badia. Draaien de sneeuwkanonnen daar eigenlijk al?

Zover als ik weet word er meestal in frankrijk lang door geskied. Zoals in Valthorens. daar ligt nu 235cm hoog en 155 laag. Voordat dat weg is is het eind april. naar naar mijn gevoel smelt het in zwitserland en oostenrijk altijd sneller.
Valthorens is hethoogste dorp van europa en dus sneeuwzeker. Misschien tip voor volgend jaar, ik hoop dat u dit jaar nog genoeg kunt skien, veel plezier.

Zover als ik weet word er meestal in frankrijk lang door geskied. Zoals in Valthorens. daar ligt nu 235cm hoog en 155 laag. Voordat dat weg is is het eind april. naar naar mijn gevoel smelt het in zwitserland en oostenrijk altijd sneller. Valthorens is hethoogste dorp van europa en dus sneeuwzeker. Misschien tip voor volgend jaar, ik hoop dat u dit jaar nog genoeg kunt skien, veel plezier.

klaas op 15 mrt. 2012 03:58

Zwitserland en Oostenrijk smelten juist trager dan Frankrijk.

Oostenrijk smelten juist trager dan Frankrijk.

Mathijs op 15 mrt. 2012 18:49

Maar Oostenrijk ligt over het algemeen ook wel lager.

Ik ben ook subjectief, en een grote liefhebber van Val Tho. Dus dat is altijd beter !! Nog 7 nachtjes slapen dan mag ik weer.

gr. Klaas

Eind maart naar saalbach-Hinterglemm is gegarandeert prut sneeuw. Ben al een aantal keer begin maart geweest en toen witte strepen door het groene landschap. helemaal bovenin ging het nog wel, maar na 12:00uur waren het overal hopen sneeuw. Ze kunnen wel zeggen dat er genoeg sneeuw ligt, maar als het allemaal pap is heb je toch geen goede sneeuw. de kanonnen kunnen hier ook weinig aan doen. Eind maart moet je toch echt hoger zitten. Tip. als je naar de Gletsjer van Kaprun wilt moet je op tijd vertrekken. Zorg dat je er om 8.30 bent, anders file. Veel plezier!

Plaats een reactie