Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

La Compagnie des Alpes stapt over naar volledig elektrische pistenbully's

Rogier op 05 oktober 2023· 15 reacties

null

La Compagnie des Alpes (CDA) het bedrijf achter tien Franse skigebieden zoals La Plagne, Tignes - Val d’Isère en Serre Chevalier, heeft de aanschaf aangekondigd van acht pistenbully’s die 100% elektrisch zijn én uit Franse fabrieken rollen. Deze winter zullen de machines al pistes prepareren. Maar CDA gaat verder en wil ook alle terreinwagens en pick-ups 100 procent elektrisch maken.

Deze winter al in gebruik

De acht pistenbully’s die CDA heeft gekocht worden gefabriceerd door CM Dupon uit de Franse Isère. Twee van de machines zullen deze winter al in gebruik worden genomen; de overige zes worden geleverd voor het seizoen 2024/2025. Deze voertuigen worden ingezet in alle skigebieden van CDA. De eerste exemplaren zullen in Serre Chevalier ingezet worden, een skigebied dat sowieso enorm inzet om te verduurzamen.

Doel is 100% elektrische vloot

La Compagnie des Alpes werkt al meerdere jaren samen met de R&D afdeling van CM Dupon. Zo werden prototypes getest tijdens het winterseizoen 2021/2022 in La Plagne en vorig seizoen in Tignes. De prestaties op het gebied van autonomie en verbruik bleken overtuigend met een bewezen autonomie van 5,5 a 6 uur uur in reële omstandigheden. Dit maakt een gemiddelde besparing mogelijk van 80 ton CO2-equivalent per jaar per pistenbully (dat is 500 ton CO2-equivalent gedurende de totale levensduur, inclusief fabricage van de batterijen en de eliminatie van hydraulische vloeistoffen. CDA verklaart, zonder een specifieke datum te noemen, dat ze de volledige vloot van 140 pistenbully’s wil overzetten naar elektrisch.

Ook pick-ups worden elektrisch

Naast de pistenbully’s is men bezig om alle 4x4 pick-up trucks elektrisch te maken, deze voertuigen worden het hele jaar door gebruikt in de exploitatie van de skigebieden en stoten veel CO2 uit. In dit kader werken La Plagne en Les Arcs sinds 2021 samen met het in de Savoie gevestigde bedrijf Retrofleet, gespecialiseerd in retrofitting. Dat wil zeggen, het met conversiekits inbouwen van elektrische motoren in de pick-ups van het gebied. De CDA heeft een bestelling geplaatst voor het inbouwen van 10 conversiekits waarmee het voertuigen elektrisch kan maken. Dit maakt het mogelijk om relatief goedkoop elektrische terreinwagens te kunnen gebruiken. Daar komt nog bij dat autofabrikanten momenteel nog geen vergelijkbare elektrische pick-ups leveren.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Heel interessant artikel, bedankt Rogier! misschien een idee om eens met een van die pistenbully’s mee te rijden deze winter? Kan een heel interessante video over gemaakt worden voor jullie youtube kanaal

FULL SEND

Heel interessant artikel, bedankt Rogier! misschien een idee om eens met een van die pistenbully’s mee te rijden deze winter? Kan een heel interessante video over gemaakt worden voor jullie youtube kanaal

Gillesski op 05 okt 2023 09:28

Als techneut hoop ik vooral eens op een achtergrond filmpje, dat er in de rustige zomermaanden een bezoek word gebracht aan bijvoorbeeld de fabriek van prinoth waar ze pistenbully’s maken of bijv Doppelmayr of Technoalpin of een skifabriek, grote spelers in de wintersportindustrie.

Born to Ride

Nu nog de skibussen !

Nu nog de skibussen !

Errant op 05 okt 2023 10:00

In Briançon rijden er al verschillende elektrische skibussen, net als in steeds meer wintersportplaatsen. Dit is vaak echter een gemeente aangelegenheid en niet van het skigebied.

Click. Click. Peace

Het valt me mee dat ze 5en een half uur inzetbaar zijn.
Dat lijkt me (nu nog) onvoldoende voor hele skigebieden; maar wellicht weet iemand hoeveel uur een pistebully normaal gesproken ingezet wordt? Hoelang is een normale werkdag voor een pistebully chauffeur?

skibussen zouden ook vrij eenvoudig op electra moeten kunnen rijden. Ze rijden vooral korte stukjes en vooral 2a3 uur in de ochtend en 2a3 uur in de middag. Dat moet haalbaar zijn.

Zeker in Frankrijk waar ze stabiele aanvoer hebben van kernenergie, maar in Oostenrijk op waterkrachtcentrales kun je een mooie slag slaan.

On-topic reacties graag, en geen ‘uitlok-reacties’.

Click. Click. Peace

Het valt me mee dat ze 5en een half uur inzetbaar zijn.
Dat lijkt me (nu nog) onvoldoende voor hele skigebieden; maar wellicht weet iemand hoeveel uur een pistebully normaal gesproken ingezet wordt? Hoelang is een normale werkdag voor een pistebully chauffeur?

skibussen zouden ook vrij eenvoudig op electra moeten kunnen rijden. Ze rijden vooral korte stukjes en vooral 2a3 uur in de ochtend en 2a3 uur in de middag. Dat moet haalbaar zijn.

Zeker in Frankrijk waar ze stabiele aanvoer hebben van kernenergie, maar in Oostenrijk op waterkrachtcentrales kun je een mooie slag slaan.

Daffie op 05 okt 2023 19:32

Dit is een prima score, vaak rijden deze bully’s een of twee sets van 5-6 uur. Dus met een beetje andere aanpak kunnen deze machines vol meedraaien. Dit is al een enorme verbetering ten opzichte van vorige elektrische pistenbully’s die feitelijk alleen op de front neige of on langlaufloipes inzetbaar waren.

Click. Click. Peace

Met skibussen wordt inzet makkelijker als de ontwikkelingen mbt inductief laden bij alle stops een stap verder zijn.
Dan wordt bij stilstaan iedere keer energie in de accu’s gepompt.

Ik heb de laatste tijd trouwens weinig gehoord over de ontwikkeling van Pistenbully om waterstof aangedreven machines te gaan inzetten.
Die optie leek me ook kansrijk omdat je de energie die je overdag opwekt kunt omzetten in de waterstof die je 's avonds kunt gebruiken.

Totales Vollidiot

Voor bussen is dat vaak helemaal niet nodig om tijdens de stops te laden. Over het algemeen hebben elektrische bussen (in NL in ieder geval) een gigantisch accupakket. Omdat ze nog relatief nieuw zijn, worden ze vaak met een veel groter accupakket aangekocht dan echt nodig (laadstress…). Busmaatschappijen zijn nog een beetje aan het leren hoeveel ze nou echt nodig hebben om efficiënt rond te rijden. Maar eigenlijk heb je alleen je volledige capaciteit (alle bussen + volle accu’s) nodig tijdens de spitsuren. Buiten die uren staan er toch altijd bussen stil, dus is het ook minder moeilijk om rond de accu’s heen te plannen.

Een vriend van me werkt bij een grote busmaatschappij en zij zijn juist bezig om hun accu’s in te zetten op het elektriciteitsnetwerk als buffer, omdat ze een groot gedeelte van de dag die capaciteit helemaal niet nodig hebben. Als je een paar honderd elektrische bussen hebt, waarvan de accu’s een deel van de tijd niks aan het doen zijn, kan je als busmaatschappij tegenwoordig geld verdienen met stilstaande bussen.

En voor elektrische pistebully’s is dat natuurlijk net zo. De accu’s staan dus straks 19u van de 24u niks te doen. Door ze slim te laden (of juist energie terug te leveren) gedurende dag of piekuren, kunnen ze helpen het elektriciteitsnetwerk stabiel te houden. En in de zomer heb je helemaal 24u/24u een statisch accupakket. Dus in plaats van te verstoffen in een garage in de zomer, kan er geld verdiend worden.

Worden die dingen misschien niet uitgerust met uitneembare/verwisselbare accu’s? Zo kun je sneller weer op pad en in de zomer kun je de accu’s op andere plekken inzetten. In de winter het accupakket gebruiken in de bully en in de zomer in de tractor bijvoorbeeld.

Übung macht den meister!!!

Maar eigenlijk heb je alleen je volledige capaciteit (alle bussen + volle accu’s) nodig tijdens de spitsuren. Buiten die uren staan er toch altijd bussen stil, dus is het ook minder moeilijk om rond de accu’s heen te plannen.

Voor skibussen weet ik het niet zo. De skibussen in b.v. Les Arcs rijden spraktisch volcontinu van 8:00 tot 18:00 hun vaste lusjes tussen de skidorpen. Echt dode momenten zijn er niet.
Met een elektrische bus zou je dan 1 extra bus moeten hebben die staat te laden terwijl er b.v 5 andere met hun rondjes bezig zijn om niet stil te vallen of een verwisselbaar accupakket installeren wat bij een openbare busdienst wel makkelijker te regelen is dan voor de particuliere markt waar er 100-en modellen van autobatterijen bestaan die structureel ingebouwd zijn in het chassis.

Voor bussen in de Benelux (zeker buiten de steden) is dit wel waar.
Hier waar ik woon rijden er veel meer bussen (b.v. de schoolbussen) tijdens de spitsuren en op andere momenten moet je 1 uur wachten op een normale verbinding. De "piekbussen"staan ondertussen op grote parkings te blinken.

Een vriend van me werkt bij een grote busmaatschappij en zij zijn juist bezig om hun accu’s in te zetten op het elektriciteitsnetwerk als buffer, omdat ze een groot gedeelte van de dag die capaciteit helemaal niet nodig hebben. Als je een paar honderd elektrische bussen hebt, waarvan de accu’s een deel van de tijd niks aan het doen zijn, kan je als busmaatschappij tegenwoordig geld verdienen met stilstaande bussen.

Klopt helemaal. Met de uitrol van steeds meer zonnepanelen en thuisbatterijen zal je binnenkort gedurende een groot deel van het jaar vanaf 11u smorgens (na de spits) een stroomoverschot krijgen (alle thuisbatterijen zijn dan vol, installatie moet overschakelen op netinjectie). Als industriële verbruiker kan je dan praktisch gratis gaan laden en op andere momenten in de dag wanneer de zon niet meer schijnt de elektriciteit terug verkopen.

En voor elektrische pistebully’s is dat natuurlijk net zo. De accu’s staan dus straks 19u van de 24u niks te doen. Door ze slim te laden (of juist energie terug te leveren) gedurende dag of piekuren, kunnen ze helpen het elektriciteitsnetwerk stabiel te houden. En in de zomer heb je helemaal 24u/24u een statisch accupakket. Dus in plaats van te verstoffen in een garage in de zomer, kan er geld verdiend worden.

In de Alpenlanden denk ik dat er veel minder schommeling is in de stroomprijzen gedurende 1 dag omdat ze veel meer waterkracht (en nucleaire capaciteit in het geval van Frankrijk) hebben en er ik er veel minder zonnepanelen op daken zie dan in België.
In de dalen heb je ook veel meer last van schaduw om een zonnepaneelinstallatie rendabel te krijgen + niet iedereen is bereid om na elke sneeuwbui het dak op te gaan om de sneeuw van de panelen te vegen.

Glide on!

Ik heb de laatste tijd trouwens weinig gehoord over de ontwikkeling van Pistenbully om waterstof aangedreven machines te gaan inzetten.
Die optie leek me ook kansrijk omdat je de energie die je overdag opwekt kunt omzetten in de waterstof die je 's avonds kunt gebruiken.

Kdtl op 06 okt 2023 08:24

Waterstof is een gepasseerd station.

Kijk eerst naar de belangen; wie wordt er beter van.
Waterstof is alleen goed, voor degenen die nu investeringen hebben in aardgas infrastructuur, of productie en installatie van de onderdelen daarvoor.

Dan de toepassingen. Kijk eerst naar de waterstof-ladder.

null

Waterstof is eigenlijk alleen nodig voor extreem energie intensieve industrie zoals (in NL) Tata en Yara. Als energiedrager (het is GEEN energiebron) voor vervoer is waterstof TOTAAL ongeschikt. Je gooit 70% van de energie uit het raam.

Het is niet zonder reden dat het experiment met een trein op waterstof in Duitsland inmiddels gestopt is. Waterstof bleek 5 keer duurder dan een trein op batterij.
https://www.popsci.com/technology/hydrogen-train-germany/…

Die 125 miljoen die NL nu reserveert voor waterstof, is ook totaal weggegooid geld.
Een schande.
De enige reden dat dit gebeurt, is omdat de bewindsleden een ruggengraat van rubber hebben. Te slap om weerstand te bieden aan de extreem goed gefinancierde lobby van de aardgas sector. https://www.maakindustrie.nl/nieuws/energie/kabinet-stelt-12…

*bericht bewerkt door Onnem op 06 okt 2023 11:47

The older I get, the better I was

Lijkt me wel een leuk project, je ziet dit ook meer en meer bij landbouw voertuigen.
Diesel eruit , elektro en batterij erin. Mechanisch niet zo moeilijk omdat de diesel voornamelijk een hydraulische groep aandrijft die op zijn beurt dan de rest aandrijft.
Heb eens gekeken om zo 'n citroen berlingo om te bouwen. Maar dat was toch niet zo simpel …

Ben benieuwd wat er zo nog gaat komen.

Die 125 miljoen die NL nu reserveert voor waterstof, is ook totaal weggegooid geld.

Voor TATA en Yara, lijkt me dit toch geen weggegooid geld? Samen zijn ze goed voor een flink percentage van het energieverbruik van Nederland. Als we de energieoverschotten op zonnige en winderige dagen aan hun kunnen verkopen via waterstof, lijkt me dat best een goeie potentiele business case. En zo zijn er natuurlijk nog meer industriële processen die niet zonder waterstof kunnen en waar een groen alternatief voor moet komen.

Die 125 miljoen die NL nu reserveert voor waterstof, is ook totaal weggegooid geld.
Een schande.
De enige reden dat dit gebeurt, is omdat de bewindsleden een ruggengraat van rubber hebben. Te slap om weerstand te bieden aan de extreem goed gefinancierde lobby van de aardgas sector. https://www.maakindustrie.nl/nieuws/energie/kabinet-stelt-12…

Onnem op 06 okt 2023 11:44

Graag niet dit soort waarde oordelen over politiek. De ervaring leert dat dit discussies vaak de verkeerde kant op stuurt.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie