Wielrentopic

@Shane wat is gejinxt?

Wat een saaie rit vandaag😜😝😜😝

Nouja zie de koppen van de krant al voor me.
“Kruiswijk verliest podium in de zicht van madrid”
“Kruiswijk zakt door het ijs, maar kelderman stijgt boven zich uit”
“Kruiswijk en valverde verliezers van de dag”
“De befaamde derde week laat Kruiswijk in de steek”
Geef ze is ongelijk die journalisten…
Het is toch normaal 2 grote rondes achtereen top 5 rijden.
Dat hij als eerste nl renner ooit top 5 in alle 3 de grote rondes rijd. Stelt niets voor want er rijden zat nl renners rond die dat ook al deden.

##helden kruiswijk valverde kwiatkovski de gendt mollema mas
Zonder hen en nog zo velen was dit een doodnormale grote ronde al la tour de france geworden. Nu kregen we bezieling tot de laatste echte ettape. Chapeau

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Is bijgeloof @Birdheart. Jij schrijft over Kruiswijk, “kan haast niet mislopen”. En daarmee roep je het onheil over hem af… Jinxen 😁
Zonneveld schreef de dag voordat Valverde kraakte dat hij zou winnen…

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane thx voor uitleg, maar ik schreef top 5 kan bijna niet mislopen, en dat is gelukt. Had beter geschreven top 2 😁

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Wie dacht dat drama en “sensatie” enkel voor voetballers en reallifesoap actrices is.
Moet eens een kijkje nemen bij nuyens van aert roompot crelan sniper en jumbo.
Heerlijk ouderwets elkaar de tent uit vechten met het nodige (digitale) modder gooien. Geen enkele vorm van realiteitszin is terug te vinden bij de meeste hoofdrolspelers in combinatie met hun struisvogelpolitiek het calimero syndroom, en de drang om te doen of je neus bloed. Kan nu iedereen die niet van wielrennen houdt er toch van genieten met drinken in de ene hand en popcorn in de andere. Hopelijk komt er voor de fans nog een seizoen, een dvd met bloopers, een verfilming en de nodige merchandise

*bericht bewerkt door Birdheart op 19 sep 2018 07:51

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Dumoulin is bezig met een geweldige reeks
2e giro
2e tour
2e ttt wk
2e itt wk

Maar wat vaagt dennis iedereen van het scorebord 😎 das een meer dan terechte winnaar
En campenaerts derde chapeau en eem diepe buiging de manier waarop hij zich ontwikkelt heeft in een jaar tijd op dit onderdeel

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Als hij maar geen Joop Zoetemelk wordt zo @Birdheart.

*bericht bewerkt door Shane op 26 sep 2018 19:23

I can stick uphill ice, on my saucer...

@Shane van mij mag hij een joop zoetemelk worden. Was een van de beste rijders van zijn tijd. En liever dat je zo de boeken in gaat dat als bv carlos Sastre de tour winnen maar niemand heeft het over je of bradley wiggens hem winnen en uit de gratie vallen

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Van Sastre kan ik me anders meer herinneren dan van Wiggins.
Sastre reed als eerste met de ovalen Rotorbladen.
Sastre viel aan onderaan de klim naar, ik meen, Alpe d’Huez. Erg gedurfd. Ik kan me niet herinneren dat ik Wiggins ooit heb zien aanvallen.
Van Wigggins kan ik me wel herinneren dat hij Froome niet kon bijhouden.
En vage pakjes met antislijmmiddel.

*bericht bewerkt door DrPhil op 26 sep 2018 19:50

Die ovale bladen waar geen hond mee rijdt behalve froome? ;-)

Click. Click. Peace

Dat klopt. Maar hij durfde het wel aan. En won.
En de demarrage net aan het begin van de klim getuigde van lef.
Ik kan Sastre dus nog heel goed herinneren.

Tweede worden is verliezen in mijn boekje. Overigens ook in daarvan Tom 😀.

I can stick uphill ice, on my saucer...

Overigens best vreemd dat de ovalen bladen niet zijn aangeslagen. Je krachtsverdeling is veel beter.

https://cdn.wintersport.nl/forum/22/09debec562612a88c43d9ddf...

En dat is nooit bewezen. Zeker niet niet in uitslagen van wedstrijden. En is ook niet in powermeters terug te lezen, anders zou iedereen er mee rijden zeker tijdens tijdritten…

Click. Click. Peace

Zeker. Maar dat verbaast me dus.
Zeker omdat Froome er wel mee rijdt.

@DrPhil Is natuurlijk ook een kwestie van gewoonte, en waarschijnlijk een paar miljoen die op zijn bankrekening boekje bijgeschreven wordt elk jaar. Want hij is wel het gezicht/gesponsorerd door die bladen… Want je rijdt er niet per se langamer door, maar zeker niet sneller…

Een vriend van mij die voor een fietsonderdelen merk werkt als ingenieur (onder andere voor bladen) die hebben onderzoek laten doen, en hij rijdt gewoon met normale bladen ;-) zegt mij voldoende… terwijl zijn kantoor volhangt met ovaal en normaal.

Click. Click. Peace

Met sastre bedoelde ik meer dat je nooit een hond over hem hoort, al de namen van overige tour winnaars wel, ook tijdens het gezwam gedurende de ettape hoor je zelden tot nooit zijn naam. Maar hij leeft duidelijk wel in jullie 😁😎 cool vaak als je hem noemt is het oja, ehmm dat is waar ook of weet je dat zeker of als jij het zegt.
@Rogier dat van die ovale bladen schijnt wel bewezen te zijn, dat het effectief werkt. Het probleem ligt hem volgens de door mij gelezen verslagen in dat het aan leren om op zo’n blad te rijden heel lastig is, maar als je de goede tred te pakken hebt haal je er een x percentage winst uit. Ook moet je team er mee willen rijden want ineens op een ander blad rijden is niet evident. Dat probleem heb je nu ook met schijfremmen als de kopman niet wil rijdt niemand in een team ermee in koers want wisselen van wiel e.d. wordt een onmogelijkheid

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart Als jij goede (wetenschappelijke) testen hebt zie ik die graag. Volgens mij is het namelijk nooit onomstotelijk vast gelegd. En is beter leren trappen sowieso X percentage winst, ook met ronde bladen. Maar ik heb me er ooit weleens in verdiept, en toen er achter gekomen dat ik gewoon weer ronde bladen ging bestellen. Echter hoor ik graag dat ik het bij het verkeerde eind heb ;-) . Wel is het feit dat het peleton er niet aan wil een behoorlijk bewijs wat mij betreft.

Froome is toch ook de enige bij sky die er mee rijdt…

Click. Click. Peace

@Rogier ik zal eens zoeken, morgen als ik op werk ben 😏 volgens @Ruud kan je toch beter het logo bewonderen dan werken 😜
Maar ik houdt wel een voorbehoud dat het is wat ik in artikelen gelezen heb, om eerlijk te zijn durf ik zo niet te zeggen of er wetenschappelijke bronnen aangehaald werden.
Maar bij sky reed o.a. wiggens ermee, en je ziet ze volgens mij ook nog bij de pisteurs en daar gaat het vaak wel om echte snelheid. Maar pak ik alle fietsen voor werelduurrecord erbij is het altijd rond, maar dat zou misschien komen door de hele specifieke regels. Hoe dan ook leuk om morgen eens in te duiken

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Zeker ik ben benieuwd! Het is (net als met doping) dat je in ieder geval van een ezel geen renpaard maakt. Geef mij een ovaalblad en ik fiets nog steeds even langzaam ;-) Zelfs met een ovaal blad en doping zal ik nog geen Bram Tankink zijn…

Click. Click. Peace

@Rogier hoe maakte ze van wiggens dan een tour winnaar? Of bedoelde je dat hier niet mee😜

Het is (net als met doping) dat je in ieder geval van een ezel geen renpaard maakt.

Ik heb eigenlijk nooit zelf ovale tandwielen geprobeerd omdat mij verteld werd toendertijd door de mechaniekers dat schakelen heel trikkie is zeker op een mtb. Maar dat was nog toen elektronisch schakelen nog in op komst was bij high end fietsen en ik dat er niet voor overhad. En daarna nooit geprobeerd

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

ik rij met een 1x op de mtb dus zou prima kunnen… dus als jij met harde bewijzen komt wordt mijn volgende blad op de mtb een ovaal blad ;-)

Click. Click. Peace

Ik heb ook altijd begrepen dat het een tijd duurt om eraan te wennen. Schakelen is idd ook een probleem.
Kijk ook maar eens hoe de ketting van Froome zwiept tijdens het trappen.
Volgens mij rijdt Froome alleen met een ovaal buitenblad. Het heeft volgens mij ook alleen effect met grote bladen. Dus op je 1x mtb zal het geen nut hebben, vermoed ik.

@Rogier wat aan het zoeken geweest. En het lijkt erop dat het wel degelijk voordeel op levert. Vraag blijft dan waarom rijd niet iedereen ermee, simpelweg sponsoring blijkt het antwoord.
Als je kijkt naar lijst met tour winnaarmet ovale bladen dan kan je het haast niet los zien van elkaar. Vanaf sastre tot en met froome reden ze bijna allemaal op ovale bladen de eindwinst binnen.
Andere vraag die open blijftis dit wat voor recreanten/sportieve amateurs? Ja en nee, haal je niet gemiddeld 90rpm of meer dan zal je het beter laten, kan je dat wel aan dan zal het zeker helpen. Maar je word renpaard als je geboren bent als ezel door de tandwielen.
Zou ik het zelf doen? Nee, waarom ik haal op dit moment de 90rpm bij lange na niet en met 5min per keer zal ik er dus geen voordeel uit halen. Zeker niet omdat ik dan een nieuwe trap techniek moet aanleren. In de toekomst als ik weer terug zit tussen de 100 en 120rpm zoals armstrong aantoonde in onderzoek dat je dan het minste verzuurt ga ik het zeker proberen.

https://www.google.nl/amp/s/www.wielrenner.eu/ovale-tandwiel…
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/froome-s-ovale-…
http://www.fietspraat.nl/index.php/materiaal/59-ovale-tandwi…
http://www.ovaletandwielen.nl/contents/nl/d23_geschiedenis-o…
http://www.cycleliveplus.be/index.php/nieuws/583-over-de-ova…
https://www.osymetric.nl/contents/nl/d23_osymetric-studies.h…

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

ik rij die 90rpm wel, toch eens kijken dan :-)

*bericht bewerkt door Rogier op 27 sep 2018 08:31

Click. Click. Peace

Het wordt allemaal wel een beetje overdreven hier hoor. Ik heb jaren met een ovaal blad van shimano gereden omdat het nu eenmaal op mijn toenmalige Jan Janssen zat. Nooit issues mee gehad, noch met schakelen noch anderszins. In NL op het vlakke rij ik gemiddeld met 95 rpm maar in de bergen omhoog zelden boven de 70 rpm. Daarna een De Rosa met Campa gehad met triple en ronde bladen. Dat kostte een paar dagen wennen want ik merkte echt het ronde gevoel tov ovaal. Maar…of het ene nu beter of sneller was dan het andere…, minimaal tot niet zou ik zeggen. Je voelt wel echt het verschil als je overstapt maar dat is na 3 x rijden ook weg.

@HN65 Dat hoor ik van veel mensen… Ik denk dat regelmatig een nieuwe ketting en op tijd je bladen vervangen voor de gemiddelde amateur/hoobyist meer verschil maakt ;-)

Click. Click. Peace

@HN65 zelf had ik bergop ook moeite met een hoog rpm te halen. Maar uit studies blijkt dat juist een hoog rpm aanhouden voor minder verzuring leidt. En dat het optimum per rijder verschilt tussen 100 en 120 maar het overgrote deel de 110rpm ideaal zijn. En dat zie je ook aan ronderenners die draaien licht verzet om zo hogere rpm te halen. Zo leerden de renners met wie trainden dit ook van de ploegleiding.
En in dit spectrum schijnen deze tanden ook op zijn best te zijn. En haal je er het meeste voordeel uit.
Maar er is 1 punt dat me behalve die procent hier en daar meer intrigeert. En dat is dat je verzuring omlaag gaat.
Stel je optimum is 110rpm dus minste verzuring, daarbij pak je een ovaal tandblad, stel dat er echt geen seconde sneller van rijd, dan houdt je altijd nog die verminderde verzuring. En dus minder slijtage op je lijf kortere herstel periode nodig na identieke handeling.
Dan zou die combi je al voordeel geven van enkele procenten in een ronde naar het einde toe.
En ik vermoed dat deze combi ervoor zorgt dat grote rondes vaak op ovale bladen gewonnen worden.
En is dit wel onderdeel van de marginal gains van sky en froome waardoor hij in een jaar tijd procenten beter werd

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

@Birdheart Ik kan het nu even niet terug vinden, maar heb hier dit voorjaar wat over gelezen. Maar volgens is mij voor amateurs zo’n extreem hoge rpm niet per se effectief. Ik geloof dat voor de gewone amateur (en best veel pro’s) 90-100 optimaal is.

Bergop, als ik in goede doen ben, probeer ik tussen de 90-100 te draaien. En dat is al best een klus. :-)

Enne ‘het overgrote deel van grote ronde’s op ovaal? Dat is toch niet zo… ?’ Het is Froome die veel won, maar de rest van de winnaars rijdt niet op ovaal)

Click. Click. Peace

Sastre wiggens thomas dacht ik ook.
Van 11 jaar al 7 jaren met ovale bladen in de tour
Rest van de rondes met bijbehorende winnaars heb ik nog niet nagezocht.

Ben wel benieuwd naar exact aantal rpm, leuk richtdoel voor toekomst

*bericht bewerkt door Birdheart op 27 sep 2018 09:49

als mijn gedachten daar zijn, maar ik ben hier, waar ben ik dan?

Ik trap normaliter op de vlakke weg 90-95, daaronder verzuur ik idd sneller. Maar bergop rijd ik een veel lagere trapfrequentie.
Wat trapt Froome bergop?

Plaats een reactie