Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Pistenbullychauffeurs zijn nachtelijke skiërs zat!

Rogier op 07 februari 2022· 29 reacties

null

In steeds meer skigebieden is het ‘s nachts verboden op je op de piste te begeven. Dit om de simpele reden dat er dan pistenbully’s aan het werk zijn. Vaak werken deze bully’s met lange kabels die heen en weer kunnen zwiepen. Absoluut levensgevaarlijk. Ondanks deze verboden lijkt het drukker en drukker te worden op de nachtelijke pistes.

Toerskiën is booming

Het zijn vooral de skigebieden nabij grote steden waar dit een echt probleem is; Zo geeft de pistedienst van Chamrousse net boven Grenoble aan dat er ‘s avonds soms wel 80 (!) skiërs onderweg zijn op de gesloten pistes. Boven Argentiere bij Chamonix gaat het ook over tientallen toerskIërs op mooie avonden. Dit zijn meestal toerskiërs die overdag werken en ‘s avonds nog een paar uur willen trainen. Vanwege het gevaar en het 's nachts lastige orienteren in echt off-piste terrein kiezen deze toerskiërs voor de relatieve veiligheid van de skigebieden. Maar zo veilig is dat niet.

Kabels kunnen 1,4 km lang zijn en zijn bijna onzichtbaar
Kabels kunnen 1,4 km lang zijn en zijn bijna onzichtbaar

Kabels van meer dan 1,4 kilometer

Ten eerste zijn pistenbully’s ‘s nachts slechter te zien dan je zou verwachten. Je kunt behoorlijk verrast worden door zo’n grote machine. Ook kun je niet verwachten dat de pistenbully chauffeur overal om zich heen kijkt of er geen toerskiërs aanwezig zijn. Maar het grootste gevaar komt van de trekkabels, deze kabels van 11 mm dik kunnen zo’n anderhalve kilometer lang zijn. Deze kabels trekken zich soms onder de sneeuw en schieten er daarna weer uit of ze zwiepen over de gehele piste heen en weer. Levensgevaarlijk als je hierdoor geraakt wordt. Omdat deze kabels zo lang zijn kan het zijn dat de pistebully een paar honderd meter onder je aan het werk is en de kabel boven je vast zit. Elk jaar zijn er ernstige en soms dodelijke ongelukken met nachtelijke skiërs die door deze kabels worden geraakt.

Oplossing: Speciale toerski-parcoursen

Steeds meer skigebieden proberen om de stroom toerskIërs in goede banen te lijnen zo zijn er vaak nachtelijke toerskiparcoursen geopend of worden bepaalde pistes enkele avonden in de week opgesteld voor toerskiërs. Maar toch houden veel toerders zich hier niet aan en die begeven zich met gevaar voor eigen leven in de skigebieden. Tot grote angst van de chauffeurs. “We zijn elke avond bang voor een dodelijk ongeval", zegt Pascal Gaidet de directeur van de pistedienst van Chamrousse in de Frans krant LeDauphine.

null

Gesloten pistes na sluitingstijd: verboden terrein

Als je ‘s avonds wilt toerskIën, sleeën, wandelen of boven op de berg van de zonsondergang wilt genieten bedenk dat pistes na sluitingstijd erg gevaarlijk zijn. Bijna altijd is het verboden terrein. Dit verbod is niet om mensen te pesten maar voor je eigen veiligheid. Dit gevaar geldt trouwens ook als de skipistes overdag gesloten zijn.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Alle naleving van regels valt of staat met handhaving. Als er geen handhaving is gaan mensen toch dingen doen die niet mogen.
Bij elke regel is er altijd wel iemand die denkt dat dat niet voor hem of haar geldt.

Übung macht den meister!!!

Waar zijn die kabels voor?

Waar zijn die kabels voor?

DrPhil op 07 feb 2022 10:39

Om ervoor te zorgen dat pistebully’s de steilste (stukjes van de) helling omhooggeraken. Met die rupsbanden geraak je ver, maar niet overal…

Waar zijn die kabels voor?

DrPhil op 07 feb 2022 10:39

Scheelt een hoop brandstof, naast dat sommige pistes inderdaad te steil zijn om met de rupsen te doen.

Waar zijn die kabels voor?

DrPhil op 07 feb 2022 10:39

Zoals hierboven gezegd hebben deze kabels verschillende voordelen:

  • Zuiniger werken, minder brandstof
  • preciezer werken
  • werkt beter in diepe of hele natte sneeuw, laat strakkere pistes achter
  • maakt het mogelijk om hele steile hellingen op en af te komen
  • maakt het eenvoudiger om kunstsneeuwhopen netjes uit te rijden

Vroeg werden deze kabels alleen in steile pistes gebruikt, maar tegenwoordig kun je ze op alle pistes tegenkomen.

Click. Click. Peace

Ik heb al jaren geen pistenbully meer zien rijden op een geopende piste overdag. Toch kan ik me herinneren dat ik op mijn eerste of tweede wintersport op de Kitzsteinhorn in Kaprun (ca. 2006/2007), echt achter een werkende pistenbully heb gesnowboard. Die haalde even de lading bulten sneeuw weg en legde er een schitterend ribbel tapijtje neer. De piste was gewoon open. Die zat toen natuurlijk niet aan een kabel. Toch heb ik dat daarna vrijwel nooit meer gezien. Zou dit uitzonderlijk voor die dag zijn geweest, of gebeurde dit vroeger wel eens vaker?

Achteraf gedacht eigenlijk idioot dat een zo’n mega apparaat eventjes op een drukke piste aan het werk was :)

Bergen + Sneeuw = ❤

Voor degenen die willen weten hoe het precies zit met de werking van de kabel van een pistenbully en hoe (beperkt) het zicht van de chauffeur soms is en hoe uberhaupt het prepareren van een piste in zijn werk gaat kan ik het youtube kanaal ‘push’n pow’ aanbevelen. Dit is een Noorse pistenbully chauffeur die in prima Engels alles tot in detail uitlegt.

Born to Ride

Ik heb al jaren geen pistenbully meer zien rijden op een geopende piste overdag. Toch kan ik me herinneren dat ik op mijn eerste of tweede wintersport op de Kitzsteinhorn in Kaprun (ca. 2006/2007), echt achter een werkende pistenbully heb gesnowboard. Die haalde even de lading bulten sneeuw weg en legde er een schitterend ribbel tapijtje neer. De piste was gewoon open. Die zat toen natuurlijk niet aan een kabel. Toch heb ik dat daarna vrijwel nooit meer gezien. Zou dit uitzonderlijk voor die dag zijn geweest, of gebeurde dit vroeger wel eens vaker?

Achteraf gedacht eigenlijk idioot dat een zo’n mega apparaat eventjes op een drukke piste aan het werk was :)

Nelis op 07 feb 2022 11:29

In de jaren '80 en begin '90 waren pistenbully’s die overdag aan het werk waren op geopende pistes heel gebruikelijk. Kan mij nog herinneren dat we het als kind geweldig vonden om erachteraan te skiën op de verse ribbels. Kun je je nu inderdaad niet meer voorstellen.

Ik heb al jaren geen pistenbully meer zien rijden op een geopende piste overdag. Toch kan ik me herinneren dat ik op mijn eerste of tweede wintersport op de Kitzsteinhorn in Kaprun (ca. 2006/2007), echt achter een werkende pistenbully heb gesnowboard. Die haalde even de lading bulten sneeuw weg en legde er een schitterend ribbel tapijtje neer. De piste was gewoon open. Die zat toen natuurlijk niet aan een kabel. Toch heb ik dat daarna vrijwel nooit meer gezien. Zou dit uitzonderlijk voor die dag zijn geweest, of gebeurde dit vroeger wel eens vaker?

Achteraf gedacht eigenlijk idioot dat een zo’n mega apparaat eventjes op een drukke piste aan het werk was :)

Verleden week nog meegemaakt op de Hintertux gletsjer, overdag met een stralend zonnetje op 3 diverse plaatsen op geopende pistes, was toch effe schrikken plots zo’n groot monster zien opdoemen.🙄

Nelis op 07 feb 2022 11:29

*bericht bewerkt door dan58 op 07 feb 2022 12:08

Born to run. B.S.

In de jaren '90 boven St. Moritz op sommige pistes ook bijna elke vakantie wel meegemaakt - heerlijk om in de middagzon nog eens over wat corduroy te mogen skiën! Nu betrof het daar dan wel enkele hele brede pistes zonder onoverzichtelijke stukken. Ook geen kabels natuurlijk - dat alles scheelt nogal.

OT: ik kan me heel goed voorstellen dat de chauffeurs van pistenbully’s bang zijn voor ongevallen. Zo’n kabel is in het donker volstrekt onzichtbaar… Handhaven, wat @RFKANGOO voorstelt lijkt dan een goede oplossing maar is waarschijnlijk niet haalbaar. Eigen verantwoordelijkheid dan maar weer!

Ischgl 29-12-2021

null

Ischgl 29-12-2021

null

AnthonSki op 07 feb 2022 12:56

Dat doen ze vaker in Ischgl bij veel verse sneeuw een aantal drukke blauwe pistes strak trekken in 1 streep naar boven.

Ischgl 29-12-2021

null

AnthonSki op 07 feb 2022 12:56

Dit herinner ik me ook van Kaprun ja. Lekker aan het skiën (toen nog). Ga je van vlak naar steil, zie je opeens 8 pistenbully’s op je af komen in formatie.

Overdag is onveiliger natuurlijk, maar man wat is het vet om die dingen te zien rijden zo op een rijtje.

Een kabel heb ik trouwens nog nooit gezien bij een pistenbully. Maar als ik dit zo lees, is dat maar goed ook.

Ischgl 29-12-2021

null

AnthonSki op 07 feb 2022 12:56

Wie biedt er meer?
Zeker 20 bully’s midden op de dag op de piste in Ischgl. (13:00 05-04-2019)

null
null
null
null

*bericht bewerkt door RFKANGOO op 07 feb 2022 15:10

Übung macht den meister!!!

Waar zijn die kabels voor?

DrPhil op 07 feb 2022 10:39

Zoals hierboven gezegd hebben deze kabels verschillende voordelen:

  • Zuiniger werken, minder brandstof
  • preciezer werken
  • werkt beter in diepe of hele natte sneeuw, laat strakkere pistes achter
  • maakt het mogelijk om hele steile hellingen op en af te komen
  • maakt het eenvoudiger om kunstsneeuwhopen netjes uit te rijden

Vroeg werden deze kabels alleen in steile pistes gebruikt, maar tegenwoordig kun je ze op alle pistes tegenkomen.

Rogier op 07 feb 2022 11:14

Hey schijnt zo te zijn dat ze zelfs in Winterberg de kabels gebruiken. Juist om bij minimale sneeuwdiktes te kunnen prepareren. Door aan de kabel te trekken oefenen ze minder kracht uit op de sneeuw waardoor ze minder kapot rijden.

Übung macht den meister!!!

Waar zijn die kabels voor?

DrPhil op 07 feb 2022 10:39

Zoals hierboven gezegd hebben deze kabels verschillende voordelen:

  • Zuiniger werken, minder brandstof
  • preciezer werken
  • werkt beter in diepe of hele natte sneeuw, laat strakkere pistes achter
  • maakt het mogelijk om hele steile hellingen op en af te komen
  • maakt het eenvoudiger om kunstsneeuwhopen netjes uit te rijden

Vroeg werden deze kabels alleen in steile pistes gebruikt, maar tegenwoordig kun je ze op alle pistes tegenkomen.

Rogier op 07 feb 2022 11:14

Hey schijnt zo te zijn dat ze zelfs in Winterberg de kabels gebruiken. Juist om bij minimale sneeuwdiktes te kunnen prepareren. Door aan de kabel te trekken oefenen ze minder kracht uit op de sneeuw waardoor ze minder kapot rijden.

RFKANGOO op 07 feb 2022 15:09

Dat klopt, dan komt er minder druk op de rupsen. Wanneer daar te veel druk op komt graven die zich in en haal je de onderlaag (modder) naar boven waardoor de piste slecht word. Daarnaast heb je in Winterberg ook veel vaker natte, zware sneeuw, dat is veel zwaarder om te verplaatsen en prepareren en daarnaast gaan de rupsen daar veel sneller doorheen met bovengenoemde effecten.

Born to Ride

Voor degenen die willen weten hoe het precies zit met de werking van de kabel van een pistenbully en hoe (beperkt) het zicht van de chauffeur soms is en hoe uberhaupt het prepareren van een piste in zijn werk gaat kan ik het youtube kanaal ‘push’n pow’ aanbevelen. Dit is een Noorse pistenbully chauffeur die in prima Engels alles tot in detail uitlegt.

Matthias123 op 07 feb 2022 11:32

Ik zal het eens gaan bekijken.

Zelf volg ik het volgende kanaal. https://instagram.com/helden_der_nacht_official?utm_medium=c…
Niet zo veel info maar wel mooie content.

Hier een filmpje van een Bully met kabel in werking. https://www.instagram.com/reel/CZoX6XQqjV3/?utm_medium=copy_…

*bericht bewerkt door RFKANGOO op 07 feb 2022 15:22

Übung macht den meister!!!

Wat ga je er ook doen in het donker, ga gewoon een rondje hardlopen als je wilt trainen.

kijk eens op weeweeweepuntboerteunpuntcom :)

Alle naleving van regels valt of staat met handhaving. Als er geen handhaving is gaan mensen toch dingen doen die niet mogen.
Bij elke regel is er altijd wel iemand die denkt dat dat niet voor hem of haar geldt.

RFKANGOO op 07 feb 2022 10:08

Dat ben ik niet met je eens. Het naleven van regels valt of staat met begrip voor de regels.
De meeste mensen vinden regels over het algemeen best handig, het maakt de wereld namelijk veiliger, overzichtelijker en voorspelbaarder.
Er blijft helaas een kleine groep over die denkt dat de regels er voor Jan Doedel zijn.

Alle naleving van regels valt of staat met handhaving. Als er geen handhaving is gaan mensen toch dingen doen die niet mogen.
Bij elke regel is er altijd wel iemand die denkt dat dat niet voor hem of haar geldt.

RFKANGOO op 07 feb 2022 10:08

Dat ben ik niet met je eens. Het naleven van regels valt of staat met begrip voor de regels.
De meeste mensen vinden regels over het algemeen best handig, het maakt de wereld namelijk veiliger, overzichtelijker en voorspelbaarder.
Er blijft helaas een kleine groep over die denkt dat de regels er voor Jan Doedel zijn.

Superskier op 07 feb 2022 16:15

Je hoeft het er ook niet mee eens te zijn maar dit is wel de realiteit. Het zijn ook niet “de meeste mensen” die zich in de nachtelijke uren op de pistes begeven. Het zijn de individuën die bereidt zijn om dit risico te nemen.
Iedereen snapt dat het niet handig is om onder een Pistenbully terecht te komen of tegen zo’n kabel aan te skiën/boarden. Maar toch zijn er individuën die dit risico willen nemen. En dit zal echt niet altijd komen doordat ze slecht geïnformeerd zijn. Zoals ik de tekst van Rogier lees zijn het vooral de locals die zich in de nachtelijke uren op de pistes begeven.

Übung macht den meister!!!

Waarom rijdt er bijna niemand te hard op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht, en bijna iedereen op de A1 tussen Amsterdam en Amersfoort? Dat is toch echt niet omdat de mensen op weg naar Utrecht beter begrijpen dat er een maximum snelheid is, maar omdat daar trajectcontrole is. Dus handhaving, en dan vooral een hoge pakkans, werkt.

*bericht bewerkt door Suuski op 07 feb 2022 16:54

Toch vraag ik mij af of een pistenbully die overdag een drukke blauwe verbindingspiste weer glad trekt niet minder gevaarlijk is dan een blauwe verbindingspiste die aan het eind van de dag is verworden tot een rode buckelpiste. Zo’n verspoorde buckelpiste is ook gevaarlijk voor de minder geoefende skiërs.
In het verleden heb ik in Frankrijk toch wel regelmatig overdag een pistenbully gezien die de piste weer fatsoeneerde. De laatste jaren ben ik die bullies niet meer tegen gekomen, maar des te meer verspoorde pistes.

Was in de jaren 80 inderdaad erg gebruikelijk dat deze pistenbully’s na de middag nog op pad gingen.

Ik herinner mij als kind dat men in het skigebiedje Emberger Alm (Karintië) een VW T1 busje hadden omgebouwd tot een pistenbully.
Toen vonden wij dat heel gewoon. Van een kabel was er toen nog geen sprake. Allicht hadden ze toen wel een serieuze upgrade aan de motor doorgevoerd ;-)

Het staat me zelfs voor dat we toen niet spraken van een pistenbully, maar van een ski dozer…

In Val Thorens een paar jaar geleden zelfs tot in de winkel-, wandelstraat meerdere malen overdag. Het sneeuwde nogal hard.
En ook heel de dag op de pistes zelf, terwijl de meeste pistes maar aan 1 kant werden geprepareerd.
Zijn die dan dubbele shiften aan het draaien? Want dan wordt het nog gevaarlijker.
Oh wat heb ik afgezien (en zeer veel gelachen met iedereen) die dag. Als je in de niet geprepareerde kant terecht kwam, had je dikke pech. En vers muurtje van ong. 75cm natte sneeuw werkt echt wel als een noodrem. Veel kopje onder gegaan die dag.
Het Franse (ski-) leger was die dag ook massaal aan het oefenen. Ze wisten niet wat een monoski was.

Ps vroeger zag je bijna elke week dat ze de pistes overdag prepareerden.

En wij als kinderen noemden ze sneeuwkat, snowcat (is een merk).

Ik heb al jaren geen pistenbully meer zien rijden op een geopende piste overdag. Toch kan ik me herinneren dat ik op mijn eerste of tweede wintersport op de Kitzsteinhorn in Kaprun (ca. 2006/2007), echt achter een werkende pistenbully heb gesnowboard. Die haalde even de lading bulten sneeuw weg en legde er een schitterend ribbel tapijtje neer. De piste was gewoon open. Die zat toen natuurlijk niet aan een kabel. Toch heb ik dat daarna vrijwel nooit meer gezien. Zou dit uitzonderlijk voor die dag zijn geweest, of gebeurde dit vroeger wel eens vaker?

Achteraf gedacht eigenlijk idioot dat een zo’n mega apparaat eventjes op een drukke piste aan het werk was :)

Verleden week nog meegemaakt op de Hintertux gletsjer, overdag met een stralend zonnetje op 3 diverse plaatsen op geopende pistes, was toch effe schrikken plots zo’n groot monster zien opdoemen.🙄

Nelis op 07 feb 2022 11:29
dan58 op 07 feb 2022 12:06

Deze winter ook nog meegemaakt op de Hintertux gletscher, ik denk dat ze daar constant de piste bijhouden. Ook bij Vorderlanersbach een bully op de piste gespot, maar die was onderweg naar het kinderfunpark om een tunnel van sneeuw te bouwen. Verder in mijn herinnering zag je ze in mijn jeugd (begin '00) alleen bij veel sneeuwval overdag rondrijden.

Übung macht den meister!!!

Kwam net dit filmpje tegen.
https://www.instagram.com/reel/CaWoQDYom4h/?utm_medium=share…

RFKANGOO op 24 feb 2022 18:20

Als die kabel uit de sneeuw schiet is die man door tweeën…

Click. Click. Peace

Mafkees. Je hoeft die bullychauffeurs ook niet te benijden!

Edwin van Riel

Plaats een reactie