Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Hoge brandstofprijzen verkorten skiseizoen in Italiaans Belluno

Edo op 18 maart 2022· 6 reacties

null

De gevolgen van de hogere energie- en brandstofkosten sijpelen door in de Italiaanse wintersport. Weekendtoeristen blijven weg vanwege de prijzen aan de pomp. Zo zullen steeds meer kleinere skigebieden ervoor kiezen om eerder te sluiten, zoals het kleine Falcade in de Italiaanse provincie Belluno. De kosten wegen niet op tegen de baten.

Weekendtoeristen blijven weg

Nu is de overweging om eerder in het seizoen te sluiten iets van alle tijden voor kleine skigebieden. Slechte sneeuwcondities en daardoor een lager bezoekersaantal is vaak funest voor de inkomsten qua liftpassen en hotelovernachtingen. Nu de brandstofprijzen echter de pan uit rijzen, laten steeds meer mensen hun auto voor de deur staan en worden er geen tripjes meer gepland.

Seizoen al bijna op volgens voorzitter

De hotels in een klein skidorpje als Falcade missen hierdoor de weekendtoeristen en zien zich noodgedwongen om reeds 27 maart te sluiten. Alhoewel de overkoepelende Dolomiti Superski pas officieel 10 april sluit, stelt Walter De Cassan, voorzitter van Federalberghi (de belangrijkste ondernemersorganisatie in de toerisme-horecasector in Italië), dat het seizoen er al bijna op is, meldde Corriere delle Alpi.

Edo
is de hoofdredacteur van Wintersport Magazine maar voelt zich ook prima thuis op het internet

Plaats een reactie

Ik reed afgelopen zondag van Moena naar Alleghe om in Civetta te skien. De rit er naar toe brengt je langs Falcade en nog wat andere dorpjes. Wat mij opviel is dat de kant van Moena (Val di Fassa en Val die Fiemme) er veel netter en verzorgder uitzag. Rond Falcade veel leegstand en slecht onderhouden gebouwen.
Wat is het verschil tussen die streken?
Weet jij dat misschoen? @Asterino

Aftellen maar!

Het ene is Trentino en rijk, het andere Belluno en arm. Zijn ook verschillende provincies voor zover ik weet. Trentino en m.n. Südtirol is van oudsher rijker en trekt van oudsher meer toeristen uit het rijke noorden (Oostenrijk, Duitsland etc).

Mr. Slow

Wat een drogreden is dit.
Check Google ofzo en je weet wel beter.
Die paar extra € gaan echt niet maken.

Leefde GIGI in de toekomst?

Ik denk het wel.

Grote reden is subsidies van de overheid. Belluno is geen autonome provincie, maar een onbelangrijke bergprovincie van een grote regio (veneto). Dwz weinig subsidies… dat zie je in alles, minder bus verbindingen, treinen die worden afgeschaft, ziekenhuizen die dicht gaan, etc

Bv feltre dat vlak op die regionale grens ligt met trentino-alte Adige heeft een hele tijd geprobeerd om via een referendum de grens te laten verleggen zodat ze in het rijkere Trento zouden vallen. Zelfde verhaal met cortina.

Zit nu in monte rosa maar als ik terug ben kan ik hier wel verhalen over vertellen ;-)

Het ene is Trentino en rijk, het andere Belluno en arm. Zijn ook verschillende provincies voor zover ik weet. Trentino en m.n. Südtirol is van oudsher rijker en trekt van oudsher meer toeristen uit het rijke noorden (Oostenrijk, Duitsland etc).

Quick op 18 mrt 2022 21:03

Viel me ook op in de Drei Zinnen. De dorpen daar zijn tot in de puntjes verzorgd met onder meer luxueuze hotels, tot je de oversteek naar Padola maakt. Een prachtig gelegen dorp, maar wel rudimentairder.

Grote reden is subsidies van de overheid. Belluno is geen autonome provincie, maar een onbelangrijke bergprovincie van een grote regio (veneto). Dwz weinig subsidies… dat zie je in alles, minder bus verbindingen, treinen die worden afgeschaft, ziekenhuizen die dicht gaan, etc

Asterino op 18 mrt 2022 22:33

Misschien nog een bijkomende vraag in dat thema. Afgelopen zomer waren wij toevallig deels op vakantie in Trentino en deels in Zuid-Tirol. Normaal gesproken nemen wij vanuit het Val di Sole de Gampenpass naar Lana, maar de route over het Hofmahdjoch was me opgevallen. Uiteindelijk deze route ook gekozen en we verschoten van het moderne, uitgebouwde karakter met tunnels zoals ze deze enkel in Zwitserland bouwen.

Ik heb me een beetje ingelezen over de tunnel en blijkbaar werd deze pas in 1998 (!) officieel geopend. Ten zuiden van het Hofmahdjoch bevinden zich twee Zuid-Tiroolse enclaves, namelijk Proveis en Laurin, die vroeger enkel bereikbaar waren over Trentino. Men heeft als het ware een corridor gebouwd met de nodige middelen, want verkeerstechnisch leek me dit eerder overbodig.

Weet jij toevallig wat de achterliggende redenen hiervan zouden kunnen zijn?

Goh nee daar heb ik geen flauw idee van. Maar het ontsluiten van enclaves die bij een andere regio/provincie horen is niet iets abnormaals natuurlijk. Alleen hangt er in de bergen natuurlijk wel een groter kostenplaatje aan vast.

Plaats een reactie