Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Onrust bij hoteliers en skigebieden door Oostenrijks coronabeleid

Roel op 22 december 2021· 42 reacties

null

De bekendmaking in de Tiroler Tageszeitung gisteren dat er een quarantaineplicht dreigt voor Nederlandse, Britse, Deense en Noorse toeristen, is de zoveelste tegenvaller voor de toerisme-industrie in Oostenrijk. Sommige hotels hebben besloten pas in de tweede week van de kerstvakantie te openen.

Toerisme steeds lastiger

Sinds maandag gelden er verstrengde inreismaatregelen naar Oostenrijk. Naast 2G moet je ook een negatieve PCR-test kunnen laten zien (2G-Plus) of een bewijs dat je een booster hebt gehad, of een herstelbewijs dat je corona hebt gehad. Daar kwam gisteren het bericht bovenop om toeristen uit onder andere Nederland verplicht tenminste 5 dagen in quarantaine te laten gaan. Hiermee wordt op vakantie gaan in Oostenrijk steeds lastiger en dat merken de hoteliers. Sommige hotels hebben hun opening uitgesteld tot na de jaarwisseling en men kampt met annuleringen van gasten. Dat begon al toen Duitsland de maatregel afkondigde dat Duitse kinderen tot 12 jaar bij thuiskomst in Duitsland verplicht in quarantaine moeten als ze in Oostenrijk op wintersport zijn geweest.

Volgens de toerismewoordvoerder van de ÖVP, Mario Gerber, is op dit moment slechts 20 tot 30% volgeboekt tijdens de kerst. Volgens zijn partijgenoot Franz Hörl is het beleid een klap in het gezicht van de toerismeindustrie. Nadat Oostenrijk uit de lockdown is gekomen, worden toerismebedrijven volgens hem in een nieuwe lockdown gedreven.

Het toerismebureau van Skiwelt Wilder Kaiser - Brixental ziet de boekingscijfers sinds maandag kelderen. Deze regio is voor 2/3 afhankelijk van de Duitse markt en als Nederland ook zou wegvallen dreigen enkele ondernemers om te vallen. In Die Erste Ferienregion in Zillertal was vorige week nog 50 tot 70% met de kerst volgeboekt, maar sinds maandag zijn ook hier veel annuleringen binnengekomen.

Vanmiddag persconferentie

Vanmiddag is er een persconferentie in Oostenrijk. Dan wordt duidelijk of de quarantaineplicht voor Nederlanders inderdaad ingaat komende vrijdag. Mochten het plan door alle ophef alsnog sneuvelen, dan lees je dat natuurlijk hier. Dat zou meteen volop mogelijkheden bieden om last-minute alsnog op wintersport te gaan komende week. Laten we het hopen.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Ze zwijgen wel in alle talen dat een verminderd aantal boekingen ook te maken heeft met hun prijsverhogingen…
Ze moeten ook - een beetje - in eigen boezem kijken.

Bla, bla, bla.

De vraag is ook hoeveel gasten nog kúnnen annuleren. Wij hadden de mogelijkheid tot 1 week vooraf te annuleren. Maar ja, als dan in de laatste week de regels worden aangepast heb je daar niets aan.

Ze zwijgen wel in alle talen dat een verminderd aantal boekingen ook te maken heeft met hun prijsverhogingen…
Ze moeten ook - een beetje - in eigen boezem kijken.

bartvwg op 22 dec 2021 12:32

Dat kun je ze niet echt kwalijk nemen, toch? Als jij een jaar geen inkomsten zou hebben, hoop je het ergens weer voor een deel goed te maken. Wintersporten voor een dubbeltje behoort echt tot het verleden.

Ze zwijgen wel in alle talen dat een verminderd aantal boekingen ook te maken heeft met hun prijsverhogingen…
Ze moeten ook - een beetje - in eigen boezem kijken.

bartvwg op 22 dec 2021 12:32

Dat kun je ze niet echt kwalijk nemen, toch? Als jij een jaar geen inkomsten zou hebben, hoop je het ergens weer voor een deel goed te maken. Wintersporten voor een dubbeltje behoort echt tot het verleden.

JaapD op 22 dec 2021 12:51

wintersporten voor een dubbeltje is nog nooit geweest, alle kosten bij elkaar opgeteld.
Het klopt dat die Oostenrijkers de prijzen flink hebben opgehoogd.
Heb dit jaar dan ook voor Frankrijk gekozen, wat tot nu toe ook een goede keus is geweest, maar heb er nog niet alle vertrouwen in dat het doorgaat.

Ze zwijgen wel in alle talen dat een verminderd aantal boekingen ook te maken heeft met hun prijsverhogingen…
Ze moeten ook - een beetje - in eigen boezem kijken.

bartvwg op 22 dec 2021 12:32

Wintersport is altijd al prijzig. Ik ga graag op wintersport maar heb ook nog niks geboekt. Dat heeft niks met de prijzen te maken (ik heb niet eens gekeken naar de prijzen), maar met de onzekerheid die er speelt. Persoonlijk vind ik het niet erg om meer te betalen als het duurder zou zijn, ik heb tenslotte al 2 wintersportvakanties overgeslagen waardoor het financieel geen probleem is, en ik gun het de lokale ondernemers ook.

*bericht bewerkt door MarcoC88 op 22 dec 2021 13:16

Als het is dat je er persoonlijk geen probleem mee hebt omdat je al eens een vakantie hebt moeten overslagen ben ik daar volkomen mee eens. Maar wat voor de jaren nadien. Ergens moet er toch eens een plafond komen? De inflatie of met andere woorden mijn loonindexatie kan die prijsstijgingen niet blijven trekken. Idem voor de skipas… ik vraag mij echt af tot welke prijs ik zou gaan.
Op amper 2 jaar tijd 30 euro bij de skipas voor 6 dagen.

Ik kreeg zojuist een mail van ons hotel in Innsbruck. Geboekt van 7 tot 13 januari.
Ze sluiten de hele maand januari maar we kunnen wel overboeken naar een ander hotel van hun in die periode.
Het zal wel niet rendabel zijn om alles open te houden als er weinig gasten komen.

Eerst vandaag maar eens afwachten…

*bericht bewerkt door Matthieu op 22 dec 2021 13:57

Aftellen maar!

Het is idd ff afwachten,
Ik zat al wel een beetje te orienteren voor Frankrijk maar dan schik ik wel weer van de skipas prijzen voor de kinderen . Waar ik in het Zillertal 129 euro kwijt ben voor 6 dagen is het 260 euro in La plagne per kind.
Maar goed het is wel weer leuk om je weer een beetje te orienteren op andere gebieden

Ze zwijgen wel in alle talen dat een verminderd aantal boekingen ook te maken heeft met hun prijsverhogingen…
Ze moeten ook - een beetje - in eigen boezem kijken.

bartvwg op 22 dec 2021 12:32

Dat kun je ze niet echt kwalijk nemen, toch? Als jij een jaar geen inkomsten zou hebben, hoop je het ergens weer voor een deel goed te maken. Wintersporten voor een dubbeltje behoort echt tot het verleden.

JaapD op 22 dec 2021 12:51

Je hebt terechte prijsverhogingen en profetariaat.
Waar ik in Italië kom zijn ze amper duurder geworden.🤔
En ik denk niet dat 2020-2021 in Italië - i.c. economisch gezien - beter was dan in Ö. 🙄

*bericht bewerkt door bartvwg op 22 dec 2021 13:57

Bla, bla, bla.

erg spannend hoor afwachten ,

maar wisten jullie dat de Nutella opraakt! een tekort aan hazelnoten! dit is serieus crisis!

14:30 persconferentie zie ik op Tiroler Tageszeitung…

Het is idd ff afwachten,
Ik zat al wel een beetje te orienteren voor Frankrijk maar dan schik ik wel weer van de skipas prijzen voor de kinderen . Waar ik in het Zillertal 129 euro kwijt ben voor 6 dagen is het 260 euro in La plagne per kind.
Maar goed het is wel weer leuk om je weer een beetje te orienteren op andere gebieden

La plagne is dan ook 1 van de duurste gebieden van Frankrijk. https://www.wintersport.nl/skigebieden/valmorel/skipas…

op deze site staan skipas prijzen uit de regio. Wellicht heb je er wat aan.

Togi op 22 dec 2021 13:49

*bericht bewerkt door aartstyle op 22 dec 2021 14:17

De vraag is ook hoeveel gasten nog kúnnen annuleren. Wij hadden de mogelijkheid tot 1 week vooraf te annuleren. Maar ja, als dan in de laatste week de regels worden aangepast heb je daar niets aan.

Maar10 op 22 dec 2021 12:40

de accomodaties die ik geboekt heb, hebben allemaal een ‘covid annulering’ regeling (met optie tot annuleren mocht het vertrekkende of ontvangende land komst (praktisch) niet haalbaar maken)

Het is idd ff afwachten,
Ik zat al wel een beetje te orienteren voor Frankrijk maar dan schik ik wel weer van de skipas prijzen voor de kinderen . Waar ik in het Zillertal 129 euro kwijt ben voor 6 dagen is het 260 euro in La plagne per kind.
Maar goed het is wel weer leuk om je weer een beetje te orienteren op andere gebieden

Togi op 22 dec 2021 13:49

La Plagne is inderdaad één van de duurdere skigebieden, maar de prijs per lift valt nogal mee. En afhankelijk van je gezinssamenstelling kan de korting per skipas oplopen tot enkele tientallen euro’s. Check maar eens op https://www.skipass-laplagne.com/fr/forfait-ski/6-jours-para… (en klik op “1 personen”, en vul daar je gezinssamenstelling in).

Het is idd ff afwachten,
Ik zat al wel een beetje te orienteren voor Frankrijk maar dan schik ik wel weer van de skipas prijzen voor de kinderen . Waar ik in het Zillertal 129 euro kwijt ben voor 6 dagen is het 260 euro in La plagne per kind.
Maar goed het is wel weer leuk om je weer een beetje te orienteren op andere gebieden

Togi op 22 dec 2021 13:49

Als je bijvoorbeeld via Sunweb boekt in Les Sybelles kan je met drie man voor een volle week inclusief appartement en de skipassen (6 dagen) voor in totaal 1250 euro klaar zijn. Zie dat maar eens in Oostenrijk voor elkaar te krijgen. Eerste week januari.

It is an amazing world

Het is idd ff afwachten,
Ik zat al wel een beetje te orienteren voor Frankrijk maar dan schik ik wel weer van de skipas prijzen voor de kinderen . Waar ik in het Zillertal 129 euro kwijt ben voor 6 dagen is het 260 euro in La plagne per kind.
Maar goed het is wel weer leuk om je weer een beetje te orienteren op andere gebieden

Togi op 22 dec 2021 13:49

Tja da’s wel zo’n beetje het duurste gebied wat je kan kiezen, samen met Tignes/valdisere of les trois V.
2 jaar geleden nog naar les arcs geweest in de krokusvakantie. Op basis daarvan besloten om NOOIT meer naar zo’n high traffic gebied te gaan. Veel te druk, niet te doen, ook op de weg er naartoe (8 uur in de file gestaan vanaf chambery) Er zijn zat andere leuke gebieden die ook groot zijn en waar de prijzen meer dan 25% lager liggen dan die 260 euro voor 6 dagen.

Het is idd ff afwachten,
Ik zat al wel een beetje te orienteren voor Frankrijk maar dan schik ik wel weer van de skipas prijzen voor de kinderen . Waar ik in het Zillertal 129 euro kwijt ben voor 6 dagen is het 260 euro in La plagne per kind.
Maar goed het is wel weer leuk om je weer een beetje te orienteren op andere gebieden

Togi op 22 dec 2021 13:49

Inderdaad in FR zijn de minderingen op de kinderskipassen veel kleiner dan in bv AT of CH.

Edwin van Riel

Met booster en PCR blijf je welkom in Oostenrijk…

Jip. Mooi nieuws voor de Oostenrijk gangers!

Als het is dat je er persoonlijk geen probleem mee hebt omdat je al eens een vakantie hebt moeten overslagen ben ik daar volkomen mee eens. Maar wat voor de jaren nadien. Ergens moet er toch eens een plafond komen? De inflatie of met andere woorden mijn loonindexatie kan die prijsstijgingen niet blijven trekken. Idem voor de skipas… ik vraag mij echt af tot welke prijs ik zou gaan.
Op amper 2 jaar tijd 30 euro bij de skipas voor 6 dagen.

Gerrit op 22 dec 2021 13:21

Als consument zijn we (naar mijn mening) een deel van het probleem. Steeds meer liften worden vervangen door moderne, hoogtechnologische exemplaren met allerlei (onnodige) toebehoren én er is een sterke drang om skigebieden met elkaar te verbinden. We onderschatten de kostprijs daarvan.

Met booster en PCR blijf je welkom in Oostenrijk…

Harm op 22 dec 2021 14:40

yes

Met booster en PCR blijf je welkom in Oostenrijk…

Harm op 22 dec 2021 14:40

yes

mkorteweg op 22 dec 2021 14:47 onzin...

Het zou toch mooi zijn als ze in NL de boostercampagne echt FLINK versnellen. Dan kan een deel van de Oostenrijk gangers het nog regelen.

Hmm oke maar als je net genezen bent kan je niet boosteren. Deze groep valt dus sowieso uit de boot.

Ik lees ook op www.vol.at, www.tt.at en www.krone.at dat de quarantaine regel vanaf 25.12 in werking treedt. Dit zou betekenen dat, mocht je de mogelijkheid hebben vrijdag nog kan aanreizen.

Gek, hè. Met zo’n regering. Het wordt ze zo onmogelijk gemaakt. Net als in Nederland. Amper tot geen steun, maar je mag niks.

Not all who wander are lost

Booster voor een volwassene ergens halen is niet zo’n probleem, tot en met 15 jaar heb je die ninja-pass - ben benieuwd wat ik dan moet doen als mijn 15 jarige al wel twee prikken heeft gehad. Moet hij dan ook een neg. per meenemen? En hoe zit het nu met 16,17 jarigen?

Das Wichtigste aus der Pressekonferenz
Angesichts der bevorstehenden Omikron-Welle schärft Österreich bei den Corona-Regeln neuerlich nach.

▶️ Die wichtigsten Punkte:

Keine Silvester-Partys, Sperrstunde auf 22 Uhr vorverlegt: Nach den Weihnachtsfeiertagen, also ab 27. Dezember, wird die Sperrstunde in der Gastronomie auf 22 Uhr vorverlegt. Damit wird es auch kein Anstoßen zu Silvester in Gaststätten geben.
Einschränkungen bei Events: Die maximale Teilnehmerzahl bei Events wird auf 2000 beschränkt und auch das mit Auflagen. An Zusammentreffen ohne zugewiesene Sitzplätze sollen künftig nur noch 25 Personen teilnehmen können. Bei zugewiesenen Plätzen können 500 Personen zusammenkommen, wenn 2G gilt, 1000 bei 2G plus Test und 2000 bei Drittstich plus Test. Dazu wird Maske anzulegen sein.
Einreise & Virusvariantengebiete: Bei der Einreise kommt man dem Tourismus etwas entgegen. Zwar werden Großbritannien, Norwegen, Dänemark und die Niederlande mit Wirkung 25. Dezember zu Virusvarianten-Gebieten erklärt, was zwingende Quarantäne bedeuten würde. Doch sind von dieser dreifach Geimpfte mit gültigem PCR-Test ausgenommen.
▶️ Verkündet wurden die neuen Maßnahmen erstmals nicht mehr von der Regierung, die gemeinsam mit den Landeshauptleuten tagte, sondern von der Generaldirektorin für die Öffentliche Gesundheit, Katharina Reich, die an der Spitze des neuen Beratungsgremiums Gecko steht. Wie sie bei einem Pressestatement betonte, seien die Vorschläge der Gruppe von Bund und Ländern einhellig angenommen worden.

dus voor Nederlanders boosterprik en negatieve pcr test nodig vanaf 25 december

Heb de persconferentie zitten kijken. Ik kon er weinig wijs uit. Wat als je voor 25 december in Oostenrijk aankomt (zonder booster)?
Tevens snap ik niet dat mensen ‘blij zijn’ dat je met booster en PCR toch nog af mag reizen. Het is toch te absurd voor woorden dat men dat normaal vindt…

Plaats een reactie