Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

50-jarige man overleden nadat hij onder pistenbully kwam in Valmeinier

Rogier op 10 februari 2023· 29 reacties

null

Op donderdag 9 februari rond 18 uur werd de brandweer van de Savoie gealarmeerd dat een 50-jarige vakantieganger, die na sluitingstijd op de pistes van het skioord Valmeinier aanwezig was, onder een pistenbully was gevallen.

Ter plaatse overleden

Ondanks de inspanningen van de hulpdiensten en de ongeveer vijftien aanwezige brandweermannen werd de man ter plaatse dood verklaard. De politie doet onderzoek naar hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren.

Waarschuwing: Pistenbully’s zijn extreem gevaarlijk

Wij waarschuwen er hier op de website regelmatig voor. Skigebieden die aan het prepareren zijn, zijn een gevaarlijke plek. Chauffeurs van pistenbully zien niet altijd precies wat er direct voor of achter hen gebeurd. Vooral pistenbully’s die met kabels werken, welke soms honderden meters lang zijn en opeens onder de sneeuw vandaan kunnen schieten zijn levensgevaarlijk. Ga daarom na of voor sluitingstijd niet zomaar in skigebied in. Zelfs als je de pistenbully niet ziet kan het zijn dat de kabel vlakbij is.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Een pistenbully is niet gevaarlijk. Komt ie achter je aan om je te pakken? man man man. Dat is net zoals ze hier in de buurt een weg of bomen als gevaarlijk bestempelen. Die bomen die doen niks en als je op die weg normaal 80 rijdt, dan gebeurt er ook niks. Er zijn gewoon regels en als je je daaraan houdt en/of gewoon oplet is er weinig/niks aan de hand, dus de mens maakt het gevaarlijk, niet de pistenbully.

Not all who wander are lost

En waarom zijn die regels er dan als die pistenbully niet gevaarlijk is?
Is een beetje een filosofische discussie: wat is gevaar?
Dan is namelijk niets gevaarlijk als je maar zorgt dat je uit de buurt van het gevaar blijft.
Oorlog? Niet gevaarlijk zolang je maar uit de buurt blijft van de bommen etc…

Er wordt natuurlijk bedoelt, dat een pistenbully een objectief gevaar is op het moment dat jij en de pistenbully op hetzelfde moment op de piste zijn.
Net zoals bomen een objectief gevaar zijn ook al houd je je netjes aan de snelheid, want een plotseling gladde weg door een oliespoor of iets dergelijks kan je tegen een boom laten knallen.
(Niet dat ik daarmee wil zeggen dat bomen langs wegen weg moeten)

Don`t eat yellow snow

Moet het dan zijn; “pas op voor de man in de pistenbully”?

Wat een vreselijk ongeluk. Ook voor de piste bully chauffeur.
Voor 18:00 gebeurd en dat is net zo’n tijdstip waarop mensen, wat later vertrokken nog vanuit een terras of tussenstop naar het dal skiën.

*bericht bewerkt door SandraSki op 10 feb 2023 17:21

sneeuw witje en de 7 bergen

Moet het dan zijn; “pas op voor de man in de pistenbully”?

dubbleD op 10 feb 2023 13:48

Zeker, de mens is het gevaarlijkste organisme op aarde voor haar eigen soort. Honderden miljoenen slachtoffers in de recente geschiedenis.
Niet dat ik deze man daarvan verdenk….

Een pistenbully is niet gevaarlijk. Komt ie achter je aan om je te pakken? man man man. Dat is net zoals ze hier in de buurt een weg of bomen als gevaarlijk bestempelen. Die bomen die doen niks en als je op die weg normaal 80 rijdt, dan gebeurt er ook niks. Er zijn gewoon regels en als je je daaraan houdt en/of gewoon oplet is er weinig/niks aan de hand, dus de mens maakt het gevaarlijk, niet de pistenbully.

Edwin. op 10 feb 2023 12:54

Totdat jij op klaarlichte dag, op een open piste een pistebully kopt. Sta er toch altijd van te kijken als die dingen overdag rijden. T gebeurt niet vaak maar damn dat is link.

Wat een vreselijk ongeluk. Ook voor de piste bully chauffeur.
Voor 18:00 gebeurd en dat is net zo’n tijdstip waarop mensen, wat later vertrokken nog vanuit een terras of tussenstop naar het dal skiën.

SandraSki op 10 feb 2023 17:21

Rond 18u gebeurd. En dan is het pikkedonker in februari in de bergen.
Anders had die “gevaarlijke” mens hem wel gezien. En andersom ook wel. Of hij moest de bully aan het volgen zijn omdat hij niets zag. En als die dan achteruit gaat, tja.

Een pistenbully is niet gevaarlijk. Komt ie achter je aan om je te pakken? man man man. Dat is net zoals ze hier in de buurt een weg of bomen als gevaarlijk bestempelen. Die bomen die doen niks en als je op die weg normaal 80 rijdt, dan gebeurt er ook niks. Er zijn gewoon regels en als je je daaraan houdt en/of gewoon oplet is er weinig/niks aan de hand, dus de mens maakt het gevaarlijk, niet de pistenbully.

Edwin. op 10 feb 2023 12:54

Totdat jij op klaarlichte dag, op een open piste een pistebully kopt. Sta er toch altijd van te kijken als die dingen overdag rijden. T gebeurt niet vaak maar damn dat is link.

JBJannes op 10 feb 2023 18:15

Wat is daar nu link aan? Je ziet ze van ver aankomen en hebben zelfs een alarm aan.
Tenzij je niet kan wintersporten natuurlijk.

Fout

*bericht bewerkt door Frank66 op 10 feb 2023 19:11

Zwaar materieel is altijd potentieel gevaarlijk , wie het tegendeel beweert ziet het niet , wat dan op zich ook een inherent gevaar is …

Ik ben oprecht benieuwd hoe zoiets fout gaat. Uiteraard is er een risico dat iemand tegen die kabels aanskiet en struikelt of iets dergelijks.
Dan is er het risico van het tegen de bully aanskiën. Maar die dingen gaan of omhoog de piste op of omlaag de piste af. Als de bully omhoog komt, ziet de skiër de bully en misschien ook wel de chauffeur de skiër. Maar ik kan me voorstellen dat je iemand laat kan zien verschijnen.
Daarbij kom ik het op het risico van “om de hoek komen van de skiër”. Maar de skiër zou de bully toch moeten horen?

Als de bully naar beneden rijdt, klapt een skiër achterop. Dat is stom, maar kan blijkbaar gebeuren.

Ik ben benieuwd, zie ik iets over het hoofd?

Ik ben oprecht benieuwd hoe zoiets fout gaat. Uiteraard is er een risico dat iemand tegen die kabels aanskiet en struikelt of iets dergelijks.
Dan is er het risico van het tegen de bully aanskiën. Maar die dingen gaan of omhoog de piste op of omlaag de piste af. Als de bully omhoog komt, ziet de skiër de bully en misschien ook wel de chauffeur de skiër. Maar ik kan me voorstellen dat je iemand laat kan zien verschijnen.
Daarbij kom ik het op het risico van “om de hoek komen van de skiër”. Maar de skiër zou de bully toch moeten horen?

Als de bully naar beneden rijdt, klapt een skiër achterop. Dat is stom, maar kan blijkbaar gebeuren.

Ik ben benieuwd, zie ik iets over het hoofd?

Daan. op 10 feb 2023 20:50

Wellicht zie je het onvermogen tot gezond verstand van de skier over het hoofd (na sluitingstijd de piste op gaan)? Of zijn alcoholgebruik, of anderzijds? Of misschien zijn suïcidale inslag?

Lijkt mij dat een en ander na onderzoek wellicht aan het licht komt. Maar ik heb nog nooit hier de resultaten van dergelijke onderzoeken gepubliceerd zien worden.

Het is hier meer nieuwsgeving dan objectivering van oorzaak-en-gevolg, of het plaatsen in perspectief van ongevallen in degelijke statistieken. Jammer. Als je het mij vraagt. Ik kan er weinig mee.

Ik ben oprecht benieuwd hoe zoiets fout gaat. Uiteraard is er een risico dat iemand tegen die kabels aanskiet en struikelt of iets dergelijks.
Dan is er het risico van het tegen de bully aanskiën. Maar die dingen gaan of omhoog de piste op of omlaag de piste af. Als de bully omhoog komt, ziet de skiër de bully en misschien ook wel de chauffeur de skiër. Maar ik kan me voorstellen dat je iemand laat kan zien verschijnen.
Daarbij kom ik het op het risico van “om de hoek komen van de skiër”. Maar de skiër zou de bully toch moeten horen?

Als de bully naar beneden rijdt, klapt een skiër achterop. Dat is stom, maar kan blijkbaar gebeuren.

Ik ben benieuwd, zie ik iets over het hoofd?

Daan. op 10 feb 2023 20:50

Misschien was het mistig? Ik heb in dichte mist wel eens een pistebully horen aankomen zonder hem te kunnen zien. Best wel eng, gelukkig kende ik de piste en heb dekking gezocht.
Van kabels is Valmeinier waarschijnlijk geen sprake, er is daar geen steile piste die geprepareerd wordt.

Ik ben oprecht benieuwd hoe zoiets fout gaat. Uiteraard is er een risico dat iemand tegen die kabels aanskiet en struikelt of iets dergelijks.
Dan is er het risico van het tegen de bully aanskiën. Maar die dingen gaan of omhoog de piste op of omlaag de piste af. Als de bully omhoog komt, ziet de skiër de bully en misschien ook wel de chauffeur de skiër. Maar ik kan me voorstellen dat je iemand laat kan zien verschijnen.
Daarbij kom ik het op het risico van “om de hoek komen van de skiër”. Maar de skiër zou de bully toch moeten horen?

Als de bully naar beneden rijdt, klapt een skiër achterop. Dat is stom, maar kan blijkbaar gebeuren.

Ik ben benieuwd, zie ik iets over het hoofd?

Daan. op 10 feb 2023 20:50

Wellicht zie je het onvermogen tot gezond verstand van de skier over het hoofd (na sluitingstijd de piste op gaan)? Of zijn alcoholgebruik, of anderzijds? Of misschien zijn suïcidale inslag?

Lijkt mij dat een en ander na onderzoek wellicht aan het licht komt. Maar ik heb nog nooit hier de resultaten van dergelijke onderzoeken gepubliceerd zien worden.

Het is hier meer nieuwsgeving dan objectivering van oorzaak-en-gevolg, of het plaatsen in perspectief van ongevallen in degelijke statistieken. Jammer. Als je het mij vraagt. Ik kan er weinig mee.

Pim4 op 10 feb 2023 21:48

Maar de algemene tendens hier is altijd; je bent een idioot als je dit risico neemt! Levensgevaarlijk! Staalkabels en achteruit rijdende bully’s… Pas toch op mensen… Enz enz enz

Maar ik vind het een hele terechte vraag; je vraagt je toch af hoe dit kan. Natuurlijk kun je zo’n kabel raken en is dat heel gevaarlijk (reden genoeg om niet die piste op te gaan wat mij betreft). Maar ik vraag me oprecht af hoe je onder een pistebully kunt komen. Ik kan enkele scenario’s bedenken (1) je valt in het donker, hij rijdt over je heen, 2) je achtervolgt hem voor zijn heerlijke verse sporen en het licht en hij gaat ineens achteruit), maar vrijwel alle andere scenario’s (zoals er op botsen) lijken toch vrij onwaarschijnlijk?

Of je schiet vanuit een zijpaadje de piste op, waar net een bully van boven aan komt rijden.
En zo kan ik nog wel wat opties bedenken.

Die schaar ik in het kader van geluid, licht e.d. gevoelsmatig toch in de hoek ‘vrij onwaarschijnlijk’. Misschien schat ik het helemaal fout in, net als de vraagsteller, maar ik ben vrij benieuwd naar of iemand hier een concreet verhaal o.i.d. heeft in plaats van alleen blijven roepen hoe le-vens-gevaarlijk het is. Want dat het gevaarlijk is i.v.m. kabels, donker enz wil ik heel graag geloven, maar geraakt worden door een pistenbully klinkt toch als iets wat vrijwel ondenkbaar is behalve in de eerder geschetste scenario’s.

Er zijn toch meerdere bots-scenario´s denkbaar? Wellicht zat er een scherpe bocht in de piste, komt de bully net omhoog rijden, skiër komt met wat snelheid de bocht om - geen uitwijk meer mogelijk. Of skiër is gevallen tussen de hopen sneeuw, komt niet meer overeind, lichte kleding aan en bully rijdt er overheen. Of skiër denkt pistenbully wel even in te halen, skiet er vlak langs en valt vlak voor de bully… Zo kan ik nog wel doorgaan.

Die schaar ik in het kader van geluid, licht e.d. gevoelsmatig toch in de hoek ‘vrij onwaarschijnlijk’. Misschien schat ik het helemaal fout in, net als de vraagsteller, maar ik ben vrij benieuwd naar of iemand hier een concreet verhaal o.i.d. heeft in plaats van alleen blijven roepen hoe le-vens-gevaarlijk het is. Want dat het gevaarlijk is i.v.m. kabels, donker enz wil ik heel graag geloven, maar geraakt worden door een pistenbully klinkt toch als iets wat vrijwel ondenkbaar is behalve in de eerder geschetste scenario’s.

MiKeZZa op 11 feb 2023 13:32

Dit seizoen al het derde dodelijke ongeval in de Alpen waar een Pistenbully bij betrokken was. Het is maar wat je onwaarschijnlijk noemt…
https://skiinformatie.nl/29-jarige-snowboarder-overleden-na-…

Ook vorig seizoen een paar voorbeelden: https://skiinformatie.nl/77-jarige-snowboarder-overleden-na-…

Een van de bekendste voorbeelden is de dood van een Zwitserse speedskiër tijdens de Olympische Spelen van Albertville in 1992, die tijdens een warming-up rondje op de reguliere pistes in Les Arcs tegen een pistenbully botste. https://en.wikipedia.org/wiki/Nicolas_Bochatay

*bericht bewerkt door paolie op 11 feb 2023 14:26

Die schaar ik in het kader van geluid, licht e.d. gevoelsmatig toch in de hoek ‘vrij onwaarschijnlijk’. Misschien schat ik het helemaal fout in, net als de vraagsteller, maar ik ben vrij benieuwd naar of iemand hier een concreet verhaal o.i.d. heeft in plaats van alleen blijven roepen hoe le-vens-gevaarlijk het is. Want dat het gevaarlijk is i.v.m. kabels, donker enz wil ik heel graag geloven, maar geraakt worden door een pistenbully klinkt toch als iets wat vrijwel ondenkbaar is behalve in de eerder geschetste scenario’s.

MiKeZZa op 11 feb 2023 13:32

Dit seizoen al het derde dodelijke ongeval in de Alpen waar een Pistenbully bij betrokken was. Het is maar wat je onwaarschijnlijk noemt…
https://skiinformatie.nl/29-jarige-snowboarder-overleden-na-…

Ook vorig seizoen een paar voorbeelden: https://skiinformatie.nl/77-jarige-snowboarder-overleden-na-…

Een van de bekendste voorbeelden is de dood van een Zwitserse speedskiër tijdens de Olympische Spelen van Albertville in 1992, die tijdens een warming-up rondje op de reguliere pistes in Les Arcs tegen een pistenbully botste. https://en.wikipedia.org/wiki/Nicolas_Bochatay

paolie op 11 feb 2023 14:06

Inderdaad, gevaar is net meestal daar waar men het niet ziet ;-)

Die schaar ik in het kader van geluid, licht e.d. gevoelsmatig toch in de hoek ‘vrij onwaarschijnlijk’. Misschien schat ik het helemaal fout in, net als de vraagsteller, maar ik ben vrij benieuwd naar of iemand hier een concreet verhaal o.i.d. heeft in plaats van alleen blijven roepen hoe le-vens-gevaarlijk het is. Want dat het gevaarlijk is i.v.m. kabels, donker enz wil ik heel graag geloven, maar geraakt worden door een pistenbully klinkt toch als iets wat vrijwel ondenkbaar is behalve in de eerder geschetste scenario’s.

MiKeZZa op 11 feb 2023 13:32

Dit seizoen al het derde dodelijke ongeval in de Alpen waar een Pistenbully bij betrokken was. Het is maar wat je onwaarschijnlijk noemt…
https://skiinformatie.nl/29-jarige-snowboarder-overleden-na-…

Ook vorig seizoen een paar voorbeelden: https://skiinformatie.nl/77-jarige-snowboarder-overleden-na-…

Een van de bekendste voorbeelden is de dood van een Zwitserse speedskiër tijdens de Olympische Spelen van Albertville in 1992, die tijdens een warming-up rondje op de reguliere pistes in Les Arcs tegen een pistenbully botste. https://en.wikipedia.org/wiki/Nicolas_Bochatay

paolie op 11 feb 2023 14:06

Nee, je leest niet goed. Ik zeg dat het me vrijwel ondenkbaar lijkt in andere scenario’s dan die ik eerder schetste. Niet dat het vrijwel ondenkbaar is dat het voorkomt. Oftewel; ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de ongelukken die gebeuren op een andere manier gebeuren dan wat ik eerder schetste. Ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat je om de hoek skiet en tegen een bully op botst of hem inhaalt en er vlak voor gaat skiën, valt én niet gezien wordt door de chauffeur.

Oftewel; ik vraag me af hoe dit nou precies zit. Is er nou een categorie ongelukken die ik en de vraagsteller waar ik op aanhaak niet zien, zijn die mensen ongekend onvoorzichtig (om het woord lomp niet te gebruiken) of vallen ze in de eerder geschetste categorie ongelukken?

Om 18.00 hoor je niet meer op de piste te zijn, het schemert of is donker. Wegblijven.

Life is what happens while you were checking your phone

Die schaar ik in het kader van geluid, licht e.d. gevoelsmatig toch in de hoek ‘vrij onwaarschijnlijk’. Misschien schat ik het helemaal fout in, net als de vraagsteller, maar ik ben vrij benieuwd naar of iemand hier een concreet verhaal o.i.d. heeft in plaats van alleen blijven roepen hoe le-vens-gevaarlijk het is. Want dat het gevaarlijk is i.v.m. kabels, donker enz wil ik heel graag geloven, maar geraakt worden door een pistenbully klinkt toch als iets wat vrijwel ondenkbaar is behalve in de eerder geschetste scenario’s.

MiKeZZa op 11 feb 2023 13:32

Dit seizoen al het derde dodelijke ongeval in de Alpen waar een Pistenbully bij betrokken was. Het is maar wat je onwaarschijnlijk noemt…
https://skiinformatie.nl/29-jarige-snowboarder-overleden-na-…

Ook vorig seizoen een paar voorbeelden: https://skiinformatie.nl/77-jarige-snowboarder-overleden-na-…

Een van de bekendste voorbeelden is de dood van een Zwitserse speedskiër tijdens de Olympische Spelen van Albertville in 1992, die tijdens een warming-up rondje op de reguliere pistes in Les Arcs tegen een pistenbully botste. https://en.wikipedia.org/wiki/Nicolas_Bochatay

paolie op 11 feb 2023 14:06

Nee, je leest niet goed. Ik zeg dat het me vrijwel ondenkbaar lijkt in andere scenario’s dan die ik eerder schetste. Niet dat het vrijwel ondenkbaar is dat het voorkomt. Oftewel; ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de ongelukken die gebeuren op een andere manier gebeuren dan wat ik eerder schetste. Ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat je om de hoek skiet en tegen een bully op botst of hem inhaalt en er vlak voor gaat skiën, valt én niet gezien wordt door de chauffeur.

Oftewel; ik vraag me af hoe dit nou precies zit. Is er nou een categorie ongelukken die ik en de vraagsteller waar ik op aanhaak niet zien, zijn die mensen ongekend onvoorzichtig (om het woord lomp niet te gebruiken) of vallen ze in de eerder geschetste categorie ongelukken?

MiKeZZa op 11 feb 2023 17:07

Eigenlijk niet heel netjes om hierover te discussiëren (blijven toch aannames) maar toch mijn 2 cents na de hele discussie over of/ hoe een botsing kan gebeuren:

Persoonlijk kan ik er mij vooral weinig bij voorstellen dat er bij een ongeval na sluitingstijd van de pistes geen alcohol in het spel is. Ik zou ook een voorstander zijn van de regel: alle horeca op de berg moet minimaal een half uur dicht zijn voordat de eerste bully de berg op komt.

Die schaar ik in het kader van geluid, licht e.d. gevoelsmatig toch in de hoek ‘vrij onwaarschijnlijk’. Misschien schat ik het helemaal fout in, net als de vraagsteller, maar ik ben vrij benieuwd naar of iemand hier een concreet verhaal o.i.d. heeft in plaats van alleen blijven roepen hoe le-vens-gevaarlijk het is. Want dat het gevaarlijk is i.v.m. kabels, donker enz wil ik heel graag geloven, maar geraakt worden door een pistenbully klinkt toch als iets wat vrijwel ondenkbaar is behalve in de eerder geschetste scenario’s.

MiKeZZa op 11 feb 2023 13:32

Dit seizoen al het derde dodelijke ongeval in de Alpen waar een Pistenbully bij betrokken was. Het is maar wat je onwaarschijnlijk noemt…
https://skiinformatie.nl/29-jarige-snowboarder-overleden-na-…

Ook vorig seizoen een paar voorbeelden: https://skiinformatie.nl/77-jarige-snowboarder-overleden-na-…

Een van de bekendste voorbeelden is de dood van een Zwitserse speedskiër tijdens de Olympische Spelen van Albertville in 1992, die tijdens een warming-up rondje op de reguliere pistes in Les Arcs tegen een pistenbully botste. https://en.wikipedia.org/wiki/Nicolas_Bochatay

paolie op 11 feb 2023 14:06

Nee, je leest niet goed. Ik zeg dat het me vrijwel ondenkbaar lijkt in andere scenario’s dan die ik eerder schetste. Niet dat het vrijwel ondenkbaar is dat het voorkomt. Oftewel; ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de ongelukken die gebeuren op een andere manier gebeuren dan wat ik eerder schetste. Ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat je om de hoek skiet en tegen een bully op botst of hem inhaalt en er vlak voor gaat skiën, valt én niet gezien wordt door de chauffeur.

Oftewel; ik vraag me af hoe dit nou precies zit. Is er nou een categorie ongelukken die ik en de vraagsteller waar ik op aanhaak niet zien, zijn die mensen ongekend onvoorzichtig (om het woord lomp niet te gebruiken) of vallen ze in de eerder geschetste categorie ongelukken?

MiKeZZa op 11 feb 2023 17:07

Ik stuurde ja al een paar voorbeelden van scenario’s die anders zijn dan de scenario’s die je zelf schetst. Beetje googelen en je vind er nog veel meer helaas.

En lang niet alle gevallen vinden plaats na sluitingstijd en in lang niet alle gevallen speelt alcohol een rol.
https://bergwijzer.nl/nieuws/pistenbully-doodt-5-jarig-kind-…

Dat sommigen zich allerlei donkere scenario’s niet voor kunnen stellen, zegt meer over hen dan over de scenario’s. Er is onlangs nog een pistebullychauffeur overreden door zijn eigen pistebully. Een ongeluk zit vaak in een klein hoekje.

null

Het is perfect mogelijk om tijdens de openingsuren pistenbully’s tegen te komen.
Deze foto nam ik in februari 2018 om 16u44 in Damüls op een moment dat de piste geenszins afgesloten was. Alert zijn en blijven is de boodschap.

Die schaar ik in het kader van geluid, licht e.d. gevoelsmatig toch in de hoek ‘vrij onwaarschijnlijk’. Misschien schat ik het helemaal fout in, net als de vraagsteller, maar ik ben vrij benieuwd naar of iemand hier een concreet verhaal o.i.d. heeft in plaats van alleen blijven roepen hoe le-vens-gevaarlijk het is. Want dat het gevaarlijk is i.v.m. kabels, donker enz wil ik heel graag geloven, maar geraakt worden door een pistenbully klinkt toch als iets wat vrijwel ondenkbaar is behalve in de eerder geschetste scenario’s.

MiKeZZa op 11 feb 2023 13:32

Dit seizoen al het derde dodelijke ongeval in de Alpen waar een Pistenbully bij betrokken was. Het is maar wat je onwaarschijnlijk noemt…
https://skiinformatie.nl/29-jarige-snowboarder-overleden-na-…

Ook vorig seizoen een paar voorbeelden: https://skiinformatie.nl/77-jarige-snowboarder-overleden-na-…

Een van de bekendste voorbeelden is de dood van een Zwitserse speedskiër tijdens de Olympische Spelen van Albertville in 1992, die tijdens een warming-up rondje op de reguliere pistes in Les Arcs tegen een pistenbully botste. https://en.wikipedia.org/wiki/Nicolas_Bochatay

paolie op 11 feb 2023 14:06

Nee, je leest niet goed. Ik zeg dat het me vrijwel ondenkbaar lijkt in andere scenario’s dan die ik eerder schetste. Niet dat het vrijwel ondenkbaar is dat het voorkomt. Oftewel; ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat de ongelukken die gebeuren op een andere manier gebeuren dan wat ik eerder schetste. Ik kan me eigenlijk niet goed voorstellen dat je om de hoek skiet en tegen een bully op botst of hem inhaalt en er vlak voor gaat skiën, valt én niet gezien wordt door de chauffeur.

Oftewel; ik vraag me af hoe dit nou precies zit. Is er nou een categorie ongelukken die ik en de vraagsteller waar ik op aanhaak niet zien, zijn die mensen ongekend onvoorzichtig (om het woord lomp niet te gebruiken) of vallen ze in de eerder geschetste categorie ongelukken?

MiKeZZa op 11 feb 2023 17:07

Ik stuurde ja al een paar voorbeelden van scenario’s die anders zijn dan de scenario’s die je zelf schetst. Beetje googelen en je vind er nog veel meer helaas.

En lang niet alle gevallen vinden plaats na sluitingstijd en in lang niet alle gevallen speelt alcohol een rol.
https://bergwijzer.nl/nieuws/pistenbully-doodt-5-jarig-kind-…

paolie op 11 feb 2023 17:45

Ik heb hoe dan ook nog nergens een concrete casus gelezen waarvan je zegt ‘oh ja dat had ik niet verwacht maar dat is inderdaad iets wat kan voorkomen’. We beginnen toch weer over dingen als alcohol en allerlei andere aannames. Dat is precies wat ik hier nu proef; we vullen wat dingen in omdat details niet bekend zijn. En natuurlijk is dat begrijpelijk, want uiteindelijk zit je daar als nabestaande mogelijk niet op te wachten.

Maar ik vraag me bijvoorbeeld oprecht af hoe je als ouder én kind overdag meegesleurd kunt worden door een pistenbully die alle waarschuwingssignalen aan heeft staan. Het komt blijkbaar voor en ik waarschuw mijn kinderen continue voor bijvoorbeeld de sneeuwscooters die omhoog rijden (wat ik altijd heel gevaarlijk vind), maar het blijft voor mij toch onvoorstelbaar dat het je overkomt.

Als ik dit topic lees zegt dat blijkbaar alles over mij dat ik dat dermate onvoorstelbaar vind dat ik heel veel andere dingen m.b.t. wintersport véél gevaarlijker en reëler acht.

null
null

Ik dacht dat het om een oefening ging, maar spijtig genoeg niet…
https://www.tt.com/artikel/30855625/skifahrer-am-hintertuxer…

De pistenbullys rijden hier momenteel wel echt constant rond over geopende pistes, maar ze zijn van zo ver zichtbaar en hoorbaar…

En waarom zijn die regels er dan als die pistenbully niet gevaarlijk is?
Is een beetje een filosofische discussie: wat is gevaar?
Dan is namelijk niets gevaarlijk als je maar zorgt dat je uit de buurt van het gevaar blijft.
Oorlog? Niet gevaarlijk zolang je maar uit de buurt blijft van de bommen etc…

Er wordt natuurlijk bedoelt, dat een pistenbully een objectief gevaar is op het moment dat jij en de pistenbully op hetzelfde moment op de piste zijn.
Net zoals bomen een objectief gevaar zijn ook al houd je je netjes aan de snelheid, want een plotseling gladde weg door een oliespoor of iets dergelijks kan je tegen een boom laten knallen.
(Niet dat ik daarmee wil zeggen dat bomen langs wegen weg moeten)

jaapm op 10 feb 2023 13:48

Risico = kans dat je aan gevaar wordt blootgesteld wordt x effect. Dus niets filosofisch aan. Een botsing met een pistenbully komt wellicht niet vaak voor, maar het effect is wel dodelijk. Dus toch een hoog risico. De kans dat ik getroffen wordt door een sneeuwvlokje is heel groot, maar het effect is nul, dus zeer laag/ geen risico. Maar worden het miljarden sneeuwvlokjes tegelijkertijd (lees lawine) is het effect wel weer heel groot.

Vervolgens kun je daar op verschillende manieren mee opgaan.
Bron wegnemen: In dit geval zou dat zijn dat of enerzijds de pistenbullys moeten verdwijnen (gevolg geen geprepareerde pistes) of de skier, dan is een pistenbully ook niet echt meer nodig
Collectieve maatregelen: Borden, afzetten pistes bij werkzaamheden bully enz, de pistebully compleet bekleden met schuimrubber.
individuele maatregelen: dat is eigenlijk het werk zo afstemmen dat het risico verlaagd wordt. In dit geval zou dat bijv kunnen door tijden te scheiden, skiers zijn niet op de piste als er pistenbullys rond rijden en vice versa. Of dat je een signaal krijgt als je in de buurt komt van een pistenbully.
Als laatste stap zou je persoonlijke beschermingsmiddelen kunnen toepassen om het effect te verminderen. Helm, maar ook ski’s die niet snel kunnen waardoor de impact lager wordt.

Het zal niet helemaal kloppen…

In het dagelijks leven zie je het veel vaker. Als je het gaat vergelijken met die boom langs de weg, krijg je het volgende.
bron: Boom weg halen
collectief: vangrail voor de boom, snelheidsbeperking
individueel: kooiconstructie auto, kreukelzone, airbags
PBM: autogordel

Als ik wit zie, dan gaat het bergafwaarts met me.

Risico = kans dat je aan gevaar wordt blootgesteld wordt x effect. Dus niets filosofisch aan. Een botsing met een pistenbully komt wellicht niet vaak voor, maar het effect is wel dodelijk. Dus toch een hoog risico. De kans dat ik getroffen wordt door een sneeuwvlokje is heel groot, maar het effect is nul, dus zeer laag/ geen risico. Maar worden het miljarden sneeuwvlokjes tegelijkertijd (lees lawine) is het effect wel weer heel groot.

Veenhoorn op 08 jun 2023 11:31

Als je het helemaal “goed” wilt doen moet je het risico berekenen volgens Kinney & Wiruth (ook wel Fine & Kinney genoemd): Risico = Waarschijnlijkheid x Blootstelling x Effect.

Plaats een reactie