Slechte skibril? - misselijkheid

Sinds een 2tal jaar heb ik last van een soort gevoel dat je kan vergelijken ‘wagenziekte’ wanneer het bewolkt of mistig is (als de zon dus niet op de piste schijnt).
Kan het zijn dat de reden hiervan een slechte skibril is? Ik heb er namelijk moeite mee om de staat van de piste te zien (hobbels, putten, …) wanneer het bewolkt is met deze bril.
De bril die ik gebruik is een Uvex apache pro met gespiegeld glas (Double lens supravision - super anti-fog)
Dit model:

null

Als ik zie dat het bewolkt of mistig zal zijn neem ik een touristil (pilletje) en dan is het probleem opgelost.
Wanneer er zon is heb ik er geen last van.

Had ik vorig jaar ook toen het mistig was, skileraar zei dat het kwam doordat je dan niet goed het verschil tussen lucht en piste kunt zien.
De piste zie je altijd slechter als er geen zon op schijnt, maar jij schijnt er toch al heel snel last te krijgen van die duizeligheid…
Je hebt ook van die brillen voor bij bewolkt weer, misschien moet je die eens proberen (ik heb er zogezegd ook een, maar ik vind die niet super beter dan mijn standaard bril bij donkerder weer)…

if you pizza when you should french fry, you're gonna have a bad time

Ligt niet aan de bril maar idd aan het zicht oftewel het verminderde onderscheid tussen vaste grond en lucht.

Primatour tegen wagenziekte bij slecht zicht doet wondren. Echt waar. Wel 's ochtends al innemen.

probeer eens een hele lichte oranje of gele bril. Die kleuren kunnen het contrast verhogen.

hallo,je kan eens proberen om met een gele,of oranje bril te skieen bv zo een.

null

Ik had er vroeger vreselijk veel last van, ik ben een keer vreselijk en langdurig duizelig geweest op de piste, tegenwoordig heb ik een photochromatische (gele) skibril (Julbo Zebra) en doe ik het rustig aan op slecht zicht dagen (vooral tube-achtige hellingen mijden)…

Je hebt geen slechte skibril, maar zo te zien een skibril voor zonnige omstandigheden. Koop er een goggle bij voor bewolkte omstandigheden in plaats van dure placebo’s tegen wagenziekte, volgens mij krijg je dan meer waar voor je geld…

De bril die Danny voorstelt, is trouwens ook erg handig voor fietsen in NL.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Ok, bestaan die brullen ook in de vorm van een goggle? Ik ski namelijk altijd met een goggle.

Zeer zeker Jeroen, er zijn ook goggles waar je de glazen uit kan klikken en vervangen voor de soort die je op dat moment nodig hebt.

Jeroen, ook ik heb er last van! Smorgens goed kijken wat voor weer het wordt en daar je bril op aanpassen. Ik heb een goede bril aangeschaft van Smith, kost wat maar dan heb je ook wel wat. Ik heb een blue sensor mirror erbij genomen voor zeer slecht weer. Dit is een soort van roze lens en geeft mij het prettigste zicht op zeer bewolkte dagen. Succes… Oh en heb de bril via snowcountry.nl besteld, hier kan je zelf kiezen welke lenzen je erbij wenst te hebben ideaal!

De Julbo Zebra is ook leverbaar als goggle. Ik ben er geweldig tevreden mee!

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Die bewegingsziekte herken ik ook. Ook als het niet mistig is. Vorig jaar na de eerste afdaling stond ik al over te geven en was erg misselijk bij de skiende bewegingen. Had toen ook al een primatour ingenomen. Ik vraag me steeds af hoe dit komt. Heb er overigens altijd al last van gehad, zij het in mindere maten. van de 12 jaar skien heb ik 1 jaar niet het misselijke gevoel gehad, alleen tijdens mist natuurlijk, toen ook. Heb nu via de huisarts gevraag voor domperidom zetpillen voor de misselijkheid. Ik wil zo graag genieten van skien. Ik draag altijd een oranje skibril. Heeft er iemand nog een andere tip. Ik ga over 2,5 week weer richting Oostenrijk.

Ik sta er soms ook van versteld als je mensen ziet skiën in mistig weer. Ik kan er echt met mijn hoofd niet bij waarom mensen dan bijvoorbeeld nog skiën met donkere glazen. Je ziet dan toch niets??? Ikzelf heb sinds enkele jaren een adidas evil eye (wel de gewone zwarte versie).
http://www.adidas.be/evil-eye-pro-S/531064_500,fr_BE,pd.html…
Bij zonnig weer de donkere glazen, bij betrokken weer en zeer lichte sneeuwval de oranje glazen, ingeval van mist de gele glazen. Ik heb zelfs heldere glazen voor wanneer de zon achter de bergen verdwenen is bij de laatste afdaling (ok beetje gestoord maar toch). Sinds ik dit toepas kan ik zeggen dat ik altijd relatief goed zicht heb. Pas op, in extreme omstandigheden is het soms ook niet goed. Ik heb ook nog altijd een goggles met licht oranje glaze (beetje roze) in de wagen liggen voor wanneer het echt hard sneeuwt.

Zelf heb ik een UVEX bril met licht oranje glazen, deze biedt goed zicht bij mist en sneeuw. Wanneer ik met donkere glazen ski in de mist, sneeuw of bewolking kan ik mezelf voorstellen dat je misselijk/ zeeziek word. Zeker wanneer je op hoogte bent en dus niet tussen de bomen, je raakt dan namelijk elk gevoel voor diepte kwijt. Je evenwichtsorgaan kan hierdoor in de war raken, waardoor je misselijkheid/ zeeziekte ervaart.

null

Een donkere lens is voor zonnig weer. Onder normale omstandigheden gebruik je een ‘oranje’ lens. Lekker veel contrast en geen ‘wagenziekte’. Google eens op ‘wintersportbril met contrast lens’

Je hebt zeker geen slechte goggle, integendeel zelfs! De kleur van het glas (lenzen) zijn de oorzaak
van jou probleem.
Hieronder een mooi lijstje welke kleur lens bij het weertype/omstandigheden past :

Welke kleur lenzen moet ik nemen?
Er zijn lenzen te verkrijgen in verschillende kleuren die allemaal zijn bedoeld voor specifieke lichtomstandigheden:

•Zwarte/Polaroid: Verminderen de schittering van de zon zonder dat de kleuren veranderen. Deze lenzen zijn geschikt voor zonnige omstandigheden, maar aan het eind van de dag kunnen ze te donker zijn.

• Groen/Zilver: Deze lenzen verhogen het contrast waardoor ze geschikt zijn voor de meeste heldere omstandigheden.

• Geel/Amber/Goud: Deze lenze filteren blauw licht weg en benadrukken schaduwplekken. Ze zijn geschikt voor de meeste omstandigheden, maar vooral voor omstandigheden met matig of weinig licht.

• Paars/Roze: Deze lenzen zijn het meest geschikt voor omstandigheden met weinig licht omdat ze schaduwen en contouren benadrukken.

• Blanke Lenzen: Deze lenzen kun je het best gebruiken als het redelijk donker is zoals bij zonsondergang of als er veel bewolking is.

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Ik heb twee brillen bruin en een gele. Heb ze altijd bij me.

Zelf word ik altijd duizelig door de luchtdrukverschillen die meestal schommelen wanneer het slechter weer wordt. Kan ook zijn dat je een verwaarloosde voorhoofdsholte ontsteking hebt. Je holtes komen niet snel genoeg op druk van buiten lucht en daar ga je…

Zeg ik dit nu tegen mezelf ?

Mit oder Ohne Kartfoffeln, loss gehts !

Goggles beschermen je voorhoofdsholte tegen de koude buitenlucht, ik merk het verschil ten opzichte van skiën met een zonnebril. Ik draag altijd goggles tijdens het skien, de zonnebril is voor op het terras.

De genoemde luchtdrukverschillen bij weersschommelingen, ik kan me er niets bij voorstellen, ookal heb ik chronisch last van verstoppingen in de holtes. Volgens mij merkt men het genoemde luchtdruk effect alleen als vliegtuigpassagier bij stijgende en dalende vliegtuigen.

Ik zou tijdens het skiën de oorzaak van duizeligheid eerst en vooral bij het zicht zoeken, slecht zicht (te fel, te donker, wazig, etc.) kan snel leiden tot duizeligheid. Een goede goggle is zijn geld waard :-)

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Goggles beschermen je voorhoofdsholte tegen de koude buitenlucht, ik merk het verschil ten opzichte van skiën met een zonnebril. Ik draag altijd goggles tijdens het skien, de zonnebril is voor op het terras.

Constant op 11 jan. 2013 13:09

Precies!

Ook hier werk ik via dezelfde manier, ik heb namelijk erg veel last van tranende ogen (een erfenis van mijn vader). Zelfs op de fiets heb ik er vaak last van en draag dan ook meestal een zonnebril.

Ik heb al een paar keer geprobeerd om, bij warm en zonnig weer, tijdens het skiën mijn goggle in te ruilen voor een zonnebril maar dat gaat steeds hartstikke fout, na enkele meters moet alweer die goggle op vanwege m’n tranende ogen.
Mijn goggle is er trouwens eentje met verwisselbare glazen, ik heb dus twee soorten glazen; eentje voor bewolkte en zonnige dagen.

Werkt uitstekend! ;)

ski heil | Um zu wissen wohin man will, muss man wissen woher man kommt.

Plaats een reactie